Recensie: Het penthouse – Lotte Boot

Twee jaar geleden is June’s beste vriendin Roxy verdwenen. Meerdere zoekacties hebben niets opgeleverd en er is nooit meer iets van haar gehoord. Terwijl al June’s klasgenoten verder gaan met hun leven, lijkt de tijd voor June stil te staan. Het gemis van Roxy is erg groot waardoor dit gevoel allesoverheersend is. Ze weet dan ook niet zo goed wat ze moet doen wanneer ze een anoniem berichtje krijgt: “Wil je weten wat er met je vriendin is gebeurd? Kom dan zaterdag a.s. om 10 p.m. naar Het Penthouse op Zuid. Dress to impress. *ID verplicht -x-“ Zal June er eindelijk achter komen wat er met Roxy is gebeurd en of ze nog leeft?

Het penthouse begint met een tal aan notities die June op haar telefoon aan Roxy schrijft na haar verdwijning. Als in een soort dagboek blijft ze zo tegen haar praten. Dit zorgt voor een leuke opening van het boek. Hierdoor is deze shortie met 179 bladzijdes dan ook wat langer dan de andere shorties uit deze serie. Ook tussen het verhaal door krijg je soms aantekeningen te zien die lijken alsof ze snel op een kladblaadje zijn geschreven. Ik vind dit altijd een erg leuke toevoeging aan een boek.

Het is eigenlijk best bijzonder dat June en Roxy zulke goede vriendinnen kunnen zijn. Beide meiden zijn totaal verschillend. Roxy is heel uitgesproken en een echte durfal, terwijl June een stuk verlegener en in zichzelf gekeerd is. Dit zorgt voor een mooi contrast in het verhaal. June is echt een personage wat uit haar comfortzone getrokken moet worden, maar wie makkelijk beïnvloedbaar is. Ze is snel overgehaald om iets te doen wat ze eigenlijk niet zou willen doen. Dat siert haar, maar is ook wel gevaarlijk als je met de verkeerde mensen te maken hebt.

Het penthouse is geen thriller zoals Karin Slaugher en M.J. Arlidge ze schrijven. Het is meer een spannend boek zoals De academie van Astrid Boonstoppel. Dat past ook beter bij de doelgroep van jongvolwassenen. Het verhaal is dan ook niet eng, en ondanks dat ik het persoonlijk niet mega spannend vond, had ik wel de drang om door te blijven lezen. Je wilt ten slotte weten wat er met Roxy is gebeurd en of ze nog ooit heelhuids thuis zal komen.

Pas toen ik het nawoord las kwam ik erachter dat Het penthouse gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Het verhaal over June en Roxy is fictief, maar de gebeurtenissen zijn wel gebaseerd op iets wat echt heeft afgespeeld. Ik vond het fijn dat ik hier niets vanaf wist, omdat ik – als ik het wel had geweten – heel anders naar dit boek zou kijken en het wellicht ook wat minder spannend wordt. Wel zorgt deze boodschap aan het einde ervoor dat dit niet zomaar een boek is wat je oppakt, uitleest en weer weg legt alsof er niets is gebeurt. Het verhaal blijft bij je, en waarschijnlijk zullen de twee meiden nog even in je gedachten blijven hangen.

Het penthouse is voor mij wederom een leuke shortie wat ik met plezier heb gelezen. De Spotify playlist die Lotte Boot erbij heeft gemaakt (de code vind je vooraan in het boek) zorgt ervoor dat ik tijdens het lezen helemaal in de sfeer van dit verhaal terecht kwam. Dat was een leuke toevoeging. Ik geef het boek 3.5 ster.

Picture of Sandra Fonken

Sandra Fonken

Sandra (28) woont in Eindhoven en heeft een hele leuke baan in de marketing. Haar dag begint ze het liefst met een rondje hardlopen, zodat ze 's avonds zonder schuldgevoel op de bank kan ploffen met een kopje thee en een goed boek. Haar favoriete genres zijn YA, contemporary romance, fantasy, thrillers en feel good.