Recensie – The Graham effect – Elle Kennedy

The Graham effect van Elle Kennedy

Heb jij de Off Campus-serie van Elle Kennedy ook verslonden? Ik wel! Dus hoe tof dat ze nu een “next generation” verhaal (en serie!) heeft geschreven! The Graham effect is deel 1 van de Campus Diaries serie. Hierin staan Gigi, de dochter van Hannah en Garrett uit De Deal, en Ryder centraal. De Engelse versie is nu verschenen en hieronder lees je wat ik er vond!

Gigi Graham heeft 3 doelen: kwalificeren voor het nationale ijshockeyteam, Olympisch goud winnen en uit de schaduw van haar beroemde vader stappen. Dat lijkt allemaal goed te gaan, op twee dingen na. Ze moet beter worden achter het net en daarvoor heeft ze de hulp nodig van Luke Ryder. Ryder die bijna 2 meter lang is, helemaal afgetraind, eigenwijs, onbeschoft en onwijs sexy. Oja, en de vijand.

Brairs nieuwe co-captain heeft zelf ook het nodige aan zijn hoof. Het mannenteam van Briar U is net samengevoegd met een voormalig rivaliserend team. Als teamcaptain is het zijn taak het team bij elkaar te houden, terwijl iedereen elkaar lijkt te haten. En dan kan hij ook nog eens de felbegeerde zomerstage bij de legendarische Garret Graham, nadat hij een rampzalige eerste indruk heeft achtergelaten op zijn idool.

Dan stelt Gigi hem een compromis voor; hij helpt haar het nationale team te halen, zij doet een goed woordje voor hem bij haar vader. Het lijkt een win-win situatie. Maar waar ze geen rekening mee hebben gehouden is hun intense chemie. Die lijkt met geen mogelijkheid te negeren en maakt het een gevaarlijk spel. Of is het alle risico’s waard?

Het leuke aan de cover van The Graham effect vind ik dat hij echt even in een nieuwe stijl is dan de Off Campus serie. Lekker strak, maar je kunt wel gelijk zien dat het om een ‘sports romance’ gaat. De kleuren springen van de kaft af, net zoals de grootte van de titel.

En ook aan de binnenkant van The Graham effect is aandacht besteed aan de afwerking. Met afwisselende lettertypes voor zowel het hoofdstuknummer en uit wiens perspectief je het hoofdstuk leest. Ook zijn app-berichtjes qua vormgeving mooi neergezet. En voor de details; elk hoofdstuk heeft ook een titel (love it!) en de verschillende scenes worden van elkaar gescheiden met een tekening van een ijshockeypuck.

Vanaf de eerste pagina is The Graham effect helemaal herkenbaar als de stijl van Elle Kennedy; heerlijk vlot, recht voor zijn raap, beeldend en met gevatte dialogen tussen de hoofdpersonages. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit Gigi en Ryder verteld. Lang niet elke keer om en om; er wordt gewisseld wanneer het passend is voor het verhaal. Maar overall had ik wel het gevoel dat het 50/50 was. En wat fijn is; de stijl van schrijven is vanuit Gigi ook echt anders dan vanuit Ryder. Gigi is bijvoorbeeld wat beeldender/omschrijvender, Ryder meer kort en bondig. Dat maakt het ook dat je voelt alsof je vanuit twee personen leest.

En waar Elle Kennedy echt heel goed in is, is het beschrijven van de chemie tussen personages. Die spat echt van de pagina’s af en op een manier die realistisch aanvoelt. En de spicy scenes zijn er ook in overvloed, maar zonder dat het too much wordt. En ook voor de zwijmelaars onder ons; daar is er genoeg van!

Always. You fall, I pick you up. Always ~ Luke Ryder

Zonder dat het de boventoon voert komen ook personages uit de Off Campus serie voorbij, uiteraard de ouders van Gigi; Hannah en Garrett. Maar ook Jake Connely komt aan de zijlijn voorbij. Dat maakt The Graham effect echt een next generation verhaal. En heel fijn voor de ‘ik wil weten hoe het verhaal verder gaat’-lezers onder ons!

Wel waren de eerste hoofdstukken wat vol qua informatie over de andere personages. Daardoor haalde ik die namen nogal eens door elkaar. En richting het einde waren er wat gebeurtenissen die juist niet werden beschreven wat ik wel heel graag had gewild! (Lekker vaag he?! Maar ik wil natuurlijk geen spoilers geven). Maar dit zijn wel de enige minpuntjes die ik kan bedenken voor The Graham effect.

Als je de Off Campus serie hebt verslonden, kun je je hart ophalen met The Graham effect. Maar ook als je die serie (nog) niet hebt gelezen, is dit echt een aanrader. Fijne, vlotte hoofdstukken met de nodige scherpe dialogen en steamy scenes. En een goede dosis sexy sportmannen. De Engelse versie van The Graham effect ligt al in de winkels maar mocht je liever de Nederlandse vertaling willen lezen; die verschijnt in maart 2024!

Picture of Debbie Jonker

Debbie Jonker

Debbie woont samen met haar vriend en twee honden in Zwolle (daar waar de mooiste boekwinkel staat!). In het dagelijks leven werkt ze als beleidsadviseur en projectleider. Er gaat geen dag voorbij of ze leest; op elke bank of tafel in huis ligt wel een boek. Haar favoriete genres zijn YA, Feelgood en Romans.