Recensie: een zomer vol verrassingen – Tessa Bailey

Als je op TikTok (booktok) zit kan je er niet om heen: de boeken van bestsellerauteur Tessa Bailey. Ze heeft al een heel aantal boeken geschreven die immens populair zijn op TikTok. Dit boek, Een zomer vol verrassingen, vertaald door Martijn van Opbergen, was ook een hype op TikTok. Of het boek ook echt zo geweldig is, laat ik jullie weten.

In Een zomer vol verrassingen lezen we het verhaal van Piper. Piper is een echte partygirl en leeft een leven vol feestjes, glitter en glamour. Bij deze influencer gaat het om zien en gezien worden. Dat ze daarin ver kan gaan, blijkt al snel. En het brengt haar ook in de problemen. Haar stiefvader is helemaal klaar met het verwende gedrag en vindt dat ze moet leren wat verantwoordelijkheid is. Daarom stuurt hij haar zonder geld naar een klein havenstadje om daar de kroeg van haar overleden vader te runnen. Piper vertrekt samen met haar zus, met maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk weer terug naar huis gaan.

Wanneer ze aankomt in Westport ontdekt ze al nel dat de kroeg een behoorlijke uitdaging wordt. Net zoals zich niet laten afleiden door de stoere zeeman Brendan die overal lijkt op te duiken. Ondanks dat er geen twee grotere tegenpolen kunnen bestaan, is er een onmiskenbare aantrekkingskracht tussen de twee. Piper wil zich concentreren op de bar en tot een succes  maken, want ze wil zo snel mogelijk terug naar Los Angeles en zit vooral niet te wachten op gevoelens voor een man die soms wekenlang op zee is.

De schrijfstijl is heel aangenaam en leest heel gemakkelijk. Soms gebruikt de vertaler een Engels woord, maar dat is niet storend.

Naarmate het verhaal vorderde, werd er meer focus gelegd op Piper die de tijd nam om te ontdekken wie ze werkelijk is en de betekenis te vinden waar ze zo wanhopig naar verlangt. Het achtergrondverhaal van waarom ze in Westport is en alle extra personages voegt zoveel toe aan dit hele verhaal. Verandering is moeilijk, maar het is hartverwarmend om te zien hoe zowel Piper als Brendan veranderen en elkaar halverwege ontmoeten om hun relatie te laten werken.

Tegenpolen

Je leert zowel Piper als Brendan zeer goed kennen en hier wil ik graag nog even bij stilstaan. Piper lijkt in eerste instantie een beetje frivool met haar glamoureuze uiterlijk, maar daaronder verschuilt een optimistische meid met een hart van goud. Brendan is duidelijk verliefd op haar, hoewel hij zijn best doet om het te verbergen onder zijn humeurige, terughoudende houding. De twee personages hebben een geweldige dynamiek die ongetwijfeld een glimlach op je gezicht tovert tijdens het lezen. Tijdens het lezen wordt duidelijk geschetst hoe verschillend de twee personages zijn wat zorgt voor interessante dialogen.

Natuurlijk zijn er ook enkele steamy scènes tussen deze twee personages. Voor dat ik dit boek las, had ik enkel nog maar romance boeken gelezen in het Engels. Ik hield dus wel een beetje mijn hart vast om dit in het Nederlands te gaan lezen – want alles klinkt toch anders (beter?) in het Engels… Eerlijk is eerlijk, het stoorde me niet dat dit in het Nederlands was. Soms werd het misschien wat vreemd vertaald naar mijn eigen gevoel… Of soms was het misschien een beetje raar om te lezen, omdat het in mijn hoofd altijd beter klinkt in het Engels. Dat neemt niet weg dat het niet storend was en ik heel erg heb genoten van dit boek.

Een zomer vol verrassingen is de perfecte mix van een small town romance en grumpy x sunshine romance. Als je zin hebt in een zomers boek dat vlot wegleest, is dit zeker een aanrader. Ik ben alvast zeer benieuwd naar het verhaal van Hannah, Pipers zusje dat zeer binnenkort uitkomt bij uitgeverij Volt.