Recensie: Sex Education: De roadtrip – Katy Birchall

De laatste tijd is Sex Education een echte kijkcijferhit op Netflix. Onlangs verscheen ook het derde seizoen op het streamingplatform en werd er bekendgemaakt dat er ook een vierde seizoen aankomt. Reden genoeg dus om boeken te baseren op de populaire tienerserie. Katy Birchall, die al meerdere Young Adult op haar naam heeft staan, schreef een fictieboek met de personages uit de serie in de hoofdrol. Daarnaast verschijnt komende maand ook een non-fictieboek: Eerste hulp bij het leven.

Voor ik aan het boek begon, had ik de serie nog niet bekeken op Netflix. Hoe dan ook was ik erg benieuwd naar het boek, aangezien ik al zoveel goede dingen had gehoord over de baanbrekende serie. En ja: na het lezen van het boek ben ik ook begonnen met het kijken van de serie.

De personages uit de serie gaan op onderzoek uit

In De roadtrip volgen we Maeve, Otis, Eric en Aimee die op onderzoek uitgaan. Maeves broer Sean wordt namelijk beschuldigd van het stelen van een diamanten ketting, maar hij beweert dat hij erin is geluisd. De vier vrienden gaan op zoek naar de waarheid en doen er alles aan om Seans onschuld te bewijzen.

Goed verhaal, maar vlakke personages

Katy Birchall weet een goed verhaal neer te zetten. Het verhaal is spannend, leest vlot en bevat ook de nodige portie humor en feelgood. De schrijfster weet het verhaal ook goed op te bouwen door al snel het verhaal van Maeves broer in het verhaal te verwerken. Dat maakt dat je meteen in het verhaal zit en dat de spanning al snel in het verhaal aanwezig is. Om eerlijk te zijn snap ik de titel van het boek wel niet zo goed, want er wordt eigenlijk niet zoveel tijd besteed aan het maken van de roadtrip, wel aan het zoeken naar de waarheid over de gestolen ketting.

Gedurende het verhaal volgen we voornamelijk Maeve, de andere personages blijven gedurende het verhaal nogal vlak. Ze hebben wel allemaal hun unieke karakteristieken, maar maken verder niet al te veel evolutie mee doorheen het verhaal. Daardoor is het zeker geen slecht boek, maar voelde ik weinig connectie met de personages. Ik vermoed wel dat veel lezers meer connectie zullen voelen met de personages als ze de serie al gezien hebt en de personages dus al een stuk beter kennen. Wel moet ik zeggen dat, nu ik een deel van de serie heb gezien, er heel wat elementen van de serie in het boek zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de moeder van Otis die doorheen het verhaal wel een mooie evolutie doormaakt.

Te weinig onderscheidend van andere boeken

De roadtrip is een aangenaam boek dat erg snel en vlot leest. De personages voelen soms wel nogal vlak aan als je enkel het boek leest zonder de serie gezien te hebben. Het verhaal zit verder wel goed in elkaar en is ook best spannend, al zal het boek ook geen kraskraker worden. Daarvoor onderscheidt het boek zich te weinig van andere boeken in het genre. Daarin verschilt het boek van de serie die net wel erg baanbrekend is. Hoe dan ook denk ik wel dat fans van de serie dit een aangenaam, ontspannend boek zullen vinden. Hopelijk kan dit boek fans van de serie dan ook aanzetten om vaker een boek op te pakken! Al bij al verdient het boek vier sterren, omdat ik het een aangenaam en ontspannend boek vond om te lezen en omdat ik denk dat dit boek veel lezers kan aanspreken.