Recensie: De roos uit het beton – Angie Thomas

Angie Thomas kennen we van het boek The Hate U Give. Ze is één van mijn favoriete schrijfsters aller tijden. Toen bekend werd dat ze met een prequel kwam op The Hate U Give moest ik dat boek wel lezen! Dat boek is De roos uit het beton en kwam bij uitgeverij Moon uit in juni. De verwachtingen lagen zeer hoog. Lees hier wat ik van De roos uit het beton vond.

De roos uit het beton vertelt het verhaal van Maverick die we al kennen uit The Hate U Give. Er is één ding waar de zeventienjarige Maverick Carter zeker van is: een échte man zorgt voor zijn familie. Als zoon van een voormalig berucht bendelid doet Maverick dat op de enige manier die hij kent: hij dealt voor de King Lords. Met het geld kan hij zijn moeder helpen, die zich met twee banen te pletter werkt om voor hen te zorgen terwijl zijn vader in de gevangenis zit.

Zijn leven is niet perfect, maar hij heeft een beeldschone vriendin en een neef die altijd achter hem staat, dus Mav heeft het gevoel dat hij alles redelijk onder controle heeft. Totdat hij erachter komt dat hij vader wordt… Hij komt er al snel achter dat drugs dealen, hard studeren en voor een pasgeboren baby zorgen moeilijker te combineren is dan hij dacht. Dus wanneer Mav de kans krijgt om het rechte pad te bewandelen, grijpt hij die met beide handen aan. Hij zal iedereen die hem bestempelt als hopeloos tuig hun ongelijk bewijzen.

Alleen is weglopen niet zomaar een optie, niet wanneer er King Lord-bloed door je aderen stroomt. Loyaliteit, wraak en verantwoordelijkheid dreigen Mav te verpletteren, zeker als er iemand van wie hij houdt op brute wijze wordt vermoord. Uiteindelijk zit er maar één ding op: Mav moet zelf ontdekken wat het betekent om een echte man te zijn.

Angie Thomas schrijft heel rauw, maakt niets mooier dan het is en probeert ons de realiteit te laten zien. Ik wil er wel bij zeggen dat het boek in het begin een beetje afwijkt van wat we gewend zijn van Angie Thomas. Eens ik in het verhaal zat, was het wel weer helemaal de Thomas die ik gewend was. Soms is het best moeilijk en confronterend om te lezen, maar de manier waarop Thomas dat neerschrijft, kan niemand dat. Ze schrijft zeer rauw, maar ook zeer beeldend wat er voor zorgt dat haar boeken nog beter worden.

De personages zijn zeer goed uitgewerkt. Maverick is het hoofdpersonage en gedurende het hele verhaal is hij een personage voor wie je echt hoopt dat het goed afloopt. Je weet natuurlijk wel al voor een stuk hoe het afloopt, doordat je weet hoe hij in The Hate U Give is. De boeken zijn los van elkaar te lezen, maar voor de lezers die The Hate U Give gelezen hebben, is het zeer leuk om te zien hoe Maverick gegroeid is tot de persoon die hij is.

De Roos uit het beton is zeker een actueel boek en maatschappelijk relevant in deze tijden. Er worden gevoelige thema’s besproken op een manier dat alleen Angie Thomas dat kan. Sommige situaties herken je waarschijnlijk wel, maar andere situaties staan net heel erg ver van je vandaan. Hoe dan ook, zal het verhaal je aan het denken zetten, net zoals The Hate U Give dat deed.

Ik vond het een zeer fijn boek om te lezen. De thema’s zijn zeer relevant de dag van vandaag en de schrijfstijl van Thomas is zoals die altijd geweest is: rauw en beeldend. Ik geef dit boek vier verdiende sterren!