Geplaatst op Geef een reactie

Recensie: De Roos en het Zwijn – Anne Provoost

Van Rosalena wordt gezegd dat ze de mooiste vrouw ter wereld is. Ze heeft rode lippen, een sneeuwwitte huid en handen als kostbare schelpen. Thybeerts gezicht is verminkt. Hij heeft een bochel. De vingers van zijn rechterhand zijn afgehakt zodat de hand op een hoef lijkt. Nog nooit heeft Rosalena een lelijker man ontmoet; en dat terwijl veel mannen om haar liefde kwamen vragen. Maar als Thysbeert Rosalena op een dag uitnodigt met hem te dineren stemt zij toe. Ze kan niet anders; ze heeft immers nog wat goed te maken.

Toen ik de nieuwe uitgave van Anne Provoosts De Roos en het Zwijn ( Querido[1997] 2023) voorbij zag komen, een mooie bosgroene cover die teweeg gebracht is door het gebruik van Jean Denis Antoine Caucanniers schilderij, Eve and the apple; in combinatie met diep roze letters in een niet al te opzichtig font, was ik meteen geïnteresseerd om de achterflap te lezen. Als er iets is waar ik een eindeloos zwak voor heb, zijn het wel hervertellingen. Dit blijkt dan ook in de algemene boekenmedia een overeengestemd iets te zijn bij veel lezers. Provoosts De Roos en het Zwijn is een klassieker uit 1997 die het sprookje van De schone en het beest in een nieuw jasje steekt.

Grappig genoeg heb ik net de eerste drie delen van Sarah J. Maas’s Een Hof van Doorns en Rozen achter de kiezen en ben helemaal gestemd op hervertellingen van sprookjes. In dit geval, de schone en het beest. Voor zij die de orignele versie(s) hebben gelezen (cf. Gianfrancesco Straparola, Madame Villeneuve, Madame Leprince de Beaumont), weten dat er honderden opties zijn voor een hervertellingsresultaat van die klassieke sprookje.

Provoosts De Roos en het Zwijn vulde voor mij een hartkamer van wederom een schone en het beest sprookje dat ik in de toekomst nog menig keer zal lezen. Voor de lezers die Een Hof van Doorns en Rozen graag lezen, zullen deze versie ook wel kunnen waarderen. Dit boek heeft namelijk ook feeën en elfen en hun invloed op protagonist Rosalena is ook van belang. Provoosts verhaal is een ode aan de originele vertelling van Madame Leprince de Beaumont. Het bewaakt beide de getrouwheid aan het verhaal alsook aan de esthetiek die het originele sprookje neerzet. We hebben een mooie jonge dame die de dupe is van haar twee zussen en uiteindelijk in een kasteel met een vervormde man terecht komt. Dit in combinatie met een zeer poëtische pen die voelt als een dromerig instrument wanneer je hem leest.

Ik vond dit verhaal heel aangenaam om te lezen. Ondanks de overwegend Vlaamse elementen (het speelt zich af in Antwerpen, wat mijn hart zeker kon bekoren) voelde het aan als een sprookje aan zou moeten voelen, tijdloos, heroïsch, vatbaar aan verandering en toch zijn eigenheid behoudend.  Eerder vermelde ik dat dit boek ook de harten van de fans van Een Hof van Doorns en Rozen zou kunnen bekoren. Dit statement wil ik graag even verduidelijken dat ik het hier vooral heb over de gewiekstheid van de “faerie folklore” en de esthetiek die een grijpende hervertelling van de schone en het beest kan verwezenlijken. Dus neen, dit verhaal heeft geen “high lords” en “smut”, maar dat is in het geval van dit verhaal niet nodig naar mijn mening.

Bedenkingen

Provoosts verhaal is ook zeer getrouw aan de sfeer die oude sprookjes ook hebben. Naast het feeërieke, zijn ook de gruwelijke elementen ook zeker aanwezig in dit verhaal. Zo wordt het hoofdpersonage tot meermaals toe door haar zwagers seksueel aangeraakt en het boek doet het niet af voor wat het is: seksueel grensoverschrijdend gedrag. In oudere sprookjes zijn dit soort gruwelijkheden standaard, maar ik had toch mijn bedenkingen bij het lezen van deze scenes. Dit wil ik even aangeven voor gevoelige lezers die het boek graag willen lezen maar hier niet zo goed mee om kunnen.

Laatste Woord

Het algemene beeld van mijn leeservaring van dit boek was zeer aangenaam. Ik kon goed wegzakken in de wereld die Provoost tot leven heeft gebracht en zou dit boek ook zeker aanraden aan zij die een zwak hebben voor sprookjes en eventuele hervertellingen ervan. Ondanks dat dit een hervertelling is, voelt Provoosts verhaal aan als een geheel origineel sprookje op zich, met de speelse en eigenaardige alsook soms gruwelijke wendingen waarvoor sprookjes gekend zijn.

Geplaatst op Geef een reactie

Een heel bijzonder meisje

Ze noemen zichzelf Casa Nostra en ze hebben hun eigen vakantie-eiland in Italië. Een groep succesvolle mensen die samen werken en feesten, verbonden door één vrouw: de mooie, onbetwiste leidster Sofía.
Alicia is elf als haar ouders zich aansluiten en vanaf dat moment begint haar dubbelleven. Onder de allesomvattende vleugels van Sofía leert ze de liefde kennen en het leven vieren – alles één groot avontuur. Dat er af en toe ook onverklaarbare en zelfs gevaarlijke dingen gebeuren bij Casa Nostra neemt ze voor lief.
Totdat haar wonderland van de ene dag op de andere ophoudt te bestaan. Alicia vindt zichzelf terug tussen de brokstukken van haar eerder nog zo perfecte leven. In haar gedachten schrijft ze Sofía een lange brief die de vorm aanneemt van een droomachtige stroom van herinneringen.

bol.com

Titel: Een heel bijzonder meisje
Auteur: Anna van Praag
ISBN: 9789047707431

Geplaatst op Geef een reactie

Waar het licht is

‘Een oprecht en prachtig liefdesverhaal. Violet en Finch raakten mij in mijn hart.’ – Jenny Downham, auteur van Voor ik doodga
Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. ‘Ik ben kapot en geen mens die me kan maken.’
Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. ‘In dat ogenblik dat onze auto zich door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook.’
Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school – vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn…
Ik stuur een sms naar Violet: ‘Jij bent alle kleuren ineen, op volle sterkte.’
‘Je bent echt geschift, Finch. Maar dat is het liefste wat er ooit tegen me is gezegd.’
Maar naarmate Violets wereld groeit, begint die van Finch te krimpen. Hoe ver zal Violet gaan om de jongen van wie ze is gaan houden te redden?

bol.com

Titel: Waar het licht is
Auteur: Jennifer Niven
ISBN: 9789048821785

Geplaatst op Geef een reactie

Niets te verliezen

Een nieuwe stad, een nieuwe school, een nieuwe rol. Het kan Mclean niets schelen. Sinds de scheiding van haar ouders verhuist ze met haar vader van stad naar stad. Met elke verhuizing heeft ze de kans om zichzelf opnieuw uit te vinden: als rebel, als dramaqueen, als allemansvriend. Pas wanneer ze in Lakeview terechtkomt, ziet ze een glimp van iemand die ze al jaren uit het oog was verloren: zichzelf. Haar buurjongen valt voor haar zoals ze echt is, maar de tijd dringt. Kan ze zich binden voordat het tijd is om weer te verhuizen?

bol.com

Titel: Niets te verliezen
Auteur: Sarah Dessen
ISBN: 9789048813971

Geplaatst op Geef een reactie

Lobsters

Hilarisch, romantisch en ongelooflijk awkward! Sam en Hannah hebben alleen de vakantie om De Ware te vinden. Hun lobster. En hoewel ze een epische zomer gepland hebben, loopt het niet helemaal zoals gehoopt. Sociale misverstanden, goedbedoelde plannen van vrienden en hun eigen angst om voor eeuwig maagd te blijven, staan deze gigantische mijlpaal behoorlijk in de weg. Gelukkig helpt het lot een handje mee.

bol.com

Titel: Lobsters
Auteur: Lucy Ivison & Tom Ellen
ISBN: 9789020679816

Geplaatst op Geef een reactie

De dagen van de bluegrassliefde

Tycho is achttien en na zijn eindexamen gaat hij voor het eerst alleen op reis: hij wordt junior assistant in een Amerikaans kinderkamp. Daar sluit hij meteen vriendschap met de Noor Oliver, even oud als Tycho en voetballer. Het wordt een zinderende zomer, die hun leven voor altijd verandert. Wat doe je als je leven radicaal omgekeerd wordt? Vechten of volgen? Aanvallen of verdedigen? Stilstaan of meebewegen?

bol.com

Titel: De dagen van de bluegrassliefde
Auteur: Edward van de vendel
ISBN: 9789045117331

Geplaatst op Geef een reactie

Oliver

Oliver, zestien, groeit op in Noorwegen en is altijd samen met zijn neef Bendik, die ook zijn beste vriend is. Zijn leven lijkt zorgeloos, maar binnen vierentwintig uur na Olivers succesvolle debuut als keeper in het eerste, gebeurt er opeens van alles. Met zijn ouders, met Bendik – en ook met Oliver zelf.

Hoe blijf je overeind alles in je leven plotseling op zijn kop staat?
Als alles wat vanzelfsprekend lijkt, ineens wegvalt?
En als je zelf ook iemand anders blijkt te zijn dan je dacht?

bol.com

Titel: Oliver
Auteur: Edward van de Wendel
ISBN: 9789045116136

Geplaatst op Geef een reactie

Oliver

Oliver

OliverOliver, zestien, groeit op in Noorwegen en is altijd samen met zijn neef Bendik, die ook zijn beste vriend is. Zijn leven lijkt zorgeloos, maar binnen vierentwintig uur na Olivers succesvolle debuut als keeper in het eerste, gebeurt er opeens van alles. Met zijn ouders, met Bendik – en ook met Oliver zelf.

bol.com

Titel: Oliver
Auteur: Edward van de Wendel
ISBN: 9789045116136

Geplaatst op Geef een reactie

Een mens is genoeg

een-mens-is-genoeg

een-mens-is-genoegIn een muzikaal gezin in Limburg gaat het na de plotse dood van de vader helemaal mis. Het jonge meisje Juliette en haar broer Louis proberen tegen de verdoken tirannie van hun moeder op te boksen. Als alles ontspoort, besluiten ze elders een nieuw leven te beginnen. In Een mens is genoeg hebben de hoofdrolspelers bitter weinig vat op hun eigen leven. Omstandigheden maken of kraken hun dromen. Maar vriendschap vermag veel. Een waardige opvolger van Allemaal willen we de hemel. De Gouden Lijst, Gouden Uil Prijs van de Jonge Lezer, Lavkiprijs , Nienke Van Hichtumprijs, Boekenleeuw, Cultuurprijs Vlaanderen, Els Beerten sleepte alle denkbare prijzen voor Allemaal willen we de hemel in de wacht en won er de harten van veel jong-volwassen en volwassen lezers mee.

Verder lezen Een mens is genoeg

Geplaatst op Geef een reactie

De zomer waarin mijn vader homo werd

de-zomer-waarin-mijn-vader-homo-werd

de-zomer-waarin-mijn-vader-homo-werdDe dertienjarige Arvid is met zijn vader op vakantie in een gehucht. De enige andere gasten zijn Indiane en haar macho homo-vader. Arvid houdt een dagboek bij als uitlaatklep voor het noodlot dat hem dreigt te treffen: dat zijn vader een stel lijkt te worden met de vader van Indiane. Niet het idee dat zijn vader homo zou zijn, maar dat hij zo verandert, doet Arvids wereld op zijn grondvesten schudden.

Verder lezen De zomer waarin mijn vader homo werd