Recensie: ‘De hemel begint bij je voeten’ van Jandy Nelson

Hemelbegintvoeten

HemelbegintvoetenWat als er twee jongens zijn die je leuk vinden: de een de levende herinnering aan je overleden zus en de ander de enige bij wie je al je verdriet kunt vergeten. Voor wie zou je dan kiezen?

Over het boek

Wanneer de zus van de zeventienjarige Lennie Walker overlijdt, stort haar hele wereld in. Plotseling is ze niet meer het stille zusje dat in de schaduw stond van haar enthousiaste, altijd aanwezige grote zus, maar staat ze er alleen voor en moet ze erachter proberen te komen wie ze nou eigenlijk is. En alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, is er ergens in Lennies hoofd ook nog eens een draadje geknapt waardoor ze nu zo’n beetje verliefd is op elke jongen die ze tegenkomt! Niet bepaald een normale manier om je verdriet te verwerken, zou je zeggen…

Maar het wordt alleen nog maar erger wanneer Lennie Toby tegen het lijf loopt. Toby was het vriendje van haar zus Bailey en lijkt de enige op aarde te zijn die weet hoe ze zich voelt. Hoe vreselijk verkeerd het ook is, ze kan het niet helpen dat ze zich tot hem aangetrokken voelt. Bij Toby vindt ze haar zus terug, en ze is er absoluut nog niet klaar voor om haar zus los te laten.

En dan is er nog Joe. Lieve, knappe, muzikale Joe, die Lennie totaal van haar sokken weet te blazen. Als ze bij Joe is, vergeet Lennie alles om haar heen. Zelfs Bailey… Maar kan ze zomaar verder gaan zonder haar verdriet te verwerken? Eén ding staat in elk geval vast: Lennie moet een keuze maken, en die keuze wordt er niet makkelijker op als ze ontdekt dat haar zus wat dingen voor haar verborgen heeft gehouden…

Pareltje in je boekenkast

Net zoals Jandy Nelsons eerder verschenen Ik geef je de zon, is De hemel begint bij je voeten wederom een pareltje in je boekenkast. En niet alleen van buiten (al ben ik wel echt verliefd op de cover), maar ook van binnen. Wauw, wat kan Jandy Nelson schrijven! Het hele boek staat vol met prachtige zinnen, quotes en gedichtjes, die je stuk voor stuk zou willen inlijsten en aan je muur zou willen hangen.

En niet alleen Nelsons schrijfstijl is prachtig, ook haar personages zijn bijzonder. Ze zijn stuk voor stuk authentiek en komen ontzettend geloofwaardig over. Niet alleen Lennie, maar elk personage heeft zijn of haar eigen kenmerken en gekke trekjes. Zo roept Lennies beste vriendin Sarah spontaan allerlei kreten over dieren als de gespreksstof interessant wordt (‘Jij vliegende gele eend!’), houdt haar oom Big zich bezig met replica’s van Egyptische piramides die dode insecten weer tot leven kunnen brengen, en is Lennies oma een Tuingoeroe die met haar heggenschaar de tuinen in de stad afgaat. Stuk voor stuk zijn ze bijzonder en komen ze op hun eigen manier tot leven.

Bovendien heeft Nelson een gave voor het beschrijven van emoties, waardoor het absoluut niet moeilijk is om je voor te stellen wat haar personages allemaal meemaken. In eerste instantie zou je bijvoorbeeld zeggen: niet weer een driehoeksverhouding! Maar de manier waarop Nelson deze driehoeksverhouding beschrijft is heel mooi. Lennie weet bijvoorbeeld best dat ze hartstikke verkeerd bezig is, maar haar emoties zijn zo sterk dat ze eigenlijk gewoon niet anders kan. De hemel begint bij je voeten is namelijk niet alleen een boek over de liefde, maar vooral ook een boek over rouw en over het vinden van jezelf nadat je wereld is ingestort. De emoties in dit boek gaan zo diep en komen zo geloofwaardig over, dat het gewoon onmogelijk is om níét met Lennie mee te leven.

Niet alleen maar zwaar

Met al die zware onderwerpen zou je zeggen dat De hemel begint bij je voeten niet bepaald een luchtig boek is om te lezen, maar niets blijkt gelukkig minder waar. Door de vrij korte hoofdstukken leest het boek erg lekker weg, en bovendien wordt het verhaal regelmatig doorbroken door gedichten en tekstfragmentjes die Lennie overal opschrijft en achterlaat. Daarbij is Lennies verhaal af en toe eigenlijk ook gewoon heel grappig, ondanks alle ernstige gebeurtenissen. De personages in het boek hebben veel humor en ook de manier waarop Jandy Nelson bepaalde dingen opschrijft, zorgt regelmatig voor een glimlach op je gezicht. Het verhaal zelf kan dus inderdaad best heftig zijn, maar die zware gebeurtenissen weet Nelson perfect af te wisselen met humor, romantiek en wat luchtigere momentjes.

Conclusie: De hemel begint bij je voeten is een prachtig verhaal over de liefde, over rouw en over het vinden van jezelf nadat je wereld is ingestort. Een pareltje in je boekenkast, zowel van buiten als van binnen!

Waardering: 4,5/5 sterren

De recensent ontving hiervoor een gratis leesexemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Titel: De hemel begint bij je voeten | Auteur: Jandy Nelson | ISBN: 9789020679854 | Aantal pagina’s: 272 | Datum van verschijnen: september 2015 | Uitgeverij: Blossom Books