Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Isaac Blum over zijn debuut

Eerder deze maand verscheen de recensie van Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen. Redacteur Liana had de kans om de Amerikaanse auteur Isaac Blum enkele vragen te stellen over zijn debuut, het schrijfproces en representatie!

Zijn debuut

Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen - Isaac Blum

Gefeliciteerd met de release van je debuutroman, de prijzen en de vertaling naar het Duits en Nederlands. Hoe voelt het om een gepubliceerde auteur te zijn?

Dank je wel! Het voelt geweldig! Deze roman, mijn debuut, was de zesde die ik schreef in de loop van ongeveer twaalf jaar. Dus het was geweldig en bevredigend om het de wereld in te sturen. Er zijn echter ook wat onverwachte angsten om een gepubliceerde auteur te zijn. Aan de ene kant is het zo spannend dat mensen je boek lezen. En aan de andere kant is het best eng als je boek niet meer van jou is, maar van andere mensen.

De titel is in het Nederlands vertaald naar Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen. Wat vind je van deze titel?

Ik vind hem mooi, hoewel ik niet weet of het woord (on)orthodox in het Nederlands dezelfde dubbele betekenis heeft als in het Engels. Ik neem aan van wel, in ieder geval tot op zekere hoogte, en ik zie Hoodie zeker als een onorthodox persoon, ook al blijft hij een orthodoxe jood.
Om eerlijk te zijn denk ik niet te veel na over titels, en ze zijn niet iets waar ik goed in ben. Ik vind de Engelse titel van het boek geweldig, maar ik heb hem niet bedacht.

Het schrijfproces

Hoe ben je op het idee gekomen om dit boek te schrijven?

Sinds ongeveer 2016 is er een toename van antisemitisch geweld in de Verenigde Staten. In december 2019 was er een schietpartij bij een koosjere supermarkt in Jersey City, New Jersey. Twee schutters openden het vuur op winkelend publiek in een gerichte antisemitische aanval. Het was een van een aantal gewelddadige aanvallen op Joden en Joodse instellingen rond die tijd, maar deze in het bijzonder ontroerde me. Binnen een week na de schietpartij begon ik het verhaal te schetsen van een orthodox-joodse tiener die midden in het gewelddadige antisemitisme terechtkomt – plus alle normale dingen waar tieners midden in terechtkomen, zoals identiteitscrisis, eerste liefde, enzovoort.

De schietpartij op de markt volgde op maanden van groeiende spanning in Jersey City en elders – tussen gevestigde gemeenschappen en een nieuwe instroom van orthodoxe Joden. Ik creëerde mijn eigen lang gevestigde gemeenschap, het fictieve stadje Tregaron, Pennsylvania, en plaatste Hoodie in het middelpunt van de verhuizing van zijn gemeenschap naar het stadje.

Met welke moeilijkheden werd je geconfronteerd tijdens het schrijven?

De gebruikelijke interne problemen, namelijk angst en zelftwijfel. Maar om eerlijk te zijn was dit een vrij gemakkelijk boek om te schrijven. Ik vond het een belangrijk boek en ik voelde een gevoel van urgentie in het proces dat het makkelijker maakte dan het was met andere manuscripten.

Je hebt lesgegeven op orthodoxe scholen. Hoe heeft deze ervaring je geholpen bij het schrijven van deze roman?

Ik denk dat leraar zijn op een middelbare school een geweldige baan is als je YA gaat schrijven. Of je het nu wilt of niet, als leraar leer je veel over de wereld van je leerlingen. En als je vergeet hoe het is om een tiener te zijn, word je daar elke dag aan herinnerd. In dit geval, als je toevallig een boek schrijft vanuit het oogpunt van een orthodoxe yeshiva-student, helpt het zeker als je je dagen doorbrengt omringd door orthodoxe yeshiva-studenten.
Hoewel de roman niet gebaseerd is op mijn studenten – ik denk niet dat dat eerlijk zou zijn tegenover hen – is hij zeker door hen beïnvloed: hun strijd om een evenwicht te vinden tussen moderniteit en traditie, hun angsten voor antisemitisme en de manier waarop de rest van de wereld hen ziet, en hun menselijkheid en gevoel voor humor.

Het belang van representatie

Er bestaan niet veel YA-boeken (vooral niet in het Nederlands) over de orthodoxe gemeenschap. Kun je de lezers vertellen waarom representatie zo belangrijk is?

Het belang van representatie heeft twee kanten. De eerste is dat het belangrijk is voor kinderen en jongeren om hun ervaringen weerspiegeld te zien in de verhalen die ze lezen. Hoewel er misschien niet veel Nederlandstalige Joden zijn, denk ik dat het verhaal van Hoodie een weerspiegeling kan zijn van ieders reis door het geloof. Ten tweede helpt het zien van mensen die anders zijn dan jij in literatuur om ze te demystificeren. Om zo stereotypen te doorbreken. We zijn bang voor mensen die we niet begrijpen en een diverse weergave in de literatuur helpt ons om mensen te begrijpen, zodat we ze niet vrezen en haten.

Welke boodschap wil je met dit boek overbrengen?

Ik denk dat er twee zijn. De eerste is een externe: Haat mensen niet. Probeer ze te begrijpen. Cross-culturele vriendschap kan echt een verschil maken door kloven te overbruggen en vooroordelen te doorbreken. Ten tweede is er een interne. Hoodie is het niet altijd eens met zijn eigen mensen, maar hij houdt nog steeds van ze. En ik denk dat dat een belangrijke boodschap is. Het is oké en volkomen normaal om boos te zijn op de mensen van wie je houdt. Dat kan een gezond gevoel zijn.

Schrijfplannen in de toekomst

In een ander interview las ik dat het boek was aangekocht op een veiling als onderdeel van een deal van twee boeken. Kun je me meer vertellen over je huidige en toekomstige schrijfplannen?

In de herfst van 2024 komt er hier in de Verenigde Staten nog een Joodse young adult-roman uit. En dan speel ik nog met verschillende ideeën – sommige heel Joods, andere niet – voor toekomstige young adult boeken.

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Hopelijk worden je toekomstige boeken ook vertaald naar het Nederlands.

Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Victor Dixen, auteur van Hof van Schaduw (Vampyria #1)

Op 16 juni 2023, trok ik naar Amsterdam om niemand minder dan bestsellerauteur Victor Dixen te ontmoeten. Dit resulteerde in een zeer interessant gesprek over vampiers, schrijven, alternatieve geschiedenis, tarot, Artificial Intelligence en een diepere kijk op zijn gehele oeuvre, inclusief de afzonderlijke werken daarin. Hieronder kun je het interview lezen.

Het eerste deel van de Vampyria-serie, Hof van Schaduw, werd in 2020 in Frankrijk uitgebracht en heeft onlangs verschillende vertalingen gekregen. Op 15 juni 2023 verscheen het boek in het Nederlands, waarvoor gefeliciteerd. Kun je in je eigen woorden beschrijven wat de Vampyria-serie en met name het eerste deel, Hof van Schaduw, inhouden?

Dankjewel. Nou, laten we eerst beginnen met het genre: het is alternatieve geschiedenis. Dit houdt in dat de geschiedenis afwijkt van de werkelijke geschiedenis. Voor mijn verhaal is de afwijkende gebeurtenis het jaar 1715. Dat is het jaar van is de dood van Lodewijk XIV, die bekendstond als de Zonnekoning. Hij had de langste heerschappij in de geschiedenis, zeker in Franse geschiedenis. Sterker nog, het was de langste heerschappij ooit, 72 jaar lang. 

Lodwijk XIV voerde oorlog tegen onder andere Nederland en was zeer totalitair in zijn tijd. Hij was de eerste koning die beweerde dat zijn recht om te regeren direct van God kwam; hij had absolute macht. Hij had de wil om voor altijd op de troon te blijven zitten. Dus ik dacht dat zijn dokters, zijn alchemisten misschien het geheim van onsterfelijkheid konden ontrafelen en hem zo de eerste onsterfelijke in de geschiedenis konden maken, in de vampier geschiedenis.

In plaats van dat Lodwijk XIV stierf in 1715 – en dit is het punt waar de alternatieve geschiedenis begint – wordt Louis XIV, de Zonnekoning, de eerste vampier, de Schaduwkoning. Alle andere heersers in Europa willen ook onsterfelijk zijn, daarom zweren ze trouw aan hem om ook getransformeerd te worden tot vampiers. Op deze manier wordt heel Europa geregeerd door vampiers, en bij uitbreiding ook de rest van de wereld. Dus het verhaal van Vampyria speelt zich vandaag de dag af, in de 21ste eeuw, maar de wereld is nog steeds in dezelfde staat als in de 17de eeuw. Ik dacht dat als de wereld vampiers als heersers heeft – en per definitie zijn vampiers wezens die vastzitten in de tijd, zij evolueren niet meer, zou de wereld zelf ook niet meer evolueren. Er zou geen sociale vooruitgang meer zijn, noch technologische vooruitgang; alles zou hetzelfde blijven. Dat is dus de wereld van Vampyria, alsook de context waarin de wereld wordt opgebouwd.

Wat waren de moeilijkste aspecten in het schrijven van Hof van Schaduw?

Jeanne. Want, veel schrijvers, wanneer ze schrijven, zeggen dat ze veel op voorhand hebben gepland, de structuur en dergelijke meer, maar wanneer ze beginnen te schrijven komen de personages tot leven. Ze maken hun eigen beslissingen. Soms is het niet in lijn met wat we hebben gepland en dan moeten we ze de vrijheid geven om te bestaan. Dit is ook een goed teken, want het betekent dat het boek zelf tot leven aan het komen is. Ik heb dit ervaren in al mijn verhalen, mijn personages worden iets anders dan ikzelf en ontwikkelen hun eigen bestaan. Maar, uit alle personages die ik heb gecreëerd, is Jeanne degene die het meeste is ontsnapt. Met momenten voelde ik dat ik haar niet in bedwang kon houden. Zij is de stuwkracht die het verhaal voortbeweegt, zij is echt het vitale element.

Vampiers zijn wezens die door de eeuwen blijven volharden en doorheen pop culture. Zoals je al noemde, Dracula van Bram Stoker, Carmilla van Sheridan Le Fanu etc. – op welke manieren bleef je dicht bij het al-bestaande vampiermodel, de blueprint, en op welke manieren ben je van de pop culture vampire mold afgeweken?

Om te beginnen, het is heel erg waar dat vampiers nooit sterven. Lacht. Ze komen altijd terug omdat ze een symbool zijn, een allegorie die zo sterk is dat hij de test des tijds doorstaat. Elke nieuwe eeuw geven auteurs hun eigen interpretatie aan de vampier. In het begin spraken we over bit-lits, waarin de vampier gereduceerd is tot zijn romantische potentieel. Dit kan iets zijn om van te genieten. Zo heb ik Twilight (Stephenie Meyer) gelezen en heb ik ervan genoten. Maar de vampiers uit Twilight zijn veel van hun originele karaktertrekken ontnomen. Zij kunnen naar buiten gaan in de zon en ik voel dat ze heel veel van hun historische dieptes zijn kwijtgeraakt. Ze lezen zoals hedendaagse personages. Maar wat mij persoonlijk interesseert in de vampier, zijn hun historische dieptes. Het idee dat deze wezens door de eeuwen heen voortbestaan en dat ze zich aan elke nieuwe tijdsgeest moeten aanpassen, telkens weer. Dit is een gegeven dat heel prevalent is bij Anne Rice. Ik wilde dus terug gaan naar een vampier die echt samenhangt met de geschiedenis, alsook wilde ik terug gaan naar de wortels van de gotische literatuur. Waarin de vampier het monster is, een die soms verleidelijk kan zijn maar zeker ook gevaarlijk is. Ik heb dus veel karakteristieken van de originele vampier gebruikt. Ze hebben geen reflectie in een spiegel bijvoorbeeld. Hiervoor is er later ook een uitleg van kosmologische aard in mijn serie.

Ik denk dat de innovaties die ik tot het vampier-personage breng, is dat in veel verhalen vampiers eenzame personages zijn waarop gejaagd wordt. Ze moeten zich dus verstoppen, ze bestaan aan de buitenste rand van de maatschappij. In mijn verhaal staan ze aan de top van de maatschappij, iedereen weet van hun bestaan af. In mijn wereldopbouw beeld ik me in dat de hele maatschappij georganiseerd is om de vampier-noden te voeden. Zeker met hoe de hele maatschappij draait rond het verzamelen van bloed voor de bloedbelasting dat dan naar Versailles wordt gebracht zodat de vampiers zich kunnen voeden.

Zou je dieper willen ingaan op iets wat ik heel interessant vond uit het boek, namelijk de verschillende vloeistoffen en hoe ze persoonlijkheden beïnvloeden. Alsook hoe het relevant is aan het verhaal en hoe je erop kwam om het toe te voegen.

Zeker. Ik ben heel gepassioneerd door geschiedenis. Ik probeerde dan ook om deze fantasiewereld op ware geschiedenis te bouwen. Ik heb de maatschappelijke rangorde behouden van destijds met de adels  en de boeren en dergelijke. Er is hiervoor ook een diagram aan het begin van het boek dat dit uitlegt. Ik heb een extra laag toegevoegd, de vampieradel helemaal bovenaan.

De bloedbelasting daarentegen, waarin ze maandelijks één-tiende van hun bloed moeten afstaan, is gebaseerd op een belasting uit die tijd in Frankrijk. Er was een belasting die de “dime” heette, dat komt van het Latijnse “decima”, wat “één-tiende” betekent. Boeren moesten één-tiende van hun oogst afstaan aan de kerk. In een wereld waar vampiers een heerschappij hebben, heb ik dezelfde belasting behouden, maar ik heb het door vertaald naar het afstaan van één-tiende van hun bloed.

Er is nog een ander detail: in Versailles had Lodewijk XIV destijds het idee om alle adel te verzamelen op één plaats. Voorheen verbleef de adel in hun eigen kastelen, mogelijk plannen smedend tegen de kroon. Lodewijk XIV had dus het idee om hen allemaal samen te brengen om hen in de gaten te houden. En daar streden ze om het recht om op een stoel aan het hof te zitten. Lacht. Lodewijk XIV was een zeer slimme politicus, omdat hij de oude feodale adel wist te temmen. 

Elk gegeven in Versailles ging over onderlinge onderscheiding: wie kon iets zien en wie kon iets niet zien? Wie kon het ontwaken van de koning zien en dergelijke. Er is een detail uit die tijd dat enkel de adel rode schoenzolen konden hebben. Ik heb dit detail behouden, maar in mijn verhaal hebben enkel vampiers rode schoenzolen. En de rode kleur, perfect.

Om terug te koppelen naar de vraag over de vier humoren zoals bloed, slijm, gal en dergelijke – dit is gelinkt met en gebaseerd op de medicijnkunsten zoals het destijds aan het hof werd uitgeoefend. Echter was dit toen nog steeds een soort magie-achtige manier van medicijnkunsten. Het was de eerste stap van vroege wetenschap, maar er was een aanwezige alchemistische component hierin verbonden. Het was dezelfde soort van medicijnkunsten zoals werd uitgeoefend in de antieke periode van Hypocrates. Het idee was dat het menselijk lichaam was opgemaakt uit de vier elementen, en er was dus een humor gelinkt aan elk van de elementen. Als je ziek was betekende dit dat er een disbalans was in de humoren, dus moest de balans hersteld worden. Dit werd soms gedaan door een bloedafname om een overdadigheid aan bloed weg te nemen. Dit heb ik dus in het boek gebruikt, alsook een link tussen de humoren en de psychologische karakteristieken van de personages uit het boek, wat ook een gegeven was destijds, dus heb ik dit behouden in mijn verhaalwereld. Bijvoorbeeld, de protagonist, Jeanne, heeft een teveel aan zwarte gal en bloed, en hierdoor is ze heel energiek maar tegelijkertijd ook heel melancholisch, dus het is een vrij explosieve mix.

In het verhaal heb je de beproevingen voor de Koningsslok, een gebeuren waarbij de Schaduwkoning wat van zijn bloed afstaat. Hoe heb je de specifieke taken voor de beproevingen gekozen? Zoals schermen, paardrijden en het praatvaardige aspect. Hoe heb je deze gekozen en heb je zelf een van deze hobby’s uitgeoefend?

Ik heb veel inspiratie gehaald uit de zaken die destijds aan het hof ook prevalent werden uitgeoefend, zoals schermen. Aangezien ze geen oorlog mochten voeren in hun provincies, deden ze het met een vocaal alternatief aan het hof. Ze hadden dan ook heel sterke persoonlijkheden. Er was destijds de traditie van pamfletten en scherpe gedichten om elkaar aan te vallen. Het was als het ware de nationale sport van Versailles. Schermen en paardrijden waren ook sporten voor de adel. Zelf heb ik ooit geschermd, ongeveer twee jaar lang met de floret als wapen. Maar ik heb veel meer paardgereden in mijn jeugd. Dus met een historisch verhaal zoals dit, kon ik niet anders dan paardrijden toevoegen. Als de lezers ooit naar Versailles gaan, bestaan de Koninklijke Stallen nog steeds tot op de dag van vandaag en functioneren ze als een school voor de rijkunst. Ze voeren nog steeds shows op voor het publiek. Er is dus sinds de 17e eeuw een traditie van paardrijden in Versailles.

Je bezocht vaak Versailles toen je jonger was. Heb je Versailles her-bezocht tijdens het schrijven van het verhaal om terug in de mindset te komen en de plaatsen rondom Versailles terug te zien?

Ik begon met schrijven tijdens COVID19 dus ik kon niet op bezoek gaan. Ik had wel mijn herinneringen. Ik kon inderdaad voor de promotie van het boek gaan net toen het heropende na COVID. Het Paleis van Versailles had me uitgenodigd om een lezing te geven in de Spiegelzaal.

Het was net na sluitingstijd. Ze hadden heel het Paleis afgesloten en ik was helemaal alleen in de Spiegelzaal, het is ook gefilmd. Het was een wonderbaarlijke ervaring want ik kon de geesten van Versailles rondom me voelen. Ik had het idee dat ik vampiers in de schaduwen kon uitwaren, en mijn stem die resoneerde door de ruimte, de echo in de prachtige Spiegelzaal. Het is een heel gekoesterde herinnering.

Betreffende spiegels komt er later in mijn verhaal en wereldopbouw ook een verklaring waarom vampiers geen reflectie hebben. Dit is sowieso deel van vampier folklore. Want voor mij, aan de kern van het vampier-zijn, is dat het een metafoor voor tijd is. De gelimiteerde tijd van het menselijke bestaan. Maar ook de gelimiteerde tijd van beschavingen die opkomen en wegsterven. Het idee dat licht een zekere snelheid reist ligt ten grondslag aan mijn idee dat een vampier geen reflectie heeft omwille van de fysica van licht, tijd en ruimtetijd. Allemaal op een heel Einstein-gerelateerde manier. Vanaf boek een spendeert de Schaduwkoning, Louis XIV, veel tijd in zijn observatieruimte, kijkend naar de sterren. We weten nog niet waarom, maar er is wel een gevoel dat er iets in de sterren te vinden is, iets in de kosmos dat hem biologeert. Er is dit idee, ook, te maken met dode sterren en dat ze heel ver weg van ons zijn en we kunnen ze zien maar ze zijn wel dood, echter geven ze nog steeds licht af, een beetje zoals een vampier.

Als je een personage zou kunnen zijn van de Vampyria-wereld, zou je er een zijn die in de landelijke regionen is opgegroeid zoals Jeanne, iemand die woont in de Koninklijke Stallen, of een vampier die de Schaduwkoning bewondert vanuit de schaduwen van Versailles?

Lacht. Wel, dat is een moeilijke vraag. Eigenlijk ben ik al een personage in Vampyria omdat ik de boeken heb geschreven. De eerste drie boeken zijn geschreven vanuit het perspectief van Jeanne, en tijdens het schrijven ben ik Jeanne geworden. Vooral omdat ik alleen het eerstepersoonsperspectief voor haar heb gebruikt, kon ik de wereld door haar ogen ontdekken. Er is iets magisch aan literatuur wanneer je schrijft, je ego verdwijnt en je bent niet meer jezelf. Er is alleen het verhaal, en zeker wanneer je het eerstepersoonsperspectief gebruikt, word je het personage. Maar ook weer niet helemaal, er is altijd een zekere afstand. Je observeert hoe het personage dingen doet, terwijl je tegelijkertijd het personage bent. Het is bijna een staat van meditatie, en deze dissociatie kan, zoals ik eerder beschreef, intens zijn. Bij Jeanne was deze dissociatie bijzonder sterk. In sommige scènes voelde ik me heel dicht bij haar, terwijl ze in andere scènes heel ver van me af stond. Het was als een elastiekje, ik moest telkens weer naar haar terugkeren. Dus ja, het was een zeer interessant schrijfproces. Maar in de eerste trilogie was ik dus Jeanne.  

Je bent een auteur die heel veel gereisd heeft, je hebt in verschillende plaatsen gewoond. Merk je een verschil in ontvangst qua lezers als het aankomt op je verhalen? Zie je een verschil van land tot land?

Er is zeker een wereldwijde gemeenschap rondom boeken, vooral binnen specifieke genres. In Spanje merk ik bijvoorbeeld veel interesse in de barokke aspecten van Vampyria, omdat de barok een belangrijk onderdeel is van de Spaanse cultuur. Dit komt nog meer naar voren dan in Frankrijk en de rest van Europa.

Wat is de rol van visuele elementen in je boeken?

Als schrijver van “literatuur van de verbeelding” hecht ik veel belang aan visuele elementen. Ze spelen een essentiële rol bij het onderdompelen van de lezer in het verhaal. Daarom kies ik altijd een kunstenaar waarmee ik samenwerk voor de boekcovers. Deze visuele elementen vormen het vlees op de botten van de woorden.

Kun je iets meer vertellen over het tarotdeck dat je hebt ontwikkeld?

Het lezen van tarot is voor mij een meditatieve ervaring. Ik heb mijn eigen tarotdeck ontwikkeld, gebaseerd op de Rider Waite-tarot. De grote arcana vertegenwoordigt de vampiers en de kleine arcana de stervelingen die op hen jagen. In Vampyria ontdekt Jeanne een “verboden tarot”, omdat het voor sterfelijken verboden is om het te gebruiken in de vampierwereld. Tarot helpt me ook om mijn personages beter te leren kennen en voegt diepgang toe aan hun ontwikkeling.

Wanneer en hoe ben je begonnen met schrijven?

Ik ben altijd een verhalenliefhebber geweest, zelfs voordat ik zelf kon lezen. Ik had altijd honger naar verhalen en vroeg anderen om ze aan mij te vertellen. Het schrijven zelf en het creëren van werelden is iets waar ik van geniet. Het keerpunt kwam toen ik in mijn twintiger jaren was en worstelde met slapeloosheid. Ik besloot die slapeloze uren te gebruiken om te schrijven en zo ontstond mijn eerste verhaal, Jack Spark, over een slapeloze tiener in New York. Het was een verhaal waarin ik veel van mezelf terugvond.

Het besef dat ik schrijver wilde zijn, kwam toen ik The Lord of the Rings las. Tolkien wist een wereld te creëren die even echt aanvoelde als de echte wereld, zo niet echter. Als tiener reisde ik naar het Verenigd Koninkrijk om een woordenboek in het Elvish te kopen, omdat ze destijds niet beschikbaar waren in Frankrijk. Ik was zelfs in staat om geheime briefjes te schrijven in Elvish met een andere Tolkien-fan op school.

Tolkien’s werk heeft vele lagen en diepgang. Het is literatuur die je keer op keer kunt herlezen en nieuwe dingen kunt ontdekken. De wereldopbouw is authentiek en heeft een rijke geschiedenis en talen, waardoor het heel echt aanvoelt.

We hebben al een paar aanraders gehoord zoals Anne Rice, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu en Tolkien, zijn er nog auteurs of verhalen die jou inspireren als auteur?

Er zijn er heel veel. Maar ik kan misschien ook Young Adult literatuur vernoemen, want alle anderen behoren meer tot de volwassenliteratuur. His Dark Materials van Philip Pullman, wat een beetje in dezelfde trend als Tolkien. Het is een verhaal in meerdere lagen, heel erg rijk en het blijft je bij. Het is het soort boek dat je zal veranderen. Het is heel aangrijpend verhaal als je het eerste keer leest. De personages, de wereldopbouw en alle parallele universums. Het biedt heel veel gedachtengoed aan. Het is het soort boek dat je opnieuw en opnieuw kan lezen. De HBO-adaptatie vond ik ook goed.

Waarvoor wil je gekend zijn als auteur?

Moeilijke vraag. Ik zou graag gekend zijn als de auteur die je meeneemt uit de realiteit en je meeneemt op een avontuur. Avonturen van verschillende aard: naar de toekomst, terug in het verleden … Wanneer mensen mijn boeken lezen zou ik willen dat ze de wereld rondom hen vergeten en het verhaal hun realiteit wordt. Ik denk dat schrijven, en dit is waar voor elk genre, een worsteling is tegen de realiteit. Op elk niveau, voor een schrijver is er altijd iets belangrijker om te doen dan schrijven. Er is de druk van het dagelijkse leven en je hebt discipline nodig. Je moet jezelf het schrijven opleggen; je moet jezelf de verbeelding boven de realiteit opleggen. Er is altijd iets dat belangrijker lijkt dan een boek openen en lezen, maar eenmaal je in het boek bent, verdwijnt de rest.

Op dit moment zijn er schrijvers stakingen gaande in de Verenigde Staten, stakingen geboeid met AI. Schrijvers zijn bezorgd over wat deze AI-revolutie kan betekenen en zeker met hoe schamper hun loon al is wat een hypothetische automatisering van AI-verhalen; er heerst een angst dat AI hun werk gaat over-/afnemen.

Ja, en die bezorgdheid is terecht. Zeker vandaag de dag met de visuele kunsten en alle applicaties die beschikbaar zijn. Sommige uitgeverijen zijn begonnen met boekcovers te laten ontwerpen door AI. Dit roept vele vragen op, morele vragen vooral. Want AI steelt materiaal van andere artiesten dat al bestond en mixt dit door elkaar totdat het een onherkenbaar geheel is, dus er bestaat ook een grote copyright vraag hieromtrent. Voor literatuur en boeken is dit al aan de gang.

In de Verenigde Staten, waar ik woon, de natuurlijke cyclus in science fiction is dat aspirant schrijvers hun kortverhalen naar magazines insturen, dit is dan ook de eerste stap naar publicatie in die omgeving alsook om erkenning en herkenning te krijgen voor je een boek kan laten uitgeven. Maar vandaag de dag worden die magazines overweldigd met AI-gegenereerde inzendingen, dus zijn ze gestopt met kortverhalen uit te geven. Er is dus een hele industrie die bedreigd wordt en hierdoor verandert.

In Cogito, een verhaal dat zich afspeelt een paar jaar in de toekomst, beeldde ik me in dat alle boeken geschreven zijn door AI. AI zou zelfs verbinden met je sociale netwerk om je exacte smaak te kennen en om zo alle personages in de verhalen te baseren op je vrienden. Het zou hetzelfde doen voor tv-series: tv-series zouden geen acteurs hebben, het zouden virtueel gemaakte personages zijn met kenmerken van je vrienden. Ik denk dat het heel gevaarlijk is. Op het eerste gezicht zou het heel aantrekkelijk zijn en het lijkt allemaal heel mooi, maar ik denk dat het de mogelijkheid om verrast te worden zou afnemen. En dat is net hetgeen wat ten grondslag ligt aan literatuur en kunst in zijn geheel.

Het gaat om je uit je comfort-zone te halen en je bloot te stellen aan dingen waar je normaal niet aan zou denken. Maar met AI en algoritmes zou dit allemaal verdwijnen. Dit zou heel spijtig zijn. Daarom denk ik dat er manieren zijn om dit te weerstaan, maar om te kunnen weerstaan moeten we eerst het probleem en zijn kern analyseren.

Misschien zullen er nieuwe kunstvormen uit voortstromen om te onderlijnen wat het menselijke brein kan verwezenlijken, wat het kan produceren – dingen die AI misschien nooit zal kunnen produceren. Maar dat valt nog te bezien.

Wat is je advies voor (aspirant) schrijvers?

Het schrijven van advies is altijd een uitdaging, omdat er zoveel verschillende benaderingen zijn. Discipline en routine zijn echter universele regels voor schrijvers. In een lang verhaal is het belangrijk om consistent te zijn en elke dag te schrijven, om verbonden te blijven met je personages en verhaal. Routine is essentieel om dit te bereiken.

Een ander belangrijk advies is om geen perfectionist te zijn in het begin. Veel mensen willen schrijven, maar ze komen nooit tot het einde van hun verhaal omdat ze streven naar perfectie vanaf de eerste zin. Het is belangrijk om te beseffen dat de eerste versie slechts een ruwe versie is die later getransformeerd, herschreven en bewerkt kan worden. Het grootste deel van het verhaal komt tot leven in de tweede versie, waar je de perfectionist kunt zijn.

Dus mijn advies is om discipline en routine te omarmen bij het schrijven en niet te streven naar perfectie in de eerste versie, maar in plaats daarvan te focussen op het voltooien van het verhaal en vervolgens te werken aan het herschrijven en bewerken ervan.

Geplaatst op Geef een reactie

Get to know: Emma Geurts

Met welk boek debuteerde je?

Ik debuteerde in 2019 met Sophie en de drakentranen, een jeugdboek voor iedereen van 9 jaar dat gaat over vriendschap en rouwverwerking.  Sophie heeft een groot verdrietig geheim waardoor ze soms gilt van ellende. Als ze daardoor in de problemen komt, sluit ze vriendschap met een draakje. Maar het draakje blijkt ook zo zijn geheimen te hebben. Sophie en de drakentranen werd genomineerd voor de Hotze de Roosprijs 2020. Hotze is de schrijver van De Kameleonreeks.

Mijn Young Adult-debuut is De laatste vier dagen (2021), een historische roman over de vrijheid van denken en geloven die in 1222 in het zuiden van Frankrijk speelt. Het boek is genomineerd voor de Thea Beckmanprijs 2023.

Afgelopen mei is mijn tweede jeugdboek voor 10+ uitgekomen: Beroemde schilders, over schilders én schilderessen die beroemd zijn of ooit waren (jawel). Het is een mix van fictie en non-fictie.

Eind juni komt mijn tweede Young Adult-boek uit. Ook weer een historische roman. Ditmaal over een meisje dat opgroeit met alledaags seksisme in de vijftiger jaren van de vorige eeuw.

Ben je momenteel bezig aan een nieuw boek? Welk? Wat kan je ons er al over vertellen?

Ik heb net een YA-bundel dystopische toekomstverhalen afgerond. De eerste verhalen spelen in een tijd in de nabije toekomst, naarmate de verhalen verder weg in de tijd spelen worden ze onheilspellender, maar in het laatste verhaal gloort hoop. Nu doe ik research voor mijn volgende boek voor jongeren dat gaat over opvoeding.

Welke zijn jouw 3 favoriete Young Adult boeken van het moment?

Zussen van Daisy Johnsonbover de intense, almaar ongezonder wordende relatie tussen twee zussen.

Het zoete water van Joke Eikelaar over familie, geloof en liefde.

De Heartstopper-serie van Alice Osman. Een LHBTQ+-liefdesverhaal in een stripachtige romanvorm.

Wie is jouw grootste schrijfinspiratie?

Oe! Dat zijn er veel. Mijn top vijf vanaf dat ik ging lezen tot nu:

  • Jules Vernes
  • Doris Lessing
  • Douglas Coupland
  • Sofie Oksanen
  • TC Boyle

Alle vijf schrijven ze met een mix van fantasie en maatschappelijke thema’s.

Wat jeugdboekenschrijvers betreft zijn Philip Pullman van de reeks over Het gouden kompas en Eion Colfer van de Artemisreeks mijn helden.

Doe je nog een andere job, naast schrijven?

Ik heb lang met een voor jeugd gewerkt, eerst in het basisonderwijs en daarna in het hoger beroepsonderwijs. Fijn werk met interessante uitdagingen. Een jaar of tien geleden begon ik met het schrijven van fictieverhalen. Toen die zo lang werden dat ik het overzicht dreigde te verliezen, nam ik mijn ontslag en nu schrijf ik fulltime. Tussen het schrijven door wandel ik, lees, ik ga naar de film en naar de schouwburg en kook ik graag voor vrienden.

Hield je vroeger van lezen?

Toen ik het eindelijk onder de knie had, las ik alles wat los en vast zat. Nu volgt een geheim: Mijn vriendin had een abonnement op het weekblad Okki, ik niet. De Okki werd via school verspreid en op weg naar huis las ik het blad op de fiets met losse handen. Op een dag gilde mijn vriendin omdat ik tegen een stilstaand Volkswagenbusje dreigde te knallen. Razendsnel gaf ik mijn stuur met één hand een zwieper óm het busje heen. Wel trok mijn handrem een diepe kras van wel een meter lang over de zijkant van de lege bus. We fietsten haastig door …

Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Dat ik de verhalen die in mijn hoofd om aandacht schreeuwen daadwerkelijk op papier heb gezet.

 DILEMMA:

Schrijven volgens een planning of schrijven zonder planning?

Ik verricht uitgebreid research voor ik begin met schrijven. Als zich een beginzin opdringt, weet ik: ik moet aan de bak! Soms maak ik halverwege een verhaal een schema, dat helpt me dan om verhaalfragmenten in een logischere of spannendere volgorde te zetten.

Geplaatst op Geef een reactie

Onze favoriete boekenwinkels – Catherine over Luddites Books & Wine in Antwerpen, België

Boekenliefhebbers heb je in verschillende soorten en maten, zoals bijna elk uniek individu. Plekken die boekenliefhebbers alom samenbrengt zijn boekenwinkels. In dit artikel zal ik je als boekenliefhebber wat meer vertellen over welke boekenwinkel mijn hart het beste weet te bekoren. Namelijk, Luddites Books & Wine (Hopland 34, 2000 Antwerpen).

Locatie: Antwerpen

Je houdt van Antwerpen, of je houdt niet van Antwerpen. Dat klinkt als een gegeven dat zich tot eender welke stad betrekt, echter, een ware Antwerpenaar zal weten dat deze stad geen binaire oppositie kent maar eerder een ouder is die deze twee gemoedstoestanden als duivel en engel op hun schouders draagt wanneer ze door de straten van het Antwerpse trekken. Ik ben niet anders, Antwerpen, mijn Antwerpen – rot-stad die ik met geen voet zou betreden op sommige dagen, en hemel op aarde waar ik niet weg te sleuren ben op andere. Antwerpen sure does know how to play the field.

Antwerpen is een stad, ondanks hoe je je de dag zelve tegenover deze wereldstad plaatst, die zijn plakjes heeft waar tijd een vervreemd concept is en je de kans hebt om gewoon te zijn. Waar gemoedstoestanden niet uitmaken en de wereld ver weg lijkt. Eender welke stad die ik al heb bezocht zijn gebonden aan gemoedstoestanden, hebben één soort locatie gemeen waar zorgen in het niets vallen en de wereld stil lijkt te staan: boekwinkels.

Antwerpen heeft een mooi assortiment aan boekenwinkels, waarvan ik het merendeel al heb bezocht en naar hartenlust mijn portemonnee al naar boven heb gehaald en mijn welverdiende centjes heb ingeruild voor boeken (RIP spaargeld, if you know you know). Echter is er een boekenwinkel in deze wonderbaarlijk literaire en kunstige stad die de kers op de proverbiale boekenwinkel-taart is aan gezelligheid, unicum, originaliteit en sfeer. Namelijk, voorgenoemd hemel op aarde: Luddites Books & Wine.

Zoek de boekenwinkel

Luddites Books & Wine is een boekenwinkel te vinden op een korte wandelafstand van het centraal station van Antwerpen (zo’n 10 minuten rechtdoor als je het station uitgaat via de uitgang die uitmondt op de Keyserlei). Als je de Keyserlei afwandelt, over het Opera plein gaat en een stukje Meir bewandelt, ga je aan de linkerkant aan het begin van de Meir (dat is het links als de boerentoren recht voor van ver op je neerkijkt) een zijstraat in tot je uitkomt op een straat die parallel loopt met deze brede en bekende winkelstraat: Hopland. Hier ga je op zoek naar nummer 34, Luddites Books & Wine.

Het gebouw is een oud herenhuis met opgepoetste witte gevel verstopt tussen een aantal andere statige herenhuizen. Het beste dat je kan doen is op zoek gaan naar de gevel met de groene raamkozijnen, gedroogde bloemen die het beneden verdiep decoreren, en een bordje dat boven de deur beweegt in een kalme bries met gouden letters die Luddites uitspellen. Onder dit bordje vind je de voordeur in het mooie Luddites-groen, waarop de ramen een gedicht is geschilderd door Niet Nu Laura en het gedicht zelf geschreven is door Proza K Poetry (het gedicht is er eentje over Luddites zelf). Neem maar aan van het uiterlijk van deze boekenwinkel dat de binnenkant nog tal keer mooier is, en dat is een understatement. Dus, waan je door de groene deuren en wordt binnengezogen in een literaire oase die tijdloos, en door het statige interieur, Victoriaans aanvoelt in de ene hoek, en Roaring Twenties in de andere.

Concept: boekenwinkel én wijnbaar

De naam van de boekenwinkel verraadt dat dit niet alleen een boekenwinkel is. Neen, het is ook een wijnbar. Het gelijkvloers van het gebouw huist de fictie en non-fictie boeken in beide Engels en Nederlands (met overheersend veel Engels want het is dan ook een predominant Engelstalige boekenwinkel (de grootste Engelstalige collectie van ‘t Stad, maar de lezer met een voorkeur voor Nederlandstalige boeken kan zeker ook zijn slag slaan). De trap af naar de kelder leidt naar de Young Adult, kinder- en prentenboeken sectie. Mooi vormgegeven met blauwe pastelkleuren, lekkere zitplekjes en een houten boog waaronder je naar de prentenboeken kan wandelen.

Als je vanaf het gelijkvloers naar de bovenverdieping gaat passeer je eerst langs de kookboeken (georganiseerd op kleur om een rainbow-shelf te vormen), om dan uit te monden in een bar die recht uit de Roaring Twenties lijkt te komen. Met een wijn-selectie om u tegen te zeggen die regelmatig wordt aangepast maar ook steeds zijn bestsellers blijft behouden, kan je jezelf neervlijen met je boek en een glaasje wijn.

Voor zij die niet van de wijn houden, geen zorg! Er zijn ook wat bieren aanwezig om je smaakpapillen te bekoren. En voor zij die volledig niet van drank houden, ook geen zorg! Er is mega lekkere koffie, thee en een aantal softdrinks aanwezig. Ook zorgt Luddites voor aperitief versnaperingen van de hartige aard en American cookies van niemand minder dan Cookiele om zij met een meer zoet palet ook aan te spreken.

Fun fact: als je beneden in de boekenwinkel een boek koopt, dan krijg je er een bonnetje bij dat je boven in de bar 50% korting op een glaasje wijn aanbiedt. Onthoud, dit is enkel geldig op de wijnen! Als je geen alcohol gezind mens bent, geen erg, er zijn ook non-alcoholische wijnopties aanwezig! Wat een service!

Wie zijn Luddites Books & Wine?

Luddites Books & Wine is opgericht in 2019 door Jorien Caers en Richard Bolte, twee warme uitbaters met een passie voor boeken en wijn. Door de gedachte van Luddites door te zetten van concept tot bestaande boekenwinkel hebben ze mening Antwerpenaar (alsook niet-Antwerpenaren) van een huis-weg-van-huis kunnen voorzien, waar vaste en nieuwe klanten elke dag hun weg naartoe vinden om te kunnen relaxen, te genieten van een boek, met vrienden af te spreken en zoveel meer. Luddites is een droom die werkelijkheid is geworden en waar ik me voel alsof de wereld ver weg is en ik in een stukje geschiedenis kom te zitten waar tijd niet beweegt maar ronddanst zonder enige logische frequentie. Het is een plek waar je gewoon kan zijn.

Waarom “Luddites”?

Ik heb ooit vrienden van Engeland meegenomen naar Luddites en zij waren de eerste van wie ik van de lippen hoorde vallen “Luddites? That’s such a clever name for a bookstore!” Ik denk dat de Engelsen net iets meer op de hoogte zijn van de historsiche connotatie die de naam “Luddites” oproept bij het horen ervan. Namelijk, Luddites is een naam gebaseerd op de beweging van niemand minder dan Ned Ludd uit de periode van de Industrialisatie in Engeland. Deze beweging ging in tegen de industrialisatie van de maatschappij en protesteerden tegen het gebruik van machines en tegen technologische ontwikkelingen die de maatschappij zo ferm aantastten.

Klinkt herkenbaar? Dat is het zeker. Daarom dat Luddites Books & Wine pleit voor een omgeving waarin bezoekers hun boek kunnen lezen zonder de oppressie van technologie, zo is er geen internetverbinding aanwezig voor de klanten. Dit zodat ze zich echt zouden kunnen focussen op hun boek en gewoon iets kunnen drinken zonder aldoor de nood te voelen om op hun telefoon te zitten, en wederom om gewoon te kunnen zijn.

Collectie

Ik kaartte al eerder in vogelvlucht Luddites collectie aan, maar ik zal er hier even in meer diepgang op in gaan. Als je binnenkomt verwelkomen op de zijkanten van de trap naar het gelijkvloers wat staff picks alsook boeken die net zijn uitgekomen. Als je de trap opgaat en afslaat naar links kom je terecht in de boekenwinkel. Eerst zal je een van de werknemers achter de balie tegenkomen die je altijd met een glimlach begroeten en wier je kan aanspreken met vragen over boeken. Dan, als je je een slag draait, wordt je begroet door vloer-tot-plafond boekenkasten uit donker hout die recht uit een period drama bibliotheek lijken te komen. In de eerste ruimte vind je non-ficitie, Engels langs rechts en Nederlands langs links. De collectie is opgedeeld in verschillende non-fictie categorieën, van kunst tot geschiedenis tot maatschappij en veel meer!

In de volgende ruimte vind je de fictie afdeling, de volledige achterwand is opgemaakt uit Engelse fictie van literaire romans tot Japanse literatuur tot romance novels. Aan de linker-muur vind je de speciale edities en fantasy boeken en ook goed gevulde kasten met Nederlandse literatuur.

Als je daarna de trap naar de kelder vind en het alfabet op de muur naar beneden volgt kom je aan in de kelder waar de young adult, kinder-, jeugd- en prentenboeken zich bevinden. Als je helemaal naar boven gaat, het verdiep boven de boekenwinkel, vind je de kookboeken.

Laatste woorden

Luddites Books & Wine is de boekenwinkel waarvan ik dacht dat ik het soort alleen kon vinden in het Verenigd Koninkrijk. Dat is ook de reden waarom ik zo graag afreis naar het VK en ook de States. Echter heeft Luddites ervoor gezorgd dat ik eindelijk een vaste boekenwinkel in mijn omgeving heb waar ik eindeloos boeken koop en bestel en me gewoon op mijn gemak voel door de omgeving en de vriendelijkheid van iedereen die er werkt en hun boeken komt kopen. Als je nog op zoek bent naar een boekenwinkel waar je uren kan spenderen, dan is Luddites Books & Wine zeker een aanrader.

Luddites’ huidige openingsuren kan je altijd vinden op hun website. Om het gemakkelijk te maken zal ik hier even invullen dat ze altijd open zijn: woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 11 uur tot 20 uur. Hun sluitingsdagen zijn maandag en dinsdag. Soms zullen feestdagen wel zorgen voor een extra sluitingsdag, maar daarvoor kan je hen best vinden en volgen op Instagram voor de laatste updates. Je kan Luddites vinden op Instagram onder de gebruikersnaam @ludditesantwerp.

Geplaatst op Geef een reactie

Tips voor de Koningsdagmarkt

Het is bijna weer Koningsdag en dat betekent dat er veel festivals zullen zijn maar ook veel vrijmarkten! Dit is het ideale moment om op zoek te gaan naar boeken. Waar moet je op letten bij het kopen van boeken? Ik geef je een paar tips!

Tips

  • Als eerst moet je bedenken hoe mooi je wil dat de boeken zijn. Wil je dat ze prachtig zullen staan in je boekenkast of maakt dat je niet zo uit en wil je dat je het gewoon kan lezen maar maakt het je niet uit hoe het boek erbij hangt? Als je dit van te voren bedenkt kan je op die manier gaan speuren naar boeken.
  • Spreek een bepaald budget met jezelf af en zorg ervoor dat je genoeg kleingeld bij je hebt. Pinnen is er meestal niet bij op de vrijmarkt, dus spaar van te voren wat kleingeld op. Wanneer je jouw gekozen bedrag bij je hebt kan je daar niet van afwijken want meer heb je gewoon niet bij je!
  • Neem een goede stevige tas mee (of meerdere). Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je tas halverwege uit elkaar valt of je helemaal geen tas bij je hebt.
  • Ga op tijd. Dan zullen de beste boeken er nog zijn. Zorg ervoor dat je de eerste bent. Toen ik op de markt zat weet ik nog dat er al mensen met een zaklamp waren, voordat de zon opgekomen was. Zo vroeg hoef je waarschijnlijk ook niet te zijn, maar kom niet nog een keer aan als de markt al bijna af is.
  • Als laatste, wees niet te kieskeurig als je echt wat boeken wil kopen. In een boekenwinkel kan je er vanuit gaan dat er veel keus is, maar op de markt is er een grote kans dat die er niet is. Als je wel op zoek wil gaan naar specifieke boeken is dat ook prima, maar houd er dan rekening mee dat je met lege handen thuis kunt komen.

Hopelijk vind je wat pareltjes op de markt en in ieder geval een hele fijne Koningsdag!

Geplaatst op Geef een reactie

6x podcasts die de moeite waard zijn om te beluisteren

Luister je al eens graag naar een podcast? Misschien is één van onderstaande podcasts dan wel iets voor jou. Dit artikel zorgt alvast voor uren luisterplezier (en minstens evenveel leesplezier)!

Boekcast

Dagmar en Lucas delen hun liefde voor Young Adult-boeken via hun podcast Boekcast. Zo bespraken ze onder andere Exit van Mel Wallis de Vries, You’ve reached Sam van Dustin Thao en Otis’ redding van Mirjam Mous. Op hun website vind je alles terug over hun podcast.

E&E boekenpodcast

Een tijdje geleden begonnen boekenliefhebbers Esmee en Evy hun eigen podcast waarin ze praten over boeken en hun eindeloze TBR-list, alsook boeken in verschillende genres reviewen. Hun meest recente aflevering van begin januari gaat over boekenclubs! Je kan hun podcasts beluisteren via Spotify.

In de spotlights

Schrijfster Manon Visser (van In de spotlights & Wens voor de wereld) begon onlangs haar eigen podcast waarin ze in gesprek gaat met andere schrijvers en lezers. Vorige week verscheen de eerste aflevering op Spotify en Youtube! In die eerste aflevering is Rani de Vadder te gast, die al heel wat boeken op haar naam heeft staan. Ze debuteerde met Toxine en in 2022 verscheen haar nieuwste boek De beenderband.

Hold my book podcast

Vorig jaar moesten we afscheid nemen van boekblogger Joost (@nerdygeekyfanboy). Samen met zijn vriendin Rosanna (@thequeenofgeek) maakte hij de geweldige podcast Hold my Book waarin ze regelmatig de nieuwste Young Adult boeken bespraken. Hun podcasts zijn te beluisteren via Spotify.

I write better than I talk

Young Adult-schrijfsters Chinouk Thijssen, Astrid Boonstoppel, Pamela Sharon en Laura Diana begonnen in 2019 met hun podcast. Daarin praten ze over schrijven en alles wat daarbij komt kijken. Ondertussen verschenen er al drie seizoenen. Van deze podcast word je instant vrolijk!

Over boeken gesproken

Vertaler Maria Postema en boekenverkoper Kirsten König praten graag over boeken en dat hoor je bij het beluisteren van hun afleveringen! Je kan hun afleveringen live (of achteraf) beluisteren via hun Instagramkanaal. Een aflevering die mij altijd is bijgebleven is die waarin ze Ciara Smyth live interviewen!

Geplaatst op Geef een reactie

Reading journals voor het begin van het nieuwe boekenjaar

Misschien ken je het al, maar misschien is dit de eerste keer dat je erover hoort: een reading journal. Mocht je het nog niet kennen, het is simpel gezegd een notitieboekje waarin je kunt bijhouden welke boeken je gelezen hebt en wat je ervan vond. Je kunt er een uitgebreide review bij schrijven of simpelweg alleen een sterrenbeoordeling geven. Het ligt er net een beetje aan wat je wilt doen en op basis daarvan kan je een reading journal uitzoeken.

Gelukkig zijn er veel verschillende opties als het aankomt op reading journals. Als je heel creatief bent en wilt zijn kan je naar de winkel gaan en een leeg boekje kopen. Dan kan je het er precies zo uit laten zien als jij wilt. Maar mocht je niet zo creatief zijn of gewoon willen genieten van iemand anders zijn creativiteit dan zijn er gelukkig verschillende opties om uit te kiezen.

Met kerst in de nabije toekomst kun je in dit artikel alvast inspiratie opdoen voor wat je op je verlanglijstje kunt zetten, zodat je met een verse reading journal het jaar in kan gaan.

Moleskine lege journal

Mocht je jezelf dit jaar echt willen uitdagen en je creativiteit willen laten vloeien kan je een heel leeg notitieboek kopen om je eigen journal op te stellen. Het leuke hieraan is wel dat je het echt helemaal je eigen kunt maken en precies zo kunt vormgeven zoals je wilt. Op youtube zijn er genoeg video’s te vinden ter inspiratie.

Bestel ‘m hier.

A clockwork reader journal

Deze reading journal is afgelopen jaar uitgekomen, maar nog steeds even relevant. Bij deze journal krijg je het idee alsof je het zelf had kunnen maken, alleen is het waarschijnlijk net iets mooier dan je van jezelf had verwacht. Je kunt 100 boeken erin zetten. Daarnaast staan er nog een hoop andere leuke dingen in die je kunt ontdekken.

Hier kan je deze bestellen:

Hier is een video van de journal waarbij je de binnenkant kunt zien. Zoals te zien kan je de titel invullen, een sterrenbeoordeling en staan er ook een paar vragen bij over het boek.

Chapter & Chill reading journal

Dit is de journal die de hoofdredacteur van onze website gemaakt heeft en verkoopt via ‘Chapter & Chill’. Op deze website zijn nog meer bookish goodies te vinden, dus neem daar vooral ook een kijkje. Deze journal is speciaal voor het jaar 2023 gemaakt dus er zitten ook pagina’s in waarin je kunt invullen op welke data verschillende boeken waarin je interesse hebt uitkomen zodat je dat helemaal kunt bijhouden!
Bestel de Chapter & Chill reading journal hier.

Chapter & Chill reading journal

Mijn wereld vol boeken reading journal

Deze vrolijke, overzichtelijke reading journal heeft ruimte voor 75 boekenrevieuws. Je kunt je leesjaar makkelijk bijhouden in mooie schema’s. De journal heeft een ringband die ervoor zorgt dat je ‘m makkelijk kunt openslaan en open laten liggen op de pagina waarmee je bezig was. Op de website van Mijn wereld vol boeken kan je deze journal los bestellen, maar voor een paar euro extra kan je er ook eentje bestellen met een aantal goodies erbij!

Bestel de Mijn wereld vol boeken reading journal hier.

Mijn wereld vol boeken reading journal

Ik hoop je een beetje te hebben kunnen inspireren met deze voorbeelden. Natuurlijk kan je online nog verder zoeken naar andere opties. Ik heb hier in ieder geval alvast wat extra tips om je reading journal bij te houden:

  • Zet direct na het uitlezen van een boek een herinnering in je agenda. Het is logisch dat je nog even wilt nadenken over het boek en je mening misschien niet gelijk wil opschrijven, maar zo kan je voorkomen dat je het vergeet.
  • Zet direct als je begint met lezen de titel en auteur alvast in je reading journal. Mocht je het dan vergeten, maar toch in je journal kijken, zal je je herinneren dat je dat boek nog erin moet zetten.

Ben jij van plan een reading journal aan te schaffen? Laat me weten welke je hebt uitgekozen! Happy journaling!

Geplaatst op Geef een reactie

5 schrijfhacks om een writer’s block te omzeilen

Er zijn dagen waarop je urenlang doet over één alinea. De dagen waarop schrijven voelt als vaststaan in de file; er zit geen enkele beweging in en je weet niet hoe lang deze radeloosheid nog gaat duren. Kom je ooit nog wel verder?

Goed nieuws. Geen enkele vijand is onoverwinnelijk, zo ook de beruchte vijand van de schrijver: de writer’s block. Je hebt wel degelijk kans om hem te verslaan.

Hier zijn vijf schrijfmethodes die we vaak op de schrijfopleiding gebruiken om het witte vel papier voor onze neus wat minder wit te maken.

Freewriting / ‘vrijschrijven’

Freewriting, of ‘vrijschrijven’ zoals we het op de opleiding noemen, is een tactiek waarbij je in een bepaalde tijd vrijuit over alles schrijft wat er op dat moment in je opkomt zonder aandacht te besteden aan fouten, spelling of grammatica. Het is dus een soort brainstormen, maar dan in de vorm van één doorlopende zin.

Deze tactiek kan werken wanneer je een nieuw hoofdstuk eruit probeert te knallen, of simpelweg op zoek bent naar nieuwe ideeën voor het plot, een personage, de setting, bedenk het maar … Er is slechts één regel: zodra je je pen op papier zet, mag je hem er niet meer vanaf halen. Je blijft doorschrijven, zelfs als je het (even) niet meer weet. Pas als de timer is afgegaan, mag je woorden en/of zinsdelen wegstrepen die overbodig of irrelevant zijn. Of je simpelweg niet bevallen.

Het voordeel van deze tactiek is dat het je ideeënstroom vergroot. Veel schrijvers zijn namelijk nog té kritisch tijdens het schrijven. Hoe vaak druk jij wel niet op de Backspace-toets? Hoe snel streep je een net opgeschreven zin weg in je notitieboek? Die nauwkeurigheid is natuurlijk belangrijk, maar komt pas later in het schrijfproces aan de orde.

Tijdelijk overgaan op een ander lettertype

Deze methode is vooral handig wanneer je een tekst gaat redigeren en herschrijven. Je bent al bekend met de personages en het plot. Hoe zorg je er dan voor dat je de tekst toch met een nieuwe blik kunt bekijken?

Een oplossing: verander het lettertype van de tekst. Een tekst in Comic Sans straalt een andere sfeer uit dan een tekst in Times New Roman of Courier New. Zet je tekst in een ander lettertype en je zult zien dat je de tekst op een andere manier ervaart.

‘Plagiaat’ plegen

Ik hoor je denken: dit ga ik dus mooi niet doen want het is strafbaar, lui en bovendien valsspelen. Toch? Niet als het aan Kathy Acker lag, een Amerikaanse cultschrijver uit de vorige eeuw die al haar werk bij elkaar plagieerde volgens een methode, die men later pseudo-plagiarism is gaan noemen. Acker eigende zich teksten van verschillende bronnen toe en deconstrueerde deze vervolgens op speelse wijze. Ze liet teksten met elkaar overlappen, herschikte ze, herschreef ze, trok ze uiteen in fragmenten. Net zolang totdat er een nieuwe tekst ontstond, eentje die op zichzelf uniek was.

“I have been very clear that I use other people’s material… I’ve always talked about it as a literary theory and as a literary,” zei ze. “I do not write out of nothing, or from nothing, for I must write with the help of other texts.”

Ackers methode werpt vragen op over de complexe relatie tussen creativiteit, invloed, auteurschap en eigendom. Wanneer is er sprake van inspiratie, wanneer van beïnvloeding? Kun je nog wel origineel zijn als je door het werk van je voorgangers en tijdgenoten en voorgangers (al dan niet onbewust) wordt beïnvloed?

Pseudo-plagiarism is een ongewone maar handige methode om nieuwe stappen te zetten met je eigen tekst wanneer je even niet meer weet wat je met je plot of personages aan moet. Bestudeer boeken die qua genre sterk uiteenlopen. Haal daar fragmenten uit, vervlecht deze met elkaar en/of met je eigen verhaal, en schrijf een nieuwe tekst op basis van deze ‘plagiaatversie’.

Lijstjes maken

Ja, je leest het goed. Lijstjes maken. Oftewel: inventariseren. Je kunt ook zeggen: de methode van Georges Perec volgen: een experimentele Franse schrijver die geobsedeerd was met lijstjes. Door het opstellen van lijstjes lukte het Perec vat te krijgen op de thematiek waarvoor hij zich interesseerde: het alledaagse. Zo heette een van zijn lijstjes Poging tot een inventarisatie van het vloeibare en vaste voedsel dat ik in de loop van het jaar negentienhonderdvierenzeventig door het keelgat heb gejaagd.

Niets lijkt eenvoudiger dan een lijst maken, maar in feite is het veel ingewikkelder dan het lijkt. Het is een intuïtieve manier van schrijven. Je laat altijd iets weg. Je komt in de verleiding om over sommige dingen langer uit te weiden. Je maakt onbewust bewuste keuzes.

Al datgene waarmee jij je omringt, is zo vanzelfsprekend dat het je niet langer opvalt. Het opstellen van een lijstje helpt je om beter om je heen te kijken. Om iets te onthullen over je voorkeuren en interesses, over jezelf, de schrijver.

Prompts met juxtapositie

In noodlottige tijden waarin je geen inspiratie hebt, zijn writing prompts het ideale vertrekpunt. In het bijzonder prompts die een juxtapositie bevatten: twee of meer tegenstrijdige statements die toch een soort logische eenheid vormen door het feit dat ze nou eenmaal vlak naast elkaar zijn geplaatst, en verbonden worden met een komma.

Een test, de geur van regen.

Een verlaten scheepswerf, een kok.

Misverstand, dakdekkers, een grasveld.

Dit zijn enkele voorbeelden van prompts die een juxtapositie bevatten. Het contrast tussen de verschillende zaken dwingt je om zelf de verbanden te leggen. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarom niet gewoon een prompt nemen dat veel concreter is? Tja, niemand heeft gezegd dat schrijven makkelijk hoort te zijn. En bovendien, jezelf een beperking opleggen tijdens het schrijven stimuleert je creativiteit.

Geplaatst op Geef een reactie

Boekenbox So Many Pages: Licht en duisternis

Deze maand was het mijn beurt om de boekenbox van So Many Pages te ontvangen. Na zo lang overal boekenboxen te hebben zien langskomen, maar ze nooit zelf gekocht te hebben, was ik erg enthousiast om er nu toch nog eentje te krijgen. Wil je weten wat er in de box zat? Lees dan snel verder.

De goodies

Deze maand was het thema van de box Licht en duisternis. De goodies en het boek sloten hier allemaal bij aan.  Wil je mijn unboxing zien? Bekijk deze dan op ons Instagram- of TikTok-account!

@youngadultsnl

Deze maand ontving recensent Louise de So Many Pages boekenbox. Kijk mee naar wat er deze keer in zat 🙂 @youngadultsnl en @So Many Pages werken samen en hier hebben onze lezers natuurlijk voordeel bij! Als jij bij het afrekenen (in de winkelwagen) de coupon-code – youngadults – ingeeft, dan krijg je gratis verzending ter waarde van €5 op de eerste bestelling van een boekenbox. Echter, deze code is GEEN korting op de box zelf, alleen op de verzending. #booktok #somanypages #boekenbox #bookbox #unboxing #youngadult #youngadults #youngadultsnl

♬ Dreamy Vibes – Ocean Bay Jazz

Als eerste zat er een auteursbrief bij. De auteur vertelt hierin iets persoonlijks over haar en het boek. Daarnaast zat er ook een artprint, gemaakt door Blue Illusion Art in. Deze vind ik erg mooi. Ik ben nog niet aan het boek begonnen, maar ik denk dat het leuk is om eraan te beginnen met een idee van hoe de personages eruit zien. Een ander item is een mooie gouden ganzenveer pen. De kwaliteit hiervan is helaas niet om over naar huis te schrijven. Nadat deze een week op mijn kamer heeft gelegen ziet het goud er niet heel goed meer uit en als ik de veer aanraak geeft het ook af. Er zitten ook twee boekenleggers in de box. Ze zijn hetzelfde, maar de ene is in het zwart en de andere in het wit. Ze zijn net iets te groot voor mijn smaak, maar de kwaliteit ervan lijkt goed.

Verder zit er nog een notitieblokje in met de tekst ‘I’d rather be reading’. Een notitieboekje is natuurlijk altijd handig. Als laatste zat er ook nog een thee-ei en een pakje thee in. De thee die ik had was Enchanted by Love en het is lychee green tea. Ik ben erg benieuwd naar de thee en ik denk dat ik dit het leukste uit de box vind.

Inhoud boekenbox

Het boek

Het gesigneerde boek dat in deze box zat was Sterrenjager van Jen Minkman.

Berry Taylor woont met haar broer Ozan en opa Terrence op het eiland Jersey. Berry en Ozan schrijven een bekend blog over allerlei bovennatuurlijke verschijnselen. Als ze op een dag vreemde lichten boven een graancirkel waarnemen en hun opa tegelijkertijd door een ongeluk in het ziekenhuis belandt, komt hun leven in een stroomversnelling terecht. Berry en haar tweelingbroer blijken deel uit te maken van een familie die al eeuwenlang een belangrijk geheim bewaart, en de tijd is aangebroken dat geheim te onthullen. Samen met de mysterieuze Roth gaan ze op weg. Hun tocht voert hen door heel Europa, langs Latijnse raadsels, Tempeliers, oeroude kastelen en verborgen cryptes. En dit keer zijn ze niet alleen op zoek naar spannende verhalen of verborgen schatten. Dit keer gaat het om een strijd tussen licht en duisternis; om de toekomst van de mensheid.

Conclusie

Om eerlijk te zijn had ik wel iets meer verwacht van de box. Ik denk dat de goodies net iets veel voor de hand liggen. De thee en de print vind ik leuk, maar de boekenleggers en het notitieboekje vind ik wat saai. Ik denk dat de vormgeving daarvan beter zou kunnen, zeker aangezien de print wel heel mooi is. De veer is in principe leuk, maar de kwaliteit is wat minder, wat het hele item onbruikbaar maakt. Wat ik leuk zou vinden om ook in de box te zien, zou iets van een button zijn. Dan kan ik een deel van het boek overal met me meenemen.

Kortingscode

Wil jij ook je eigen boekenbox van So Many Pages aanschaffen? Bestellen is heel makkelijk! Via hun website kan je jezelf inschrijven en zo elke maand een box ontvangen met leuke goodies, ook kan je dit abonnement elk moment heel makkelijk opzeggen! Young adults en So Many Pages werken samen en hier hebben onze lezers natuurlijk voordeel bij! Als jij bij het afrekenen (in de winkelwagen) de coupon-code – youngadults – ingeeft, dan krijg je gratis verzending ter waarde van €5 op de eerste bestelling van een boekenbox. Echter, deze code is GEEN korting op de box zelf, alleen op de verzending.

Geplaatst op Geef een reactie

Podcastaanraders

Stel, je reist in je eentje met de trein. Door een storing verdubbelt je reistijd zich. Nu moet je niet één uur maar twee uur te zien overbruggen in coupé 3957, die inmiddels zwart ziet van de mensen omdat niemand zin heeft om de zware schuifdeur open te trekken en door te lopen naar de volgende coupé. Wat nu? Muziek luisteren? Je kan je Spotifylijst inmiddels dromen. Een praatje aanknopen? In het gangpad waar jij zit, heeft iedereen of een koptelefoon over zijn hoofd geschoven. Dagdromen dan? Nee, daarvoor roept de intercom net iets te vaak dat er tot 19:30 uur geen treinen rijden tussen Ede-Wageningen en Arnhem door een dier op het spoor. De oplossing: een podcast luisteren.

Er zijn natuurlijk talloze podcastcategorieën, maar in dit artikel leggen we de focus op de podcasts met een verhalend element – zowel fictie als non-fictie. Zet je koptelefoon maar op. Die twee reisuren die nog in het vooruitzicht liggen, vliegen door deze podcasts zo voorbij.  

Wraak – NPO Radio 1 en AVROTROS

Fictie

Wraak | NPO Radio 1

Wraak is een achtdelige fictionele serie over ambitie, macht en #metoo. In de race om korpschef van de Amsterdamse politie te worden, schakelt de ambitieuze Barbara Schaaf haar mannelijke concurrent uit met een #metoo. Daarmee ontketent ze een wraakactie die haar uiteindelijk voor een onmogelijke keuze stelt. Het toffe aan Wraak is dat deze podcast-dramaserie geheel 360˚ (of 8D) is vormgegeven, waardoor het lijkt alsof je midden in het verhaal zit en een van de personages bent.

Heavyweight – Gimlet Media

Relaties

Heavyweight | Gimlet

Personalityshow, documentaire, comedy en (zelf)hulpradio: Heavyweight is het allemaal. Elke aflevering helpt de Canadees Jonathan Goldstein iemand met een probleem waar hij of zij vaak al jaren mee rondloopt. Bijvoorbeeld een onbeantwoorde liefde, de verdwijning van een babysitter, een ooit uitgeleende cd of een pestkop uit de jeugd. Met hulp van vrienden en familie probeert Goldstein de geïnterviewde te verlossen van de last die op zijn of haar schouders rust.

Parel Radio – NPO Radio 1 en VPRO

Maatschappij

Parel Radio | NPO Radio 1

In Parelradio hoor je de mooiste radioverhalen uit het archief van de NPO: fictieve radiodrama, hoorspelen en documentaires. Host Stef Visjager laat je kennismaken met onbekende werelden. Van schoonmakers tot wapenhandelaars tot de Costaricaanse Fluitvlieg tot een jongen die bijna de Sterkste Man van Nederland wordt. Er is voor ieder wat wils.

Een soort god – De Volkskrant

Waargebeurde misdaad

Podcast 'Een soort God': In een sekte voor je het weet | IJmuidercourant

Wat als diegene die jij het meest vertrouwt, al jouw gedrag wil controleren? In Een soort god onderzoeken Volkskrantjournalisten Simone Eleveld en Anneke Stoffelen hoe het kan dat mensen in een sekte belanden. De voormalige leden van de Limburgse kungfusekte vertellen hoe ze langzaam maar zeker ze in de ban raakten van hun charismatische leraar René, die belooft een ‘echte krijger’ van ze te maken.

Daders – NPO Radio 1 en AVROTROS

Maatschappij

Daders | NPO Radio 1

In Daders gaat journalist Cas de Jong in gesprek met veroordeelde moordenaars, ex-TBS’ers, terroristen en andere zware criminelen. Hij praat met hen over wat hen dreef tot hun afgrijselijke daden, hun berouw en het verloop van hun herintroductie in de samenleving. Waarom moet de maatschappij hen nog een tweede kans geven?

Echt gebeurd – Dag en Nacht Media

Echt Gebeurd

Verhalen

Bij Echt Gebeurd vertellen mensen op een klein podium mooie, bijzondere of grappige verhalen over iets wat ze zelf hebben meegemaakt. Af en toe leest er ook iemand voor uit zijn of haar puberdagboek.

Blood Ties – Wondery

Fictie

Blood Ties (Podcast Series 2019– ) - IMDb

Wanneer Eleonore en Michael Richland hun ouders verliezen door een vliegtuigongeluk, moeten ze kiezen: de erfenis van hun vader, een wereldberoemde cardioloog en gezondheidszorgmagnaat, accepteren of alles riskeren om de waarheid te vertellen. Blood Ties is een miniserie van Wondery, het Amerikaanse podcastnetwerk dat bekend staat om filmisch geproduceerde, documentaire-achtige shows. Het verhaal is zo geloofwaardig dat je soms twijfelt of je naar fictie zit te luisteren.

Dirty John – Wondery en Los Angeles Times

Maatschappij

Dirty John - Wikipedia

Debra Newell is een succesvolle interieurontwerper. Ze ontmoet John Meehan, een knappe en attente vrijgezel die net is teruggekeerd van een jaar in Irak bij Artsen zonder Grenzen. Debra raakt echter steeds verder verstrikt in een complex web van liefde, bedrog, vergeving en ontkenning. Komt ze hier wel levend uit? Dirty John is een true-crime podcast gebaseerd op het leven van John Michael Meehan en wordt gepresenteerd door journalist Christopher Goffard van de L.A. Times.

Dit is natuurlijk een greep uit een enorme selectie. Er bestaan nog zoveel andere podcasts die de moeite waard zijn om te beluisteren. Welke podcast luister jij graag?