Als in een droom – Liz Braswell – recensie

als in een droom recensie

Wat als de schone slaapster nooit wakker was gekust?

Het had zo eenvoudig moeten zijn: versla de draak en kus de prinses wakker. Maar in plaats van dat de prinses wakker word, valt de prins in slaap zodra zijn lippen die van de prinses raken.

Onder invloed van een vloek komt iedereen in Malafide’s droomwereld terecht. Hier moet Aurora zien te ontsnappen uit een kasteel, overwoekerd met doornstrruiken en omringd met een magisch landschap. Gelukkig staat Aurora er niet alleen voor. Tijdens haar zoektocht moet Aurora niet alleen erachter komen hoe ze Malafide verslaat, maar ook wie ze zelf is. De tijd tikt en Doornroosje heeft niet lang, lukt het haar wakker te worden voordat het te laat is?

Het belangrijkste personage in dit boek is Aurora, oftewel Doornroosje. In het verhaal maakt zij een ontwikkeling door en die kan je goed volgen. Het is interessant om te lezen hoe ze groeit en ik vind dat je dat goed kan lezen in dit verhaal. De andere personages vond ik iets minder diepgang hebben, het was duidelijk dat ze er voor een reden waren en nodig waren voor het verhaal, maar ze hadden niet per se een hele persoonlijkheid. Ik vond dat voor dit verhaal niet storend.

Thema’s waar je in dit boek mee te maken krijgt zijn verraad en de dood. Er wordt niet heel diep en emotioneel op de thema’s ingegaan, soms zit Aurora wel ergens mee, maar het lijkt verder niet heel veel invloed te hebben op haar keuzes. Ik vond dat voor dit verhaal er precies genoeg emotie inzat, maar als je op zoek bent naar diepgang kan je beter een ander boek kiezen.

Het boek las makkelijk en snel. Ik merkte dat ik niet heel vaak veel zin had om het boek op te pakken om te lezen, maar als ik er mee bezig was, las ik wel snel een stuk. Het duurde dus niet heel lang om door dit boek heen te komen.

Als in een droom is een leuk boek, een interessante twist op het originele Doornroosje verhaal. Ik was best benieuwd hoe deze twist aangepakt zou worden en dat ze dus in een droomwereld uitkomen vond ik erg origineel. Ik geef het boek drie en een halve ster. Dit omdat ik me vermaakt heb met het boek en het leuk vond om te lezen, maar er niet extreem veel diepgang in zat.

Picture of Louise Rademaker

Louise Rademaker

Louise Rademaker (26) leest en schrijft al zo lang ze zich kan herinneren. Ze heeft een master in schrijven en houdt van koffie, poëzie, YA, films, series en gamen.