Recensie: Genderqueer – Maia Kobabe

Genderqueer is de autobiografische graphic novel van Maia Kobabe. De graphic novel was initieel bedoeld om aan Maia’s familie uit te leggen wat het betekent om non-binair en aseksueel te zijn. Uiteindelijk groeide het boek uit tot een graphic novel die genderidentiteit bespreekbaar maakt. In de Verenigde Staten is het boek echter het meest verbannen boek. In de lage landen werd de graphic novel vertaald door Lies Lavrijsen en verschenen bij Standaard Uitgeverij.

Een belangrijk verhaal dat verteld moet worden

In dit boek volgen we het leven van Maia die op zoek is naar zichzelf. Al vanaf Maia’s pubertijd worstelt e met hoe e zich wilt uiten en wilt e liever niet als meisje of jongen benoemd worden. Heel wat struggles komen aan bod, zoals ongesteld worden en het laten nemen van een uitstrijkje. Met sprekende beelden en bijpassende teksten krijg je een erg goed beeld van Maia’s gevoelens en bedenkingen, bijvoorbeeld met Maia’s twijfels over of e anderen moet aanspreken op het gebruiken van e’s voornaamwoorden (de genderneutrale Spivak-voornaamwoorden e/eir/em). Doordat het boek autobiografisch is komt het ook meteen binnen. Dit is dan ook een verhaal waar veel jongeren zich zullen mee kunnen identificeren, maar dat anderzijds ook leerzaam is om anderen beter te begrijpen. Op die manier is het een echt coming-of-age verhaal dat in elke bibliotheek beschikbaar zou moeten zijn.

Op een prachtige manier geïllustreerd

De realistische tekeningen van Maia zorgen ervoor dat het verhaal meteen binnenkomt. Je kan je de situaties zo helemaal voorstellen. Op die manier zijn er weinig woorden nodig om het verhaal te vertellen. Het boek zelf zit ook goed in elkaar. Hoewel er best wel wat tijdssprongen zijn, weet de auteur er een coherent geheel van te maken.

Iedereen zou deze graphic novel gelezen moeten hebben

Genderqueer is een belangrijk boek over de zoektocht naar jezelf en seksualiteit. Het is dan ook een belangrijke toevoeging aan je (publieke/school/eigen) bibliotheek. Jongeren zullen zich in dit verhaal kunnen herkennen en het boek zal anderzijds voor meer begrip zorgen voor jongeren die in de knoop zitten met zichzelf en met hun identiteit. Ik heb nog niet heel veel graphic novels gelezen, maar dit is zeker één van de beste die ik tot nu toe las. Vandaar geef ik het boek vier sterren.