Recensie: Alizeh; het lot van de djinn – Tahereh Mafi

Alizeh is inmiddels aangekomen in Toulan, het land van Cyrus. Daar doet Alizeh een aantal schokkende ontdekkingen over de opdrachten die demon Iblis hem geeft. Tegelijk is Kamran er van overtuigd dat Cyrus en Alizeh al die tijd al samen spanden. Zijn hart is gebroken. En dat terwijl hij moet moet dealen met het verraad van zijn rechterhand,Hazan en zijn ministers.

De hoofdpersoon is ook in dit verhaal weer Alizeh. Daarnaast volgen we een aantal hoofdstukken uit Kamrans perspectief. Net als in het vorige boek vond ik dit een goede toevoeging. Het houdt het verhaal meer op gang.

De groei die Alizeh mee maakt vond ik erg bijzonder. Het verschil in tijd tussen boek 1 en boek 2 zal ongeveer een week zijn. Toch heeft Alizeh ineens besloten misschien wel over Toulan te willen heersen en is zij zelfverzekerd. Dat is iets dat je niet binnen één week zomaar kan veranderen. Wat ik erg sterk vind aan haar karakter is dat zij erg stoer is en een echte badass. Tegelijk heeft ze veel emoties en huilt zij geregeld. Hier komt ze ook eerlijk voor uit. Ik vind dit een mooie manier om jongeren te laten zien dat emoties normaal zijn en er mogen zijn. Dit had van mij wel wat meer uitgewerkt mogen worden, omdat het soms wel vluchtig werd benoemd, maar niet uitgebreid bij stil gestaan.

Kamran probeert te rouwen om zijn recentelijke verlies, maar krijgt daar de kans niet voor. Zijn ministers willen hem maar wat graag van de troon af zien waardoor hij zichzelf als waardige koning moet gaan bewijzen. Kamran trekt ook in dit boek weer overhaastige conclusies. Hoe meer hij achter de waarheid komt, hoe meer hij met die eigenschap leert omgaan. De keuzes die hij maakt passen bij zijn karakter, waardoor ik het stiekem leuker vond om zijn hoofdstukken te lezen.

Eén van de nieuwe personages is Cyrus. Hij kwam aan het einde van deel 1 al wel voor, maar nu speelt hij een prominente rol. Ik vond het erg jammer dat er niet wat meer werd prijs gegeven over Cyrus banden met de duivel. Ik snap dat dat in boek 3 nog wel terug komt, maar om het verhaal interessant te houden was het goed geweest om alvast een tipje van de sluier te geven. Ik vond het daardoor een erge dooddoener en zat ik echt te smakken naar wat spanning.

Het grootste gat in dit boek voor mij heeft echt alles te maken met dit onderwerp. Vooraf was ik enthousiast dat we in dit boek een nieuwe kans krijgen om weer nieuwe landen en plekken te ontdekken. Maar nee hoor, van wereldopbouw is in dit boek helemaal geen sprake. Nu komt Alizeh sowiso weinig uit het paleis, maar wanneer ze een dagje de stad gaat verkennen verwacht je daar toch wel een beeld te krijgen. Ze gaat bijvoorbeeld naar een bakker, maar hoe die er nu uit ziet of hoe de straten er uit zien is mij een raadsel. Je krijgt enkel wat kleine details, maar die laten veel aan de verbeelding over. Die daardoor dus lastig te creëren is. Net als bij deel 1 denk ik dat een kaart in het boek daar aan had kunnen bijdragen.

Een positief punt van dit boek is de hoeveelheid drama die Alizeh op haar bordje krijgt. Daardoor vergeet je tijdens het lezen de drama uit je eigen leven wat meer en kan je dus echt even ontsnappen uit de realiteit. Alleen was de drama soms echt te veel waardoor het niet meer realistisch leek en ik het contact met Alizeh verloor.

Het zal je niks verbazen als ik zeg dat ik erge moeite had om door dit boek heen te komen. Niet alleen door bovenstaande punten, maar ook door de vele typ en spelfouten. Nu lig ik niet wakker om een -d of -t minder, maar er stonden nu zelfs woorden in die zelfs Google niet kent. Zoals het woord “kronsjend”. Dit is echt het hele boek door aan de orde waardoor het bijna lijkt alsof Google translate aan de slag is gegaan. En ik ken Blossom Books al een tijdje waardoor ik zeker weet dat dit niet aan de orde is. Wat er dan wel mis is gegaan, is mij een raadsel… Doordat het erg storrend tijdens het lezen is, is het echt een minpunt geworden.

Uiteindelijk krijgt dit boek van mij een magere twee sterren. Ik had echt meer verwacht! Hopelijk zit er in het volgende deel wel de langverwachte spanning. En gaat Kamran, Alizeh redden, of gaat hij juist de oorlog met haar aan? Laat even weten of jij team Kamran of team Cyrus bent.