Recensie: Wens voor de wereld – Manon Visser

Wens voor de wereld

Nadat Manon Visser eerder dit jaar debuteerde bij Clavis Young Adult met In de spotlights, verscheen afgelopen maand haar nieuwste boek Wens voor de wereld. Hierin volgen we het leven van Kayla Hollis wiens leven in elkaar stort wanneer haar broer overlijdt. Hij had de gewoonte om elke dag aan haar te vragen wat haar wens voor de wereld zou zijn. Wanneer ze zijn notitieboekje terugvindt met alle wensen erin, besluit ze om de wensen tot uitvoering te brengen op aanmoediging van Xander, die ze bij een praatgroep heeft ontmoet.

Verhaal met belangrijke thema’s en sterke personages

Eerst en vooral vind ik de cover van het boek echt heel mooi, dat was al vanaf het eerste moment dat ik de cover zag. Daarnaast merkte ik ook tijdens het lezen dat de cover ontzettend goed aansluit bij het verhaal en bij de sfeer van het verhaal.

Manon Visser heeft met Wens voor de wereld een ontroerend en meeslepend verhaal neergezet over omgaan met verlies. Over het gevoel dat er altijd een stukje van jezelf gebroken zal zijn, dat niet meer gelijmd kan worden. De personages, en dan voornamelijk Kayla, worden goed neergezet waardoor je je echt in hen kan inleven en kan meevoelen wat zij voelen. Je leert de verschillende personages in Kayla’s vriendengroep ook goed kennen. Kayla maakt daarnaast een mooie evolutie mee doorheen het verhaal en doorheen haar rouwproces.

Fijne schrijfstijl en goed verhaal

Ook in Wens voor de wereld toont Manon dat ze een fijne schrijfstijl heeft. Dankzij die fijne schrijfstijl zit je al snel helemaal in het verhaal en raak je eveneens benieuwd naar hoe het verhaal verder zal gaan. Ook het verhaal zelf zit goed in elkaar en wordt goed opgebouwd. De wensen die in het boek verwerkt zitten zijn goed uitgekozen. Het boek toont verder mooi hoe kleine dingen een grote impact kunnen hebben. Op een bepaald moment vond ik het persoonlijk net iets te ongeloofwaardig aanvoelen, al pasten de gebeurtenissen ook wel in de rest van het verhaal.

Wens voor de wereld is een ontroerend en hoopvol verhaal met een belangrijk en universeel thema: het verliezen van een geliefde. Anderzijds spelen ook vriendschap en verliefdheid een groot onderdeel van dit verhaal. Dat alles samen maakt dat het boek naast een heftig thema ook luchtig blijft en humor bevat. Dat maakt dit boek ook nog sterker dan haar debuut In de spotlights. Ik zou dit boek zeker aanraden aan zowel jonge als oudere Young Adult lezers. De dikte (zo’n 480 pagina’s) zal jonge lezers misschien wat afschrikken, maar je krijgt er heel wat waardevols voor terug. Door de mooie boodschap van het verhaal verdient dit boek zeker vier sterren!