Recensie: Love on the brain – Ali Hazelwood

Love on the brain is een heerlijk New Adult boek dat gaat over enemy’s to lovers. Bee Königswasser krijgt een aanbod om leiding te geven aan een groot project binnen de neurowetenschap. Zij zet zich in voor bètavrouwen die altijd overschaduwd worden door de dominante mannelijke dokters. Zo heeft ze een beroemd Twitter account waar ze anoniem vecht voor meer gelijkheid. Vol goede moed zegt ze haar leven op en verhuisd naar Houston om daar het project te gaan leiden. Echter doet ze dat niet alleen, maar samen met haar aartsrivaal, Levi. Of blijkt hij toch zo slecht nog niet?

Het was even wennen om Bee te leren begrijpen. Ik kan haar humor erg waarderen. Bee heeft veel trauma’s opgelopen in haar jeugd en latere tienerjaren, waardoor haar beweegredenen meer dan logisch zijn. Wat ik minder logisch vind zijn de vele keren dat Bee flauwvalt. Bij het zien van een pluchen spin, een karretje dat bijna omvalt, je kan het zo gek niet verzinnen. En toevallig is Levi iedere keer in de buurt om haar op te vangen. Er komt vervolgens geen uitleg waarom zij dit heeft (bijvoorbeeld een onderliggende aandoening) wat ik echt een gemiste kans vind. Ook heeft Bee een tweelingzus, Reike. Zij is heel reislustig en deelt dezelfde humor als haar zus. Mocht er ooit een deel bij komen, zou ik graag een boek vanuit Reike lezen!

Naast Bee is Levi het belangrijkste karakter. Ook hij heeft trauma’s te verwerken gehad en heeft daardoor een wat aparte manier van communiceren opgebouwd. Verder is hij eigenlijk de ultieme dokter met een goddelijk lijf, een zorgzaam karakter en een gekmakende verliefdheid. Iets te rozengeur en maneschijn misschien, maar laten we niet vergeten dat het een zwijmel boek is 😉

Het boek is naar mijn mening precies lang genoeg. Ik heb helemaal geen verstand van neurowetenschap, maar het is heel begrijpelijk omschreven. Daardoor is het makkelijker om met het verhaal mee te gaan. Je wordt als lezer ook niet overspoelt met personages wat erg fijn is. Nogmaals moet je natuurlijk niet te veel diepgang verwachten, maar het echt zien als een lekker makkelijk boek waar je niet te veel bij hoeft na te denken. Er zijn een heleboel misverstanden tussen Bee en Levi waardoor het verhaal soms wendingen neemt waarbij je het boek door de kamer wilt smijten. Op een goede manier haha.

Ook was het heel tof hoe vrouwen emancipatie terug komt in dit boek. Bee heeft een groot voorbeeld: Marie Curie. Een beroemde vrouwelijke wetenschapper. Door het boek heen zijn er allemaal feitjes over Marie’s leven die echt passen bij het karakter en de drijfveren van Bee.

Plot

Zonder spoilers te geven, vond ik het einde echt te ver gezocht. Het gaf een beetje Fifty shades of grey vibes. Het meisje verkeert in gevaar en de stoere jongen komt haar redde, einde. Ik kreeg er vooral veel vraagtekens van. Het paste gewoon weg niet bij het verhaal. Hoe uiteindelijk Bee’s digitale leven samen komt met haar echte leven vond ik wel heel leuk om te lezen. Het geeft een extra dimensie aan het verhaal. Zeker als alles in de soep begint te lopen…

Al met al vond ik het een vermakelijk boek. Heerlijk voor even tussen door. Als ik het boek vergelijk met ”De Liefdeshypothese” vind ik dat boek toch ietsje beter. Dat heeft echt te maken met de plot die ik niet passend vond. Wel kan ik dit boek echt aanraden als je De Liefdeshypothese ook leuk vond! Alles bij elkaar genomen geef ik het boek 3,5 ster.