Recensie: Hou van mij – Bes Ceyssens

Bes Ceyssens debuteerde met De laatste dans en bracht daarna ook Vruchteloos, Avondrood en een jeugdboek uit. Hou van mij is haar nieuwste boek. Het is ook meteen haar meest persoonlijke boek dat ze tot nu toe schreef.

Het verhaal van Minne

In Hou van mij volgen we de zestienjarige Minne. Samen met haar alcoholverslaafde moeder en broertje leeft ze in een camper. Op een dag komt ze Summer tegen. Zij is alles wat Minne in haar ogen niet is en lijkt een perfect leven te leiden. Summer weet haar ervan te overtuigen om de app LoveMe te installeren. Op die app beoordeel je anderen op hun uiterlijk. Dat gebeurt zowel via foto’s die ze op het platform plaatsen als wanneer je medegebruikers tegenkomt op straat. Minne doet er alles aan om een hoge score te behalen, maar dat brengt ook wel heel wat gevaren met zich mee. Is dat het wel waard?

Een vlot geschreven verhaal met een boodschap

Bes Ceyssens heeft een vlotte schrijfstijl waardoor je zo door het verhaal vliegt. Gedurende het verhaal kan je je steeds meer inleven in het leven van Minne. Zij is al heel snel volwassen moeten worden en is heel onzeker. Ik hoop wel dat lezers kritisch zullen zijn tijdens het lezen. Zo wordt gedurende een lange tijd in het boek het beeld geschept dat heel veel afvallen zorgt voor succes, al wordt dat later in het boek wel genuanceerd.

Door verschillende thema’s te behandelen (alcoholisme, een moeilijke thuissituatie, de druk van sociale media, mentale gezondheid, eetstoornis) maakt de schrijfster ook heel wat thema’s bespreekbaar. Die veelheid aan thema’s maakt wel dat het ene thema al sterker is uitgewerkt dan het andere. Het boek slaagt er wel in om boodschappen mee te geven aan de lezer. Zo is het helemaal oké is om jezelf te zijn en je moet jezelf niet vergelijken met anderen. Ook wordt getoond hoe we op sociale media steeds het beste van onszelf willen laten zien, wat voor heel wat onzekerheid kan zorgen.

Een boek met heftige thema’s

In het boek komen heel wat heftige thema’s aan bod. Die thema’s zouje niet zou toewijzen aan het verhaal als je enkel naar de mooie cover kijkt. Gelukkig wordt er in het begin van het boek wel verwezen naar een pagina waarop je de trigger warnings terugvindt. Thema’s die onder meer aan bod komen zijn mentale gezondheid, suïcide en eetstoornis. Het is ook fijn dat de schrijfster het verhaal nog wat weet te duiden in haar nawoord. Wat voor mij wel ontbrak: verwijzingen naar hulpverlening voor lezers die na het lezen nog met vragen zitten of te maken krijgen met de problematieken die besproken worden in het boek.

Een mooi en aangrijpend verhaal, maar let wel op de trigger warnings

Bes Ceyssens heeft met Hou van mij een aangrijpend verhaal neergezet. Ze doet dat in een vlotte schrijfstijl waardoor je helemaal in de huid van Minne kruipt. Ze gaat daarmee actuele thema’s niet uit de weg en maakt ze bespreekbaar. Bekijk dus wel zeker even de trigger warnings voor je het boek gaat lezen.