Recensie: De koningin van verraad – Danielle L. Jensen

De koningin van verraad van Danielle L. Jensen

Als er een boek was dit voorjaar waar ik enorm naar uitkeek, was het wel deze! De koningin van verraad, van Danielle J. Jensen. Het langverwachte vervolg op Het koninkrijk der bruggen. Dus ik was als een kind zo blij toen het boek op de deurmat plofte. Hoe zou het verhaal verder gaan!?

Deel 1 eindigde met een enorme cliffhanger; want hoewel Lara haar verraad ongedaan probeerde te maken was het kwaad al geschiedt. Haar vader viel het koninkrijk Ithicana binnen en veroverde de brug. Nu leeft Lara in ballingschap, als ‘De koningin van verraad’. Tot ze hoort dat haar man (en koning van Ithicana) Aren niet gedood is, maar gevangen wordt gehouden door haar vader. Als lokaas voor zijn verraderlijke dochter.

Om Aren èn Ithicana te redden zit er maar een ding op en dat is haar vader verslaan. En daarvoor zoekt ze hulp van de sterkste wapens die ze kent; haar zussen. Hen vinden en overtuigen is de eerste moeilijkheid, maar onderweg leert ze ook dat niemand te vertrouwen is. Lukt het haar om Aren en het koninkrijk te redden? En is er daarmee ook een kans om hun liefde te redden?

Die cover! Het eerste deel was al prachtig, maar met De koningin van verraad heeft de uitgever zichzelf echt overtroffen. De titel die omlijst wordt met de prachtig getekende bloemen, de kleurstellingen, de sierlijke banner met de naam van de schrijfster en niet te vergeten de sprayed edges; het is echt een plaatje om naar te kijken. Een boek dat je met de cover zichtbaar in de kast zou moeten zetten!

Net als in het eerste deel is ook De koningin van verraad vanuit zowel Lara als Aren geschreven. En omdat ze een deel van het boek letterlijk van elkaar gescheiden zijn, zorgt dat voor een heel compleet beeld. Daardoor krijg je ook goed hun struggles mee; hoe ze beiden om proberen te gaan met het verraad van Lara maar ook hoe ze nog steeds van elkaar houden maar niet bij elkaar kunnen zijn. Lara zal zichzelf moeten bewijzen, aan Aren maar nog meer aan het volk van Ithicana.

Vanaf de eerste pagina is De koningin van verraad spannend en wil je verder lezen. Dat komt zeker ook door aan een aantal goede plottwist. Schrijfster Danielle L. Jensen zorgt daarmee voor een continue spanning in het verhaal. Ik vond het vooral een hele toffe wending hoe Lara haar zussen opzoekt om hen om hulp te vragen. In deel een komen zij natuurlijk in beeld, maar in deel twee hebben de zussen echt een belangrijke rol.

Naar het eind toe wordt de snelheid nog meer opgevoerd en voel je dat het verhaal naar een climax toewerkt. Een vol van gevechten op leven en dood. Toen ik zag dat ik nog maar een beperkt aan pagina’s over had, had ik een moment van ‘het moet wel goed aflopen hoor!’. Het einde van De koningin van verraad ga ik natuurlijk niet verklappen, maar wel dat ik het echt een goed geschreven einde vond. Tot aan de laatste pagina heb ik van het boek genoten!

Soms valt een tweede deel van een serie tegen, maar bij dit boek was dat echt niet het geval! Juist doordat er andere personages aan toegevoegd worden en de Danielle L. Jensen je goed in de hoofden van Lara en Aren laat kruipen, vlieg je door het boek heen. Van mij krijgt De koningin van verraad 4,5 sterren!

Debbie Jonker

Debbie Jonker

Debbie woont samen met haar vriend en twee honden in Zwolle (daar waar de mooiste boekwinkel staat!). In het dagelijks leven werkt ze als beleidsadviseur en projectleider. Er gaat geen dag voorbij of ze leest; op elke bank of tafel in huis ligt wel een boek. Haar favoriete genres zijn YA, Feelgood en Romans.