Recensie: Misfit – Elle Kennedy

Misfit van Elle Kennedy

Schrijfster Elle Kennedy is onder andere bekend van haar populaire series ‘Briar U’ en ‘Off-Campus’ (hier valt ook mijn eigen favoriet De deal onder). Misfit is het eerste deel van haar nieuwste serie; Sandover Prep.

Als je moeder je ‘out of the blue’ meldt te gaan trouwen met een rijke man die jij nog nooit hebt ontmoet, zou dat voor elke 18-jarige een shock zijn. Maar RJ Shaw krijgt nog meer voor zijn kiezen: hij wordt naar Sandover Prep gestuurd. Een dure kostschool voor jongens, waar zijn nieuwe stiefbroer Fenn ook op zit. Totaal niet passend voor een ‘Misfit’ zoals RJ. Bovendien is zijn eerste indruk van klasgenoten zoals Lawson en Silas dat het nogal bijzondere types zijn.

En daarom is zijn insteek vooral; geen vrienden maken of proberen erbij te horen, want je bent toch zo weer weg. Dat plan om anti-sociaal te zijn is hij vergeten zodra hij op het terrein van Sandover Prep Sloane ontmoet; een knap meisje met een scherpe tong. Een probleem. Ze is de dochter van de directeur en daarmee compleet verboden terrein. Om nog naar te spreken over de ex van Sloane…

Hoewel de cover van Misfit is niet de mooiste die de afgelopen maanden is uitgebracht, trekt hij wel de aandacht. De combinatie van geel/goud met zwart, de rozenstruik met doorns (passend bij de soms stekelige karakters) en de sierlijke letters en wapen van Sandover Prep, maken je nieuwsgierig naar de inhoud van het boek! Leuk detail is ook dat het wapen van Sandover Prep bij elk nieuw hoofdstuk terug komt.

De stijl van schrijven van Elle Kennedy is ook in Misfit vlot en beeldend, met korte hoofdstukken. Hierdoor kun je je gelijk een goede voorstelling van de setting van het verhaal. Ik kon me een levendige voorstelling maken van Sandover Prep; een statige kostschool gevuld met opstandige (en heel knappe) jongens.

In Misfit is elk hoofdstuk vanuit een ander personage geschreven. Zo krijg je het verhaal mee vanuit het perspectief van RJ, Fenn, Sloane, Silas en Lawson. En hoewel ik het heerlijk vind om vanuit meerdere personages te lezen, vond ik dit wat veel om me ècht goed in te kunnen leven in de personen en karakers van het verhaal. Bovendien maakte het dat de snelheid wat uit de verhaallijn dreigde te raken. Het verhaal was naar mijn mening sterker en vlotter geweest als het bijvoorbeeld alleen vanuit perspectief van RJ en Sloane geschreven zou zijn.

Zorgde dit ervoor dat Misfit geen leuk boek was? Zeker niet! Want zoals we gewend zijn van Elle Kennedy zit ook Misfit boordevol scherpe dialogen en spicy scenes! Bovendien eindigt het met een (kleine) cliffhanger waardoor ik ook al ben begonnen in deel twee: Rogue. Helaas is het tweede deel nog niet vertaald, dus als je liever geen Engels leest moet je nog even geduld hebben!

Misfit is niet mijn nieuwe favoriete boek van Elle Kennedy. Maar ik heb me er zeker een aantal fijne uurtjes mee vermaakt! Het boek krijgt van mij 3,5 ster!

Picture of Debbie Jonker

Debbie Jonker

Debbie woont samen met haar vriend en twee honden in Zwolle (daar waar de mooiste boekwinkel staat!). In het dagelijks leven werkt ze als beleidsadviseur en projectleider. Er gaat geen dag voorbij of ze leest; op elke bank of tafel in huis ligt wel een boek. Haar favoriete genres zijn YA, Feelgood en Romans.