Recensie: Arlo – Floor Denil (graphic novel)

Uitgelichte afbeelding

Arlo is het debuut van Floor Denil (1995). Floor Denil is een Belgiche illustrator en Jazz-muzikant. Met de graphic novel Arlo debuteert ze als striptekenaar. Ze is bekend van haar dagelijkse cartoons op Instgaram, waarbij ze herkenbare situaties treffend vat in cartoons. Wil je meer weten over Floor Denil neem dan eens een kijkje op haar website. Maar nu dus even over haar debuutroman!

Het verhaal van Arlo

Arlo gaat over Floor die in haar laatste jaar van het middelbaar zit en overal hopeloos te laat komt. Ze komt de lessen door met haar twee vrienden: Arlo en Sil. Op een herfstochtend wordt de wereld van Floor helemaal omgegooid.

Thematiek

Arlo is een beeldroman over vriendschap, verlies en het verwerken van verlies. De tekenstijl van Floor is rauw en minimalistisch. Het past perfect bij het thema van het boek. Door de tekenstijl en de tekeningen wordt het verhaal nog een trede hoger getild. De twee wisselen elkaar af, maar vullen elkaar ook perfect aan.

Tekeningen

De tekeningen zijn minimalistisch en rauw getekend. Floor heeft ervoor gekozen om haar Graphic Novel in het zwart-wit te tekenen waardoor het verhaal voor mij nog breekbaarder wordt. Doordat er geen kleur aan te pas komt en ook de cover een lichte kleur (lichtroze) heeft, komen de gevoelens nog meer binnen bij de lezer. Het boek bevat 224 pagina’s: geen woord of tekening te veel, wat zorgt dat de boodschap nog krachtiger overkomt bij de lezer.

Eigen invulling

Wat ik ook enorm prachtig vond aan het boek is, dat je het verhaal kunt invullen met je eigen ervaring. Ik kon niet anders dan aan iemand uit mijn eigen leven te denken bij het personage Arlo. Ook hoe Floor omgaat met haar verdriet deed me veel denken aan hoe ikzelf en hoe mijn omgeving omgaat met verdriet. Daarom is dit een perfecte graphic novel om cadeau te doen aan iedereen die je dierbaar is: zomaar of om een hart onder de riem te steken.

Ik vond het een prachtige graphic novel. Floor Denil snijdt op zich een zwaar thema aan, maar ze weet het op een goede manier over te brengen. Ik denk dat iedereen hier een krop in de keel van krijgt, net omdat het een onderwerp is waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. Ik zou deze graphic novel zeker toevoegen aan het lijstje van graphic novels die absolute aanraders zijn. Deze graphic novel krijgt van mij 5 sterren.