Recensie: Woorden van glas – Pamela Sharon

Het nieuwste boek van Pamela Sharon Woorden van glas kwam recent uit bij uitgeverij Moon. Pamela Sharon is een Nederlandstalige auteur die in 2019 debuteerde met De geur van Groen. In 2021 kwam haar tweede YA-roman uit Wie ik gisteren was. Beide boeken heb ik gelezen dus mijn verwachtingen lagen redelijk hoog. Kon Woorden van glas deze verwachtingen inlossen?

In Woorden van glas volgen we het hoofdpersonage Summer. Ze is zestien jaar en zit op het Corbeau College en zoals op veel middelbare scholen wordt er gepest, worden de jongens met de grootste mond voorgetrokken en worden er persoonlijke filmpjes gedeeld.

Summer is een meisje dat eigenlijk een beetje op de achtergrond zit en heeft één goede vriendin. Deze vriendin is recentelijk van school veranderd … Op een dag gaat Summer zwemmen en nemen de jongens haar kleren en handdoeken mee. Wanneer Summer uit het water komt, valt haar bikini af en nemen de jongens foto’s van haar. Een tijdje later worden deze foto’s verspreid …

Op een dag heeft Summer avondstudie samen met enkele andere jongeren. Ze gaat naast Nova zitten. Nova is een meisje dat bij het populaire kliekje hoort. Of dat was toch zo tot voor kort … Nu is Nova iemand waar de leerlingen wat scheef naar kijken, omdat ze iets heeft gedaan samen met het groepje dat niet oké was, en zij heeft de rest van de groep verklikt.

Doordat de twee meerdere avondstudies samen doorbrengen, ontstaat er een soort band tussen hen. De twee meisjes zijn zeer verschillend, maar over één ding zijn ze het eens: het moet anders op het Corbeau College. Daarom besluiten Summer en Nova om een anonieme website (Project-X) op te richten waar leerlingen filmpjes in kunnen sturen over alles wat er misgaat op school. Maar mag je, ook al doe je het om van je school een betere plek te maken, zomaar alles online zetten?

Dit boek las als een sneltrein! Pamela Sharon heeft een zeer fijne schrijfstijl. Al vanaf het begin was ik verkocht en wou ik weten hoe het verder zou lopen. Je krijgt als lezer al stukjes van de getuigenverklaring te lezen op het einde van sommige hoofdstukken. Daardoor weet je al dat wat Summer en Nova doen uit de hand gaat lopen.

Als leerkracht vind ik dit boek echt een boek dat iedereen die op de middelbare school zit, zou moeten lezen. Het boek gaat grotendeels over pesten… Is het oké om alles online te zetten wat misloopt? Mag dat zomaar? Waar zit de grens?

Het boek gaat voornamelijk over pesten, zoveel is al duidelijk. Toch zit er veel meer in. Zo is de neef van Nova aseksueel en is Nova biseksueel en ook Summer valt eigenlijk op meisjes, maar weet dat nog niet helemaal van zichzelf. Deze thema’s zitten in het boek, maar zitten niet op de voorgrond. Het is ook zeer fijn om te lezen hoe deze thema’s als zeer normaal en alledaags worden neergezet, deels doordat het niet de hoofdthema’s zijn.

Een aanrader?

Pamela Sharon zet met Woorden van glas een zeer belangrijk boek neer. De thema’s die hier aan bod komen zijn zeer goed weergegeven. Een aanrader voor iedereen en dus vijf verdiende sterren!