Recensie: Dochter van de vuurhoeder – Angeline Boulley

Auteur Angeline Boulley is een inheemse Amerikaan die in een reservaat leeft. Ze vond dat er niet genoeg representativiteit van haar volk in de literatuur voorkomt, hierdoor besloot ze om zelf een boek over een inheemse Amerikaan te schrijven. Een jaar geleden is haar debuut Firekeeper’s Daughter uitgekomen, en afgelopen maand is de Nederlandse vertaling getiteld Dochter van de vuurhoeder verschenen.

Dochter van de vuurhoeder gaat over de achttienjarige Daunis Fontaine. Ze heeft een gemengde afkomst waardoor ze regelmatig te vinden is in zowel haar geboortestad als in het Ojibwe-reservaat waar een groep inheemse Amerikanen wonen. Ze heeft een hechte band met haar tante en beste vriendin die daar wonen. Wanneer er een nieuwe jongen in het hockeyteam van haar broer Levi komt is ze direct geïnteresseerd in hem. Jamie is mysterieus en ontzettend knap wat Daunis enorm intrigeert. Ze heeft alleen het gevoel dat Jamie iets voor haar verborgen houdt. Wanneer haar oom plotseling wordt vermoord, komt ze in een complot terecht en besluit ze de FBI te helpen door undercover voor hen te gaan.

“Als iemand overlijdt, wordt alles aan hen verleden tijd. Behalve het verdriet. Verdriet blijft in de tegenwoordige tijd.”

Inheemse woorden en sms’jes

De schrijfstijl van Angeline Boulley is over het algemeen best prettig. Je merkt dat het voor jong volwassenen is geschreven waardoor het makkelijk leest. Met name in het begin van het boek worden er veel Ojibwe-woorden gebruikt zonder dat de vertaling hiervan wordt gegeven. Met simpele woordjes uit een buitenlandse taal kun je vaak nog raden wat het betekent. In deze inheemse taal, die op geen enkele andere taal lijkt, tast je behoorlijk in het duister. Ik snap dat het authentiek overkomt, maar voor een lezer heeft het geen enkele toegevoegde waarde om onbekende woorden in een boek te stoppen zonder verdere uitleg.

Ook lees je af en toe de sms’jes die Daunis krijgt. Meestal vind ik het superleuk om zulke tekstberichten te lezen en juich ik vanbinnen als ik ze in een boek zie staan. Hier was dat helaas niet het geval. Deze sms’jes waren zo slecht geschreven, dat ik twee keer moest kijken om te achterhalen wat de auteur ermee bedoelt. Alle klinkers worden bijvoorbeeld weg gelaten, ook in woorden zoals je/jij/jou. Het is duidelijk te merken dat deze sms’jes zijn geschreven door iemand van 50+ die geen idee heeft hoe jongeren daadwerkelijk sms’en.

Het plot

Als je een spannende zoektocht van een tiener in samenwerking met de FBI verwacht te lezen, dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Alhoewel het er echt wel in voorkomt, wordt dit verhaallijn een beetje naar de achtergrond gedrukt. Het gaat meer over Daunis’ normale leven op de middelbare school en in het reservaat. Ik vond het wel enorm leuk om te lezen over de bijzondere tradities van de Ojibwe vrouwen. Deze wereld is zo anders dan wat ik gewend ben, waardoor het op sommige momenten bijna mythologisch aanvoelt. Het feit dat het door een inheemse Amerikaan is geschreven zorgt er wel voor dat het geloofwaardig overkomt. De scenes zijn heel gedetailleerd beschreven, waardoor je een duidelijke voorstelling van de situatie kunt maken, alsof je er zelf bij bent.

Het eerste deel van het boek heeft echt een middelbare school setting. Dat was best prima om te lezen, maar niet de reden waarom je specifiek dit boek wilt lezen. Het tweede deel wordt gelukkig een stuk leuker én spannender doordat het iets meer over het onderzoek van FBI gaat. Daunis gaat haar eigen weg en wil zelf de antwoorden achterhalen die ze nodig heeft. Het boek mist de wauw-factor doordat er te veel verhaallijnen door elkaar lopen. Aan de ene kant zorgt het ervoor dat je niet verveelt raakt en het niet saai wordt, maar al die verhaallijnen zijn ook afleiding voor hetgeen wat er echt toe doet in dit boek. Aan het einde van het verhaal is het onderzoek afgerond en de dader opgepakt. Toch blijf ik met een prangende vraag over omdat een open eindje niet wordt dicht geknoopt.

Voordat je dit boek leest is het misschien verstandig om de trigger warnings te lezen. Onderwerpen die in het boek voorkomen zijn drugsverslaving, (zelf)moord, mishandeling en verkrachting. Ondanks dat het boek anders was dan ik had verwacht, vond ik het nog steeds wel leuk om te lezen. Ik geef het drie sterren.

Picture of Sandra Fonken

Sandra Fonken

Sandra (28) woont in Eindhoven en heeft een hele leuke baan in de marketing. Haar dag begint ze het liefst met een rondje hardlopen, zodat ze 's avonds zonder schuldgevoel op de bank kan ploffen met een kopje thee en een goed boek. Haar favoriete genres zijn YA, contemporary romance, fantasy, thrillers en feel good.