Recensie: Zoek het uit, Chloe Brown – Talia Hibbert

Zoek het uit, Chloe Brown is de Nederlandse vertaling van Get a life, Chloe Brown wat een enorm populair boek is op Instagram en Tiktok. Hierdoor waren mijn verwachtingen erg hoog, maar deze zijn niet helemaal waargemaakt helaas. Het is een leuk boek, maar niet heel bijzonder.

Chloe Brown is de oudste van drie zussen en is chronisch ziek. Hierdoor is ze vaak moe en heeft ze veel pijn. Wanneer ze nipt aan een dodelijk ongeluk ontsnapt besluit ze dat het tijd is om het roer om te gooien en wat van haar leven te gaan maken. Ze stelt een lijst op met dingen die ze graag wil doen. Zo wil ze wil dronken worden, motor rijden, betekenisloze seks hebben en kamperen. Ze weet haar knappe buurman Red te strikken om haar te helpen deze lijst af te werken.

Character driven

De relatie tussen Chloe en Red begint als een enemies to lovers. Deze twee personages mogen elkaar niet en laten dat duidelijk merken. De e-mails die ze naar elkaar sturen, om de ander uit de tent te lokken en te plagen, zijn dan ook erg leuk om te lezen. Toch voelt hun relatie erg gehaast aan. Terwijl ze elkaar haten hebben ze allebei stiekem een oogje op elkaar. Zodra dat bekend wordt schakelen ze meteen over naar een hartstochtelijke en intieme relatie. Hierin mist de begin fase van een opbloeiende liefde.

Naast deze personages komen de andere twee zusjes Brown ook kort in het boek voor, maar niet zoveel als ik zou willen. Doordat Chloe chronisch ziek is heeft ze de banden met haar vroegere vriendinnen niet kunnen behouden. De enige personen die zij in haar leven heeft zijn haar familieleden. Zoals het met echte zussen ook gaat, hebben ze soms ruzie en zijn ze de volgende dag weer beste vriendinnen. Het zou leuk zijn als we wat meer over hen hadden gelezen in dit deel. Dan kun je de personages uit de volgende twee delen van de Brown zussen serie alvast leren kennen en gaat het boek niet alleen over Red.

Belangrijke thema’s

Dat Chloe chronisch ziek is wordt vanaf het begin af aan al duidelijk. Door haar ziekte is ze veel moe en gaat haar hele lichaam pijn doen als ze zich te veel inspant. Alhoewel ze behoorlijk goed weet waar haar grenzen liggen, gaat ze hier soms nog overeen. De ziekte is iets waar Chloe mee heeft leren leven. Het is geen onderdeel van haar persoonlijkheid. Het komt dan ook minder naar voren in vergelijking met bijvoorbeeld Wie ik gisteren was van Pamela Sharon, waarin chronisch ziek zijn het verhaal enorm beïnvloedt.

De lijst die Chloe heeft opgesteld met alle dingen die ze graag wil doen is een hele leuke rode draad door het verhaal. Deze activiteiten zorgen in de meeste gevallen voor hilarische situaties waar Chloe in verzeild raakt. Dit verhaallijn had wel wat meer naar de voorgrond mogen treden. Het boek gaat nu voornamelijk over Red en niet over deze lijst, dat is jammer want ik denk dat dit het boek een stuk leuker had gemaakt.

Zoek het uit, Chloe Brown is soms wat langdradig; hier en daar hadden er best wat stukjes ingekort kunnen worden. Al met al was het best een leuk en romantisch boek om te lezen, maar niet eentje waarvoor je naar de boekhandel moet rennen om hem onmiddellijk te lezen. Als je graag character drivenromantische boeken leest, dan is Zoek het uit, Chloe Brown echt iets voor jou. Let wel op; er zitten een aantal intieme scenes in dit boek waardoor het niet geschikt is voor jonge tieners om te lezen. Ik geef het boek drie sterren.

Sandra Fonken

Sandra Fonken

Sandra (28) woont in Eindhoven en heeft een hele leuke baan in de marketing. Haar dag begint ze het liefst met een rondje hardlopen, zodat ze 's avonds zonder schuldgevoel op de bank kan ploffen met een kopje thee en een goed boek. Haar favoriete genres zijn YA, contemporary romance, fantasy, thrillers en feel good.