Recensie: Water – Lara Reims

Ik las het boek Water van Lara Reims. Dit is het eerste boek dat ik van Lara Reims heb gelezen en wat ik ervan vond lees je hieronder.

Water gaat over Lizzie die op een kostschool zit die op een eiland staat. Daar probeert ze bij te komen van de gebeurtenis die het afgelopen jaar voor haar verpest heeft en haar bij haar ouders heeft weggejaagd. Maar dan gaat het eiland op slot. En offline. Alleen de mensen die het juiste paspoort hebben mogen op het eiland blijven, de rest moet weg van het eiland. Lizzie is nog geen 16 jaar en haar ouders wonen in Parijs, hierdoor mag zij op school blijven.

Op een gegeven moment gaan Lizzie naar de rotsen vlakbij het strand en vind daar een vreemde koffer met spullen erin. Er zit een chip in die met haar kan communiceren en contactlenzen. Deze chip verteld haar dat ze van het eiland moet vluchten samen met de koffer en deze moet terug brengen naar de eigenaar. Hierdoor leert Lizzie nieuwe mensen kennen en gaat ze op een groot avontuur.

Het terugbrengen van de koffer wordt steeds gevaarlijker. Zal het Lizzie lukken om de koffer terug te brengen?

De schrijfstijl/verhaallijn

De schrijfstijl van Lara Reims was voor mij in het begin erg wennen. Een aantal keer in het verhaal ga je even terug in de tijd met Lizzie, dit gebeurt vaak op momenten dat Lizzie voor het blok staat. Dit vond ik bij sommige momenten niet perse nodig en hierdoor raakte ik uit het verhaal. Verder schrijft Lara heel fijn en leest het boek makkelijk weg. Ik heb hierdoor het boek in één dag kunnen uitlezen.

De personages

In het verhaal is Lizzie de hoofdpersoon en zij leert verschillende mensen kennen in de loop van het verhaal. De belangrijkste personage heeft een goede diepgang. Op de andere personages wordt wat minder diep in gegaan en dit had van mij wel wat meer gemogen.

De wereld

Het verhaal speelt zicht gewoon af op de wereld en voor een groot deel op het eiland. Helaas werd mij niet helemaal duidelijk of het hierbij ging om Engeland. Hier kom je op een gegeven moment wel een soort van achter. Lizzie zit op een gegeven moment op een boot dat richting Frankrijk vaart. Vanaf dit punt speelt het verhaal zich verder af in Parijs. Het eiland had wat meer vorm mogen hebben en had wat meer beschreven mogen worden.

Het boek ziet er mooi uit en de titel van het boek is redelijk logisch. Hiervoor moet je echt het verhaal gelezen hebben om de link te leggen. Er had van mij wat meer spanning in het boek gemogen en wat minder terugblikken. Door sommige terugblikken werd ik uit het verhaal gehaald en hierdoor moest ik soms even een leespauze hebben. Verder zit het verhaal goed in elkaar en is het een leuk boek. Ik geef het boek drie en een halve ster.

Charonna Mensink

Charonna Mensink

Charonna Mensink ( 27 ) woont samen met haar vriend en 2 poezen in Zeeland, maar oorspronkelijk komt zij uit Utrecht. In het dagelijkse leven werkt zij als onderwijsassistent op de middelbare school. Dit werk doet zij met veel plezier en in haar vrije tijd is ze graag creatief bezig. Maar het allerliefst leest ze een goed boek waarbij ze verdwijnt naar de wereld waar het boek zich afspeelt. Haar liefde voor lezen is gekomen door de "Hoe overleef ik" boeken van Francine Oomen en door de "Op zoek naar Dolfijnen" boeken van Lucy Daniels. Verder probeert ze de leerlingen op school aan te moedigen met het lezen van boeken en raad ze vaak een aantal boeken aan.