Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Isaac Blum over zijn debuut

Eerder deze maand verscheen de recensie van Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen. Redacteur Liana had de kans om de Amerikaanse auteur Isaac Blum enkele vragen te stellen over zijn debuut, het schrijfproces en representatie!

Zijn debuut

Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen - Isaac Blum

Gefeliciteerd met de release van je debuutroman, de prijzen en de vertaling naar het Duits en Nederlands. Hoe voelt het om een gepubliceerde auteur te zijn?

Dank je wel! Het voelt geweldig! Deze roman, mijn debuut, was de zesde die ik schreef in de loop van ongeveer twaalf jaar. Dus het was geweldig en bevredigend om het de wereld in te sturen. Er zijn echter ook wat onverwachte angsten om een gepubliceerde auteur te zijn. Aan de ene kant is het zo spannend dat mensen je boek lezen. En aan de andere kant is het best eng als je boek niet meer van jou is, maar van andere mensen.

De titel is in het Nederlands vertaald naar Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen. Wat vind je van deze titel?

Ik vind hem mooi, hoewel ik niet weet of het woord (on)orthodox in het Nederlands dezelfde dubbele betekenis heeft als in het Engels. Ik neem aan van wel, in ieder geval tot op zekere hoogte, en ik zie Hoodie zeker als een onorthodox persoon, ook al blijft hij een orthodoxe jood.
Om eerlijk te zijn denk ik niet te veel na over titels, en ze zijn niet iets waar ik goed in ben. Ik vind de Engelse titel van het boek geweldig, maar ik heb hem niet bedacht.

Het schrijfproces

Hoe ben je op het idee gekomen om dit boek te schrijven?

Sinds ongeveer 2016 is er een toename van antisemitisch geweld in de Verenigde Staten. In december 2019 was er een schietpartij bij een koosjere supermarkt in Jersey City, New Jersey. Twee schutters openden het vuur op winkelend publiek in een gerichte antisemitische aanval. Het was een van een aantal gewelddadige aanvallen op Joden en Joodse instellingen rond die tijd, maar deze in het bijzonder ontroerde me. Binnen een week na de schietpartij begon ik het verhaal te schetsen van een orthodox-joodse tiener die midden in het gewelddadige antisemitisme terechtkomt – plus alle normale dingen waar tieners midden in terechtkomen, zoals identiteitscrisis, eerste liefde, enzovoort.

De schietpartij op de markt volgde op maanden van groeiende spanning in Jersey City en elders – tussen gevestigde gemeenschappen en een nieuwe instroom van orthodoxe Joden. Ik creëerde mijn eigen lang gevestigde gemeenschap, het fictieve stadje Tregaron, Pennsylvania, en plaatste Hoodie in het middelpunt van de verhuizing van zijn gemeenschap naar het stadje.

Met welke moeilijkheden werd je geconfronteerd tijdens het schrijven?

De gebruikelijke interne problemen, namelijk angst en zelftwijfel. Maar om eerlijk te zijn was dit een vrij gemakkelijk boek om te schrijven. Ik vond het een belangrijk boek en ik voelde een gevoel van urgentie in het proces dat het makkelijker maakte dan het was met andere manuscripten.

Je hebt lesgegeven op orthodoxe scholen. Hoe heeft deze ervaring je geholpen bij het schrijven van deze roman?

Ik denk dat leraar zijn op een middelbare school een geweldige baan is als je YA gaat schrijven. Of je het nu wilt of niet, als leraar leer je veel over de wereld van je leerlingen. En als je vergeet hoe het is om een tiener te zijn, word je daar elke dag aan herinnerd. In dit geval, als je toevallig een boek schrijft vanuit het oogpunt van een orthodoxe yeshiva-student, helpt het zeker als je je dagen doorbrengt omringd door orthodoxe yeshiva-studenten.
Hoewel de roman niet gebaseerd is op mijn studenten – ik denk niet dat dat eerlijk zou zijn tegenover hen – is hij zeker door hen beïnvloed: hun strijd om een evenwicht te vinden tussen moderniteit en traditie, hun angsten voor antisemitisme en de manier waarop de rest van de wereld hen ziet, en hun menselijkheid en gevoel voor humor.

Het belang van representatie

Er bestaan niet veel YA-boeken (vooral niet in het Nederlands) over de orthodoxe gemeenschap. Kun je de lezers vertellen waarom representatie zo belangrijk is?

Het belang van representatie heeft twee kanten. De eerste is dat het belangrijk is voor kinderen en jongeren om hun ervaringen weerspiegeld te zien in de verhalen die ze lezen. Hoewel er misschien niet veel Nederlandstalige Joden zijn, denk ik dat het verhaal van Hoodie een weerspiegeling kan zijn van ieders reis door het geloof. Ten tweede helpt het zien van mensen die anders zijn dan jij in literatuur om ze te demystificeren. Om zo stereotypen te doorbreken. We zijn bang voor mensen die we niet begrijpen en een diverse weergave in de literatuur helpt ons om mensen te begrijpen, zodat we ze niet vrezen en haten.

Welke boodschap wil je met dit boek overbrengen?

Ik denk dat er twee zijn. De eerste is een externe: Haat mensen niet. Probeer ze te begrijpen. Cross-culturele vriendschap kan echt een verschil maken door kloven te overbruggen en vooroordelen te doorbreken. Ten tweede is er een interne. Hoodie is het niet altijd eens met zijn eigen mensen, maar hij houdt nog steeds van ze. En ik denk dat dat een belangrijke boodschap is. Het is oké en volkomen normaal om boos te zijn op de mensen van wie je houdt. Dat kan een gezond gevoel zijn.

Schrijfplannen in de toekomst

In een ander interview las ik dat het boek was aangekocht op een veiling als onderdeel van een deal van twee boeken. Kun je me meer vertellen over je huidige en toekomstige schrijfplannen?

In de herfst van 2024 komt er hier in de Verenigde Staten nog een Joodse young adult-roman uit. En dan speel ik nog met verschillende ideeën – sommige heel Joods, andere niet – voor toekomstige young adult boeken.

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Hopelijk worden je toekomstige boeken ook vertaald naar het Nederlands.

Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Victor Dixen, auteur van Hof van Schaduw (Vampyria #1)

Op 16 juni 2023, trok ik naar Amsterdam om niemand minder dan bestsellerauteur Victor Dixen te ontmoeten. Dit resulteerde in een zeer interessant gesprek over vampiers, schrijven, alternatieve geschiedenis, tarot, Artificial Intelligence en een diepere kijk op zijn gehele oeuvre, inclusief de afzonderlijke werken daarin. Hieronder kun je het interview lezen.

Het eerste deel van de Vampyria-serie, Hof van Schaduw, werd in 2020 in Frankrijk uitgebracht en heeft onlangs verschillende vertalingen gekregen. Op 15 juni 2023 verscheen het boek in het Nederlands, waarvoor gefeliciteerd. Kun je in je eigen woorden beschrijven wat de Vampyria-serie en met name het eerste deel, Hof van Schaduw, inhouden?

Dankjewel. Nou, laten we eerst beginnen met het genre: het is alternatieve geschiedenis. Dit houdt in dat de geschiedenis afwijkt van de werkelijke geschiedenis. Voor mijn verhaal is de afwijkende gebeurtenis het jaar 1715. Dat is het jaar van is de dood van Lodewijk XIV, die bekendstond als de Zonnekoning. Hij had de langste heerschappij in de geschiedenis, zeker in Franse geschiedenis. Sterker nog, het was de langste heerschappij ooit, 72 jaar lang. 

Lodwijk XIV voerde oorlog tegen onder andere Nederland en was zeer totalitair in zijn tijd. Hij was de eerste koning die beweerde dat zijn recht om te regeren direct van God kwam; hij had absolute macht. Hij had de wil om voor altijd op de troon te blijven zitten. Dus ik dacht dat zijn dokters, zijn alchemisten misschien het geheim van onsterfelijkheid konden ontrafelen en hem zo de eerste onsterfelijke in de geschiedenis konden maken, in de vampier geschiedenis.

In plaats van dat Lodwijk XIV stierf in 1715 – en dit is het punt waar de alternatieve geschiedenis begint – wordt Louis XIV, de Zonnekoning, de eerste vampier, de Schaduwkoning. Alle andere heersers in Europa willen ook onsterfelijk zijn, daarom zweren ze trouw aan hem om ook getransformeerd te worden tot vampiers. Op deze manier wordt heel Europa geregeerd door vampiers, en bij uitbreiding ook de rest van de wereld. Dus het verhaal van Vampyria speelt zich vandaag de dag af, in de 21ste eeuw, maar de wereld is nog steeds in dezelfde staat als in de 17de eeuw. Ik dacht dat als de wereld vampiers als heersers heeft – en per definitie zijn vampiers wezens die vastzitten in de tijd, zij evolueren niet meer, zou de wereld zelf ook niet meer evolueren. Er zou geen sociale vooruitgang meer zijn, noch technologische vooruitgang; alles zou hetzelfde blijven. Dat is dus de wereld van Vampyria, alsook de context waarin de wereld wordt opgebouwd.

Wat waren de moeilijkste aspecten in het schrijven van Hof van Schaduw?

Jeanne. Want, veel schrijvers, wanneer ze schrijven, zeggen dat ze veel op voorhand hebben gepland, de structuur en dergelijke meer, maar wanneer ze beginnen te schrijven komen de personages tot leven. Ze maken hun eigen beslissingen. Soms is het niet in lijn met wat we hebben gepland en dan moeten we ze de vrijheid geven om te bestaan. Dit is ook een goed teken, want het betekent dat het boek zelf tot leven aan het komen is. Ik heb dit ervaren in al mijn verhalen, mijn personages worden iets anders dan ikzelf en ontwikkelen hun eigen bestaan. Maar, uit alle personages die ik heb gecreëerd, is Jeanne degene die het meeste is ontsnapt. Met momenten voelde ik dat ik haar niet in bedwang kon houden. Zij is de stuwkracht die het verhaal voortbeweegt, zij is echt het vitale element.

Vampiers zijn wezens die door de eeuwen blijven volharden en doorheen pop culture. Zoals je al noemde, Dracula van Bram Stoker, Carmilla van Sheridan Le Fanu etc. – op welke manieren bleef je dicht bij het al-bestaande vampiermodel, de blueprint, en op welke manieren ben je van de pop culture vampire mold afgeweken?

Om te beginnen, het is heel erg waar dat vampiers nooit sterven. Lacht. Ze komen altijd terug omdat ze een symbool zijn, een allegorie die zo sterk is dat hij de test des tijds doorstaat. Elke nieuwe eeuw geven auteurs hun eigen interpretatie aan de vampier. In het begin spraken we over bit-lits, waarin de vampier gereduceerd is tot zijn romantische potentieel. Dit kan iets zijn om van te genieten. Zo heb ik Twilight (Stephenie Meyer) gelezen en heb ik ervan genoten. Maar de vampiers uit Twilight zijn veel van hun originele karaktertrekken ontnomen. Zij kunnen naar buiten gaan in de zon en ik voel dat ze heel veel van hun historische dieptes zijn kwijtgeraakt. Ze lezen zoals hedendaagse personages. Maar wat mij persoonlijk interesseert in de vampier, zijn hun historische dieptes. Het idee dat deze wezens door de eeuwen heen voortbestaan en dat ze zich aan elke nieuwe tijdsgeest moeten aanpassen, telkens weer. Dit is een gegeven dat heel prevalent is bij Anne Rice. Ik wilde dus terug gaan naar een vampier die echt samenhangt met de geschiedenis, alsook wilde ik terug gaan naar de wortels van de gotische literatuur. Waarin de vampier het monster is, een die soms verleidelijk kan zijn maar zeker ook gevaarlijk is. Ik heb dus veel karakteristieken van de originele vampier gebruikt. Ze hebben geen reflectie in een spiegel bijvoorbeeld. Hiervoor is er later ook een uitleg van kosmologische aard in mijn serie.

Ik denk dat de innovaties die ik tot het vampier-personage breng, is dat in veel verhalen vampiers eenzame personages zijn waarop gejaagd wordt. Ze moeten zich dus verstoppen, ze bestaan aan de buitenste rand van de maatschappij. In mijn verhaal staan ze aan de top van de maatschappij, iedereen weet van hun bestaan af. In mijn wereldopbouw beeld ik me in dat de hele maatschappij georganiseerd is om de vampier-noden te voeden. Zeker met hoe de hele maatschappij draait rond het verzamelen van bloed voor de bloedbelasting dat dan naar Versailles wordt gebracht zodat de vampiers zich kunnen voeden.

Zou je dieper willen ingaan op iets wat ik heel interessant vond uit het boek, namelijk de verschillende vloeistoffen en hoe ze persoonlijkheden beïnvloeden. Alsook hoe het relevant is aan het verhaal en hoe je erop kwam om het toe te voegen.

Zeker. Ik ben heel gepassioneerd door geschiedenis. Ik probeerde dan ook om deze fantasiewereld op ware geschiedenis te bouwen. Ik heb de maatschappelijke rangorde behouden van destijds met de adels  en de boeren en dergelijke. Er is hiervoor ook een diagram aan het begin van het boek dat dit uitlegt. Ik heb een extra laag toegevoegd, de vampieradel helemaal bovenaan.

De bloedbelasting daarentegen, waarin ze maandelijks één-tiende van hun bloed moeten afstaan, is gebaseerd op een belasting uit die tijd in Frankrijk. Er was een belasting die de “dime” heette, dat komt van het Latijnse “decima”, wat “één-tiende” betekent. Boeren moesten één-tiende van hun oogst afstaan aan de kerk. In een wereld waar vampiers een heerschappij hebben, heb ik dezelfde belasting behouden, maar ik heb het door vertaald naar het afstaan van één-tiende van hun bloed.

Er is nog een ander detail: in Versailles had Lodewijk XIV destijds het idee om alle adel te verzamelen op één plaats. Voorheen verbleef de adel in hun eigen kastelen, mogelijk plannen smedend tegen de kroon. Lodewijk XIV had dus het idee om hen allemaal samen te brengen om hen in de gaten te houden. En daar streden ze om het recht om op een stoel aan het hof te zitten. Lacht. Lodewijk XIV was een zeer slimme politicus, omdat hij de oude feodale adel wist te temmen. 

Elk gegeven in Versailles ging over onderlinge onderscheiding: wie kon iets zien en wie kon iets niet zien? Wie kon het ontwaken van de koning zien en dergelijke. Er is een detail uit die tijd dat enkel de adel rode schoenzolen konden hebben. Ik heb dit detail behouden, maar in mijn verhaal hebben enkel vampiers rode schoenzolen. En de rode kleur, perfect.

Om terug te koppelen naar de vraag over de vier humoren zoals bloed, slijm, gal en dergelijke – dit is gelinkt met en gebaseerd op de medicijnkunsten zoals het destijds aan het hof werd uitgeoefend. Echter was dit toen nog steeds een soort magie-achtige manier van medicijnkunsten. Het was de eerste stap van vroege wetenschap, maar er was een aanwezige alchemistische component hierin verbonden. Het was dezelfde soort van medicijnkunsten zoals werd uitgeoefend in de antieke periode van Hypocrates. Het idee was dat het menselijk lichaam was opgemaakt uit de vier elementen, en er was dus een humor gelinkt aan elk van de elementen. Als je ziek was betekende dit dat er een disbalans was in de humoren, dus moest de balans hersteld worden. Dit werd soms gedaan door een bloedafname om een overdadigheid aan bloed weg te nemen. Dit heb ik dus in het boek gebruikt, alsook een link tussen de humoren en de psychologische karakteristieken van de personages uit het boek, wat ook een gegeven was destijds, dus heb ik dit behouden in mijn verhaalwereld. Bijvoorbeeld, de protagonist, Jeanne, heeft een teveel aan zwarte gal en bloed, en hierdoor is ze heel energiek maar tegelijkertijd ook heel melancholisch, dus het is een vrij explosieve mix.

In het verhaal heb je de beproevingen voor de Koningsslok, een gebeuren waarbij de Schaduwkoning wat van zijn bloed afstaat. Hoe heb je de specifieke taken voor de beproevingen gekozen? Zoals schermen, paardrijden en het praatvaardige aspect. Hoe heb je deze gekozen en heb je zelf een van deze hobby’s uitgeoefend?

Ik heb veel inspiratie gehaald uit de zaken die destijds aan het hof ook prevalent werden uitgeoefend, zoals schermen. Aangezien ze geen oorlog mochten voeren in hun provincies, deden ze het met een vocaal alternatief aan het hof. Ze hadden dan ook heel sterke persoonlijkheden. Er was destijds de traditie van pamfletten en scherpe gedichten om elkaar aan te vallen. Het was als het ware de nationale sport van Versailles. Schermen en paardrijden waren ook sporten voor de adel. Zelf heb ik ooit geschermd, ongeveer twee jaar lang met de floret als wapen. Maar ik heb veel meer paardgereden in mijn jeugd. Dus met een historisch verhaal zoals dit, kon ik niet anders dan paardrijden toevoegen. Als de lezers ooit naar Versailles gaan, bestaan de Koninklijke Stallen nog steeds tot op de dag van vandaag en functioneren ze als een school voor de rijkunst. Ze voeren nog steeds shows op voor het publiek. Er is dus sinds de 17e eeuw een traditie van paardrijden in Versailles.

Je bezocht vaak Versailles toen je jonger was. Heb je Versailles her-bezocht tijdens het schrijven van het verhaal om terug in de mindset te komen en de plaatsen rondom Versailles terug te zien?

Ik begon met schrijven tijdens COVID19 dus ik kon niet op bezoek gaan. Ik had wel mijn herinneringen. Ik kon inderdaad voor de promotie van het boek gaan net toen het heropende na COVID. Het Paleis van Versailles had me uitgenodigd om een lezing te geven in de Spiegelzaal.

Het was net na sluitingstijd. Ze hadden heel het Paleis afgesloten en ik was helemaal alleen in de Spiegelzaal, het is ook gefilmd. Het was een wonderbaarlijke ervaring want ik kon de geesten van Versailles rondom me voelen. Ik had het idee dat ik vampiers in de schaduwen kon uitwaren, en mijn stem die resoneerde door de ruimte, de echo in de prachtige Spiegelzaal. Het is een heel gekoesterde herinnering.

Betreffende spiegels komt er later in mijn verhaal en wereldopbouw ook een verklaring waarom vampiers geen reflectie hebben. Dit is sowieso deel van vampier folklore. Want voor mij, aan de kern van het vampier-zijn, is dat het een metafoor voor tijd is. De gelimiteerde tijd van het menselijke bestaan. Maar ook de gelimiteerde tijd van beschavingen die opkomen en wegsterven. Het idee dat licht een zekere snelheid reist ligt ten grondslag aan mijn idee dat een vampier geen reflectie heeft omwille van de fysica van licht, tijd en ruimtetijd. Allemaal op een heel Einstein-gerelateerde manier. Vanaf boek een spendeert de Schaduwkoning, Louis XIV, veel tijd in zijn observatieruimte, kijkend naar de sterren. We weten nog niet waarom, maar er is wel een gevoel dat er iets in de sterren te vinden is, iets in de kosmos dat hem biologeert. Er is dit idee, ook, te maken met dode sterren en dat ze heel ver weg van ons zijn en we kunnen ze zien maar ze zijn wel dood, echter geven ze nog steeds licht af, een beetje zoals een vampier.

Als je een personage zou kunnen zijn van de Vampyria-wereld, zou je er een zijn die in de landelijke regionen is opgegroeid zoals Jeanne, iemand die woont in de Koninklijke Stallen, of een vampier die de Schaduwkoning bewondert vanuit de schaduwen van Versailles?

Lacht. Wel, dat is een moeilijke vraag. Eigenlijk ben ik al een personage in Vampyria omdat ik de boeken heb geschreven. De eerste drie boeken zijn geschreven vanuit het perspectief van Jeanne, en tijdens het schrijven ben ik Jeanne geworden. Vooral omdat ik alleen het eerstepersoonsperspectief voor haar heb gebruikt, kon ik de wereld door haar ogen ontdekken. Er is iets magisch aan literatuur wanneer je schrijft, je ego verdwijnt en je bent niet meer jezelf. Er is alleen het verhaal, en zeker wanneer je het eerstepersoonsperspectief gebruikt, word je het personage. Maar ook weer niet helemaal, er is altijd een zekere afstand. Je observeert hoe het personage dingen doet, terwijl je tegelijkertijd het personage bent. Het is bijna een staat van meditatie, en deze dissociatie kan, zoals ik eerder beschreef, intens zijn. Bij Jeanne was deze dissociatie bijzonder sterk. In sommige scènes voelde ik me heel dicht bij haar, terwijl ze in andere scènes heel ver van me af stond. Het was als een elastiekje, ik moest telkens weer naar haar terugkeren. Dus ja, het was een zeer interessant schrijfproces. Maar in de eerste trilogie was ik dus Jeanne.  

Je bent een auteur die heel veel gereisd heeft, je hebt in verschillende plaatsen gewoond. Merk je een verschil in ontvangst qua lezers als het aankomt op je verhalen? Zie je een verschil van land tot land?

Er is zeker een wereldwijde gemeenschap rondom boeken, vooral binnen specifieke genres. In Spanje merk ik bijvoorbeeld veel interesse in de barokke aspecten van Vampyria, omdat de barok een belangrijk onderdeel is van de Spaanse cultuur. Dit komt nog meer naar voren dan in Frankrijk en de rest van Europa.

Wat is de rol van visuele elementen in je boeken?

Als schrijver van “literatuur van de verbeelding” hecht ik veel belang aan visuele elementen. Ze spelen een essentiële rol bij het onderdompelen van de lezer in het verhaal. Daarom kies ik altijd een kunstenaar waarmee ik samenwerk voor de boekcovers. Deze visuele elementen vormen het vlees op de botten van de woorden.

Kun je iets meer vertellen over het tarotdeck dat je hebt ontwikkeld?

Het lezen van tarot is voor mij een meditatieve ervaring. Ik heb mijn eigen tarotdeck ontwikkeld, gebaseerd op de Rider Waite-tarot. De grote arcana vertegenwoordigt de vampiers en de kleine arcana de stervelingen die op hen jagen. In Vampyria ontdekt Jeanne een “verboden tarot”, omdat het voor sterfelijken verboden is om het te gebruiken in de vampierwereld. Tarot helpt me ook om mijn personages beter te leren kennen en voegt diepgang toe aan hun ontwikkeling.

Wanneer en hoe ben je begonnen met schrijven?

Ik ben altijd een verhalenliefhebber geweest, zelfs voordat ik zelf kon lezen. Ik had altijd honger naar verhalen en vroeg anderen om ze aan mij te vertellen. Het schrijven zelf en het creëren van werelden is iets waar ik van geniet. Het keerpunt kwam toen ik in mijn twintiger jaren was en worstelde met slapeloosheid. Ik besloot die slapeloze uren te gebruiken om te schrijven en zo ontstond mijn eerste verhaal, Jack Spark, over een slapeloze tiener in New York. Het was een verhaal waarin ik veel van mezelf terugvond.

Het besef dat ik schrijver wilde zijn, kwam toen ik The Lord of the Rings las. Tolkien wist een wereld te creëren die even echt aanvoelde als de echte wereld, zo niet echter. Als tiener reisde ik naar het Verenigd Koninkrijk om een woordenboek in het Elvish te kopen, omdat ze destijds niet beschikbaar waren in Frankrijk. Ik was zelfs in staat om geheime briefjes te schrijven in Elvish met een andere Tolkien-fan op school.

Tolkien’s werk heeft vele lagen en diepgang. Het is literatuur die je keer op keer kunt herlezen en nieuwe dingen kunt ontdekken. De wereldopbouw is authentiek en heeft een rijke geschiedenis en talen, waardoor het heel echt aanvoelt.

We hebben al een paar aanraders gehoord zoals Anne Rice, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu en Tolkien, zijn er nog auteurs of verhalen die jou inspireren als auteur?

Er zijn er heel veel. Maar ik kan misschien ook Young Adult literatuur vernoemen, want alle anderen behoren meer tot de volwassenliteratuur. His Dark Materials van Philip Pullman, wat een beetje in dezelfde trend als Tolkien. Het is een verhaal in meerdere lagen, heel erg rijk en het blijft je bij. Het is het soort boek dat je zal veranderen. Het is heel aangrijpend verhaal als je het eerste keer leest. De personages, de wereldopbouw en alle parallele universums. Het biedt heel veel gedachtengoed aan. Het is het soort boek dat je opnieuw en opnieuw kan lezen. De HBO-adaptatie vond ik ook goed.

Waarvoor wil je gekend zijn als auteur?

Moeilijke vraag. Ik zou graag gekend zijn als de auteur die je meeneemt uit de realiteit en je meeneemt op een avontuur. Avonturen van verschillende aard: naar de toekomst, terug in het verleden … Wanneer mensen mijn boeken lezen zou ik willen dat ze de wereld rondom hen vergeten en het verhaal hun realiteit wordt. Ik denk dat schrijven, en dit is waar voor elk genre, een worsteling is tegen de realiteit. Op elk niveau, voor een schrijver is er altijd iets belangrijker om te doen dan schrijven. Er is de druk van het dagelijkse leven en je hebt discipline nodig. Je moet jezelf het schrijven opleggen; je moet jezelf de verbeelding boven de realiteit opleggen. Er is altijd iets dat belangrijker lijkt dan een boek openen en lezen, maar eenmaal je in het boek bent, verdwijnt de rest.

Op dit moment zijn er schrijvers stakingen gaande in de Verenigde Staten, stakingen geboeid met AI. Schrijvers zijn bezorgd over wat deze AI-revolutie kan betekenen en zeker met hoe schamper hun loon al is wat een hypothetische automatisering van AI-verhalen; er heerst een angst dat AI hun werk gaat over-/afnemen.

Ja, en die bezorgdheid is terecht. Zeker vandaag de dag met de visuele kunsten en alle applicaties die beschikbaar zijn. Sommige uitgeverijen zijn begonnen met boekcovers te laten ontwerpen door AI. Dit roept vele vragen op, morele vragen vooral. Want AI steelt materiaal van andere artiesten dat al bestond en mixt dit door elkaar totdat het een onherkenbaar geheel is, dus er bestaat ook een grote copyright vraag hieromtrent. Voor literatuur en boeken is dit al aan de gang.

In de Verenigde Staten, waar ik woon, de natuurlijke cyclus in science fiction is dat aspirant schrijvers hun kortverhalen naar magazines insturen, dit is dan ook de eerste stap naar publicatie in die omgeving alsook om erkenning en herkenning te krijgen voor je een boek kan laten uitgeven. Maar vandaag de dag worden die magazines overweldigd met AI-gegenereerde inzendingen, dus zijn ze gestopt met kortverhalen uit te geven. Er is dus een hele industrie die bedreigd wordt en hierdoor verandert.

In Cogito, een verhaal dat zich afspeelt een paar jaar in de toekomst, beeldde ik me in dat alle boeken geschreven zijn door AI. AI zou zelfs verbinden met je sociale netwerk om je exacte smaak te kennen en om zo alle personages in de verhalen te baseren op je vrienden. Het zou hetzelfde doen voor tv-series: tv-series zouden geen acteurs hebben, het zouden virtueel gemaakte personages zijn met kenmerken van je vrienden. Ik denk dat het heel gevaarlijk is. Op het eerste gezicht zou het heel aantrekkelijk zijn en het lijkt allemaal heel mooi, maar ik denk dat het de mogelijkheid om verrast te worden zou afnemen. En dat is net hetgeen wat ten grondslag ligt aan literatuur en kunst in zijn geheel.

Het gaat om je uit je comfort-zone te halen en je bloot te stellen aan dingen waar je normaal niet aan zou denken. Maar met AI en algoritmes zou dit allemaal verdwijnen. Dit zou heel spijtig zijn. Daarom denk ik dat er manieren zijn om dit te weerstaan, maar om te kunnen weerstaan moeten we eerst het probleem en zijn kern analyseren.

Misschien zullen er nieuwe kunstvormen uit voortstromen om te onderlijnen wat het menselijke brein kan verwezenlijken, wat het kan produceren – dingen die AI misschien nooit zal kunnen produceren. Maar dat valt nog te bezien.

Wat is je advies voor (aspirant) schrijvers?

Het schrijven van advies is altijd een uitdaging, omdat er zoveel verschillende benaderingen zijn. Discipline en routine zijn echter universele regels voor schrijvers. In een lang verhaal is het belangrijk om consistent te zijn en elke dag te schrijven, om verbonden te blijven met je personages en verhaal. Routine is essentieel om dit te bereiken.

Een ander belangrijk advies is om geen perfectionist te zijn in het begin. Veel mensen willen schrijven, maar ze komen nooit tot het einde van hun verhaal omdat ze streven naar perfectie vanaf de eerste zin. Het is belangrijk om te beseffen dat de eerste versie slechts een ruwe versie is die later getransformeerd, herschreven en bewerkt kan worden. Het grootste deel van het verhaal komt tot leven in de tweede versie, waar je de perfectionist kunt zijn.

Dus mijn advies is om discipline en routine te omarmen bij het schrijven en niet te streven naar perfectie in de eerste versie, maar in plaats daarvan te focussen op het voltooien van het verhaal en vervolgens te werken aan het herschrijven en bewerken ervan.

Geplaatst op Geef een reactie

Carlie van Tongeren over haar novelle Het zusje van

Het zusje van

Novelles zijn tegenwoordig helemaal in en moeten jongeren aan het lezen krijgen. Ook uitgeverij Blossom Books begon met een reeks shorties, waarvan Carlie van Tongeren de eerste in de reeks mocht schrijven. Ondertussen verscheen er ook al een tweede shortie: De tweede stem van Elin Meijnen.

Het zusje van vertelt het verhaal van Liv, wiens broer een ongeluk veroorzaakt. Hoe kwam je op dit idee?

Vooraf was ik aan het brainstormen met uitgeefster Myrthe Spiteri over heftige dingen die je kunt meemaken. Want dat zijn de boeken die ik het liefst schrijf: over heftige en serieuze thema’s, maar dan wel op een luchtige manier. Toen dit onderwerp ter sprake kwam – in het Engels zo mooi omschreven als ‘guilty by association’ – was ik meteen geïntrigeerd. Ik had nog nooit een boek gelezen waarin de familie van een dader centraal staat. Rond die tijd las ik ook een nieuwsbericht over een ongeluk, waarbij een jong meisje op de fiets was aangereden door een auto en was overleden. Er stond een foto bij van de plek langs de weg waar bloemen lagen en er kwam een stille tocht voor haar. Sympathie alom voor het slachtoffer en de familie – logisch en volledig terecht! Helemaal onderaan dat bericht stond één zin over de automobilist, een oudere man. Toen dacht ik: jeetje, hoe zou hij zich voelen? Hoe zou het zijn om familie te zijn van hém? En zo werd die oudere man uit die ene zin Alex in Het zusje van en bedacht ik hoofdpersoon Liv, die moest leven met de consequenties van zijn ongeluk.

In hoeverre verschilde het schrijfproces van een novelle van je eerdere Young-Adult boeken Heerestraat en Rozenlaan en Het meisjesmanifest?

Het schrijfproces was in principe hetzelfde, alleen duurde het wel iets korter (nu 8 à 9 maanden van idee tot boek in de winkel, in plaats van een jaar). Wel was ik er vooraf extra scherp op dat ik niet te veel wilde in die 30.000 woorden. En tijdens het schrijven zag ik de hoofdstukken in Het zusje van meer voor me als scènes, die het witte doek zouden halen. In een novelle is alle ‘ruis’ eruit, alles moet nóg meer een functie hebben dan in een boek met meer pagina’s. Omdat ik ook ambities heb als scenarioschrijver, voelde deze shortie voor mij als de ideale kruising tussen scenarioschrijven en een boek schrijven. Ik vond het spannend, want het was mijn eerste novelle en het was ook de allereerste Blossom Books shortie, maar ik heb er zoveel plezier aan beleefd! Het scène-achtige schrijven matchte ook uitstekend met het lockdownleven, want ik schreef de eerste versie van Het zusje van tijdens de eerste lockdown. Ik moet nu juist weer wennen aan het schrijven van een dikker boek!

Wat vond je het moeilijkst aan het schrijven van een novelle?

De balans vinden tussen een kort en krachtig verhaal schrijven, dat wél voldoende diepgang heeft. Ik houd zelf niet van verhalen in de categorie: leuk voor tussendoor en lekker je gedachten op nul. Ik wil dat lezers juist wél gaan nadenken, ook al is het een novelle. Kill your darlings was nu nóg belangrijker. Dat terwijl schrappen in je eigen verhaal juist best lastig is. Het hielp om afstand te nemen, even een weekje pauze, en mezelf daarna serieus afvragen: mist een lezer deze grappige quote of beschrijvende alinea, die ik zo mooi vind? Deze vraag heb ik mezelf tijdens het schrijven van Het zusje van veel vaker gesteld dan bij mijn andere boeken.

“Het gaat erom dat jongeren met plezier lezen en volgens mij zijn novelles daar uitstekend voor.”

Het zusje van werd dit jaar genomineerd voor de Jonge Jury. Waar heeft die nominatie zoal toe geleid?

Het belangrijkste is dat veel meer leerlingen en docenten kennisgemaakt hebben met Het zusje van, daar ben ik superblij mee! En er waren ook andere fijne extraatjes. Zo krijgen de Jonge Jury-leestips vaak mooie plekjes in bibliotheken, mediatheken en boekwinkels. Ook werd ik door een middelbare school in Sneek uitgenodigd om voor een aantal klassen in een theater te vertellen over mijn boek, samen met twee andere genomineerde schrijfsters. Dat was echt mijn bijzonderste schoolbezoek tot nu toe. Helaas heb ik de Prijs van de Jonge Jury niet gewonnen, super jammer natuurlijk. Toch denk ik dat ik door mijn nominatie de dunnere boeken goed op de kaart heb gezet. Dat ze even goed, leuk en belangrijk zijn en niet onder hoeven te doen voor ‘dikke’ boeken. Het gaat erom dat jongeren met plezier lezen en volgens mij zijn novelles daar uitstekend voor.

Geplaatst op Geef een reactie

Diepte-interview: Lotte van den Noort

Lotte van den Noort (1995) debuteerde in april 2020 met haar boek Unsinkable bij Hamley Books. Ze schrijft al haar hele leven verhalen, maar dit is haar eerste écht uitgebrachte boek. Het is voor haar een droom die uitkomt en al helemaal omdat het boek in hardcover verschenen is, wat ze al tien jaar lang hoopte en wilde. Ze schrijft vooral historische fictie, omdat dat is waar haar passie ligt. Haar moeder zegt altijd dat ze een oude ziel heeft. Naast lezen en schrijven volgt van den Noort een opleiding mediavormgeving. Ze zit nu in haar derde jaar en heeft een eigen bedrijf: Designs by Lotte. Daarnaast speelt ze ook een beetje op haar gitaar en kijkt ze veel series. 

Hoe zijn de reacties op Unsinkable tot nu toe? Is het waar je op gehoopt had?

Eigenlijk is het beter dan ik had verwacht. Ik had er in het begin een heel erg positief gevoel bij, maar toen ik het boek kreeg en er doorheen bladerde sloeg de twijfel toe. Ik dacht dat niemand het leuk zou vinden, omdat iedereen al weet hoe het verhaal gaat. Toen de eerste reacties binnenkwamen, kon ik het niet geloven. Ik vroeg me af of de mensen wel het juiste boek hadden gelezen. De reacties zijn tot nu toe heel erg goed en positief, dus daar ben ik heel erg blij mee.

Waarom zou iedereen Unsinkable moeten lezen?

Mijn hart en ziel liggen in dit boek. Ik vind het ook belangrijk dat het verhaal, en dan niet per se de theorie die eromheen zit, in de herinneringen van mensen blijft leven.

Hoe kwam je op het idee om Unsinkable te schrijven?

Twee jaar terug lag ik om twee uur ’s nachts in bed en kon ik niet slapen. Daarom ging ik maar wat filmpjes kijken op YouTube. Ik klikte van filmpje naar filmpje en was supermoe. Ineens zag ik iets staan over een theorie van de Titanic en dacht ik dat ik het maar zou kijken dan had ik dat ook weer gezien. Terwijl ik aan het kijken was, werd ik helemaal wakker. Ik ben toen heel de nacht verder blijven kijken en erover gaan lezen. Dat ik er iets over moest schrijven dacht ik meteen. Een hele week ben ik ermee bezig geweest en toen vergat ik het weer. Toen Sandra, mijn uitgever, vroeg of ik naast mijn huidige boek dat in november uitkomt, nog een idee had zei ik ja ik heb wel ooit iets gehoord over dit schip en ze zei dat ik mocht beginnen.

Unsinkable is gebaseerd op een complottheorie. Geloof je zelf in de complottheorie?

Dat is een lastige vraag. Toen ik begon met schrijven, geloofde ik er enorm hard in. Ik was er heilig van overtuigd dat dit gebeurd was. Maar tijdens het schrijven, las ik ook de verhalen van de overlevenden en de mensen die zijn overleden. Toen begon ik toch te twijfelen dat dit dan toch een keer moet zijn uitgekomen als het zo was gegaan. Bij mij gaat het de hele tijd op en af, ik zit er nog niet mee op een lijn. Het is nog een groot vraagteken maar dat maakt het ook net juist heel erg leuk. Het kan echt gebeurd zijn, maar je weet het niet. Dat is de grote vraag.

Op welke scène ben je het meest trots?

Ik denk de scène waarin Victoria en Katharina een meisje gaan redden en dan gebeurt er iets dat best een impact heeft op het hoofdpersonage. Tijdens het schrijven deed deze scène ook wel iets met mij, maar ik vond dat het moest gebeuren en daar was ik zelf van onder de indruk. Het stond niet in mijn planning, maar het gebeurde ineens. Ik hoorde van mensen ook wel wat reacties over die scène dus ik denk wel dat ik dat het beste heb neergezet.

Hoelang heb je aan het boek geschreven?

Vijf weken. Daarna heb ik wel drie tot vier maanden gedaan over het herschrijven.


Hoe heb je de research vooraf aangepakt? Ik kan me inbeelden dat je veel hebt moeten opzoeken.

Ik ben begonnen met die video die ik twee jaar geleden gekeken had terug te zoeken. Die heb ik toen aangezet en alles wat ik belangrijk vond of dacht belangrijk te vinden, heb ik op een papiertje geschreven. En toen ben ik echt gaan onderzoeken waar het schip voer, waar het werd gebouwd, hoe lang het was en door wie het werd gebouwd. Alle feiten dus. Maar eerst heb ik de theorie helemaal uitgewerkt en in elkaar gepuzzeld, daarna de feiten opgezocht en vervolgens de personages gaan schrijven. Ik ben ook heel veel documentaires gaan kijken en ik heb ook het online spel van Titanic Honor and Glory op mijn laptop gezet. Daar kan je als het ware helemaal door het schip wandelen. Dan zie je ook de kamers bijvoorbeeld. Dat was heel accuraat en ook zeer fijn.

Welke moeilijkheden heb je ondervonden tijdens het schrijven van ‘Unsinkable’?

Tijdens het schrijven vooral de dingen die accuraat moeten zijn. Klopt alles wat ik schrijf? Wie waren deze mensen? Hoe oud waren ze? Op welk kamernummer zaten ze? Alle feiten moesten kloppen om het een beetje geloofwaardig te maken. Ik kon dus niet zomaar zeggen dat iemand bruin haar had of wat zijn karakter was. Ik moest me echt wel houden aan de dingen die bekend zijn en dat was vrij lastig omdat ik gewend ben een boek te schrijven en dan alles zelf te kunnen besluiten en dat kon nu niet.

Tijdens het herschrijven kreeg ik ook werkpunten mee van mijn uitgever, zo van ik wil dit zo want anders heeft het niet echt veel nut. De eerste versie van mijn boek zat zo in mijn hoofd dat ik dacht dat het niet klopte en dat het niet meer mijn verhaal was. Alles moest omgegooid worden. Ze wilde één ding anders, wat zij het minste vond, maar daardoor moest het hele boek – elke zin – anders.

Welke scènes vond je het leukste om te schrijven?

Ik vond het heel erg leuk om de scènes tussen Victoria en Katharina te schrijven. Die bitch fight scènes vond ik geweldig. Ook de scènes met Ismay vond ik heel erg leuk. Op een gegeven moment zat die man echt in mij en als ik dan aan het schrijven was, genoot ik daar echt zo erg van dat ik er zelf van schrok.

De scène dat Katharina voor het eerst het enorme schip  zag, vond ik ook erg leuk. Ik zag de scène waarin je de Titanic ziet liggen in de zee nog voor me.

Welke scènes waren het moeilijkste om te schrijven?

De herschrijfscènes vooral.

Waren er nog andere scènes die moeilijker waren om te schrijven?

Waar ik de meeste moeite mee had, waren toch wel de scènes tot ze op het schip zelf zitten. Je kan niet iemand zomaar op een schip zetten, daar moet een heel verhaal aan vooraf gaan. Waarom wil zij daarop? Om dan die scènes ook nog een beetje leuk en interessant te maken, was een hele uitdaging.  Een paar scènes op het einde ook, maar daar kan ik niet veel over zeggen zonder te veel te verklappen. Dat was ook lastig om iets wat een indruk moet maken op de lezer. Tegelijkertijd wil je het zo accuraat mogelijk schrijven omdat het echt is gebeurd. Het was best lastig om de eer eraan te houden.


Hoe kom je erop om een arme familie eerst rijk te laten zijn en ze daarna pas arm te laten worden?

Dat was eerst niet zo, maar mijn uitgever zei dat het hoofdpersonage in een Young Adult een karakterontwikkeling moet doormaken. Daarom moest ik haar een hatelijk personage maken zodat mensen haar niet zo leuk zouden vinden. Vervolgens moest ik ervoor zorgen dat de lezers langzaamaan meer begrip voor haar zouden krijgen. Ik heb samen met mijn uitgever gebrainstormd over hoe we dat konden doen.

Als je een van de personages uit Unsinkable kon zijn, wie zou je dan willen zijn?

Ik denk Molly. Ik vond Molly écht geweldig, ik hou echt van haar. Molly is een vrouw die ook geen geld had en in één keer heel rijk is geworden, maar dat kon haar weinig schelen. Zij leefde echt onder het motto leven en laten leven, altijd gezellig en leuk, een nuchter iemand.

Zij zat in het echt ook samen met Hitchmay – de man die aan het roer stond – in een bootje. Zij heeft hem nog gedwongen om het bootje om te draaien en andere mensen nog te redden, terwijl iedereen zijn mond hield. Uiteindelijk is het niet gebeurd, maar ze heeft er wel voor gevochten. Ik vind haar echt een powerwoman. Ik zou Molly echt wel willen zijn: zo zorgeloos in het leven staan en blij zijn met alles wat je hebt.

Zou je jezelf vergelijken met een personage uit het boek?

Opnieuw, ik zou mezelf vergelijken met Molly, omdat ik ook best een nuchter persoon ben. Ik kreeg van veel mensen die mij kennen te horen dat ik op Katharina lijk. Maar dan niet hoe ze in het begin is, want toen was ze echt hatelijk. Die mensen zeiden dat ze dingen van mij erin zagen, dingen die Katharina zegt en die ik ook zou zeggen. Zelf vind ik mij een Molly maar anderen vinden mij meer een Katharina. Ik weet niet hoe ik dat moet opvatten.

Welk persoonlijk verhaal van de mensen aan boord van de Titanic greep jou het meeste aan?

Het verhaal van meneer en mevrouw Straus.

Ze waren al 50 jaar samen en toen mevrouw Straus in het bootje moest stappen, deed ze dat niet. In de film zie je op het einde ook twee oude mensen in bed liggen en dat zijn zij.  Ze zijn samen ondergegaan. Dat verhaal vind ik gewoon supertriest. Die mensen waren superrijk en dat vonden ze niet belangrijk “Waar jij gaat daar ga ik”, zei ze ook. Dat vond ik zo heftig en mooi dat ik daar wel enkele tranen bij heb weggepinkt.

Zou je nog boeken willen schrijven die gebaseerd zijn op een complottheorie?

Daar heb ik wel over nagedacht, maar dat zou ik alleen doen als ik ook in die theorie zou geloven. Ik heb wel veel dingen opgezocht, maar dan voel ik niet zo veel bij de theorie. Ik denk niet dat ik het nog eens ga doen. Het was ook echt veel werk qua onderzoek.

Wat doe je als je even vastzit tijdens het schrijven?

Bij het schrijven van Unsinkable zat ik in een flow en als ik dan vastzat, dan bleef ik schrijven. Ook als het dan niet echt goed is wat ik schrijf, toch schrijf ik gewoon verder. Achteraf ga ik dan terug.

Als er wat meer tijd tussen zit, zoals nu met mijn nieuwe boek het geval is, kan ik niet gewoon doorschrijven. In januari ben ik begonnen met een nieuw verhaal en toen werd ik geopereerd en lag het dus helemaal stil. Als het dan niet lukt, dan wacht ik gewoon. Ik weet dat als ik er nu bij ga zitten en mezelf verplicht te schrijven, dat het niet gaat. Dan kan ik beter wachten tot ik zelf weer zin krijg om te schrijven. Dat kan ook wel een jaar duren, weet ik uit ervaring. Ik wacht het gewoon af tot het weer komt.

Welke dingen ben je over jezelf te weten gekomen tijdens het schrijven?

Dat ik een mossel ben, ik vond alles zielig. Ik zat echt te huilen als ik een documentaire keek. Ik merkte ook dat als ik na het kijken van de documentaires iets anders op televisie zag dat ik weer moest huilen.

Ik denk dat ik te weten ben gekomen dat ik me heel erg goed kan inleven in dingen, ik voelde echt die pijn. Dat was heel erg heftig. Na iets te hebben geschreven, moest ik ook echt even bijkomen.

Voel je nu die pijn nog steeds als je een serie kijkt?

Nu wat minder. Als ik in mijn eentje naar een serie kijk dan zit ik er helemaal in, maar als mensen om me heen lopen dan niet. Maar in mijn eentje laat ik wel eens tranen. Dat is pas sinds ik met Unsinkable ben begonnen. Ik vind het niet erg. Het is ook wel mooi te weten dat ik zulke dingen voel en je verplaatst je soms ook wel iets beter in de situatie en dat vind ik wel belangrijk.

Wat zijn jouw schrijfgewoontes?

Ik ga ’s ochtends voor mijn laptop zitten en ik kom er pas ’s avonds achter vandaan. Ik kan niet even twee uurtjes schrijven. Ik blijf gewoon verder doen, maar tijdens het schrijven kijk ik wel eens op internet of op Instagram. Als ik bezig ben aan een boek, vergeet ik wel eens te eten omdat ik zo gefocust ben. Ik moet echt een wekker zetten in de middag zodat ik niet vergeet te lunchen.

Luister je naar muziek tijdens het schrijven?

Soms luister ik wel naar muziek tijdens het schrijven. Tijdens trieste scènes zet ik wel een muziekje aan. Tijdens Unsinkable was dat dan de muziek van de film en bij mijn vorige boek Bloedjuweel dat over Korea gaat, luisterde ik naar Koreaanse muziek. Ik blijf wel in de sfeer. Bij normale scènes luister ik geen muziek.

Wat doe je als je niet aan het schrijven bent?

Best wel veel. Ik heb iets te veel hobby’s. Ik heb altijd te weinig tijd in mijn dag. Ik maak dingetjes voor mijn bedrijf. Ook voor Hamley Books maak ik heel wat: de promopakketten, kaarten en boekenleggers, die taak heb ik op mij genomen. Ik poets heel erg graag, ik kan echt niet tegen rommel. Ik kook graag, ik oefen op mijn gitaar, ik zwem als hobby, ik kijk Koreaanse series, ik schilder en ik ga ook nog naar school. Ik had ook nog een bijbaan, maar door Corona is die weggevallen. Ik verveel me eigenlijk nooit.

Hield je vroeger van lezen?

Ja, zeker! Ik weet nog dat we in groep 3 en 4 met boekjes van AVI-lezen moesten beginnen. Je moest er maar eentje lezen in twee weken, maar ik verslond de boekjes echt. Ik was de hele tijd aan het lezen, ook tijdens de lessen. Mijn ouders lazen ook echt heel erg veel voor. Dus ik heb altijd wel gelezen.

Wie zijn jouw favoriete schrijvers?

Emma Anna staat heel erg hoog op mijn lijstje. Ze is ook een goede vriendin van mij en heeft me heel erg goed gesteund tijdens het schrijfproces. Sarah J. Maas vind ik ook erg goed. En nog een derde, dat is moeilijk. Ik heb zoveel schrijvers in mijn boekenkast staan en ik vind ze allemaal wel leuk. Cassandra Clare heeft ook wel een indruk op mij achtergelaten.

Wat zijn jouw drie favoriete YA boeken van het moment?

Mijn eerste favoriet van het moment is The Cruel Prince serie van Holly Black. Deze is enorm cool! Ook van Schaduw en vos van Julie Kagawa heb ik enorm genoten. En natuurlijk ook van Throne of Glass van Sarah J. Maas.

Wat zijn jouw drie favoriete YA boeken allertijden?

Vroeger las ik de Selectie-serie en The Hunger Games. Toen heb ik heel erg lang geen boek meer aangeraakt. Toen ik daarna weer begon, ben ik begonnen met De Doorns en Rozen-serie. Maar ik probeer momenteel wel op Engelse websites ook wat boeken te bestellen van mensen die niet zo bekend zijn. Het is altijd heel erg leuk om van die verborgen parels te vinden en die lees ik dan tussendoor.

Welke verborgen parel moeten we echt lezen?

The Shadows Between Us van Tricia Levenseller verdient veel meer credit. Ik heb dit boek binnen een dag verslonen, het is echt een heel erg mooi boek! En The Deep van Alma Katsu dat gaat ook over de Titanic.

Wie is jouw grootste schrijfinspiratie?

Emma Anna, want zij schrijft heel erg veel en ook heel erg goed. Ze heeft ook een druk leven, met haar drie kinderen en het huishouden. Toch schrijft ze elke keer weer een steengoed verhaal.

Chinouk Thijssen ook wel heel erg. Die vrouw blijft heel erg lief, reageert op alles en haar boeken zijn echt erg leuk en vermaken me heel erg. Ik vind haar ook als mens echt tof en kijk heel erg naar haar op. Ik weet nog dat zij in begin 2018 een lezing in onze lokale boekhandel gaf en toen had ik nog geen boek uitgegeven bij een uitgever.

Toen ging ik naar Chinouk en zei dat ik dat zo graag zou willen en zij zei dat ik dat zou kunnen en gewoon moest doorschrijven. Dat zegt iedere schrijver tegen je, maar ik heb het toen ook echt gedaan en zij is ook heel erg trots op me. Ik zie haar echt als een inspiratiebron om nooit op te geven. Ik schreef toen al tien jaar en dacht dat het me nooit zou lukken en dat ik alles zelf zou uitgeven en zij zei dat ik nu echt moest doorzetten. Ik denk ook niet dat ik dat had gedaan als zij dat niet had gezegd. Ik zat toen op een punt dat ik wel oké was met mijn verhalen gewoon op Wattpad te schrijven. Ik ben haar hiervoor ook heel erg dankbaar. 

Je hebt eerst zelf een boek uitgegeven, zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

Bij Bookscout zijn er drie uitgekomen. Toen heb ik er nog vier in eigen beheer uitgegeven en daarna kwam Typewriter bij uitgeverij Wolf and Dragon. Dat was voor mij een uitgever maar eigenlijk was dat maar heel klein en minimalistisch. Toch voelde het wel heel echt aan.

Waarom koos je toen niet voor een uitgeverij maar voor eigen beheer?

Ik heb het wel geprobeerd, maar ik werd altijd afgewezen.

Probeer je dan meerdere uitgeverijen of kies je een specifieke uitgeverij uit?

In het begin stuurde ik het naar alle uitgeverijen op, maar later ben ik er selectief naar gaan kijken. Typewriter heb ik naar Clavis gestuurd. Ik kreeg een mail terug van de directeur dat ze het goed vond, maar ik nog een keer naar de zinnen moest kijken. Dan zou het wel potentie hebben.

Ben je met een nieuw boek bezig?

Ik ben bezig met een boek dat in november uitkomt. Het is een heruitgave van Typewriter dat in 2018 is verschenen bij Wolf and Dragon. Ik vind eigenlijk dat er in dat verhaal zoveel liefde van mezelf ligt dat ik erg baalde dat het niet de aandacht kreeg die het verdiende. Dat het boek uitkomt bij Hamley Books vind ik geweldig omdat het zo een nieuwe kans krijgt.

Daarnaast ben ik in januari aan een heel nieuw boek begonnen. Het speelt zich in dezelfde tijd af als Typewriter, maar het is iets heel nieuws. Het gaat over een meisje dat iemand tegenkomt. In de periode waar zij zit, loopt een halvegare rond die mensen injecteert met een dodelijk virus – het heeft niets met Corona te maken. De twee hoofdpersonages krijgen per ongeluk zo een injectie en dan moeten ze gaan onderzoeken hoe ze daar uit gaan komen. Verder kan ik nog niet veel zeggen.

Hoe heb je uitgeverij Hamley Books gekozen?

Ik was eigenlijk op zoek naar een uitgever voor mijn manuscript van Bloedjuweel en die stuurde ik naar Sandra op. Sandra belde me toen op om te zeggen dat ze mijn schrijfstijl echt geweldig vond, maar dat het onderwerp voor hen net iets te niche was. Ze vroeg me of ik iets anders had liggen. Toen stuurde ik Typewriter op naar Hamley Books. Zo is het balletje gaan rollen en toen vroeg ze of ik nog iets anders had liggen voor in de toekomst. Ik zei toen dit idee van Unsinkable en toen zei Sandra dat we met Unsinkable zouden beginnen, want dat is een knaller. Dar is ook iets nieuws om mee binnen te komen.

Is er een genre dat je nooit zou willen schrijven?

Thrillers. Dat kan ik denk ik echt niet. Ik zou er meteen iets van humor in schrijven. Anders zou ik zelf te bang zijn. Ik ben iemand die er dan over zou blijven denken in bed en dan ben ik veel te bang en slaap ik weer twee weken met een lampje aan.

Ik neem heel erg veel emoties over van anderen.

Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Ik hoop dat ik dan een leuk huis heb, dat mijn bedrijf het goed doet en dat ik nog vier andere boeken op mijn naam heb staan. Dat alles weer normaal is. Ik hoop dat ik dan een tevreden iemand ben met een leuke baan waar ik plezier in heb. Ik hoop gewoon een rustig, normaal leven te leiden met af en toe een uitschieter met een nieuw boek.

Geplaatst op Geef een reactie

Esther Walraven over haar novelle Voor Yasmin

Novelles zijn tegenwoordig helemaal in! Onlangs begon ook uitgeverij Best of YA met een nieuwe serie: Best of YA XS. Daarin schrijven bekende schrijvers zoals Mirjam Mous, Daniëlle Bakhuis en Buddy Tegenbosch korte boeken van zo’n 100 pagina’s. Ook Esther Walraven schreef een novelle in de reeks.

Voor Yasmin speelt zich af in maart 2020 en gaat over een virus. Dat lijkt me niet toevallig. In hoeverre is het boek gebaseerd op de coronapandemie?

Voor Yasmin is helemaal geïnspireerd door de gebeurtenissen in de beginperiode van de coronapandemie. In maart 2020 las ik in de krant het bericht dat er in Frankrijk een 16-jarig meisje totaal onverwacht was overleden aan COVID-19. Het was de eerste jongere die aan de ziekte overleed. Haar verhaal bleef in mijn achterhoofd hangen. Ik zag ook hoe moeilijk het is voor jongeren om niet meer zomaar met elkaar te kunnen afspreken en afstand van elkaar te moeten houden. Ik wist dat ik daar iets mee wilde doen en al gauw kreeg ik het idee voor een YA verhaal hierover.

Je debuteerde in 2016 met het YA-boek Daan & Nadia. In hoeverre verschilt het schrijfproces van een novelle met een langer boek?

Daan & Nadia kende een heel lange schrijffase. Doordat er in het boek verschillende verhaallijnen door elkaar lopen, had het veel tijd nodig om zich te ontwikkelen. Ook de research voor Daan & Nadia was heel uitgebreid: ik bezocht ziekenhuizen, interviewde verschillende mensen en kreeg een rondleiding in het bestralingscentrum van de Maastro Clinic. Bij Voor Yasmin was dat veel beperkter. Een novelle heeft een beperkt aantal woorden en er is maar één belangrijke verhaallijn. De meeste informatie vergaarde ik via de algemene media, via observaties in mijn eigen omgeving of kon ik van internet halen. Daardoor verliep het schrijfproces nu een stuk sneller. En ik heb inmiddels al wat meer schrijfervaring dan bij Daan & Nadia, dat helpt natuurlijk ook.

Wat vond je het moeilijkst aan het schrijven van een novelle?

Het schrijven van Voor Yasmin vond ik vooral heel erg leuk. In het begin was het wel een puzzel om het verhaal helemaal kloppend te krijgen, alle data en gebeurtenissen in de beginperiode van de coronapandemie moesten kloppen. Ik heb daarvoor een tijdlijn gemaakt, die in de eerste versie nog in het verhaal stond, inclusief alle persconferenties en maatregelen rondom corona. Later besloten we, in overleg met de uitgever, om het boek meer algemeen te houden en de directe link naar corona eruit te laten. Uiteraard zal iedereen de coronapandemie wel in het verhaal herkennen, maar het verhaal gaat vooral over vriendschap en verlies.

“Uiteraard zal iedereen de coronapandemie wel in het verhaal herkennen, maar het verhaal gaat vooral over vriendschap en verlies.”

Voor wat voor soort lezer heb je Voor Yasmin geschreven?

Voor iedereen vanaf een jaar of 14; het verhaal beschrijft een gebeurtenis die iedereen zou kunnen overkomen, en geeft weer hoe Myrthe hiermee omgaat. Ik denk dat het voor veel lezers herkenbaar is, ook als je zelf niet zoiets ergs hebt meegemaakt.

Geplaatst op 1 Reactie

Boekenmarathon: interviews met Young Adult auteurs

Dit jaar kon de Boekenbeurs in Antwerpen niet fysiek plaatsvinden, maar er kwam wel een alternatief: de boekenmarathon. Daarin werden 300 auteurs geïnterviewd in elf dagen tijd. Onder die auteurs zaten ook enkele auteurs van Young Adults en die interviews zetten we hier graag op een rijtje.

Neal Shusterman

Dor - Neal en Jarrod Schusterman - Chicklit

Neal Shusterman schreef samen met zijn zoon Jarrod Shusterman het dystopische, maar ook realistische boek Dor. In het interview vertelt hij over het boek, maar ook over hoe het is om samen met zijn zoon een boek te schrijven. Daarnaast vertelt hij ook kort over de verfilming die in de maak is.

Bekijk het interview via deze link.

Maren Stoffels

Black Friday - boekenmarathon

Maren Stoffels kwam vertellen over Black Friday dat over een ontgroening gaat die helemaal misloopt. In het interview vertelt ze over waar ze de inspiratie heeft gehaald voor dit verhaal en wat de connectie is met haar andere boeken.

Bekijk het interview via deze link.

Nico de Braeckeleer

Bron - Ziel - boekenmarathon

Nico de Braeckeleer schreef eerder de dystopische Adem-serie en kwam zijn nieuwste boek voorstellen. Bron – Ziel is ook meteen het eerste deel van een nieuwe trilogie. Het gaat over Zoë die na een auto-ongeluk opeens vreemde herinneringen krijgt. Herinneringen aan een leven dat ze niet heeft geleefd. Wat is er aan de hand?

Bekijk het interview via deze link.

Jennifer Donnelly

Stiefzus - boekenmarathon

Ook Jennifer Donnely was erbij via videoverbinding. Ze kwam er vertellen over deze hervertelling van Assepoester: over Isabelle die op het punt staat om met de knappe prins te trouwen. Ze is echter niet het lieve meisje waar de prins op verliefd werd, maar wel de lelijke stiefzus die haar tenen verbrijzelde om in Assepoesters schoentje te passen. Nu moet ze één ding bewijzen: echte schoonheid zit vanbinnen.

Bekijk het interview via deze link.

Bjorn van den Eynde

Bjorn van den Eynde kwam vertellen over zijn Team Mortis-serie en over het nieuwste boek in de serie. Het elfde boek van de serie al ondertussen.

Bekijk het interview via deze link.

Cis Meijer

Jacht

Jeugdauteur Cis Meijer, wiens boek genomineerd is voor de Jonge Jury, was ook van de partij. Ze kwam er vertellen over Jacht, over een brand die uitbreekt. De politie gaat uit van kortsluiting, maar Sam betwijfelt dat. Twee maanden later organiseert de school een dropping, maar die eindigt in een nachtmerrie.

Bekijk het interview via deze link.

Edward van de Vendel

Dit boek behoort in principe niet helemaal tot Young Adult, maar ik wil jullie dit interview toch ook niet onthouden. Gloei, uitgegeven door Querido Glow, bundelt namelijk interviews van LGBTQIA+ jongeren. Bij elk interview hoort ook een portret, gemaakt door Floor de Goede.

Bekijk het interview via deze link.

Geplaatst op Geef een reactie

Part two: interview with Leigh Bardugo

Leigh-Bardugo

Leigh-BardugoEen week geleden kwam part one van mijn interview met Leigh Bardugo online. In part one vertelde Bardugo onder andere op welke landen haar boeken zijn gebasseerd. 

Maar het interview is nog niet afgelopen, dus vandaag zoals beloofd part two! Ik hoop dat jullie er net zoveel van genieten als ik heb gedaan. 

Interview with Leigh Bardugo part two: 

1. Welk karakter vond je het moeilijkst om te schrijven?

Kaz was erg moeilijk om te schrijven omdat hij zo slim is. Hij is namelijk zoveel slimmer dan ik. Mensen zeggen vaak dat de karakters net zo slim zijn als de auteur zelf, maar dat is niet waar. Kaz komt vaak op dingen in het moment zelf, terwijl ik weken bezig ben om uit te zoeken hoe hij omgaat met een bijzondere uitdaging, obstakel of hoe hij reageert op bepaalde dingen. Ik denk dus dat Kaz het meest uitdagend was om over te schrijven. Ook omdat zijn achtergrondverhaal zo donker is.

2. Was het moeilijk om de POV´s van zes verschillende karakters te schrijven in plaats van één?

Nee! Ik vond het juist heel leuk om vanuit meerdere POV’s te schrijven en om te switchen tussen de verschillende karakters. Als je een karakter hebt met een donker achtergrondverhaal, is het fijn om te switchen naar een karakter met een minder zware achtergrond.

Ik wist dat als ik een verhaal ging schrijven over een overal, ik wilde schrijven vanuit meerdere POV’s. Daarnaast is het bij List en leugens ook belangrijk om te switchen tussen de karakters, omdat er op die manier veel informatie vrijgegeven wordt, wat voor mij een hele uitdaging was. Bij de laatste 200 pagina’s gebeuren er ook veel dingen achter elkaar.

Het is dus erg leuk om over zes karakters te schrijven.

Het grappige was dat toen ik in Zweden was, ze alleen nog maar de eerste twee delen van de Grisha-trilogie hadden uitgegeven. Ze lieten mij Schim en schaduw lezen en ik had dat boek al zo lang niet meer gelezen. Ik had een verontrustend momentje toen ik mij realiseerde dat ik Schim en schaduw vanuit de ik-vorm had geschreven. Ik las een scene die redelijk in het begin van het verhaal voorkomt en het voelde van zo lang geleden. Nu schrijf ik vanuit de derde persoon, wat ook handiger is met meerdere karakters. Op die manier kan ik meer doen met de taal. Ik had List en Leugens niet als mijn eerste boek kunnen schrijven.

3. Was het moeilijk om een verhaal te schrijven waarin de karakters inbreken in een very secured prison? Zoiets moet je namelijk toch goed doorgedacht hebben?

Er gebeuren veel dingen in het boek. Er is namelijk een inbraak in een gevangenis en een beroving. Er zijn dus veel dingen die de karakters moeten doen.

Het eerste wat ik deed was het fortbouwen. Ik maakte een plan van het fort en daarnaheb ik gepraat met een vriend gepraat die werkt bij de CIA. Hij heeft mij wat informatie gegeven over de beveiligingsprotocollen van het Witte huis en nucleaire faciliteiten.

Hoe fantastisch ik Het ijs fortook heb gemaakt, ik probeerde het wel realistisch te houden. Het moest wel gebaseerd zijn op de realiteit.

Na het in elkaar zetten van Het ijs fort moest ik uitzoeken hoe ik de karakters erin en eruit kon krijgen. Dat was uiteindelijk moeilijker dan ik had gedacht. Het was veel plannen, maar ook veel schrijven en uiteindelijk weer dingen veranderen.

Sommige fantasy schrijvers creëren eerst de taal, de map en de geschiedenis van hun karakters. Ik ben meer een persoon die de map creëert onder het schrijven van het verhaal en op die manier achter dingen kom. Later ga ik terug om dingen te herschrijven.

Het maakt trouwens niet uit hoeveel je plant, het maakt het schrijven van de eerste versie van je boek niet makkelijker. Uiteindelijk verander je toch weer dingen, dat is iets wat ik meteen heb geaccepteerd bij List en leugens.

4. Hoe kwam je op het idee om een drug te creëren voor Grisha’s?

Toen in het idee kreeg voor een overval, wilde ik graag juwelen stelen. Een soort van grote juwelen overval. Mijn editor was het daar niet mee eens: ‘Dat is niets vergeleken bij wat jij al hebt geschreven’. Toen ik erover nadacht wist ik dat ze gelijk had. Het was inderdaad niet het juiste ding om over te schrijven.

Ik verplaatste mijn gedachten naar de Grisha en één van de redenen waarom ik zo terughoudend was om verder te schrijven in de Grisha-wereld, namelijk dat ik moe was van het magische systeem. Ik heb al die regels gecreëerd waaraan ik mij moest houden.

Weet jij nog dat Nicolai een vesting boven in een berg hoog in de lucht heeft? Eigenlijk wilde ik dat hij een vliegende lucht fort had. De vliegende lucht fort zou dan in een rap tempo naar de grond vallen wanneer de Duisterling aan zou vallen. Maar ik realiseerde mij dat het echt niet kon om Nicolai een vliegende lucht fort te geven. Het was een verspilling van Grisha krachten en ik dacht echt NEE, ik wil mijn vliegende lucht fort!

Voor List en leugens wilde ik een level up van de Grisha krachten en er nieuwe coole dingen meedoen, maar wel met een prijskaartje. Eén van de meest belangrijke dingen in de Grisha-wereld is dat de krachten van Grisha’s met een prijs komt. Wanneer zij de grenzen overschrijden zijn er gevolgen. Als zij in harmonie zijn met hun krachten, dan voeden die hun en leven ze langer en zijn ze gezond. Ze doen dan waarvoor ze bestemd zijn.

Voor mij past Jurda Paremprecies bij wat ik wilde. Het opende veel kansen en politieke mogelijkheden in mijn verhaal.

5. In de voorkant van de boeken staat een kaart getekend van Ravka en in List en leugens Het ijs fort. Had je het ook zo in je gedachten?

Toen ik begon met het schrijven van Schim en schaduw had ik een vaag idee van hoe Ravka eruit moest komen te zien. Hier is het land, hier is de schaduwvlakte, hier de vijanden van het noorden, daar het zuiden. Het waren allemaal basis dingen.

Toen ik echt begon met schrijven raakte ik het overzicht kwijt. Ik moest continu nadenken en mezelf vragen stellen. Hoelang duurt het om bij die plaats te komen? Waar ligt dat? Enzovoort.

Ik begon met het tekenen van een map waar alles opstond. Aan het einde van Schim en schaduw was de map pas compleet. Daarna gebruikten we Ravka voor Schim en schaduw en zo breidde we het langzaam uit. Keith Thompson heeft uiteindelijk de map getekend en Het ijs fort.

Is de tekening van de Het ijs fort ook precies hoe je het voor je zag?

Bijna. Sommige stilistische dingen waren niet zoals ik het voor me zag, maar dat krijg je als iemand anders je werkt natekent. Maar toen ik de eerste schets zag, dacht ik echt JA, dat is het gewoon. Ik had Het ijs fort van de bovenkant getekend. Het waren allemaal cirkels. Keith heeft het van de zijkant getekend, zodat wij het beter konden zien. I really love that!

6. In List en leugensschrijf je over dieven en criminelen. Was dat anders dan toen je schreef over Grisha’s die de wereld wilden verbeteren?

Ja, het was erg anders. De Grisha-trilogie is een klassiek gekozen verhaal. Voor List en leugens wilde ik iets anders doen, dus schrijven over jongeren die geen grootse lot hebben, geen geheime prinsen en prinsessen zijn en die geen revolutie willen starten. Sommige mensen in Kaz’ team hebben meer nobele redenen dan anderen in het team.

De drive and force van het verhaal moest anders zijn. Ik wilde over zes karakters schrijven die de gevolgen wisten van de keuzes die zij maakten.

7. Wil je een Grisha zijn? Als het antwoord ja is, welke Grisha?

I love to be a grisha! Ik zou kiezen voor Genya, een combinatie van fabrikator en corporalki krachten. Ik heb namelijk het gevoel dat ik een fabrikator van nature ben, ik wil alleen worden gelaten om mijn werk te doen. Ik behoor zeker niet in het leger. Maar ik houd ook echt van de corporalki krachten.

Welke Grisha zou jij kiezen?

De Duisterling natuurlijk! 

Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Jennefer Mellink

Jennefer Mellink

Jennefer MellinkIk mocht Kwaad bloed van Jennefer Mellink lezen en haar ook nog eens interviewen. Door wat problemen met de mail duurde het iets langer dan verwacht om een afspraak te maken, maar uiteindelijk hadden we elkaar dan toch aan de telefoon.
Bijna een kwartier lang hebben we alleen maar gezellig zitten kletsen en vergat ik haast dat er ook nog een interview moest gebeuren. Zo zie je maar weer, schrijvers zijn ook maar gewoon mensen en ook nog eens ontzettend leuk om mee te praten.
Wat ik allemaal te weten ben gekomen kunnen jullie in dit interview lezen – want ja, ook daar hebben we nog tijd voor gemaakt.

Hoe en wanneer wist je dat je boeken wilde gaan schrijven?
Mijn opa, Piet Valkman schreef veel korte verhalen, die hij uitgaf in bundels en hij schreef recensies voor Elsevier. Als kind had ik het nog niet zo in de gaten, maar toen ik wat ouder werd realiseerde ik me dat het wel heel erg leuk was, schrijver zijn. Mijn opa was echter niet het type dat naar boekenbals ging – daar werd hij wel voor uitgenodigd, maar hij ging dan niet – en promotie maken vond hij ook maar niks. 
Vroeger toen ik echt jong was wilde ik prinses en zangers worden, maar pas vanaf mijn twintigste besefte ik me dat graag wat met boeken zou willen doen. Ik heb jaren lang voor Crimezone, dat is nu Hebban geworden, recensies geschreven en ik schrijf ook wel eens korte verhalen voor volwassenen. Eigenlijk volg ik dus mooi het voorbeeld van mijn opa.
Nadat ik zolang en zoveel met boeken bezig was geweest, wilde ik het toch eens gaan proberen en zelf een boek schrijven. Inmiddels wist ik wel ongeveer wat ik zelf graag in een triller terug wilde zien en dat heb ik kunnen gebruiken.

Dus je leest zelf ook graag. Heb je een favoriet boek?
Ja, ik lees heel erg graag, maar tegenwoordig heb ik er helaas niet zoveel tijd meer voor. Ik wil ook niet eerst een boek lezen en daarna direct gaan schrijven, omdat ik dan bang ben dat het verhaal er teveel door wordt beïnvloed.
Maar ik heb wel een all time favorite! De Chirurg van Tess Gerritsen. Die vond ik zó goed. Eigenlijk zou ik hem weer eens moeten herlezen, want het is al jaren terug dat ik hem las.

Welk boek lees je op dit moment?
Ik heb net Hex van Thomas Olde Heuvelt uit. Meestal ben ik niet zo van de fantasy, maar omdat er over dit boek werd gezegd dat je er niet van kon slapen en het heel erg spannend was, heb ik hem toch maar gelezen. Eerlijk gezegd was het niet zo mijn ding. fantasy trekt me gewoon niet.

Je schrijft Young adult trillers. Waarom heb je specifiek voor dit genre gekozen en niet bijv. trillers voor volwassenen?
Nou, dit is vooral omdat ik vind dat jongeren meer zouden moeten lezen. En dat kun je doen door goede boeken voor ze te schrijven. En waarom die doelgroep? Dat is eigenlijk omdat ik vind dat ik op mijn leeftijd (Jennefer is dertig) het beste kan schrijven over een leeftijd die ik zelf al helemaal ervaren heb. Een verhaal over een vrouw van vijfenveertig zou raar zijn voor mij, omdat ik zelf die leeftijd nog niet heb gehad.

Wil je altijd in dit genre blijven schrijven? Of zijn er nog andere dingen die je zou willen proberen?
Voorlopig wil ik zeker in dit genre blijven schrijven. Je bouwt toch een lezersgroep op, die wachten dan op een nieuw boek van jou. Maar ooit wil ik wel proberen om de overstap te maken naar trillers voor volwassenen. Of misschien doe ik het er dan wel naast, voor zowel jongeren als volwassenen.

Welk woord – of zin – gebruik je vaak? Misschien te vaak?
Dat heb ik eigenlijk niet echt. Ik merk wel dat ik er soms op let dat ik geen uitspraken gebruik die ik in mijn vorige boeken ook gebruikte. Mijn personages probeer ik allemaal anders te maken en dus kunnen ze niet dezelfde dingen zeggen.
Gelukkig heb ik ook altijd mijn proeflezers nog. Als ik dan in een boek veel hetzelfde woord gebruik, dan halen zij dat er voor mij uit.

Ik heb zelf Gebroken nog niet gelezen, maar Kwaad bloed natuurlijk wel. Nu weet ik toevallig wel dat je ook in Gebroken, net zoals in Kwaad bloed over onderwerpen zijn die behoorlijk heftig zijn. Wat drijft je ertoe om juist deze onderwerpen in je verhalen te gebruiken?
Dat is een lastige. Die onderwerpen zitten gewoon in mijn hoofd. Ik ben van mening dat de jongeren tegenwoordig al heel veel zien en horen, ze zijn feitelijk al een hoop gewend. Dus het is juist ook goed en belangrijk om over deze onderwerpen te schrijven.
Wel probeer ik altijd om niet teveel in details te treden. Heftige scènes schrijf ik vooral uit het gevoel van de hoofdpersoon, zonder dat ik precies vertel wat er gebeurd. Hierdoor kan ieder voor zich bepalen hoe “heftig” iets kan zijn.

Doe je veel research voor je verhalen?
Voor mijn nieuwste boek wel. Ik ga binnenkort naar een huis van bewaring en spreek ik een rechercheur, maar in mijn andere boeken was het niet altijd nodig. Voor Kwaad bloed heb ik wel met een rechercheur gepraat, omdat ik de details goed wilde hebben wat betreft het politieonderzoek. Verder is internet altijd een enorme hulp als ik iets wil weten.

In Kwaad bloed kom je als lezer pas op het laatste moment echt te weten wie de moordenaar van Vince is. Wist jij tijdens het schrijven meteen al wie het zou zijn?
Ja. Ik schrijf ook altijd eerst het eind van een verhaal. Dat zet ik dan in een apart word document, daarna ga ik met de rest van het verhaal bezig.

Hoe schrijf jij je boeken? Doe je dat met pen en papier of juist op de computer?
Op de computer, dat vind ik toch het prettigste werken.

Het is weer november, waardoor iedereen spontaan weer aan het schrijven slaat. Heb jij zelf wel eens mee gedaan aan NaNoWriMo?
Nee, nog nooit. Ik schrijf het liefste op mijn eigen tempo, tenzij er natuurlijk een deadline aan zit te komen, dan maak ik wel een planning. Maar ik ben bang dat als ik aan NaNoWriMo mee zou doen, ik vooral heel veel rommel zou schrijven en dat wil ik liever niet.

Welke advies zou je mensen willen geven die zelf willen gaan schrijven?
Het is heel belangrijk om vol te houden en door te gaan. Dat is denk ik het “grootste geheim”. Schrijven is een hoop werk, misschien dat mensen zich daar wel eens in vergissen. Dus blijf volhouden en in jezelf geloven, dan kom je er uiteindelijk wel.
Oh, en houd je ogen en oren open. Je hoort en ziet zoveel dingen om je heen die inspiratie kunnen zijn.

Wat kunnen we in 2016 van jou verwachten?
Boek nummer drie is bijna af en ik ben al begonnen aan boek nummer vier.

Kun je iets vertellen over nummer drie?
Het gaat over een meisje van achttien, ze is op zoek naar een huurwoning en heeft veel ruzie met haar moeder. Uiteindelijk vindt ze een huurhuis, maar dat is nogal eng. Het staat op een industrieterrein. Ze geeft een housewarming en daar gaat ze met een aantal anderen geesten oproepen. Vanaf dat moment gebeuren er allemaal dingen. Er verdwijnen spullen of die komen juist in de tuin te staan. En er gaat iemand dood, precies zoals al werd voorspeld.

Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Julie Kagawa

JulieKagawa

JulieKagawaOf ik het leuk vond om Julie Kagawa te interviewen? Goh, ik wist niet dat er zulke suffe vragen bestonden. Natuurlijk vind ik het leuk!
Vol goede moed ging ik naar Amsterdam en stapte daar prompt in de verkeerde tram en stapte uit bij de verkeerde halte. Toen ik ook nog eens het juiste adres niet kon vinden, begon ik hem wel een beetje te knijpen.

Uiteindelijk bleek ik alleen maar aan de verkeerde kant van de gracht te lopen en was ik er zo. En jongens, ik moet het even kwijt: wat is dat Ambassade hotel gaaf! Het staat daar vol met boeken en die zijn allemaal – ik herhaal allemaal – gesigneerd door de schrijvers. Ik waande me dan ook even helemaal in het paradijs en was mijn zenuwen totaal vergeten.
Van anderen had ik het al gehoord, maar het bleek ook nog echt waar te zijn: Julie Kagawa is een schat van een vrouw. Wat hebben wij gelachen en heerlijk gepraat.

Wat is je favoriete kleur?
Zwart. Vooral omdat zwart eigenlijk overal wel bij past en het is een beetje mysterieus. Bovendien zijn de meeste dingen die ik leuk vind zijn zwart, zoals Ninja’s en trendcoats.

Wat eet je het liefst?
Sushi, zeker als er zalm bij zit. Heerlijk.

Heb je een favoriete film?
Dat is een lastige. Ik heb verschillende films die ik echt heel leuk vind, maar het eerste wat in me op komt is om eerlijk te zijn How To Train Your Dragon. *lacht* 
Er zit een draak in. En hij is nog zwart ook! Ik heb zelfs een knuffel van Toothless in mijn werkkamer staan.

Wat is je favoriete boek?
Ook dat is een moeilijke, want eigenlijk veranderd dat regelmatig. Maar een boek dat me echt heeft geïnspireerd is The Druid of Shannara, van Terry Brooks. Het is een geweldig boek, met een heel mooi liefdesverhaal en het is echt fantastisch geschreven. Oh ja, en als ik een mega spoiler mag verklappen, op het eind gaat ze dood, maar dat is juist zo mooi. Ze redt de wereld, maar de jongen blijft met een gebroken hart achter.

Terwijl ik dat boek las dacht ik: ik wil mensen ook op deze manier laten huilen tijdens het lezen.

Als je voor één dag iemand zou mogen zijn, wie dan ook, wie zou je dan willen zijn?
Oh, jeetje. Eh… wie dan ook? Goed, het eerste wie ik kan bedenken is Hermione Granger. Omdat ze zo ontzettend slim is, maar ook vanwege de magie.

Wat heb je vanmorgen gegeten en was het lekker?
Ik had van alles uit het hotel. Croissants en kaas en zo. Oh, en gerookte zalm! Geweldig. Ik vind het zo leuk dat je hier in Nederland vis kan eten als ontbijt. Mijn man zou het echt walgelijk vinden, want hij houdt niet van vis. Bij ons krijg je pancakes, eieren en bacon, maar nu ik toch hier ben geniet ik ervan.

Wie is je favoriete Disney prinses?
Mulan.

Als je op een onbewoond eiland terecht zou komen, welke drie dingen zou je dan meenemen?
Behalve eten en drinken. Een mes, een zaklamp en een touw. Of anders een machine waarmee ik mezelf naar een andere plek kan teleporteren. Is dat valsspelen? Mag een kano ook?

Welke superkracht zou je willen hebben?
Ik zou heel graag in een draak willen kunnen veranderen, dat lijkt me echt geweldig. Of ik zou de Timeturner van Hermione Granger willen hebben. Dat is niet echt een superkracht natuurlijk, maar wie heeft er nou geen extra tijd nodig.

Grappig dat je dat zegt, je raadt nooit wat de volgende vraag op mijn lijstje is.
Als je een tijdmachine had, waar zou je dan heen gaan?
*schiet in de lach* Serieus? Wat toevallig! Ik denk niet dat ik per se ergens naartoe zou gaan, ik zou het eerder gebruiken om de tijd even stil te zetten, zodat ik wat meer kan doen. Zoals een boek af schrijven.

Maar je schrijft al zoveel boeken.
Ja, dat klopt wel. Maar ik moet écht het boek afschrijven waar ik nu mee bezig ben. Eigenlijk zit ik nogal vast en de deadline komt veel te dichtbij.

Wilde je altijd al schrijver worden?
Nee, toen ik klein was wilde ik absoluut iets doen met dieren. Ik was dol op dieren, nog steeds trouwens. Maar voor wat ik wilde, moest je goed zijn in wiskunde en biologie, precies die dingen waar ik niet goed in was. Op de middelbare school kwam ik erachter dat ik het leuk vond om te schrijven en ik vond het altijd al heerlijk om te lezen, dus toen besloot ik dat ik maar schrijver zou worden.

Wanneer wist je dat je écht een schrijver was geworden?
Tja, ik wilde dus al schrijver worden toen ik een jaar of zestien was, maar pas toen ik halverwege de twintig was lukte dat ook echt. De Iron King kwam uit in 2010, dus toen was het echt.

Je schrijft heel verschillende soorten verhalen, Nimmernimmer, Talon, futuristisch Amerika. En daarin creëer je steeds weer totaal andere soorten mensen en andere personages. Hoe doe je dat? Raak je nooit in de war?

Al die verhalen hebben eigenlijk hun eigen reden. De Iron Fey serie ontstond omdat ik gek ben op mythologie en folklore. Het begon een beetje met het verhaal van het Wisselkind, dat inspireerde me. En ik wilde de Fae niet zo toverachtig en lief maken, maar juist zoals ze vroeger werden gezien. Mensen waren er bang voor en brachten offers aan hen.
Blood of Eden is weer een totaal ander verhaal. Ik wilde eigenlijk nooit een vampier verhaal schrijven, niet omdat ik ze niet leuk vond, maar ik dacht niet dat ik nog met iets nieuws kon komen. Op dat moment was Twilight ook echt een hype en het was toen lastig om daar overheen te komen.
Toen ik echter klaar was met de Iron Fey boeken, vroeg mijn uitgever me wat ik verder nog voor ideeën had. Ik vertelde haar dat ik wel een ideetje had over de wereld na de Apocalyps, een ziekte heeft bijna iedereen uitgeroeid en is allemaal erg donker en duister, ik heb nog niet echt een plot of personages, maar het wel dát idee!
En zij zei ‘Tja, dat klinkt leuk, heel leuk. Maare, we willen graag dat je iets schrijft over vampiers.’ *lacht*
In eerste instantie zag ik het niet zo zitten, tot ik erover na ging denken. Ik had dat ideetje voor die wereld en iets met vampiers. Dat begon ik te mengen en toen was daar ineens Blood of Eden.
En voor Talon. Dat begon eigenlijk al op de middelbare school. Toen schreef ik al een verhaal over een drakenmeisje en een drakendoder, alleen toen was het een soort middeleeuws fantasy verhaal. Wel waren hun namen toen al Ember en Garret en ik bleef maar aan ze denken. Dus heb ik het verhaal herschreven.

Als je in één van je eigen boeken zou mogen leven, welke zou je dan kiezen?
Absoluut niet Blood of Eden. Dat zou ik nooit overleven en het is doodeng en er is geen technologie, dus ik denk toch de Iron Fey boeken. Een mooie, magische wereld en Ash leeft daar.

Heb je een favoriet personage?
Aller tijden? Ooh, dat is moeilijk! Dan kom ik weer terug bij Ash, hij was de eerste die ik schreef en hij is zo gegroeid in de boeken.

Heb je ooit wel eens een personage op een bestaand persoon geïnspireerd?
Nee, dat probeer ik eigenlijk heel erg te voorkomen. Wel hebben al mijn personages een stukje van mij, maar dat zal iedere schrijver wel herkennen. Mijn personages zijn vooral geïnspireerd op Anime en games, zeker de jongens uit de Iron Fey boeken.

Welk boek zou je graag geschreven willen hebben?
Harry Potter. Niet vanwege het succes, maar echt vanwege de wereld. Die is zo mooi gemaakt, ik wou dat ik dat had bedacht.

Hoe schrijf je?
Ik schrijf in mijn werkkamer. Elke dag om 10:00 uur ga ik zitten en ik moet van mezelf minimaal 1000 woorden schrijven, zeker als ik tegen een deadline aanzit kan ik niet gaan zitten wachten op inspiratie. Ik kan absoluut niet schrijven in een trein of een café, want ik raak veel te snel afgeleid. Een boekwinkel zou helemaal een ramp zijn, al die boeken zijn veel te interessant.

Wat mogen we in 2016 van jou verwachten?
Soldier, het derde boek uit de Talon serie is de volgende. De Iron Warior is net uit in Amerika, dus die zal hier ook wel snel zijn. En na. Talon komen er nog twee boeken over draken, maar daarna weet ik het nog niet zeker. Ik heb wel wat ideeën, maar wie weet.

Heb je advies voor mensen die ook willen gaan schrijven?
Schrijf, al is het steeds maar een heel klein stukje. Ieder woord, iedere zin, brengt je dichter naar het einde. Uiteindelijk lukt het je, als je maar vast blijft houden en niet stopt.

Oh ja, laatste vraagje: Mag ik met Ash trouwen?
*lacht* Oh, dat zou ik niet erg vinden, maar Meghan zou waarschijnlijk wel een beetje protesteren. Als je haar kan overhalen, dan mag het van mij. Als ik wel op de bruiloft mag komen natuurlijk!
2015-11-01 11.33.50

Geplaatst op Geef een reactie

Part one: interview with Leigh Bardugo

Leigh-Bardugo

Leigh-BardugoAnder-half week geleden kreeg ik goed nieuws! Ik mocht namelijk op zaterdag 31 oktober, met Halloween, Leigh Bardugo interviewen! En nee, geen vijf minuten lang, maar drie kwartier! De droom van elke lezer en zeker met een auteur als Bardugo.

Toen ik het nieuws kreeg was ik uiteraard erg blij, zo blij dat ik ’s avonds op mijn kamer een extra vreugdedansje heb gedaan. Ik zou eindelijk de persoon ontmoeten die mega gave verhalen heeft geschreven in een wereld waar ik alleen maar van kan dromen. Namelijk de Grisha-wereld.

Het was dus niet gek dat ik met klamme handjes bij de Utrechtse Kinderboekhandel aankwam.
Maar zodra Bardugo kwam binnenlopen, waren de zenuwen meteen verdwenen: wat een lieve en grappige vrouw is zij!

Het gesprek duurde bijna een uur en ze heeft veel, maar dan ook VEEL, leuke dingen verteld. Het is daarom een lang interview geworden. Speciaal voor jullie heb ik dit opgedeeld in drie delen! (Ik kon namelijk echt geen informatie weglaten :D).

Interview met Leigh Bardugo part one:

1. Als ik het me goed kan herinneren heb je op de releaseparty van Val en verlossing gezegd dat je een boek aan het schrijven bent in een andere wereld dan de Grisha-wereld. Waarom ben je van gedachten veranderd?

Ik kan me dat niet meer herinneren. Toen Val en verlossing werd gepublicieerd was ik List en leugens al aan het schrijven. Ik was zelfs dat jaar ervoor – in oktober – hier al mee begonnen. Ik denk dat ik na de sequel van List en leugens een pauze neem van de Grisha-wereld. Misschien schrijf ik dan wel een paar kortere verhalen.

2. Ben je van plan om boeken te schrijven in een andere wereld dan de Grisha-wereld?

Yes, ik ben met een paar dingen bezig, maar ik kan er nog niet teveel over zeggen. Zoals ik heb gezegd neem ik een pauze na de sequel van List en leugens om weer wat frisser te worden.

3. De Grisha-trilogie is gebaseerd op Rusland. Waarom is List en leugens gebaseerd op Nederland? Ik heb namelijk gemerkt dat je Nederlandse namen hebt gebruikt zoals Joost en Pieter.

De meeste landen in de Grisha-wereld zijn gebaseerd op andere landen. Ravka is zwaar beïnvloed door Rusland. Voor de machtsdynamiek in het verhaal is het ook logisch om Rusland te gebruiken. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom ik voor deze cultuur heb gekozen. Neem namelijk de mislukking om te industrialiseren, het leger en de falende monarchie.

Zelf ben ik joods, half Spaans en half Russisch-Litouwen. Ik groeide op in bezet gebied waar Rusland de glamoreuze onderdrukker was. Het was een beestachtige plek waar je nooit naar terug wilt. Toch had ie plaats ook iets magisch en prachtigs. Het was bijna alsof ik opgroeide in een fantasie wereld.

Waarom ik voor Nederland heb gekozen in List en leugens?

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het Nederlands rond 1700. Toen ik de Grisha-trilogie schreef bleef ik terugkomen op Kerch; de plaats waar Nicolai naar school moest en waar ze neutraal waren. Ik wilde eigenlijk een anti-Ravka creëren. Een rijke burgelijke wereld waar Nederland goed bij leek te passen. Als je List en leugens leest, merk je dat er ook invloeden zijn uit Las Vegas, oud New York en zelfs van het victoriaanse Londen. Het is dus eigenlijk niet specifiek gebaseerd op één land.

Toch was het wel fijn om te werken met Nederland, zoveel woorden uit dit land hebben geweldige klanken.

4. Wist jij dat je List en leugens ging schrijven toen je bezig was met De Grisha-trilogie?

Ik wist niet specifiek dat ik List en leugens ging schrijven tot ik het idee kreeg. Eerst was ik niet van plan om meteen weer een verhaal te schrijven in de Grisha-wereld. Wel wist ik dat ik ooit iets wilde schrijven in Kerch of Ketterdam. Wat het ging worden wist ik niet precies, tot ik tijdens het autorijden een billboard zag van The monuments man en een idee kreeg. Opeens viel alles op zijn plaats; Ketterdam was gewoon de juiste omgeving. Ik kon de personages een team laten vormen en ze laten samenwerken.

5. Hoorde je de zes stemmen van de karakters van List en leugens in je hoofd?

Wat een interessante vraag, hoor jij je karakters in je hoofd als je schrijft?

Eline: ik schrijf soms dingen waarvan ik later denk, wow wat is er gebeurd. Ik heb dus soms geen impact op wat ik schrijf. Het vloeit als de ware uit mij.

Ik ben jaloers, zegt Bardugo, die ervaring heb ik helaas niet. Sommige karakters spreken duidelijker dan anderen. Matthias was bijvoorbeeld een makkelijk personage om te schrijven. Hij was erg luid en duidelijk. Andere karakters hadden wat meer tijd nodig. Meestal werk ik eerst de verhaallijn uit en daarna de personages. Het duurt altijd even voordat ik ze echt leer kennen, daarna veranderen zij de verhaallijn. Ik hoor de personages pas echt als ik hun dialogen hardop voorlees, later in het schrijfproces.

*SPOILER VRAGEN voor de mensen die Val en verlossing nog niet hebben gelezen*

*

*

*

*

*

*

6. Mis je De Duisterling? Sta je nog steeds achter de beslissing om hem dood te laten gaan?

Ja, ik mis die wereld wel en soms mis ik het schrijven over die personages maar ik sta nog steeds 100% achter mijn besluit. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren om die trilogie te eindigen, maar het maakt niet uit hoeveel boeken er uiteindelijk waren geweest: hij zou dood gaan.

Oké, dus je denkt niet nu we al een tijdje verder zijn, misschien was die scène toch niet nodig geweest?

Nou misschien is mijn ego nu aan het praten, maar ik vond die scène juist goed. Het is een goede dood. De Duisterling was altijd al bedoeld als een tragisch figuur en ik wilde dat mensen van hem hielden en om hem rouwden. Alina rouwt om hem. Ze danst niet rond en denkt YES we hebben het gedaan, hij is dood. Ze voelt een groot verlies omdat het ook echt een verlies is.

Hij was iemand van wie zijn immortality got the best of him, en zijn krachten en zijn hunkering naar krachten got the best of him.

Wanneer mensen zeiden: “nee ze horen bij elkaar”, zei ik, “luister, als jij een serie wil waarin ze uiteindelijk bij elkaar komen en voor eeuwig in duisternis heersen, dat is mogelijk maar daar ging dit verhaal niet om”. Als dat was gebeurd dan was dat ook het einde geweest van de Grisha-wereld. Er zouden geen verhalen meer zijn geweest, ze waren samen en dat was het.

7. In het skype interview tijdens de releaseparty van Val en verlossinghoorde ik dat mensen boos waren over het einde? Krijg je nog steeds berichten van mensen die boos zijn?

Soms krijg ik nog berichten (het was eigenlijk zo dat ik vooral veel berichten kreeg van een gepassioneerde groep fans).

Nu is het wat minder. Zelf denk ik dat dit komt omdat de mensen nu de trilogie achter elkaar kunnen lezen. Lezzers hebben minder de tijd om te speculeren over wat er kan gebeuren en wat niet, ze komen er meteen achter.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat Tumblr vooral Duisterling territorium is. Ook heb ik tijdens het reizen gemerkt dat er in bepaalde landen een voorkeur is voor bepaalde personages uit de trilogie. In Zweden is het favoriete karakter Alina, in de Filipijnen is het Nicolai en in Texas Mal. Het ligt er dus heel erg aan waar je bent. De fans van Mal zijn iets stiller en de fans van Nicolai zijn echt aan het wachten op de boeken van Nicolai.