Recensie Duivelsvlucht – Leigh Bardugo

! Heb je het eerste deel nog niet gelezen? Scrol dan niet verder en lees dat boek eerst !

Darlington zit nog steeds in de krochten van de hel. Alex en Dawes zijn niet bereid het zomaar op te geven en doen er alles aan om Darlington te bevrijden. Ze worden flink tegen gewerkt door de nieuwe toezichthouders van Lethe en een reeks nieuwe moorden. Kunnen zij Darlington nog redden? En wat is daarvoor de prijs?

First impressions

Toen ik het boek uit de doos haalde was ik erg blij verrast. Stiekem vind ik dit deel er nog mooier uit zien dat het vorige! Het konijn op de cover is een stille, maar zeer passende hint. Het folie is ook echt prachtig gedrukt. En dan het hoogtepunt: de ”ruffled” edges waar ik steeds meer van ben gaan houden. Het voelde echt alsof ik een boek uit de bibliotheek van Il Bastone vast had. In het openbaar heb ik meermaals opmerkingen gehad over dat het er zo bijzonder uit ziet. Een dikke pluim dus richting Best of Fantasy en Boekerij! Verder was ik ook erg verrast door de tekening die halverwege het boek te vinden is. Uiteraard geef ik hier geen spoilers over, maar die was wel erg gaaf.

Alex Stern (ook wel Galaxy genoemd) heeft zich vorig boek continu in de nesten gewerkt. Ik kan je vast verklappen, dat is dit keer niet anders. Wel merk ik dat zij een grote persoonlijke ontwikkeling door maakt. Waar we eerder gewend waren dat Alex zich iedere keer in haar eentje in een groot gevaar stort (waar anderen haar vervolgens weer uit mogen redden) zoekt zij dit keer hulp bij Dawes en Turner. Wat voor mij wel nog onduidelijk is, is waarom zij zo wanhoopig graag Darlington wilt redden. Ze kenden elkaar een paar maanden voor hij werd meegenomen door het hellebeest. Het lijkt op een diepgaandere connectie, maar die had van mij wel wat meer belicht mogen worden.

Darlington, The Gentleman demon. Ik heb echt een zwak voor hem gekregen en begon spontaan sneller te lezen toen hij eindelijk een glimp liet zien. Ergens siert het het boek wel dat hij tot het einde zo’n mysterie blijft. Je kan hem niet in een aantal woorden omschrijven, wat hem juist zo uniek maakt.

Dawes is een personage waar ik vorig boek een beetje de kriebels van kreeg. Ze leek toen bijna een schoothondje dat altijd achter Darlington aan wilde lopen en jaloers was op Alex. In dit deel heb ik een hele andere kant van haar gezien. Een stoere kant die niet met haar familie laat sollen. En ookal maakt Alex fout op fout, Dawes is daar om haar op te vangen en voor de hele bende te zorgen. Zeker nu we wat meer van haar achtergrond weten heb ik meer respect voor haar gekregen.

Ook in dit boek vinden we vooraan weer een kaart van New Haven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem helemaal niet gebruikt heb en mijn fantasie de vrije loop heb gelaten. Op die plattegrond vinden we alle huizen en belangrijke plekken (dit boek kent er heel wat). Ik vond het enorm cool dat Bardugo dit boek heeft laten leven. Il Bastone voelde levend aan en ook Black Elm voelde eerder als een persoon dan als een huis. Daarnaast vond ik het een toevoeging dat diverse demonen een eigen karakter hebben. Zoals Reither en Gorgatrot (schrijf ik dat zo goed? Het klinkt zelfs smerig). Ook waren we dit keer niet de helft van de tijd bezig met het verleden van Alex, maar vond er een mooie weving plaats tussen heden en verleden.

Plot en conclusie

Het einde van het boek laat mij met een voldaan gevoel achter. Er blijven wat mysteries liggen, maar dat is alleen maar goed juist omdat het bij dit boek past. Misschien was het einde ietwat simpel, maar dat mag ook wel na 507 pagina’s aan strijd. Alles bij elkaar genomen vond ik deel twee echt een heel stuk beter dan het eerste deel (en dat gebeurt niet vaak). Alles leek nu op zijn plek te vallen en de elle lange pagina’s over Alex verleden zijn een stuk geslonken. Daarom sluit ik deze recensie af met vier sterren voor Duivelsvlucht!