Recensie: “Vuur en As: De heerschappij van de maskers” van Sabaa Tahir.

vuurenas

vuurenasVuur en As is dé nieuwe YA-sensatie van 2015. Een meeslepend boek boordevol spanning dat je gewoon niet weg kan leggen. Zet deze maar vast bovenaan je verlanglijstje!

Samenvatting

Laia en Elias zijn twee heel verschillende mensen. Zij is een slavin: onderdrukt en bang. Hij is een soldaat: machtig en dapper. Het enige wat hen verbindt is dat hun vrijheid is afgenomen door de Krijgers.

Wanneer Laia’s familie in de Geleerdenwijk op een avond overvallen wordt door een groep Krijgers, wordt Laia alles ontnomen. Haar grootouders worden vermoord, haar huis verbrand, en haar broer Darin wordt meegevoerd door een Masker: een speciale elitesoldaat. Laia weet te vluchten en besluit haar broer te bevrijden uit de gevangenis waar hij heengebracht is. Ze sluit zich aan bij het Verzet, en komt uiteindelijk als spion terecht op de militaire academie Blackcliff waar Elias zijn training tot Masker aan het afronden is.

Elias lijkt een meedogenloze soldaat, maar niets is minder waar. Hij voelt zich gevangen op Blackcliff en wil niets liever dan ontsnappen uit deze hel. Maar net als Elias zijn vrijheid proeft, blijkt hij uitverkoren te zijn om deel te nemen aan de Beproevingen. Als hij die wint, zal hij de nieuwe keizer van Serra worden. En zijn moeder, de wrede commandant, heeft net een nieuwe slaaf aangenomen als Elias op het punt staat te deserteren. Laia. De twee hebben meer gemeen dan ze in eerste instantie denken. Kunnen Laia en Elias iets voor elkaar betekenen? Zullen zij ooit hun vrijheid terugkrijgen?

De YA-sensatie van dit jaar

Dat staat op de cover van Vuur en As, en schept natuurlijk hoge verwachtingen. Young Adult is ontzettend populair en de trilogieën schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik was dan ook blij verrast dat Vuur en As inderdaad mijn verwachtingen overtrof. Wát een boek. Vuur en As voldoet eigenlijk aan alles waar een goede YA aan moet voldoen. Een spannende nieuwe wereld, personages die hun plek in de wereld ontdekken en… driehoeksverhoudingen. Inderdaad in het meervoud. Laia en Elias ontwikkelen gevoelens voor elkaar, maar hebben ook allebei een oogje op een ander. Een soort zeshoeksverhouding dus, omdat je twee hoofdpersonages hebt. Zelf vond ik dit origineler dan de klassieke driehoeksverhouding waarbij het hoofdpersonage gewoon niet weet wie ze moet kiezen. De liefde tussen een slavin en een soldaat is namelijk écht onmogelijk in deze wereld. De gevoelens die de personages voor elkaar en anderen krijgen voegen hier dan ook echt wat toe aan het verhaal.

Je leest afwisselend vanuit het oogpunt van Laia en Elias. Soms beleef je hetzelfde fragment twee keer maar dan vanuit een ander perspectief en ook dit voegt echt wat toe aan het verhaal! Het nieuwe hoofdstuk was absoluut geen herhaling van wat je net gelezen had, maar je kreeg nieuwe en cruciale informatie waardoor je het geheel beter begreep.

Vaak creëerde Tahir echter ook ontzettend spannende situaties aan het eind van een hoofdstuk. En omdat je dan weer overging naar een ander personage bleef je in spanning afwachten. Dit boek zit dus boordevol cliffhangers! Hierdoor bleef je maar doorlezen en ik kon het boek écht niet wegleggen.

Heftig

Vuur en As is daarnaast een ontzettend spannend en heftig boek. Laia gaat undercover als spion bij de commandant van Blackcliff. Zij is waarschijnlijk het naarste mens dat je ooit gaat tegenkomen in een boek. Lijfstraffen en verminkingen zijn voor haar slaven aan de orde van de dag. Het boek is erg visueel en het gaat er heftig aan toe. Ik vind dit boek daarom ook geschikt voor oudere lezers en volwassenen omdat Tahir zichzelf zeker niet inhoudt in haar beschrijvingen.

Terwijl Laia door de commandant gemarteld wordt, ondergaat Elias vier zware Beproevingen om te bepalen wie de nieuwe keizer wordt. Ook bij deze Beproevingen worden de Aspiranten (de deelnemers) tot het uiterste gedreven en ben je blij dat je niet in de schoenen van Elias staat. Het wordt allemaal nog moeilijker voor hem als hij gevoelens ontwikkelt voor zijn moeders slavin en door laat schemeren dat hij het niet eens is met de strenge regels, iets wat uit den boze is op Blackcliff.

Lukt het Elias om zijn ware gevoelens over de gang van zaken te onderdrukken? Of zal hij worden ontdekt? En heeft commandant door dat Laia eigenlijk spioneert voor het Verzet? Tahir weet het antwoord op deze vragen zo lang mogelijk uit te stellen en tot aan het laatste hoofdstuk zit je op het puntje van je stoel. Ik kan niet wachten tot deel twee verschijnt!

Conclusie: Wat mij betreft is Vuur en As dé YA sensatie van 2015: een geweldig boek boordevol spanning dat je tot aan de laatste pagina in zijn greep houdt.

Waardering: 4,5/5 sterren

De recensent ontving hiervoor een gratis leesexemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.