Recensie: Jongloed – Sasha Laurens

Kat Finn en haar moeder kunnen nauwelijks rondkomen van leven onder de mensen. Net als alle vampieren moeten ze Haema drinken, een dure synthetische bloedvervanger, om te overleven. Dit omdat bijna de hele mensheid is besmet met een virus dat dodelijk is voor vampieren. Kat kijkt niet uit naar een onsterfelijk leven waarin ze amper geld heeft, maar als ze hoort dat ze is toegelaten tot Harcote, een prestigieuze school die in het geheim alleen voor vampieren is, weet ze dat haar leven op het punt staat te veranderen… Taylor Sanger is opgegroeid in de rijke vampierwereld, maar ze heeft genoeg van hun conservatieve waarden. Vooral als het gaat om seksualiteit, want ze is openlijk lesbisch. Ze hoeft nog maar twee jaar Harcote te doorstaan voordat ze vrij is. Maar als ze ontdekt dat haar nieuwe kamergenoot Kat Finn is, schrikt ze enorm. Want lang geleden waren zij en Kat beste vriendinnen, en dat is niet goed afgelopen. Wanneer Taylor vervolgens op het dode lichaam van een vampier stuit en Kat een schokkende ontdekking doet in de archieven van de school, realiseren de twee zich dat er duistere geheimen zijn op Harcote – geheimen die hen verbinden met de machtigste figuren in het vampierrijk én met het synthetische bloed waar ze allemaal van afhankelijk zijn.

Rating

Jongbloed heeft bij het algemene lezerspubliek een heel neutrale rating van drie tot drie-en-halve sterren. Op Goodreads krijgt het een algemene rating van 3.25 sterren verdeeld over 3,293 ratings, op Amazon is dit 4.4 sterren verdeeld over 261 ratings, en op Hebban is er een gemiddelde rating van 3 sterren, echter staat er op Hebban nog maar een rating van één persoon, dus dit maakt dat het gemiddelde opgemaakt kan worden uit de Goodreads en Amazon reviews. Dit zou komen op zo een 3.5 sterren.

Ik als respectievelijke lezer en mijn subjectieve mening kan mij wel vinden in het Goodreads gemiddelde en geef dit boek dan ook 3 sterren. Doorheen mijn recensie zal ik verschillende punters aankaarten waarom.

Jongbloed gaat over Kat Finn en Taylor Sanger de allebei naar Harcote gaan, een elite school voor vampiers van de hoogste klassen. Taylor behoort tot de elite vampiers in termen van afkomst, maar haar mentaliteit zit niet in deze hokjes vast, ze duwt zich continu af tegen het elitaire denken en de klassenjustitie van haar metgezel rijke vampiers. Kat daarentegen komt van een iets meer armoedecijfer achtergrond waarin zij en haar moeder alles moeten doen om te overleven weg van de vampiergemeenschap.

Door een kans uit duizenden kan Kat toch naar Harcote en doet ze er alles aan om bij de rijke vampiers te horen. Echter is ze door haar natuur een vreemde eend in de bijt, want Harcote is een racistische en homofobe school gedreven door klassenjustitie: alles waar Kat tegen is. Maar wanneer er een complot ten tonele verschijnt dat de klassenjustitie een verklaring en mogelijks ook en koekje van eigen deeg aanbiedt, nemen Kat en Taylor alle risico’s om de geheimen achter Kats toegang tot Harcote te ontrafelen, alsook wat Kats geschiedenis te maken heeft met de rangorde binnen de vamierwereld.

In dit boek hebben we een aantal sleutelpersonages: protagonisten Kat en Taylor. Alsook enkele side characters die zorgen voor het verder stuwen van het plot en ten grondslag liggen aan problemen binnen het narratief die moeten worden opgelost: Mevrouw Radtke, Victor Castel, Meneer Kontos, Lucy (aka LucyK), Evangeline Lazareanu, Schoolhoofd Atherton, Galen Black, Kats moeder, Galen’s ouders en nog enkele anderen.

Kat als protagonist is iemand die niet goed lijkt te weten wat ze wilt; telkens als ze lijkt te weten wat ze wilt, verandert ze zich weer van gedachten, hierdoor speelt ze met heel veel mensen hun voeten vond ik. Taylor daarentegen weet wat ze wilt, en doet zich nooit anders voor. Het is altijd duidelijk wat haar duwt, en alles wat iedereen tegen haar doet heeft ze niet verdiend. Ze is een precious cinnamon roll that must be protected at all costs.

Kat haar moeder is een groot enigma in dit verhaal, in combinatie met Victor Castel. Deze twee hun relatie van lang geleden licht ten grondslag aan de problematiek met Hema en BBS (Bloedstollingsstoornis). Echter wordt er over deze relatie en origine van alle grote keerpunten in het boek, vrij snel heen gegaan. Ik ga hier in “plot” iets verder over uitwijden.

Plot, Stand-Alone en Seriebehandeling

Zoals ik hiervoor al kort aanhaalde waren de grote keerpunten in dit boek de plots rond Hema en BSS en hoe de vroegere relatie van Kats moeder en Victor Castel hier de oorzaak van was, hier komt dan natuurlijk bij kijken hoe Kat hierin verwikkelt zit.

Naar mijn gevoel wilde Laurens heel veel dingen doen in deze standalone, waardoor een heel interessante premise heel vlak viel omdat ze de elementen niet de ruimte gaf om te kunnen vliegen; ze konden als het ware hun vleugels niet strekken tot hun ware potentieel. Wat heel zonde was, vond ik. Je merkt dat al deze plotelementen, personages, en onderliggende dynamieken veel sterker zouden kunnen zijn als ze eventueel een serie-behandeling hadden mogen genieten. Het stand-alone formaat voelde simpelweg veel te beperkend voor de diepgang die dit boek had kunnen bereiken.

Begrijp me niet verkeerd, het was een boek waar ik echt van heb kunnen genieten en ik keek elke keer uit naar de hoofdstukken vanuit Taylors perspectief. Maar veel hoofdstukken voelden overhaast en missend in diepgang omdat alles tot een geheel van één boek werd gehouden. Wat spijtig was, want je kan echt voelen dat dit grotere hoogtes had kunnen bereiken als serie.

Pleidooi

Los van dat het verhaal soms oppervlakkig aanvoelde door de nood aan diepgang te schrappen omwille van het gekozen lengte-formaat, straalde een ding wel heel erg hard door met een diepgang die van begin tot einde doorscheen: dit boek is een pleidooi. Het boek pleit namelijk tegen racisme, homofobie, klassenjustitie en ongelijkheid in het algemeen. Dit boek is aan zijn kern een verhaal dat een pop-culture element zoals vampiers tot zich heeft genomen, en hierop maatschappelijke problemen heeft geprojecteerd.

Vampiers, naar mijn mening, is hiervoor een perfect schoolvoorbeeld om zoiets te doen. Het is een bovennatuurlijk wezen dat door iedereen gekend is in alle vormen en maten, en ook een gegeven dat meegroeit met de maatschappij. De vampier wordt in dit boek een veeleer (meta)kritisch gegeven dat de fouten van onze hedendaagse maatschappijen onderlijnt en er ook commentaar op geeft.

Sterke punten worden hierdoor aangehaald in het boek, waarom is alleen de elitaire vampier ervan voorzien om te overleven, om goede kansen te hebben, om predominant wit en cis-het te zijn? Waar zijn de LGBTQIA+ vampiers, stelt Kat in vraag wanneer ze Harcote rondkijkt. Waar zijn de zwarte vampiers, vampiers van elke andere achtergrond dan wit? En waarom hebben zij niet het recht om tot een elitaire institutie toe te treden. Een verouderd gedachtengoed dat nood heeft aan inclusie en vernieuwing, is waar Kat en de revolutionairen voor pleiten in dit verhaal. Meer representatie in de vampierwereld van het boek an sich.

Dit kan natuurlijk doorgetrokken worden tot onze eigen wereld, en Sasha Laurens heeft met dit boek een goed voorbeeld geschreven dat ervoor pleit om je overheden en machthebbers aansprakelijk te houden voor zulke discriminatie en hier ook actief tegenin te gaan.

Doelpubliek

Door het voorgaande gedachtengoed ga ik zeggen dat dit boek een goed boek voor iedereen is die op een simpele manier de ongelijkheid van onze wereld in kaart gebracht wilt zien worden.

Op vlak van verhaal, dynamiek, expositie en dergelijke meer, zou ik dit boek eerder aanraden aan lezers van 13 tot 16 jaar.