Geplaatst op Geef een reactie

Esther Walraven over haar novelle Voor Yasmin

Novelles zijn tegenwoordig helemaal in! Onlangs begon ook uitgeverij Best of YA met een nieuwe serie: Best of YA XS. Daarin schrijven bekende schrijvers zoals Mirjam Mous, Daniëlle Bakhuis en Buddy Tegenbosch korte boeken van zo’n 100 pagina’s. Ook Esther Walraven schreef een novelle in de reeks.

Voor Yasmin speelt zich af in maart 2020 en gaat over een virus. Dat lijkt me niet toevallig. In hoeverre is het boek gebaseerd op de coronapandemie?

Voor Yasmin is helemaal geïnspireerd door de gebeurtenissen in de beginperiode van de coronapandemie. In maart 2020 las ik in de krant het bericht dat er in Frankrijk een 16-jarig meisje totaal onverwacht was overleden aan COVID-19. Het was de eerste jongere die aan de ziekte overleed. Haar verhaal bleef in mijn achterhoofd hangen. Ik zag ook hoe moeilijk het is voor jongeren om niet meer zomaar met elkaar te kunnen afspreken en afstand van elkaar te moeten houden. Ik wist dat ik daar iets mee wilde doen en al gauw kreeg ik het idee voor een YA verhaal hierover.

Je debuteerde in 2016 met het YA-boek Daan & Nadia. In hoeverre verschilt het schrijfproces van een novelle met een langer boek?

Daan & Nadia kende een heel lange schrijffase. Doordat er in het boek verschillende verhaallijnen door elkaar lopen, had het veel tijd nodig om zich te ontwikkelen. Ook de research voor Daan & Nadia was heel uitgebreid: ik bezocht ziekenhuizen, interviewde verschillende mensen en kreeg een rondleiding in het bestralingscentrum van de Maastro Clinic. Bij Voor Yasmin was dat veel beperkter. Een novelle heeft een beperkt aantal woorden en er is maar één belangrijke verhaallijn. De meeste informatie vergaarde ik via de algemene media, via observaties in mijn eigen omgeving of kon ik van internet halen. Daardoor verliep het schrijfproces nu een stuk sneller. En ik heb inmiddels al wat meer schrijfervaring dan bij Daan & Nadia, dat helpt natuurlijk ook.

Wat vond je het moeilijkst aan het schrijven van een novelle?

Het schrijven van Voor Yasmin vond ik vooral heel erg leuk. In het begin was het wel een puzzel om het verhaal helemaal kloppend te krijgen, alle data en gebeurtenissen in de beginperiode van de coronapandemie moesten kloppen. Ik heb daarvoor een tijdlijn gemaakt, die in de eerste versie nog in het verhaal stond, inclusief alle persconferenties en maatregelen rondom corona. Later besloten we, in overleg met de uitgever, om het boek meer algemeen te houden en de directe link naar corona eruit te laten. Uiteraard zal iedereen de coronapandemie wel in het verhaal herkennen, maar het verhaal gaat vooral over vriendschap en verlies.

“Uiteraard zal iedereen de coronapandemie wel in het verhaal herkennen, maar het verhaal gaat vooral over vriendschap en verlies.”

Voor wat voor soort lezer heb je Voor Yasmin geschreven?

Voor iedereen vanaf een jaar of 14; het verhaal beschrijft een gebeurtenis die iedereen zou kunnen overkomen, en geeft weer hoe Myrthe hiermee omgaat. Ik denk dat het voor veel lezers herkenbaar is, ook als je zelf niet zoiets ergs hebt meegemaakt.

Geef een reactie