Recensie: De Beenderband – Rani de Vadder

De Beenderband

Zoals ik eerder vertelde, mocht ik van Hamley Books het vervolgdeel lezen van De Gifgave van Rani de Vadder. Vandaag deel ik met jullie wat ik het van het vervolgdeel en tevens laatste deel De Beenderband vindt. Heb je het eerste deel nog niet gelezen, houd dan rekening met spoilers bij het stukje ‘Het verhaal’ hieronder.

Het verhaal:

Zaya en Asper zitten nog steeds opgesloten in het Gifpaleis na hun eerste ontsnappingspoging. Het lijkt wel een onmogelijke taak voor ze om aan de gifgenoten te ontsnappen. De gifgenoten zijn er klaar voor om de beenderbezweerders op te jagen. Zaya en Asper hebben nog een kleine hoop dat ze gered worden door Vogel. Is hun vreemde bondgenootschap wel sterk genoeg om deze beproevingen te doorstaan?

Saran is ondertussen druk bezig met plannen maken. Nu zijn slang Cora dood is, slaat Saran helemaal door. Hij deinst voor niks of niemand terug om de waarheid van Aurea aan het licht te brengen, zelfs als dat hem een oog kost.

De personages:

Ook dit deel lees je weer vanuit de oogpunten van Zaya, Asper en Saran. In het verloop van het verhaal leer je nog een aantal personages kennen van de beenderbezweerders. Je leert de hoofdpersonages nog beter kennen en je hoopt echt voor ze dat alles goed gaat aflopen met ze.  Zo ontmoeten ze bijvoorbeeld op hun reis Baar in de Roodlanden. Hij verteld hen van alles, zowel over de wereld die zij dachten te kennen en de fabelachtige creaturen.

De wereld:

Ook in dit laatste deel vind je vooraan in het boek weer de kaart van Aurea. Je leert de wereld nog beter kennen, omdat je nu ook de wereld van de beenderbezweerders leert kennen. Zaya en Asper maken namelijk een hele reis en gedurende deze reis hoor je verschillende dingen over Aurea en de fabelachtige creaturen. Je kan steeds meer erbij voorstellen hoe de wereld eruit zien en hoe deze wordt gezien door de personages.

De verhaallijn en schrijfstijl:

De schrijfstijl is net als in het eerste deel erg fijn. Het verhaal leest weer vlot en makkelijk weg en Rani heeft zeker een goede duoloog geschreven. Het verhaal gaat verder waar het eerste deel is gestopt. Namelijk een paar dagen na de dood van Cora, de slang van Saran. In het begin was het voor mij wel even inkomen en zat ik er minder snel in. De spanning in het boek zit op verschillende momenten, waardoor het net als in het eerste deel weer spannend is tot aan het einde. Het verhaal zit vol met spannende plots en gebeurtenissen. Deze zorgen er dan ook voor dat je wel wil doorlezen.

Ik geef het boek 5 sterren, omdat het door de plots gelukkig nog spanning bevatte waardoor je wel wou doorlezen tot het einde. Het einde had ik totaal niet verwacht en hier was ik dan ook zeker verbaasd over. Ik raad je zeker aan om beide boeken te lezen en er vooral van te genieten. Je leert de personages in dit deel nog beter kennen en wraaklustigheid staat erg in het belang van dit verhaal. Of je nou ook met wraak alles op lost… dat antwoord leer je zeker in dit verhaal.