Recensie: Al die tijd – M. Daughtry en R. Lippincott

Al die tijd is het tweede boek van schrijvers Mikki Daughtry en Rachel Lippincott. Het eerste boek (2019) – Vijf stappen van jou – was een groot succes en werd zelfs verfilmd. Benieuwd of hun nieuwe boek even goed is!

De cover

Eerst en vooral wil ik graag even stilstaan bij de cover. De cover is zeer mooi en sprak mij meteen aan. Ik had dat ook bij de cover van Vijf stappen van jou en deze cover past dan ook perfect bij het eerste boek. De cover geeft ook best veel weg van het verhaal en vult het verhaal dan ook aan. Je ziet een zandloper ‘gevuld’ met bloemen. Boven in de zandloper zie je een jongen en meisje die samen zijn, onderaan zie je dat die jongen en dat meisje niet meer samen zijn. Samen met de titel vind ik de cover prachtig gekozen.

Al die tijd gaat over Kyle. Hij is al zijn hele schooltijd samen met Kimberly en ze vormen het perfecte stel. Kimberly maakt het uit op de avond van hun eindexamenfeest. Dat had Kyle niet zien aankomen en zijn hele wereld staat op zijn kop. Wanneer hun auto crasht en hij wakker wordt in het ziekenhuis, heeft hij een hersenletsel en Kimberly is overleden. Hij heeft het gevoel dat niemand hem nog begrijpt.

Maar dan ontmoet hij Marley op het kerkhof. Marley worstelt met haar eigen verlies, een verlies waar zij zelf schuldig aan denkt te zijn. Kyle en Marley bouwen een vriendschap op en Kyle voelt zich in lange tijd terug begrepen door iemand.

Terwijl de twee langzaam elkaars wonden helen, worden hun gevoelens voor elkaar steeds sterker. Kyle krijgt steeds het gevoel dat zijn leven op het punt staat in elkaar te storten, net nu hij het weer begint op te bouwen. En dan krijgt hij gelijk…

De personages

We worden meteen in het verhaal gegooid en al snel krijgen Kyle en Kimberly een auto-ongeluk. Daardoor weten we zeer weinig van de relatie tussen de twee, behalve wat we via de herinneringen van Kyle te weten komen en wat we weten van de avond net voor het ongeval. Vanaf het moment dat Kyle Marley leert kennen, ben ik altijd achterdochtig geweest over Marley’s personage.

Ik vond dat Marley op een vreemde manier haar intrede in Kyle’s leven bracht en heb dan ook zelf vaak gedacht ‘aha, zo zit het natuurlijk dat ligt er vingerdik op’, maar toch had ik het nooit juist. Ik zag de plottwist dan ook niet aankomen en vond het boek véél beter worden daarna. Ik ben zeer positief over dit boek, maar als ik toch een minpuntje moet geven dan vind ik dat het te lang duurde voor de twists in het verhaal kwamen.

Twists in het verhaal

In Al die tijd is niemand wie hij lijkt te zijn. Er zitten zoveel twists in die je niet ziet aankomen en dat maakte net dat ik het boek in een ruk uitlas. Kyle, Kim, Sam en Marley’s verhaal komt samen op manieren dat je niet kan voorspellen. De belangrijkste boodschap van het boek is er eentje over liefde, vriendschap en mogelijkheden.

Het is een oprecht boek dat je dicht bij je hart zal houden. Het neemt je mee op een onvergetelijke reis door ondenkbaar verlies en verdriet, en het vinden van woorden om afscheid te nemen. Voor iedereen die Vijf stappen van jou een goed boek vond, is dit een aanrader. Het eerste deel vond ik minder, maar eens het onverwachte gebeurt, wil je alleen maar verder lezen en besef je hoe goed het boek is en raakt het je echt. Ik geef het boek vier sterren.