Recensie: Dwarsloper – Mijke Pelgrim

Dwarsloper van Mijke Pelgrim kwam in april uit bij uitgeverij Van Goor.

Mijke Pelgrim

Mijke Pelgrim (1978) studeerde Engelse Taal- en Letterkunde in Amsterdam en Edinburgh. Ze werkt als docent Engels en creatief schrijven op een middelbare school. Met haar debuut, Dex – over school en andere ellende, haalde ze de finale van de Hotze de Roosprijs 2018. De grote klimaatprotesten door scholieren inspireerden haar tot het schrijven van haar eerste Young Adult boek Dwarsloper.

Dwarsloper van Mijke Pelgrim vertelt het verhaal van Tessel. Tessel is een zestienjarig meisje die in bitter weinig geïnteresseerd is en absoluut niet graag op school zit. Ze besluit mee te lopen met de klimaatmars van Utrecht naar Brussel. Duizend scholieren verzamelen zich op het Jaarbeursplein in Utrecht. Ze zullen in zeven dagen naar Brussel lopen. Dat doen ze om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis. Tijdens de mars leert Tessel Lexie en Simon kennen, die bij de organisatie horen. Ze stelt zichzelf voor als Tessa en vertelt niet dat ze eigenlijk meeloopt om aan school te ontsnappen. Ze bouwt een vriendschap op met de twee. De vraag is of je wel echt vrienden met iemand kan zijn als je niet eerlijk bent over jezelf. Hoe dichter de groep bij Brussel komt, hoe groter de zorgen van Tessel.

Al vanaf de eerste zin was ik mee in het verhaal. De schrijfstijl leest erg prettig en zorgt ervoor dat je als lezer echt verder wil lezen. De hoofdstukken zijn verdeeld per dag en daarin zitten dan nog kleinere hoofdstukken. Daardoor las het ook wel vlot. Er gebeurde ook genoeg en Tessel bouwt echt een vriendschap op met de mensen. Je wilt de hele tijd verder lezen omdat je wilt weten of haar geheim uit gaat komen.

Het hoofdpersonage, Tessel, is zeer goed uitgewerkt. In het begin van het boek vond ik haar best irritant omdat ze zich aan alles irriteerde en niks leuk leek te vinden. Naargelang het verhaal vordert, verandert Tessel. Ook de andere personages zijn goed uitgewerkt.

Dwarsloper van Mijke Pelgrim is een actueel boek met een leuk verhaal. De schrijfstijl is enorm vlot en je wilt verder lezen. Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Picture of Livia Peeters