Recensie: Zolang je bij me blijft – Suzanne van Bilderbeek

Zolang je bij me blijft van Suzanne van Bilderbeek

Yes, daar is-ie dan! Toen ik afgelopen juni mijn recensie van Zolang je van me houdt online zette, liet ik al weten dat ik benieuwd was naar het vervolg! Het verhaal van Dan en Sas was nog niet in zijn geheel verteld. Mijn geduld werd ietwat op de proef gesteld, maar vandaag is het tijd om Zolang je bij me blijft met jullie te bespreken. Voordat je verder gaat met lezen wil ik je wel waarschuwen dat deze recensie eventuele spoilers (met betrekking tot Zolang je van me houdt) kan bevatten.

De cover van Zolang je bij me blijft is mooi vormgegeven. Net zoals zijn voorganger vind ik de ‘echte’ mensen op de cover positief uitgepakt. De houding waarin zij staan geeft een prachtig beeld weer van de (sterke) personages die je hebt leren kennen in deze duologie. Ik vind het mooi hoe een cover, na het lezen, nog meer betekenis kan krijgen.

Zolang je bij me blijft gaat meteen verder waar de schrijfster je achter heeft gelaten, o.a. met genoeg vragen. Na de gebeurtenissen in het vorige deel is alles kapot. Dan en Sas hebben hun relatie verbroken. Ondanks dat zij nog veel van elkaar houden, lijkt de hoop op een toekomst samen ver weg. Beiden kampen met eigen problemen en werken daaraan. Tot het noodlot toeslaat en dit Dan en Sas weer dichter bij elkaar brengt. Zijn zij bereid om zich over te geven aan de liefde die er nog steeds is? Of is liefde niet genoeg?

Zolang je bij me blijft komt snel op gang waardoor je meteen wordt meegenomen. De schrijfstijl is vlot, fijn, emotioneel en realistisch. Suzanne weet goed de emoties en gevoelens van beide personages weg te zetten. De problemen waar zij mee kampen zijn realistisch en kan ons allemaal overkomen waardoor het heel echt aanvoelt. Hierdoor kun je jezelf goed identificeren met een personage waarmee al een bepaalde diepgang gecreëerd wordt. Omdat de hoofdstukken afwisselend vanuit Dan en Sas gelezen worden (dit staat overigens netjes aangegeven boven elk hoofdstuk) is er een duidelijke karakterontwikkeling aanwezig.

Aan dit rijtje kan ook lichte spanning toevoegd worden! Vooral in de laatste hoofdstukken lijkt het verhaal nog een hele andere kant opgestuurd te worden waardoor je als lezer ineens een grote onzekerheid blijkt te voelen. Is de liefde sterk genoeg of is het gedoemd te mislukken? De schrijfster is er overigens een ster in om de lezer te voeden. De hoofdstukken zijn vrij kort waardoor je echt door het boek heen vliegt. Ik las hem zelf binnen een paar uurtjes uit op zaterdagavond.

Dan wil ik nog even terugkomen op een kritiekpuntje uit mijn vorige recensie (deel 1). Daarin beschreef ik namelijk dat er, voor mijn doen, veel gebruikgemaakt werd van komma’s in de zinnen. Dat heb ik in Zolang je bij me blijft aanzienlijk minder ervaren. Naast de karakterontwikkeling, vind ik de ontwikkeling van de schrijfster duidelijk zichtbaar.

Het was een feestje om te lezen! Niet zozeer alle gebeurtenissen die zich afspelen, maar wel om het verhaal van Dan en Sas op een liefdevolle manier af te kunnen sluiten. Hoe sterk is liefde als dit als een paal boven water staat?! Het is een mooie afsluiter van deze duologie en alles wat ik voor hen hoopte.

Ik vond het ontzettend fijn om de karakterontwikkeling van beiden te mogen volgen. Van de onzekere personages tot de sterke man en sterke vrouw die zij zijn geworden. Dit maakte dat het boek een stuk rustiger las dan het voorgaande deel. De gebeurtenissen stapelden zich daar iedere keer op. In dit deel staat er één grote gebeurtenis centraal waar de rest zich eigenlijk omheen afspeelt. Dat maakt dat dit deel wat volwassener aanvoelt. Daarnaast vond ik het mooi om getuige te zijn van het schrijfproces van Suzanne. Een ontwikkeling in een stijgende lijn!

Zolang je bij me blijft is het laatste deel in deze duologie. Hiermee is het verhaal van Dan en Sas tot een eind gekomen. In de epiloog vang je, als lezer, nog een blik op de toekomst. Is de liefde genoeg geweest? Dat is een vraag die jij zelf mag ontdekken (gemeen he?). Zolang je bij me blijft krijgt van mij 4 sterren.