Recensie: Vergeet me niet – Alyson Derrick

Vergeet me niet

Begin deze maand was Alyson Derrick te gast op Yaltival in Eindhoven. Onlangs verscheen namelijk haar eerste soloboek nadat ze samen met haar vrouw Rachael Lippincott She gets the girl schreef. Van haar soloboek bracht Best of YA een Nederlandstalige editie Vergeet me niet uit. De cover van dit boek intrigeerde me zo dat ik besloot te lezen waarover het verhaal ging en dat maakte me dan ook erg benieuwd naar de inhoud van het boek.

In het boek volgen we Stevie en Nora. Ze wonen in een erg conservatief dorp waar het niet erg geapprecieerd wordt dat twee meisjes een relatie hebben. Nadat ze al zo’n twee jaar een relatie hebben, plannen ze daarom om samen te verhuizen zonder dat hun ouders daarvan op de hoogte zijn. Die plannen vallen echter in duinen wanneer Stevie een ongeval heeft en de laatste twee jaar van haar leven niet meer kan herinneren. Opeens herkent Stevie Nora niet meer en moeten ze elkaar opnieuw leren kennen. Lukt het hen ook om een tweede keer verliefd op elkaar te worden?

Sterke opbouw en intrigerend plot

Alyson Derrick heeft met Vergeet me niet een erg intrigerend verhaal geschreven. We leren zowel hoe de situatie is voor als na het ongeval vanuit het oogpunt van Stevie. Daarnaast tonen brieven van Nora hoe zij zich voelt bij de situatie. Op die manier leren we beide standpunten kennen en kan je als lezer alleen maar hopen dat de twee terug bij elkaar zullen komen en hun plannen opnieuw kunnen uitvoeren. Dat gaat echt niet zonder hort en stoot aangezien Stevie voor ze Nora leerde kennen nog helemaal niet wist dat ze op meisjes viel en dat een groot taboe is in het conservatief dorpje.

Herkenbare personages en belangrijke thema’s

De schrijfster heeft met Stevie en Nora ook realistische personages neergezet waarin je je goed kan inleven. Zo is Stevie erg hard op zoek naar zichzelf en naar haar identiteit die ze de afgelopen twee jaar ontwikkeld heeft maar waar ze geen weet van heeft. Nora probeert dan weer de relatie te herstellen, maar weet niet goed wat ze moet doen. De personages zijn erg herkenbaar en maken een mooie ontwikkeling mee doorheen het verhaal. Ook toont het boek hoe het voor queer jongeren is om op te groeien in een dorpje waar ze niet geaccepteerd worden.

Een boek dat je raakt

Vergeet me niet is een mooi boek over eerste liefde, zoeken naar jezelf en omgaan met de vooroordelen van anderen. Met een fijne schrijfstijl vlieg je zo doorheen het boek. Het boek zit dan ook sterk in elkaar waardoor je beide perspectieven kan lezen. Ik zou dit boek dan ook aanraden aan jongeren die houden van aangrijpende verhalen waarin liefde centraal staat. Vandaar verdient dit boek dan ook zeker vier sterren en is het tot nu toe één van de beste boeken die ik tot nu toe dit jaar las. Ik ben heel benieuwd naar toekomstige boeken van Alyson Derrick!