Recensie: Nachtzwart – Kirsten Boie

Midden maart kwam Nachtzwart van Kirsten Boie uit in het Nederlands bij uitgeverij Kluitman. Lees hieronder wat ik van het boek vond.

Waarover gaat het boek?

Het verhaal speelt zich af in april 1945 in het mijnwerksstadje Penzberg. Het verhaal begint wanneer de inwoners op de radio horen dat de oorlog voorbij is. De Amerikaanse troepen kunnen elk moment de stad in Zuid-Duitsland bereiken. De naziburgemeester wordt afgezet door de oude burgemeester en een aantal andere mannen, onder wie de vader van Marie. Verder volgen we Schorsch die 15 jaar is en bij de Hitlerjugend zit. Hij is verliefd op Marie.

Wanneer een fanatieke afsplitsing van de Wehrmacht, die niet van overgeven wil weten, de oude burgemeester met zijn aanhangers oppakt, zijn Marie en Schorsch buiten het stadje getuigen van een vreselijke gebeurtenis. De vader van Marie moet onderduiken en Schorsch ziet met eigen ogen wat de Wehrmacht met alle zogenaamde landverraders doet. Als zoon van een nazi staat hij voor een moeilijke keuze …

Mijn mening

Het eerste wat opviel is dat hoofdstukken kort zijn waardoor het boek zeer vlot leest. Het is ook een zeer kort boek maar 128 pagina’s.

Het verhaal is vanuit de derde persoon geschreven en ik lees persoonlijk boeken vanuit de derde persoon veel minder graag. Ik vind dat het een soort afstand creëert en dat gevoel had ik ook bij dit boek. Het boek bestaat uit twee delen die telkens in hoofdstukken zijn opgedeeld. De hoofdstukken hebben geen echte titel maar bevatten namen, wat ik een klein beetje verwarrend vond. Het was moeilijk om te weten wie er nu eigenlijk aan het spreken was en het duurde even voor ik dat helemaal doorhad.

Het is eigenlijk een ontzettend belangrijk onderwerp waar ik bitter weinig van wist. De verteller vertelt het geheel echter op zo’n onpersoonlijke manier waardoor ik minder invested was in het verhaal dan ik had gewild. Als dit verhaal vanuit twee perspectieven was verteld, had het veel makkelijker geweest om te kunnen volgen en was het ook veel toegankelijker geweest. Bovendien is het verhaal – doordat het een kort boek is – ook enorm snel uit. Het was misschien beter geweest om de personages en de gebeurtenissen wat meer uit te diepen, omdat het wel echt een heel belangrijk onderwerp is.

Verder merk je snel op dat sommige woorden een sterretje hebben. Achteraan het boek vind je een lijst van alle slachtoffers en vlak daarachter een lijst met begrippen. Het is zeker een meerwaarde voor jongeren dat sommige begrippen uitgelegd worden. Alleen vond ik het een beetje jammer dat het niet heel duidelijk was dat er een lijst was.

Ik geef dit boek maar 3 sterren. Het is geschiedkundig een enorm belangrijk verhaal en het is belangrijk om te lezen. Helaas kon de schrijfstijl van Boie me in die boek echt niet raken. Doordat het vanuit de derde persoon geschreven is, had ik minder voeling met de personages. Als jij van korte boeken houdt die in de derde persoon geschreven zijn, is dit zeker een aanrader voor jou.