Recensie: Lang leve Jane

Lang leve Jane is een komedie geschreven door Cynthia Hand, Brodi Ashton en Jodi Meadows. Het boek is gebaseerd op het echte leven van Jane Grey: de negen-dagen-koningin van Engeland. Daarna werd ze van de troon gezet en onthoofd. Echter is dit het verhaal hoe haar leven had moeten lopen.

Worldbuilding

Vandaag beginnen we een keer met de wereldopbouw. Dat is namelijk belangrijk om te weten voor je de rest van de recensie leest. Het verhaal speelt zich af in de 16e eeuw rondom London. In het hele land zijn er al decennia lang oorlogen en ruzies tussen de waarachtigen en ethianen (ik schrijf het zoals je het uitspreekt, zodat het niet te verwarrend wordt). Een deel van de bevolking is ethiaans. Dat houdt in dat zij op een bepaald moment in het leven na het ondergaan van heftige emoties in een dier zijn veranderd. Zij kunnen ook weer terug veranderen naar mensen en hebben dus een soort gave. Waarachtigen zijn tegen ethianen en willen hen het liefst uitroeien middels brandstapels.

Lady Jane Grey is het hoofdpersonage. Althans, iedere auteur heeft een point of view voor zich genomen. De hoofdstukken wisselen af tussen Jane, Edward en Gifford. Daarover later meer.
Jane is een zestienjarig meisje dat er om bekend staat een enorme verslaving aan boeken te hebben. Het liefst duikt ze tijdens elke gelegenheid een hoek in met een boek in haar hand. Haar neef is Edward, koning van Engeland (in die tijd leefden koningen vaak niet zo lang). Edward is namelijk van dezelfde leeftijd als Jane. Ze zijn altijd beste vrienden geweest, maar zien elkaar nog maar weinig door de verhuizing van Jane’s familie. Edward blijkt ernstig ziek te zijn. Zijn gezondheid gaat dermate snel achteruit dat er direct een opvolger moet komen. Edward heeft twee zussen, die beide niet geschikt zullen zijn. Zijn zus Mary is een waarachtige en probeert alle ethianen uit te roeien (ondanks dat haar familie ook ethiaan is). De enige optie is dus Jane. Het was in die tijd niet gebruikelijk een vrouw op de troon te zetten, dus is het de bedoeling dat Jane nakomelingen krijgt.

En dan komt Gifford (hij wordt liever G genoemd) om de hoek kijken. Zijn vader is de rechterhand van de koning en biedt hem aan als een echtgenoot voor Jane. Diezelfde week vindt er nog een bruiloft plaats waar beide partijen fel op tegen zijn. Tijdens de huwelijksreis worden Jane en G opgehaald omdat Edward niet meer leeft en Jane het rijk moet gaan besturen. En dat levert veel avonturen op!

De personages vond ik stuk voor stuk erg leuk. Het verhaal deed mij ergens denken aan Pride and Prejudice. Met grote baljurken, lady’s met waaiers en heel veel dansen. Daarnaast zijn er best wel wat side characters. Ook deze personages vond ik erg leuk. Ze bieden uitdaging en humor. Ook maakt ieder personage echt een groei door in het verhaal.

Plot

Het einde van het verhaal vond ik erg passend bij het boek. Het was niet heel spannend, maar het is dan ook geen actie of thriller verhaal. Wel miste ik af en toe wat vaart. Soms duurde sommige paragrafen erg lang en moest ik moeite doen om geboeid verder te lezen. Dit geldt bijvoorbeeld voor de romance tussen Jane en G. Dat bleef wat mij betreft te lang hangen op hetzelfde punt.

Daarnaast is het een komedie boek. Wat je daarin vaker terug vindt zijn de notities van de auteurs die even het verhaal onderbreken om wat te vertellen. In het begin van het boek vond ik dit een waardevolle en leuke toevoeging. Echter gebeurde het richting het einde wat te vaak waardoor het bij mij eerder irritatie begon op te wekken. Ik wilde gewoon verder lezen in plaats van iedere keer gestoord worden.

Het verhaal is buiten die dingen om wel echt uniek. Ik vind het een toevoeging dat de auteurs van een waargebeurd verhaal zo’n leuk YA boek hebben weten te maken. Daarom krijgt dit boek van mij 3,5 sterren.

Het boek is te koop voor €24,99

Picture of Jennifer Schoolenberg