Recensie: De Ex Talk – Rachel Lynn Solomon

In De Ex Talk van Rachel Lynn Solomon wil Shay Goldstein niets liever dan betekenisvolle radioprogramma’s maken. Komt haar droom dan eindelijk uit?

Schrijfster Rachel Lynn Solomon heeft heel wat mooie titels op haar naam staan. Liefhebbers van Engelse boeken kennen haar misschien al van Today Tonight Tomorrow, Weather Girl of Business or Pleasure. De Ex Talk is het eerste boek van haar dat vertaald is in het Nederlands. En het is tevens het eerste boek dat ik van haar las. Ik was gelijk gecharmeerd van de kleuren op het omslag, dit boek staat zeker leuk in de boekenkast.

Radiofanaat

In De Ex Talk volgen we Shay Goldstein, radiofanaat en workaholic. Van kinds af aan speelde ze al dat ze samen met haar vader radioprogramma’s maakte. Sinds het overlijden van haar vader is haar droom om zelf op de radio te komen alleen maar groter geworden. Helaas is het een harde wereld bij de publieke omroep en zijn de plekken voor presentatoren schaars. De aantrekkelijke nieuwe reporter, Dominic Yun, lijkt al snel grote kans te maken op de door haar felbegeerde plek voor de microfoon. Shay begint te twijfelen of ze het wel in zich heeft. Is haar stem wel geschikt voor de radio? Durft ze het eigenlijk wel? Ze kan haar droom – en haar vaders droom – toch niet zomaar opzij zetten?

Het perfecte radioprogramma

Maar dan moet de omroep door tegenvallende luistercijfers op zoek naar een nieuw programma en komt Shay met een fantastisch idee. Een programma over twee exen die open en eerlijk praten over hun relatie en hoe die is geëindigd. Iedereen is razend enthousiast en Shay krijgt de rol van radiopresentator. Er is alleen een addertje onder het gras: het programma wordt alleen gemaakt als Shay zelf de rol van ‘ex’ aanneemt – de ex van de onuitstaanbare Dominic welteverstaan. En dan volgt nog het probleem dat ze nooit een relatie hebben gehad.

Ex, of toch niet?

In De Ex Talk draait het om de dynamiek die Say en Dominic hebben en de uitdaging waar zij voor staan. Shay en Dominic moeten kiezen tussen hun carrière en hun beroepsethiek. Ze kunnen een programma maken over een relatie die ze nooit hebben gehad, en daarbij duizenden luisteraars wekelijks voorliegen, of ze zullen vrijwel zeker op zoek moeten naar een andere baan. Deze keuze valt hen beide niet makkelijk. En als hun gevoelens voor elkaar een onverwachte wending nemen, wordt het wel heel ingewikkeld.

Ruwe randjes

Het verhaal had voor mij een mooie balans tussen plot en personages. Door de gebeurtenissen krijg je als lezer verschillende kanten te zien van Shay en Dominic. Het wordt al snel duidelijk dat Shay en Dominic allebei niet perfect zijn, maar dat maakt ze juist interessante personages. Beiden hebben ‘ruwe randjes’ en hun eigen uitdagingen. Ook raakt het verhaal een aantal thema’s die voor de nodige diepgang zorgen, waaronder overlijden van een dierbare, rouw, en natuurlijk de vraag of het oké is om te liegen om je baan te behouden. Ik vond het mooi dat deze onderwerpen onderdeel uitmaken van het boek. Aan de andere kant maakt dit wel dat de romantiek zelf er hier en daar bekaaid af komt. Ook vond ik beide personages op sommige momenten niet zo sympathiek; ze waren veel met zichzelf bezig en praatte dingen goed om hun geweten te sussen.

Love is on the air

Het is echter geen zwaar verhaal doordat de meeste focus ligt op de (werk)relatie tussen Shay en Dominic. Ik vond het leuk om te lezen hoe zij meer over elkaar te weten komen en ze kunnen zo heerlijk kibbelen. De transcripts van afleveringen van hun radioprogramma waren absoluut mijn favoriet. Ook vond ik de omgekeerde ‘fake dating’ trope heel leuk gevonden. In plaats van net doen alsof ze een relatie hebben, moeten Shay en Dominic hun best doen om iedereen ervan te overtuigen dat ze een relatie hebben gehad. Van mij had de romantiek – en dan met name de slow burn – nog wel wat uitgediept mogen worden. Maar goed, ik ben dan ook wel enorm fan van de haters-to-lovers trope.

Dit boek ook lezen?

Als je van verhalen houdt met een mix tussen romantiek, kantoordrama en schattige (maar lichtelijk gestoorde) chihuahua’s, dan is dit boek zeker voor jou. Voor fans van Rachel Lynn Solomon is er goed nieuws; in het voorjaar van 2024 verschijnt de vertaling van haar nieuwste boek Business or Pleasure. Ben je al nieuwsgierig geworden? De eerste hoofdstukken zijn als sneak preview aan De Ex Talk toegevoegd. Mijn interesse is daarmee al gewekt en het boek staat inmiddels op mijn TBR.

Picture of Arline Reijn

Arline Reijn

Arline (37) heeft al sinds haar kindertijd een grote liefde voor boeken. In haar studententijd is ze begonnen met recensies schrijven. Haar favoriete genres zijn new adult, romance en fantasy. Omdat Arline vaak niet kan wachten om de nieuwste boeken te lezen, leest ze ook veel in het Engels (en dat geeft haar de uitgelezen kans om haar studie Engelse Taal en Cultuur weer eens in te zetten).