Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Isaac Blum over zijn debuut

Eerder deze maand verscheen de recensie van Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen. Redacteur Liana had de kans om de Amerikaanse auteur Isaac Blum enkele vragen te stellen over zijn debuut, het schrijfproces en representatie!

Zijn debuut

Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen - Isaac Blum

Gefeliciteerd met de release van je debuutroman, de prijzen en de vertaling naar het Duits en Nederlands. Hoe voelt het om een gepubliceerde auteur te zijn?

Dank je wel! Het voelt geweldig! Deze roman, mijn debuut, was de zesde die ik schreef in de loop van ongeveer twaalf jaar. Dus het was geweldig en bevredigend om het de wereld in te sturen. Er zijn echter ook wat onverwachte angsten om een gepubliceerde auteur te zijn. Aan de ene kant is het zo spannend dat mensen je boek lezen. En aan de andere kant is het best eng als je boek niet meer van jou is, maar van andere mensen.

De titel is in het Nederlands vertaald naar Het (niet zo) orthodoxe leven van Hoodie Rosen. Wat vind je van deze titel?

Ik vind hem mooi, hoewel ik niet weet of het woord (on)orthodox in het Nederlands dezelfde dubbele betekenis heeft als in het Engels. Ik neem aan van wel, in ieder geval tot op zekere hoogte, en ik zie Hoodie zeker als een onorthodox persoon, ook al blijft hij een orthodoxe jood.
Om eerlijk te zijn denk ik niet te veel na over titels, en ze zijn niet iets waar ik goed in ben. Ik vind de Engelse titel van het boek geweldig, maar ik heb hem niet bedacht.

Het schrijfproces

Hoe ben je op het idee gekomen om dit boek te schrijven?

Sinds ongeveer 2016 is er een toename van antisemitisch geweld in de Verenigde Staten. In december 2019 was er een schietpartij bij een koosjere supermarkt in Jersey City, New Jersey. Twee schutters openden het vuur op winkelend publiek in een gerichte antisemitische aanval. Het was een van een aantal gewelddadige aanvallen op Joden en Joodse instellingen rond die tijd, maar deze in het bijzonder ontroerde me. Binnen een week na de schietpartij begon ik het verhaal te schetsen van een orthodox-joodse tiener die midden in het gewelddadige antisemitisme terechtkomt – plus alle normale dingen waar tieners midden in terechtkomen, zoals identiteitscrisis, eerste liefde, enzovoort.

De schietpartij op de markt volgde op maanden van groeiende spanning in Jersey City en elders – tussen gevestigde gemeenschappen en een nieuwe instroom van orthodoxe Joden. Ik creëerde mijn eigen lang gevestigde gemeenschap, het fictieve stadje Tregaron, Pennsylvania, en plaatste Hoodie in het middelpunt van de verhuizing van zijn gemeenschap naar het stadje.

Met welke moeilijkheden werd je geconfronteerd tijdens het schrijven?

De gebruikelijke interne problemen, namelijk angst en zelftwijfel. Maar om eerlijk te zijn was dit een vrij gemakkelijk boek om te schrijven. Ik vond het een belangrijk boek en ik voelde een gevoel van urgentie in het proces dat het makkelijker maakte dan het was met andere manuscripten.

Je hebt lesgegeven op orthodoxe scholen. Hoe heeft deze ervaring je geholpen bij het schrijven van deze roman?

Ik denk dat leraar zijn op een middelbare school een geweldige baan is als je YA gaat schrijven. Of je het nu wilt of niet, als leraar leer je veel over de wereld van je leerlingen. En als je vergeet hoe het is om een tiener te zijn, word je daar elke dag aan herinnerd. In dit geval, als je toevallig een boek schrijft vanuit het oogpunt van een orthodoxe yeshiva-student, helpt het zeker als je je dagen doorbrengt omringd door orthodoxe yeshiva-studenten.
Hoewel de roman niet gebaseerd is op mijn studenten – ik denk niet dat dat eerlijk zou zijn tegenover hen – is hij zeker door hen beïnvloed: hun strijd om een evenwicht te vinden tussen moderniteit en traditie, hun angsten voor antisemitisme en de manier waarop de rest van de wereld hen ziet, en hun menselijkheid en gevoel voor humor.

Het belang van representatie

Er bestaan niet veel YA-boeken (vooral niet in het Nederlands) over de orthodoxe gemeenschap. Kun je de lezers vertellen waarom representatie zo belangrijk is?

Het belang van representatie heeft twee kanten. De eerste is dat het belangrijk is voor kinderen en jongeren om hun ervaringen weerspiegeld te zien in de verhalen die ze lezen. Hoewel er misschien niet veel Nederlandstalige Joden zijn, denk ik dat het verhaal van Hoodie een weerspiegeling kan zijn van ieders reis door het geloof. Ten tweede helpt het zien van mensen die anders zijn dan jij in literatuur om ze te demystificeren. Om zo stereotypen te doorbreken. We zijn bang voor mensen die we niet begrijpen en een diverse weergave in de literatuur helpt ons om mensen te begrijpen, zodat we ze niet vrezen en haten.

Welke boodschap wil je met dit boek overbrengen?

Ik denk dat er twee zijn. De eerste is een externe: Haat mensen niet. Probeer ze te begrijpen. Cross-culturele vriendschap kan echt een verschil maken door kloven te overbruggen en vooroordelen te doorbreken. Ten tweede is er een interne. Hoodie is het niet altijd eens met zijn eigen mensen, maar hij houdt nog steeds van ze. En ik denk dat dat een belangrijke boodschap is. Het is oké en volkomen normaal om boos te zijn op de mensen van wie je houdt. Dat kan een gezond gevoel zijn.

Schrijfplannen in de toekomst

In een ander interview las ik dat het boek was aangekocht op een veiling als onderdeel van een deal van twee boeken. Kun je me meer vertellen over je huidige en toekomstige schrijfplannen?

In de herfst van 2024 komt er hier in de Verenigde Staten nog een Joodse young adult-roman uit. En dan speel ik nog met verschillende ideeën – sommige heel Joods, andere niet – voor toekomstige young adult boeken.

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Hopelijk worden je toekomstige boeken ook vertaald naar het Nederlands.

Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Victor Dixen, auteur van Hof van Schaduw (Vampyria #1)

Op 16 juni 2023, trok ik naar Amsterdam om niemand minder dan bestsellerauteur Victor Dixen te ontmoeten. Dit resulteerde in een zeer interessant gesprek over vampiers, schrijven, alternatieve geschiedenis, tarot, Artificial Intelligence en een diepere kijk op zijn gehele oeuvre, inclusief de afzonderlijke werken daarin. Hieronder kun je het interview lezen.

Het eerste deel van de Vampyria-serie, Hof van Schaduw, werd in 2020 in Frankrijk uitgebracht en heeft onlangs verschillende vertalingen gekregen. Op 15 juni 2023 verscheen het boek in het Nederlands, waarvoor gefeliciteerd. Kun je in je eigen woorden beschrijven wat de Vampyria-serie en met name het eerste deel, Hof van Schaduw, inhouden?

Dankjewel. Nou, laten we eerst beginnen met het genre: het is alternatieve geschiedenis. Dit houdt in dat de geschiedenis afwijkt van de werkelijke geschiedenis. Voor mijn verhaal is de afwijkende gebeurtenis het jaar 1715. Dat is het jaar van is de dood van Lodewijk XIV, die bekendstond als de Zonnekoning. Hij had de langste heerschappij in de geschiedenis, zeker in Franse geschiedenis. Sterker nog, het was de langste heerschappij ooit, 72 jaar lang. 

Lodwijk XIV voerde oorlog tegen onder andere Nederland en was zeer totalitair in zijn tijd. Hij was de eerste koning die beweerde dat zijn recht om te regeren direct van God kwam; hij had absolute macht. Hij had de wil om voor altijd op de troon te blijven zitten. Dus ik dacht dat zijn dokters, zijn alchemisten misschien het geheim van onsterfelijkheid konden ontrafelen en hem zo de eerste onsterfelijke in de geschiedenis konden maken, in de vampier geschiedenis.

In plaats van dat Lodwijk XIV stierf in 1715 – en dit is het punt waar de alternatieve geschiedenis begint – wordt Louis XIV, de Zonnekoning, de eerste vampier, de Schaduwkoning. Alle andere heersers in Europa willen ook onsterfelijk zijn, daarom zweren ze trouw aan hem om ook getransformeerd te worden tot vampiers. Op deze manier wordt heel Europa geregeerd door vampiers, en bij uitbreiding ook de rest van de wereld. Dus het verhaal van Vampyria speelt zich vandaag de dag af, in de 21ste eeuw, maar de wereld is nog steeds in dezelfde staat als in de 17de eeuw. Ik dacht dat als de wereld vampiers als heersers heeft – en per definitie zijn vampiers wezens die vastzitten in de tijd, zij evolueren niet meer, zou de wereld zelf ook niet meer evolueren. Er zou geen sociale vooruitgang meer zijn, noch technologische vooruitgang; alles zou hetzelfde blijven. Dat is dus de wereld van Vampyria, alsook de context waarin de wereld wordt opgebouwd.

Wat waren de moeilijkste aspecten in het schrijven van Hof van Schaduw?

Jeanne. Want, veel schrijvers, wanneer ze schrijven, zeggen dat ze veel op voorhand hebben gepland, de structuur en dergelijke meer, maar wanneer ze beginnen te schrijven komen de personages tot leven. Ze maken hun eigen beslissingen. Soms is het niet in lijn met wat we hebben gepland en dan moeten we ze de vrijheid geven om te bestaan. Dit is ook een goed teken, want het betekent dat het boek zelf tot leven aan het komen is. Ik heb dit ervaren in al mijn verhalen, mijn personages worden iets anders dan ikzelf en ontwikkelen hun eigen bestaan. Maar, uit alle personages die ik heb gecreëerd, is Jeanne degene die het meeste is ontsnapt. Met momenten voelde ik dat ik haar niet in bedwang kon houden. Zij is de stuwkracht die het verhaal voortbeweegt, zij is echt het vitale element.

Vampiers zijn wezens die door de eeuwen blijven volharden en doorheen pop culture. Zoals je al noemde, Dracula van Bram Stoker, Carmilla van Sheridan Le Fanu etc. – op welke manieren bleef je dicht bij het al-bestaande vampiermodel, de blueprint, en op welke manieren ben je van de pop culture vampire mold afgeweken?

Om te beginnen, het is heel erg waar dat vampiers nooit sterven. Lacht. Ze komen altijd terug omdat ze een symbool zijn, een allegorie die zo sterk is dat hij de test des tijds doorstaat. Elke nieuwe eeuw geven auteurs hun eigen interpretatie aan de vampier. In het begin spraken we over bit-lits, waarin de vampier gereduceerd is tot zijn romantische potentieel. Dit kan iets zijn om van te genieten. Zo heb ik Twilight (Stephenie Meyer) gelezen en heb ik ervan genoten. Maar de vampiers uit Twilight zijn veel van hun originele karaktertrekken ontnomen. Zij kunnen naar buiten gaan in de zon en ik voel dat ze heel veel van hun historische dieptes zijn kwijtgeraakt. Ze lezen zoals hedendaagse personages. Maar wat mij persoonlijk interesseert in de vampier, zijn hun historische dieptes. Het idee dat deze wezens door de eeuwen heen voortbestaan en dat ze zich aan elke nieuwe tijdsgeest moeten aanpassen, telkens weer. Dit is een gegeven dat heel prevalent is bij Anne Rice. Ik wilde dus terug gaan naar een vampier die echt samenhangt met de geschiedenis, alsook wilde ik terug gaan naar de wortels van de gotische literatuur. Waarin de vampier het monster is, een die soms verleidelijk kan zijn maar zeker ook gevaarlijk is. Ik heb dus veel karakteristieken van de originele vampier gebruikt. Ze hebben geen reflectie in een spiegel bijvoorbeeld. Hiervoor is er later ook een uitleg van kosmologische aard in mijn serie.

Ik denk dat de innovaties die ik tot het vampier-personage breng, is dat in veel verhalen vampiers eenzame personages zijn waarop gejaagd wordt. Ze moeten zich dus verstoppen, ze bestaan aan de buitenste rand van de maatschappij. In mijn verhaal staan ze aan de top van de maatschappij, iedereen weet van hun bestaan af. In mijn wereldopbouw beeld ik me in dat de hele maatschappij georganiseerd is om de vampier-noden te voeden. Zeker met hoe de hele maatschappij draait rond het verzamelen van bloed voor de bloedbelasting dat dan naar Versailles wordt gebracht zodat de vampiers zich kunnen voeden.

Zou je dieper willen ingaan op iets wat ik heel interessant vond uit het boek, namelijk de verschillende vloeistoffen en hoe ze persoonlijkheden beïnvloeden. Alsook hoe het relevant is aan het verhaal en hoe je erop kwam om het toe te voegen.

Zeker. Ik ben heel gepassioneerd door geschiedenis. Ik probeerde dan ook om deze fantasiewereld op ware geschiedenis te bouwen. Ik heb de maatschappelijke rangorde behouden van destijds met de adels  en de boeren en dergelijke. Er is hiervoor ook een diagram aan het begin van het boek dat dit uitlegt. Ik heb een extra laag toegevoegd, de vampieradel helemaal bovenaan.

De bloedbelasting daarentegen, waarin ze maandelijks één-tiende van hun bloed moeten afstaan, is gebaseerd op een belasting uit die tijd in Frankrijk. Er was een belasting die de “dime” heette, dat komt van het Latijnse “decima”, wat “één-tiende” betekent. Boeren moesten één-tiende van hun oogst afstaan aan de kerk. In een wereld waar vampiers een heerschappij hebben, heb ik dezelfde belasting behouden, maar ik heb het door vertaald naar het afstaan van één-tiende van hun bloed.

Er is nog een ander detail: in Versailles had Lodewijk XIV destijds het idee om alle adel te verzamelen op één plaats. Voorheen verbleef de adel in hun eigen kastelen, mogelijk plannen smedend tegen de kroon. Lodewijk XIV had dus het idee om hen allemaal samen te brengen om hen in de gaten te houden. En daar streden ze om het recht om op een stoel aan het hof te zitten. Lacht. Lodewijk XIV was een zeer slimme politicus, omdat hij de oude feodale adel wist te temmen. 

Elk gegeven in Versailles ging over onderlinge onderscheiding: wie kon iets zien en wie kon iets niet zien? Wie kon het ontwaken van de koning zien en dergelijke. Er is een detail uit die tijd dat enkel de adel rode schoenzolen konden hebben. Ik heb dit detail behouden, maar in mijn verhaal hebben enkel vampiers rode schoenzolen. En de rode kleur, perfect.

Om terug te koppelen naar de vraag over de vier humoren zoals bloed, slijm, gal en dergelijke – dit is gelinkt met en gebaseerd op de medicijnkunsten zoals het destijds aan het hof werd uitgeoefend. Echter was dit toen nog steeds een soort magie-achtige manier van medicijnkunsten. Het was de eerste stap van vroege wetenschap, maar er was een aanwezige alchemistische component hierin verbonden. Het was dezelfde soort van medicijnkunsten zoals werd uitgeoefend in de antieke periode van Hypocrates. Het idee was dat het menselijk lichaam was opgemaakt uit de vier elementen, en er was dus een humor gelinkt aan elk van de elementen. Als je ziek was betekende dit dat er een disbalans was in de humoren, dus moest de balans hersteld worden. Dit werd soms gedaan door een bloedafname om een overdadigheid aan bloed weg te nemen. Dit heb ik dus in het boek gebruikt, alsook een link tussen de humoren en de psychologische karakteristieken van de personages uit het boek, wat ook een gegeven was destijds, dus heb ik dit behouden in mijn verhaalwereld. Bijvoorbeeld, de protagonist, Jeanne, heeft een teveel aan zwarte gal en bloed, en hierdoor is ze heel energiek maar tegelijkertijd ook heel melancholisch, dus het is een vrij explosieve mix.

In het verhaal heb je de beproevingen voor de Koningsslok, een gebeuren waarbij de Schaduwkoning wat van zijn bloed afstaat. Hoe heb je de specifieke taken voor de beproevingen gekozen? Zoals schermen, paardrijden en het praatvaardige aspect. Hoe heb je deze gekozen en heb je zelf een van deze hobby’s uitgeoefend?

Ik heb veel inspiratie gehaald uit de zaken die destijds aan het hof ook prevalent werden uitgeoefend, zoals schermen. Aangezien ze geen oorlog mochten voeren in hun provincies, deden ze het met een vocaal alternatief aan het hof. Ze hadden dan ook heel sterke persoonlijkheden. Er was destijds de traditie van pamfletten en scherpe gedichten om elkaar aan te vallen. Het was als het ware de nationale sport van Versailles. Schermen en paardrijden waren ook sporten voor de adel. Zelf heb ik ooit geschermd, ongeveer twee jaar lang met de floret als wapen. Maar ik heb veel meer paardgereden in mijn jeugd. Dus met een historisch verhaal zoals dit, kon ik niet anders dan paardrijden toevoegen. Als de lezers ooit naar Versailles gaan, bestaan de Koninklijke Stallen nog steeds tot op de dag van vandaag en functioneren ze als een school voor de rijkunst. Ze voeren nog steeds shows op voor het publiek. Er is dus sinds de 17e eeuw een traditie van paardrijden in Versailles.

Je bezocht vaak Versailles toen je jonger was. Heb je Versailles her-bezocht tijdens het schrijven van het verhaal om terug in de mindset te komen en de plaatsen rondom Versailles terug te zien?

Ik begon met schrijven tijdens COVID19 dus ik kon niet op bezoek gaan. Ik had wel mijn herinneringen. Ik kon inderdaad voor de promotie van het boek gaan net toen het heropende na COVID. Het Paleis van Versailles had me uitgenodigd om een lezing te geven in de Spiegelzaal.

Het was net na sluitingstijd. Ze hadden heel het Paleis afgesloten en ik was helemaal alleen in de Spiegelzaal, het is ook gefilmd. Het was een wonderbaarlijke ervaring want ik kon de geesten van Versailles rondom me voelen. Ik had het idee dat ik vampiers in de schaduwen kon uitwaren, en mijn stem die resoneerde door de ruimte, de echo in de prachtige Spiegelzaal. Het is een heel gekoesterde herinnering.

Betreffende spiegels komt er later in mijn verhaal en wereldopbouw ook een verklaring waarom vampiers geen reflectie hebben. Dit is sowieso deel van vampier folklore. Want voor mij, aan de kern van het vampier-zijn, is dat het een metafoor voor tijd is. De gelimiteerde tijd van het menselijke bestaan. Maar ook de gelimiteerde tijd van beschavingen die opkomen en wegsterven. Het idee dat licht een zekere snelheid reist ligt ten grondslag aan mijn idee dat een vampier geen reflectie heeft omwille van de fysica van licht, tijd en ruimtetijd. Allemaal op een heel Einstein-gerelateerde manier. Vanaf boek een spendeert de Schaduwkoning, Louis XIV, veel tijd in zijn observatieruimte, kijkend naar de sterren. We weten nog niet waarom, maar er is wel een gevoel dat er iets in de sterren te vinden is, iets in de kosmos dat hem biologeert. Er is dit idee, ook, te maken met dode sterren en dat ze heel ver weg van ons zijn en we kunnen ze zien maar ze zijn wel dood, echter geven ze nog steeds licht af, een beetje zoals een vampier.

Als je een personage zou kunnen zijn van de Vampyria-wereld, zou je er een zijn die in de landelijke regionen is opgegroeid zoals Jeanne, iemand die woont in de Koninklijke Stallen, of een vampier die de Schaduwkoning bewondert vanuit de schaduwen van Versailles?

Lacht. Wel, dat is een moeilijke vraag. Eigenlijk ben ik al een personage in Vampyria omdat ik de boeken heb geschreven. De eerste drie boeken zijn geschreven vanuit het perspectief van Jeanne, en tijdens het schrijven ben ik Jeanne geworden. Vooral omdat ik alleen het eerstepersoonsperspectief voor haar heb gebruikt, kon ik de wereld door haar ogen ontdekken. Er is iets magisch aan literatuur wanneer je schrijft, je ego verdwijnt en je bent niet meer jezelf. Er is alleen het verhaal, en zeker wanneer je het eerstepersoonsperspectief gebruikt, word je het personage. Maar ook weer niet helemaal, er is altijd een zekere afstand. Je observeert hoe het personage dingen doet, terwijl je tegelijkertijd het personage bent. Het is bijna een staat van meditatie, en deze dissociatie kan, zoals ik eerder beschreef, intens zijn. Bij Jeanne was deze dissociatie bijzonder sterk. In sommige scènes voelde ik me heel dicht bij haar, terwijl ze in andere scènes heel ver van me af stond. Het was als een elastiekje, ik moest telkens weer naar haar terugkeren. Dus ja, het was een zeer interessant schrijfproces. Maar in de eerste trilogie was ik dus Jeanne.  

Je bent een auteur die heel veel gereisd heeft, je hebt in verschillende plaatsen gewoond. Merk je een verschil in ontvangst qua lezers als het aankomt op je verhalen? Zie je een verschil van land tot land?

Er is zeker een wereldwijde gemeenschap rondom boeken, vooral binnen specifieke genres. In Spanje merk ik bijvoorbeeld veel interesse in de barokke aspecten van Vampyria, omdat de barok een belangrijk onderdeel is van de Spaanse cultuur. Dit komt nog meer naar voren dan in Frankrijk en de rest van Europa.

Wat is de rol van visuele elementen in je boeken?

Als schrijver van “literatuur van de verbeelding” hecht ik veel belang aan visuele elementen. Ze spelen een essentiële rol bij het onderdompelen van de lezer in het verhaal. Daarom kies ik altijd een kunstenaar waarmee ik samenwerk voor de boekcovers. Deze visuele elementen vormen het vlees op de botten van de woorden.

Kun je iets meer vertellen over het tarotdeck dat je hebt ontwikkeld?

Het lezen van tarot is voor mij een meditatieve ervaring. Ik heb mijn eigen tarotdeck ontwikkeld, gebaseerd op de Rider Waite-tarot. De grote arcana vertegenwoordigt de vampiers en de kleine arcana de stervelingen die op hen jagen. In Vampyria ontdekt Jeanne een “verboden tarot”, omdat het voor sterfelijken verboden is om het te gebruiken in de vampierwereld. Tarot helpt me ook om mijn personages beter te leren kennen en voegt diepgang toe aan hun ontwikkeling.

Wanneer en hoe ben je begonnen met schrijven?

Ik ben altijd een verhalenliefhebber geweest, zelfs voordat ik zelf kon lezen. Ik had altijd honger naar verhalen en vroeg anderen om ze aan mij te vertellen. Het schrijven zelf en het creëren van werelden is iets waar ik van geniet. Het keerpunt kwam toen ik in mijn twintiger jaren was en worstelde met slapeloosheid. Ik besloot die slapeloze uren te gebruiken om te schrijven en zo ontstond mijn eerste verhaal, Jack Spark, over een slapeloze tiener in New York. Het was een verhaal waarin ik veel van mezelf terugvond.

Het besef dat ik schrijver wilde zijn, kwam toen ik The Lord of the Rings las. Tolkien wist een wereld te creëren die even echt aanvoelde als de echte wereld, zo niet echter. Als tiener reisde ik naar het Verenigd Koninkrijk om een woordenboek in het Elvish te kopen, omdat ze destijds niet beschikbaar waren in Frankrijk. Ik was zelfs in staat om geheime briefjes te schrijven in Elvish met een andere Tolkien-fan op school.

Tolkien’s werk heeft vele lagen en diepgang. Het is literatuur die je keer op keer kunt herlezen en nieuwe dingen kunt ontdekken. De wereldopbouw is authentiek en heeft een rijke geschiedenis en talen, waardoor het heel echt aanvoelt.

We hebben al een paar aanraders gehoord zoals Anne Rice, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu en Tolkien, zijn er nog auteurs of verhalen die jou inspireren als auteur?

Er zijn er heel veel. Maar ik kan misschien ook Young Adult literatuur vernoemen, want alle anderen behoren meer tot de volwassenliteratuur. His Dark Materials van Philip Pullman, wat een beetje in dezelfde trend als Tolkien. Het is een verhaal in meerdere lagen, heel erg rijk en het blijft je bij. Het is het soort boek dat je zal veranderen. Het is heel aangrijpend verhaal als je het eerste keer leest. De personages, de wereldopbouw en alle parallele universums. Het biedt heel veel gedachtengoed aan. Het is het soort boek dat je opnieuw en opnieuw kan lezen. De HBO-adaptatie vond ik ook goed.

Waarvoor wil je gekend zijn als auteur?

Moeilijke vraag. Ik zou graag gekend zijn als de auteur die je meeneemt uit de realiteit en je meeneemt op een avontuur. Avonturen van verschillende aard: naar de toekomst, terug in het verleden … Wanneer mensen mijn boeken lezen zou ik willen dat ze de wereld rondom hen vergeten en het verhaal hun realiteit wordt. Ik denk dat schrijven, en dit is waar voor elk genre, een worsteling is tegen de realiteit. Op elk niveau, voor een schrijver is er altijd iets belangrijker om te doen dan schrijven. Er is de druk van het dagelijkse leven en je hebt discipline nodig. Je moet jezelf het schrijven opleggen; je moet jezelf de verbeelding boven de realiteit opleggen. Er is altijd iets dat belangrijker lijkt dan een boek openen en lezen, maar eenmaal je in het boek bent, verdwijnt de rest.

Op dit moment zijn er schrijvers stakingen gaande in de Verenigde Staten, stakingen geboeid met AI. Schrijvers zijn bezorgd over wat deze AI-revolutie kan betekenen en zeker met hoe schamper hun loon al is wat een hypothetische automatisering van AI-verhalen; er heerst een angst dat AI hun werk gaat over-/afnemen.

Ja, en die bezorgdheid is terecht. Zeker vandaag de dag met de visuele kunsten en alle applicaties die beschikbaar zijn. Sommige uitgeverijen zijn begonnen met boekcovers te laten ontwerpen door AI. Dit roept vele vragen op, morele vragen vooral. Want AI steelt materiaal van andere artiesten dat al bestond en mixt dit door elkaar totdat het een onherkenbaar geheel is, dus er bestaat ook een grote copyright vraag hieromtrent. Voor literatuur en boeken is dit al aan de gang.

In de Verenigde Staten, waar ik woon, de natuurlijke cyclus in science fiction is dat aspirant schrijvers hun kortverhalen naar magazines insturen, dit is dan ook de eerste stap naar publicatie in die omgeving alsook om erkenning en herkenning te krijgen voor je een boek kan laten uitgeven. Maar vandaag de dag worden die magazines overweldigd met AI-gegenereerde inzendingen, dus zijn ze gestopt met kortverhalen uit te geven. Er is dus een hele industrie die bedreigd wordt en hierdoor verandert.

In Cogito, een verhaal dat zich afspeelt een paar jaar in de toekomst, beeldde ik me in dat alle boeken geschreven zijn door AI. AI zou zelfs verbinden met je sociale netwerk om je exacte smaak te kennen en om zo alle personages in de verhalen te baseren op je vrienden. Het zou hetzelfde doen voor tv-series: tv-series zouden geen acteurs hebben, het zouden virtueel gemaakte personages zijn met kenmerken van je vrienden. Ik denk dat het heel gevaarlijk is. Op het eerste gezicht zou het heel aantrekkelijk zijn en het lijkt allemaal heel mooi, maar ik denk dat het de mogelijkheid om verrast te worden zou afnemen. En dat is net hetgeen wat ten grondslag ligt aan literatuur en kunst in zijn geheel.

Het gaat om je uit je comfort-zone te halen en je bloot te stellen aan dingen waar je normaal niet aan zou denken. Maar met AI en algoritmes zou dit allemaal verdwijnen. Dit zou heel spijtig zijn. Daarom denk ik dat er manieren zijn om dit te weerstaan, maar om te kunnen weerstaan moeten we eerst het probleem en zijn kern analyseren.

Misschien zullen er nieuwe kunstvormen uit voortstromen om te onderlijnen wat het menselijke brein kan verwezenlijken, wat het kan produceren – dingen die AI misschien nooit zal kunnen produceren. Maar dat valt nog te bezien.

Wat is je advies voor (aspirant) schrijvers?

Het schrijven van advies is altijd een uitdaging, omdat er zoveel verschillende benaderingen zijn. Discipline en routine zijn echter universele regels voor schrijvers. In een lang verhaal is het belangrijk om consistent te zijn en elke dag te schrijven, om verbonden te blijven met je personages en verhaal. Routine is essentieel om dit te bereiken.

Een ander belangrijk advies is om geen perfectionist te zijn in het begin. Veel mensen willen schrijven, maar ze komen nooit tot het einde van hun verhaal omdat ze streven naar perfectie vanaf de eerste zin. Het is belangrijk om te beseffen dat de eerste versie slechts een ruwe versie is die later getransformeerd, herschreven en bewerkt kan worden. Het grootste deel van het verhaal komt tot leven in de tweede versie, waar je de perfectionist kunt zijn.

Dus mijn advies is om discipline en routine te omarmen bij het schrijven en niet te streven naar perfectie in de eerste versie, maar in plaats daarvan te focussen op het voltooien van het verhaal en vervolgens te werken aan het herschrijven en bewerken ervan.

Geplaatst op Geef een reactie

Reading journals voor het begin van het nieuwe boekenjaar

Misschien ken je het al, maar misschien is dit de eerste keer dat je erover hoort: een reading journal. Mocht je het nog niet kennen, het is simpel gezegd een notitieboekje waarin je kunt bijhouden welke boeken je gelezen hebt en wat je ervan vond. Je kunt er een uitgebreide review bij schrijven of simpelweg alleen een sterrenbeoordeling geven. Het ligt er net een beetje aan wat je wilt doen en op basis daarvan kan je een reading journal uitzoeken.

Gelukkig zijn er veel verschillende opties als het aankomt op reading journals. Als je heel creatief bent en wilt zijn kan je naar de winkel gaan en een leeg boekje kopen. Dan kan je het er precies zo uit laten zien als jij wilt. Maar mocht je niet zo creatief zijn of gewoon willen genieten van iemand anders zijn creativiteit dan zijn er gelukkig verschillende opties om uit te kiezen.

Met kerst in de nabije toekomst kun je in dit artikel alvast inspiratie opdoen voor wat je op je verlanglijstje kunt zetten, zodat je met een verse reading journal het jaar in kan gaan.

Moleskine lege journal

Mocht je jezelf dit jaar echt willen uitdagen en je creativiteit willen laten vloeien kan je een heel leeg notitieboek kopen om je eigen journal op te stellen. Het leuke hieraan is wel dat je het echt helemaal je eigen kunt maken en precies zo kunt vormgeven zoals je wilt. Op youtube zijn er genoeg video’s te vinden ter inspiratie.

Bestel ‘m hier.

A clockwork reader journal

Deze reading journal is afgelopen jaar uitgekomen, maar nog steeds even relevant. Bij deze journal krijg je het idee alsof je het zelf had kunnen maken, alleen is het waarschijnlijk net iets mooier dan je van jezelf had verwacht. Je kunt 100 boeken erin zetten. Daarnaast staan er nog een hoop andere leuke dingen in die je kunt ontdekken.

Hier kan je deze bestellen:

Hier is een video van de journal waarbij je de binnenkant kunt zien. Zoals te zien kan je de titel invullen, een sterrenbeoordeling en staan er ook een paar vragen bij over het boek.

Chapter & Chill reading journal

Dit is de journal die de hoofdredacteur van onze website gemaakt heeft en verkoopt via ‘Chapter & Chill’. Op deze website zijn nog meer bookish goodies te vinden, dus neem daar vooral ook een kijkje. Deze journal is speciaal voor het jaar 2023 gemaakt dus er zitten ook pagina’s in waarin je kunt invullen op welke data verschillende boeken waarin je interesse hebt uitkomen zodat je dat helemaal kunt bijhouden!
Bestel de Chapter & Chill reading journal hier.

Chapter & Chill reading journal

Mijn wereld vol boeken reading journal

Deze vrolijke, overzichtelijke reading journal heeft ruimte voor 75 boekenrevieuws. Je kunt je leesjaar makkelijk bijhouden in mooie schema’s. De journal heeft een ringband die ervoor zorgt dat je ‘m makkelijk kunt openslaan en open laten liggen op de pagina waarmee je bezig was. Op de website van Mijn wereld vol boeken kan je deze journal los bestellen, maar voor een paar euro extra kan je er ook eentje bestellen met een aantal goodies erbij!

Bestel de Mijn wereld vol boeken reading journal hier.

Mijn wereld vol boeken reading journal

Ik hoop je een beetje te hebben kunnen inspireren met deze voorbeelden. Natuurlijk kan je online nog verder zoeken naar andere opties. Ik heb hier in ieder geval alvast wat extra tips om je reading journal bij te houden:

  • Zet direct na het uitlezen van een boek een herinnering in je agenda. Het is logisch dat je nog even wilt nadenken over het boek en je mening misschien niet gelijk wil opschrijven, maar zo kan je voorkomen dat je het vergeet.
  • Zet direct als je begint met lezen de titel en auteur alvast in je reading journal. Mocht je het dan vergeten, maar toch in je journal kijken, zal je je herinneren dat je dat boek nog erin moet zetten.

Ben jij van plan een reading journal aan te schaffen? Laat me weten welke je hebt uitgekozen! Happy journaling!

Geplaatst op Geef een reactie

5 schrijfhacks om een writer’s block te omzeilen

Er zijn dagen waarop je urenlang doet over één alinea. De dagen waarop schrijven voelt als vaststaan in de file; er zit geen enkele beweging in en je weet niet hoe lang deze radeloosheid nog gaat duren. Kom je ooit nog wel verder?

Goed nieuws. Geen enkele vijand is onoverwinnelijk, zo ook de beruchte vijand van de schrijver: de writer’s block. Je hebt wel degelijk kans om hem te verslaan.

Hier zijn vijf schrijfmethodes die we vaak op de schrijfopleiding gebruiken om het witte vel papier voor onze neus wat minder wit te maken.

Freewriting / ‘vrijschrijven’

Freewriting, of ‘vrijschrijven’ zoals we het op de opleiding noemen, is een tactiek waarbij je in een bepaalde tijd vrijuit over alles schrijft wat er op dat moment in je opkomt zonder aandacht te besteden aan fouten, spelling of grammatica. Het is dus een soort brainstormen, maar dan in de vorm van één doorlopende zin.

Deze tactiek kan werken wanneer je een nieuw hoofdstuk eruit probeert te knallen, of simpelweg op zoek bent naar nieuwe ideeën voor het plot, een personage, de setting, bedenk het maar … Er is slechts één regel: zodra je je pen op papier zet, mag je hem er niet meer vanaf halen. Je blijft doorschrijven, zelfs als je het (even) niet meer weet. Pas als de timer is afgegaan, mag je woorden en/of zinsdelen wegstrepen die overbodig of irrelevant zijn. Of je simpelweg niet bevallen.

Het voordeel van deze tactiek is dat het je ideeënstroom vergroot. Veel schrijvers zijn namelijk nog té kritisch tijdens het schrijven. Hoe vaak druk jij wel niet op de Backspace-toets? Hoe snel streep je een net opgeschreven zin weg in je notitieboek? Die nauwkeurigheid is natuurlijk belangrijk, maar komt pas later in het schrijfproces aan de orde.

Tijdelijk overgaan op een ander lettertype

Deze methode is vooral handig wanneer je een tekst gaat redigeren en herschrijven. Je bent al bekend met de personages en het plot. Hoe zorg je er dan voor dat je de tekst toch met een nieuwe blik kunt bekijken?

Een oplossing: verander het lettertype van de tekst. Een tekst in Comic Sans straalt een andere sfeer uit dan een tekst in Times New Roman of Courier New. Zet je tekst in een ander lettertype en je zult zien dat je de tekst op een andere manier ervaart.

‘Plagiaat’ plegen

Ik hoor je denken: dit ga ik dus mooi niet doen want het is strafbaar, lui en bovendien valsspelen. Toch? Niet als het aan Kathy Acker lag, een Amerikaanse cultschrijver uit de vorige eeuw die al haar werk bij elkaar plagieerde volgens een methode, die men later pseudo-plagiarism is gaan noemen. Acker eigende zich teksten van verschillende bronnen toe en deconstrueerde deze vervolgens op speelse wijze. Ze liet teksten met elkaar overlappen, herschikte ze, herschreef ze, trok ze uiteen in fragmenten. Net zolang totdat er een nieuwe tekst ontstond, eentje die op zichzelf uniek was.

“I have been very clear that I use other people’s material… I’ve always talked about it as a literary theory and as a literary,” zei ze. “I do not write out of nothing, or from nothing, for I must write with the help of other texts.”

Ackers methode werpt vragen op over de complexe relatie tussen creativiteit, invloed, auteurschap en eigendom. Wanneer is er sprake van inspiratie, wanneer van beïnvloeding? Kun je nog wel origineel zijn als je door het werk van je voorgangers en tijdgenoten en voorgangers (al dan niet onbewust) wordt beïnvloed?

Pseudo-plagiarism is een ongewone maar handige methode om nieuwe stappen te zetten met je eigen tekst wanneer je even niet meer weet wat je met je plot of personages aan moet. Bestudeer boeken die qua genre sterk uiteenlopen. Haal daar fragmenten uit, vervlecht deze met elkaar en/of met je eigen verhaal, en schrijf een nieuwe tekst op basis van deze ‘plagiaatversie’.

Lijstjes maken

Ja, je leest het goed. Lijstjes maken. Oftewel: inventariseren. Je kunt ook zeggen: de methode van Georges Perec volgen: een experimentele Franse schrijver die geobsedeerd was met lijstjes. Door het opstellen van lijstjes lukte het Perec vat te krijgen op de thematiek waarvoor hij zich interesseerde: het alledaagse. Zo heette een van zijn lijstjes Poging tot een inventarisatie van het vloeibare en vaste voedsel dat ik in de loop van het jaar negentienhonderdvierenzeventig door het keelgat heb gejaagd.

Niets lijkt eenvoudiger dan een lijst maken, maar in feite is het veel ingewikkelder dan het lijkt. Het is een intuïtieve manier van schrijven. Je laat altijd iets weg. Je komt in de verleiding om over sommige dingen langer uit te weiden. Je maakt onbewust bewuste keuzes.

Al datgene waarmee jij je omringt, is zo vanzelfsprekend dat het je niet langer opvalt. Het opstellen van een lijstje helpt je om beter om je heen te kijken. Om iets te onthullen over je voorkeuren en interesses, over jezelf, de schrijver.

Prompts met juxtapositie

In noodlottige tijden waarin je geen inspiratie hebt, zijn writing prompts het ideale vertrekpunt. In het bijzonder prompts die een juxtapositie bevatten: twee of meer tegenstrijdige statements die toch een soort logische eenheid vormen door het feit dat ze nou eenmaal vlak naast elkaar zijn geplaatst, en verbonden worden met een komma.

Een test, de geur van regen.

Een verlaten scheepswerf, een kok.

Misverstand, dakdekkers, een grasveld.

Dit zijn enkele voorbeelden van prompts die een juxtapositie bevatten. Het contrast tussen de verschillende zaken dwingt je om zelf de verbanden te leggen. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarom niet gewoon een prompt nemen dat veel concreter is? Tja, niemand heeft gezegd dat schrijven makkelijk hoort te zijn. En bovendien, jezelf een beperking opleggen tijdens het schrijven stimuleert je creativiteit.

Geplaatst op Geef een reactie

Stijlvolle stijlfiguren voor schrijfzieke schrijvers

Poëzieliefhebbers kunnen met een zelfvoldaan gevoel terugblikken op de laatste week van januari. Zo trapten we af met het Poëziegeschenk Samen Al t’Hope, een gedichtenbundel van het eigenzinnige duo Maud Vanhauwaert en Rodaan Al Galidi, dat bestaat uit tien gedichten met thema ‘Samen’. Een aantal dagen eerder werd Lieke Marsman uitverkoren tot de nieuwe Dichter des Vaderlands. Met haar eigen toon, poëtische kracht en aansprekende strijdvaardigheid zal ze de komende twee jaar menig mens verrassen.

In de nasleep van deze drukke maar leerzame Poëzieweek 2021 leek het ons een leuk idee om de geïnspireerden een eindje op weg te helpen met een spoedlesje stijlfiguren. Nee, dit artikel is niet speciaal bedoeld voor dichters. Iedereen kan namelijk gebruikmaken van stijlfiguren. Jong en oud. Experts en leken. Wacht daarom nog even met het aanklikken van dat afsluitkruisje boven in de hoek.

Misschien kun je je uit een ver, ver, verleden – een klaslokaal met meer Van Dales en spellingsposters dan leerlingen – nog herinneren dat stijlfiguren middelen zijn om dat wat je wilt zeggen, treffender of sterker uit te drukken. Het zijn schrijftrucjes die je gebruikt om indruk te maken op de lezer. Zeer effectief. Ook in dit artikel zitten er een aantal verstopt. Heb je toevallig al de alliteratie in de titel gespot of de enumeratie in de inleiding? En wat dacht je van de twee antithesen in de vorige alinea?

Genoeg gewauwel voor vandaag. Beginnen, dat is wat we willen. Voor ieder wiens vingers jeuken om woorden op papier te zetten, introduceren we zeven stijlfiguren om teksten mee te verfraaien en lezersharten te veroveren.

Alliteratie

Een vorm van rijm waarbij je steeds dezelfde beginletter gebruikt in verschillende, beklemtoonde lettergrepen. Denk bijvoorbeeld aan de titels van Suske en Wiske (De wakkere wekker en De sissende slang). Een ander bekend voorbeeld van alliteratie is het kinderlied Leentje leerde Lotje lopen:

Leentje leerde Lotje lopen,
langs de lange Lindelaan.

En toen Lotje goed kon lopen,
is zij weer naar huis gegaan.

Antithese

Er is sprake van een antithese wanneer je twee tegenstellingen naast elkaar plaatst. Neil Armstrong gebruikte een antithese toen hij zijn legendarische landing op de maan maakte:

“Een kleine stap voor de mens, een grote stap voor de mensheid.”

Enumeratie

Een enumeratie is een dure term voor ‘opsomming’. Meestal zit er in de enumeratie/opsomming een climax (in kracht toenemende opsomming) of een anticlimax (zwakker wordende opsomming).

Zangeres Zonder Naam had de kracht van een goede enumeratie door; zij scoorde in de vorige eeuw een hit met het nummer Uren Dagen Maanden Jaren. Wat betreft een enumeratie met een anticlimax kun je het beste aan de reclamespotjes denken:

“Nu niet voor 100, niet voor 50, niet voor 25, maar voor slechts 24,99 euro!”

Chiasme

Een chiasme wordt gevormd door twee zinsdelen in omgekeerde woordvolgorde te plaatsen. Je combineert dus term A met term B, om vervolgens term B voor term A te plaatsen. Zo krijg je een ABBA-patroon. Ook woorden die niet identiek zijn maar wel verwant in betekenis, kunnen een chiasme vormen. Een voorbeeld:

      A             B              B                A

dames en heren, jongens en meisjes

Litotes

Wanneer je, in plaats van iets direct te zeggen, het tegenovergestelde ontkent, gebruik je een litotes. Waarom zou je het je lezers maar altijd gemakkelijk maken? Een beetje denken op zijn tijd kan geen kwaad. Dat is toch geen slechte les om te trekken? (We hopen dat je de litotes spot.)

Prolepsis

Een prolepsis ontstaat wanneer je een zinsdeel waar je nadruk op wilt leggen, geïsoleerd voorop in de zin plaatst. “Pizza, dat wil ik wel elke dag eten” is bijvoorbeeld een prolepsis.

Repetitio

Misschien zou je het niet snel denken, maar er zit kracht in herhaling. Het stijlfiguur repetitio is daar het bewijs van. Bij dit stijlfiguur gebruik je een woord(engroep) herhaaldelijk achter elkaar. Een voorbeeld is de catchphrase “drommels, drommels en nog eens drommels” van de Baron Van Neemweggen uit Bassie en Adriaan.

De oplettende lezer heeft natuurlijk alle zeven stijlfiguren (de voorbeelden hierboven niet meerekenend) gespot die in dit artikel zijn verwerkt. Heb jij een favoriete stijlfiguur dat je vaak gebruikt tijdens het schrijven? Laat het ons weten. Jouw reactie zouden we geen onaangename verrassing vinden – kuch, kuch.

Geplaatst op Geef een reactie

Schrijftips van Chinouk Thijssen

chinouk thijssen - blindelings - hij is van mij - scelta publishing
chinouk thijssen - blindelings - hij is van mij - scelta publishing

Iedere auteur heeft zo zijn eigen manieren en gewoontes. Daarom zul je waarschijnlijk van iedere auteur andere schrijftips krijgen. Dit zijn 14 tips waar ik zelf helemaal achter sta. Dingen die voor mij goed werken. Ik hoop dat je met deze leidraad jouw eerste bestseller schrijft! You can do it!

1. Lees handige schrijfbijbels. Boeken vol met tips. Niet alleen leer je hier wat van, ook raak je erdoor gemotiveerd. Ineens krijg je megazin om te schrijven.

2. Zet tijdens het schrijven je telefoon op stil of niet storen. Schakel desnoods je WiFi uit. Je wordt al snel afgeleid door berichtjes op Facebook, appjes en belletjes van vrienden, mailtjes die echt wel even kunnen wachten. Als je telefoon continu afgaat ben je niet meer geconcentreerd en zit je niet goed in je verhaal.

3. Begin. Er zijn twee typen mensen: zij die jarenlang zeggen dat ze iets (‘Ooit, als ik oud ben.’) gaan doen en zij die het daadwerkelijk doen. Wil je echt auteur worden? Schrijf dat boek. Je kunt niks fout doen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is niet zo dat je iemand gaat opereren. Er zijn geen spiertjes en zenuwen die je moet ontwijken omdat anders iemand doodbloedt. Je schrijft gewoon een boek. Dus waar wacht je nog op?

4. Vertel je verhaal gewoon. Je boek hoeft niet meteen perfect te zijn. Niet iedere zin hoeft voort te komen uit een diepe gedachtegang. Hoe moeilijker je het maakt, hoe vervelender het zal zijn om te lezen. Dat moet lekker ontspannend zijn. Schrijven mag dat ook zijn. Ga een beetje achteroverzitten in je stoel en laat de personages hun werk doen. Je merkt vanzelf dat ze jouw zorgvuldig bedachte scènes heel brutaal overnemen, en dan heb jij soms nog maar weinig te zeggen. Eigenlijk is het hun verhaal. Personages zitten in jouw hoofd en jij in dat van hen. Hoe schizofreen dit ook mag klinken.

5. Schrijf elke dag. Al zijn het maar 500, 1000 of zelfs 2000 woorden. Blijf doorgaan. Zo creëer je een ritme en blijf je in je verhaal zitten. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om door tijdgebrek of een andere reden een tijdje te moeten stoppen. Daarna kijk je er heel erg tegen op om weer verder te gaan. Deze tip moet ik mezelf ook echt voorhouden.

6. Wees je eigen voicerecorder. Waar je ook bent, in de slaapkamer, op de wc of in de achtbaan, inspiratie komt negen van de tien keer op een ongewenst moment. Je kunt het niet altijd direct noteren, maar vaak gaat het om een kort idee of een bepaalde zin. Dit blijf ik in mijn hoofd herhalen totdat ik het ergens op kan schrijven. Ik ben namelijk echt een zeef.

7. Zorg ervoor dat je jouw personages door en door kent en dat ze allemaal iets eigens hebben. Zo weet je precies wie wat wel zou kunnen zeggen of doen en bij wie hetzelfde absoluut niet zou passen. Je personages moeten 3D zijn, echt tot leven komen. De lezer moet ze voor zich kunnen zien of zich met minstens één ervan kunnen identificeren. Hierdoor is het ook moeilijk om wanneer je met je boek klaar bent afscheid van ze te nemen.

8. Bepaal op welk moment je het liefst of het makkelijkst schrijft en hou dat in je planning. ’s Ochtends, ’s middags of ’s avonds. Misschien in je lunchpauze. Het kan allemaal. Maar ook hierin is het belangrijk om een ritme te vinden, zodat het een gewoonte wordt.

9. Lees veel, maar wanneer je aan je eigen boek bezig bent zo min mogelijk in je eigen genre. Onbewust neem je wel eens iets over, en die kans wordt veel kleiner als je totaal andere genres leest. Maar blijf wel lezen, dit werkt hoe dan ook inspirerend.

10. Laat je manuscript af en toe liggen. Kom je even niet verder? Zit je vast in je verhaal? Werken je personages je tegen? Ga iets anders doen. Wandelen, yoga, hardlopen, de hond uitlaten… In ieder geval bewegen. Dit stimuleert je en voordat je het weet komt er weer stoom van je vingers tijdens het schrijven. Een ander idee is een OV-dagje. Ga een hele dag in de metro, bus of trein zitten. Kijk om je heen. Observeer de mensen. Noteer wat je ziet. Vooral eigenaardige typetjes zijn leuk. Maar kijk ook naar wat ze doen, naar de simpele dingen. Dit helpt je allemaal om je personages zo veel mogelijk 3D te maken.

11. Neem nadat je de eerste versie van je manuscript af hebt een paar weken afstand. Alleen dan kun je het opnieuw lezen en zelf al errors in het verhaal opsporen. Kijk niet gek op als de vijfde versie pas de definitieve versie wordt. Soms moet het verhaal vanzelf verder groeien.

12. Zorg voor heel kritische proeflezers. Niet je vrienden en familie, want die vinden toch wel alles superdupergeweldig wat jij doet. Proeflezers liften jouw verhaal naar een volgende dimensie en laten je zien waar de zwaktes in zitten. Het is beter dat er in deze fase opbouwende kritiek komt dan wanneer je boek al in de schappen ligt. Aan de hand van hun adviezen kun je gaan herschrijven. Blijf net zo lang sleutelen tot je de beste versie uit je verhaal hebt gehaald die volgens jou mogelijk is.

13. Zorg ervoor dat je tekst foutloos is voordat je het naar een uitgever opstuurt. Ook al wordt het nog persklaargemaakt en gecorrigeerd en wordt er verder ook nog een hoop aan gesleuteld, op fouten word je afgerekend. Dit geldt ook voor je begeleidingsbrief en synopsis.

chinouk thijssen - hij is van mij - scelta publishing

14. Vergeet niet van het proces te genieten! Je kunt maar één keer voor de allereerste keer een boek schrijven, dus *YAY*! Dit is superleuk! Echt, het is niet alleen maar stress, soms gaat het ook vanzelf.

Geplaatst op Geef een reactie

Schrijven: Personages en hun doelen

Schrijven Afb

Ended soon

Schrijven Afb

Velen van jullie zijn vast hard aan het schrijven voor de schrijfwedstrijd van Storm Publishers (uiterste inleverdatum: 1 september 2015). Graag wil ik jullie een tip meegeven wat betreft de personages van je verhaal. Tijdens mijn studie heb ik een tijdje Storytelling gehad waar mij een handig schema werd aangeboden. Door het invullen van dit schema kan je precies zien wat er nog mist aan je karakter wat betreft zijn doel binnen het verhaal. Perfect!

Het Schema van Greimas
Het schema is het Schema van Greimas en werkt met zes in te vullen onderdelen die allemaal met elkaar in verbinding staan.

In het schema zijn drie assen te vinden. De as van krachtenspel, de as van overbrenging (of kennis) en de as van verlangen. Het klinkt nu allemaal misschien als een heel gedoe, maar geloof me, dat valt reuze mee en je hebt er erg veel aan.

Onderaan vind je de Helpende kracht, het Subject en de Tegenwerkende kracht. Bovenaan vind je de Macht, het Doel en de Begunstigde. Je kunt zelf weten waar je mee begint, maar normaal gesproken begin je met het Subject, dit is namelijk je hoofdpersonage. Echter, als je deze nog niet weet, maar je weet wel al ongeveer wat het doel moet zijn van je personage, dan kan je natuurlijk beginnen met het invullen van het doel.

SchemaVanGreimas Schrijven

Subject
Hier vul je zo duidelijk, maar beknopt, mogelijk in wat het subject (onderwerp) is van jouw verhaal. Is het een mens? Is het een dier of zelfs een object? In elk geval is dit de plek om jouw hoofdpersoon te plaatsen.

Doel
Nadat je het subject hebt ingevuld, vul je het doel in. Wat is het doel van je personage? Wees ook hier zo duidelijk maar beknopt mogelijk. Het schema is slechts een hulpje. Het is niet de bedoeling dat je hier een heel A4 uit-typt. Dat komt daarna wel.

Tegenwerkende kracht
Nadat je het personage en het doel hebt bepaald, vind ik het zelf altijd fijn om me eerst bezig te houden met de tegenwerkende kracht. Wat weerhoudt het personage ervan om zijn doel te bereiken? Dit kunnen zowel “slechteriken” zijn als een bepaalde eigenschap van het personage zelf. Een voorbeeld is: Als jouw personage befaamd YouTuber wil worden, maar ze is te onzeker om te beginnen, dan is haar onzekerheid een tegenwerkende kracht.

Helpende kracht
De helpende kracht kan wederom weer een persoon zijn, maar ook een eigenschap op zelfs een object, of een meervoud hiervan. Letterlijk álles wat jouw personage helpt zijn doel te bereiken. Denk hierbij aan de dingen die echt relevant zijn voor het verhaal. Voorbeeld: wederom het meisje dat een YouTuber wil worden. Het kan best dat haar vriend een helpende kracht is voor haar, maar als dat nóóit in het verhaal naar voren komt, of als het niet erg relevant is, dan kan je dat weg laten.

Macht
Wat zorgt er precies voor dat het doel werkelijk behaald wordt? Is er bijvoorbeeld een andere YouTuber die dit meisje te hulp schiet? Dan is zij als het ware een macht in dit verhaal. Echter kan ook doorzettingsvermogen een macht zijn. Als het maar iets relevants is voor het verhaal wat er daadwerkelijk voor kan zorgen dat het doel behaald wordt (of juist niet.)

Begunstigde
Als het doel behaald wordt, wie heeft er dan baat bij? Als ik weer het voorbeeld van het YouTube meisje er bij pak, zouden dat bijvoorbeeld de kijkers kunnen zijn. Omdat zij een nieuwe YouTuber kunnen volgen. Maar in dit geval is vooral het meisje zelf de begunstigde. Zij heeft er baat bij dat ze haar doel behaald heeft, want nu kan ze eindelijk doen wat ze altijd al had gewild.

Uiteindelijk heb je met dit schema een deel van je verhaal overzichtelijk. Wanneer je het even niet meer overziet kun je dit snel doorkijken en weet je meteen weer wat nu eigenlijk jouw idee was rondom je hoofdpersonage, zonder dat je weer de hele biografie van je personage moet doorlezen. Je kunt het schema ook gebruiken ter analyse. Klopt je verhaal nog? Of is er ergens misschien iets mis gegaan? Ben je misschien een belangrijke tegenwerkende kracht vergeten? Of heb je juist iets extra’s verzonnen?

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Heel veel succes met het schrijven van jouw verhaal! Je personages worden vast geweldig, ;).

Geplaatst op 2 Reacties

De basis voor het schrijven van young adult fictie

writing-young-adult-fiction-for-dummies
writing-young-adult-fiction-for-dummies

Misschien ben je allang begonnen met het schrijven van een young adult verhaal, misschien heb je zelfs al een compleet verhaal afgerond. Of misschien weet je simpelweg niet waar je moet beginnen. Ik vond het daarom tijd om eens even terug te gaan naar de basis. Want zonder basis kom je niet ver en loop je wellicht tegen een writer’s block aan. Kom je er echt helemaal niet meer uit… op een gegeven moment laat je dat eens zo geweldige idee tussen het oud papier liggen, waar niemand het ooit zal lezen.

Lees daarom onderstaande basisregels door, voldoet jouw verhaal hier al aan?

  1. Leg de lezer geen woorden in de mond. Nooit! Geen enkele lezer wil vijf pagina’s lezen over waarom het gevaarlijk is dronken achter het stuur te zitten of om weed te roken. Wees eerlijk. Wees open. Vertel een meeslepend verhaal, geen verhaal waar je de lezer waarschuwt over de vele gevaren.
  2. Creëer sterke en geloofwaardige jonge personages. Jongeren zijn complex en jouw personages moeten dit weerspiegelen. Hun beslissingen zijn niet altijd de juiste. Hun gedachtegangen zijn niet altijd zinvol. Ze leren. Ze groeien. Vergeet niet om ze fouten te laten maken waar ze op een geloofwaardige manier van kunnen leren. Geef je personages macht over de gebeurtenissen in het verhaal. Jongeren in young adult fictie hebben de macht om hun wereld te veranderen. Zorg dat je dit niet over het hoofd ziet.
  3. Zorg voor een solide plot. Dit geldt vooral in young adults. Young adult lezers willen een dynamisch plot. Actie is hierin een belangrijk aspect, zelfs als het een ‘klein’ verhaal is (geen red-de-wereld-verhaal), dan nog moet het gevoel over het algemeen episch zijn.
  4. Schrijf met een sterke young adult stem. Jongeren klinken als jongeren. Ze zijn niet volwassen in een tienerlichaam. Jongeren praten anders, hebben andere interesses en prioriteiten, en gedragen zich anders dan volwassenen. Schrijf met een stem die jongeren willen horen, maar welke ook interessant genoeg is voor volwassenen (veel volwassenen lezen YA).
  5. Luister naar young adults. Zij weten wat ze willen. Praat met jongeren (of als je zelf nog jong bent, let op hoe andere in je omgeving zich gedragen, hoe ze praten). Jongeren vertellen je precies wat voor soort verhalen zij leuk vinden. Leer eerst van ze, schrijf dan een verhaal voor hen.

Een handig boek die je als leidraad kunt gebruiken bij het schrijven van jouw young adult verhalen is Writing young adult for dummies.

bol.com

 

Titel: Writing Young Adult Fiction for Dummies
Auteur: Deborah Halverson
ISBN: 9780470949542

 

Geplaatst op 1 Reactie

7 young adult auteurs onthullen hun beste advies aan beginnende schrijvers

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-kami-garcia
young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-kami-garcia

Vandaag zochten we weer het internet af naar leuke schrijftips van young adult auteurs. En we vonden er een paar van zeer bekende auteurs. Van enkele YA auteurs zijn zelfs de boeken al verfilmd, dus wil jij net als hen een bestseller auteur worden? Neem deze adviezen aan en wie weet ben jij straks de volgende…

Kami Garcia (Beautiful Creatures, Unbreakable)
Lees zoveel als je kunt, zowel in en buiten het genre waarin je schrijft,  en leer om een complete eerste versie af te schrijven. Veel mensen beginnen met schrijven, maar ronden nooit een boek af. Je kan iets niet verbeteren als je niet iets hebt om mee te werken. Leer om het af te maken.

Ik begon op de lagere school met het schrijven van korte verhalen. Tegen de tijd dat ik op de middelbare school zat, schreef ik heel veel vrij vers en poezie, zoals Lena in de serie Beautiful Creatures. Maar voordat ik medeschrijver werd van Beautiful Creatures, had ik nooit gedacht een echt boek te schrijven.

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-tahereh-mafi

Tahereh Mafi (Shatter Me)
De weg naar publicatie is moeilijk, hartverscheurend, en tegelijkertijd spannend en geweldig, maar tegen elke aspirant schrijver zeg ik alleen het volgende: geef nooit op. Er zijn veel getalenteerde mensen in deze wereld die nooit succesvol zijn, omdat zij het te snel opgeven, maar de waarheid is, het enige verschil tussen een succesvol persoon en een onsuccesvol persoon is tijd. Geef nooit op, geef nooit over.

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-veronica-rossi

Veronica Rossi (Under the Never Sky)
Mijn advies is om te lezen en constant te schrijven. Vind mensen die je willen steunen, want schrijven kan een lange en eenzame weg zijn. En geef niet op, wat er ook gebeurt.

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-gayle-forman

Gayle Forman (If I Stay, Just One Day)
Aan tienerschrijvers vertel ik dat ze zich niet moeten haasten. Ik ontmoet zoveel 16-jarigen die bezorgd zijn dat ze nog geen boek hebben afgemaakt. Alsof er een deadline voor is dat als je je boek niet voor je 21e publiceert, er niet meer bij hoort. Er zijn een aantal auteurs, zoals Veronica Roth, die al vanaf jonge leeftijd ongelooflijk getalenteerd en succesvol zijn. Over het algemeen ga je beter schrijven naarmate je ouder wordt en meer levenservaring hebt. Dus leef het leven. Lees boeken. En schrijf. Schrijf de verhalen die jeuken om door jou naar buiten gebracht te worden.

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interviews-lauren-oliver

Lauren Oliver (Delirium)
Ik begon verhalen te vertellen zodra ik kon schrijven. Het advies dat ik altijd geef aan schrijvers, het beste advies dat ik hen kan geven, is om zoveel mogelijk te lezen en schrijven als ze kunnen. Voor meer specifieke tips, heb ik een video serie op YouTube genaamd Ask Lauren Oliver, en mijn bedrijf Paper Lantern Lit gaat een serie videolessen op de website zetten.

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-leigh-bardugo

Leigh Bardugo (Shadow and Bone)
Ik schrijf al van kinds af aan, maar het afronden van een boek betekent het loslaten van een aantal zeer verkeerde en bepaalde ideeën over wat het betekent om een creatief persoon te zijn. Wat je ook nastreeft, er zullen altijd dagen zijn dat je je briljant voelt, maar er zullen ook dagen zijn dat je je verveelt, of onbekwaam voelt. Deze moeilijke dagen en de manier waarop je je erdoorheen slaat, maken al het verschil – tussen een aspirant schrijver en de gepubliceerde auteur, de amateur en de professionele schrijver, de droom en de realiteit. Laat die slechte dagen niet het beste van je krijgen.

young-adult-book-author-veronica-roth-divergent-interview-margaret-stohl

Margaret Stohl (Beautiful Creatures, Icons)
Soms zeg ik schrijvers dat ze het meest waardeloze boek uiteen moeten zetten, zodat ze kunnen leren om het af te maken. Verlaag de drempel. Geef jezelf het duwtje in de rug om een heel boek te schrijven. Dertig vreselijke hoofdstukken. Drie delen. Je leert ontzettend veel over de vorm van een boek, hoe het voelt, hoe de personages groeien. Zet vervolgens uiteen hoe je een betere kan schrijven, en ga zo verder, en zo verder… je komt er wel!

[Bron: Teen.com]

Geplaatst op 1 Reactie

10 manuscript regels die je moet volgen

keep calm write
keep calm write

Het is weer woensdag en dat betekent Schrijftips! Ik heb weer het een en ander voor je op een rijtje gezet. Het zijn tien regels die je MOET volgen voor het schrijven van een goed manuscript. Nee, hoor. Je moet natuurlijk niets, maar wellicht kunnen deze regels je wel op weg helpen naar de bestseller die je zo graag wilt schrijven. Ik zou zeggen lees onderstaande regels even door. Van welke maak je al gebruik en welke zijn nieuw voor je? Ik ben benieuwd naar de reacties, en succes met schrijven!

1. Begin je verhaal door je verhaal te vertellen, bijvoorbeeld een achtervolging of een belangrijk moment voor het hoofdpersonage. Een ding wat je niet moet doen is bij het begin beginnen en het achtergrondverhaal vertellen. Gooi de lezer direct in een conflict en laat de lezer je personages leren kennen door zijn of haar handelingen en acties. (Dit is inderdaad een andere manier om het volgende te benadrukken: Show, don’t tell)

2. Begin met conflict en spanning om vragen op te roepen, wek de nieuwsgierigheid van de lezer en creëer de noodzaak voor een oplossing. Zo maak je het meteen spannend en wilt de lezer niets liever dan erachter komen wat er gaat gebeuren.

3. Geef de lezer iets om over na te denken en een richting waar het verhaal heengaat – of iets wat op het spel staat.

4. Vermijd dat je niet te snel te veel uitlegt. Belangrijk is dat je niet voorspelbaar wordt. Vertrouw op je lezers, vertrouw op je personages en vertrouw op je schrijven. Als je vindt dat stukken in je verhaal te lang zijn door veel uitleg, redigeer dit gedeelte en herschrijf dit, totdat het verhaal zichzelf vertelt.

5. Zorg ervoor dat je verhaal zowel een plot heeft als emotionele diepgang. Verwikkel interne conflicten met externe conflicten. Geef je personages morele dilemma’s en dwing hen om met de consequenties van hun keuzes om te gaan.
6. Gebruik bijvoegelijk naamwoorden, bijwoorden en dialoog referenties (Hij zei/Zij zegt) alleen spaarzaam. Vertrouw op je lezers (zie hierboven).

7. Zorg ervoor dat je personages goed uitwerkt en dat elk personage een eigen stem heeft. Zo creëer je diversiteit in je personages en komen je personages echt tot leven.

8. Zorg ervoor dat details er toe doen. Schrap onnodige informatie of doelloze details die geen functies hebben. Niets is zo vervelend als iets lezer wat nergens op slaat.

9. Lees je verhaal hardop voor! Vooral de dialogen zijn erg belangrijk. Zo hoor je of je verhaal logisch klinkt en of de dialogen logisch zijn. Vraag jezelf het volgende af: Wat is het nut van deze dialoog? Wat is het nut van deze zin? Wat is het nut van deze scène?

10. Redigeer, redigeer en redigeer! Uitgevers willen nooit je eerste versie lezen. NOOIT! Je moet zeker een paar versies hebben geschreven (misschien wel tien of meer) voor het goed genoeg is. (Tip: Je boek is niet klaar om naar een uitgever te sturen totdat je het in één zin kunt beschrijven).