Recensie: Combitickets – Rudie Verbunt

Combitickets gaat over Jules die in haar examenjaar zit en net gedumpt is door haar ex-vriendje Thijs. Alles in de stad doet haar trouwens aan Thijs denken. En wat doe je als je midden in de zomervakantie gedumpt wordt? Feesten, muziek maken en ervoor zorgen dat je beroemder wordt dan je ex. Samen met Jessie gaat ze voor het eerst naar een festival om keihard te feesten en haar vriendje te vergeten. Alleen loopt het niet zo goed tussen Jules en Jessie …

Later komt ze er zelfs achter dat ze Jessie misschien toch niet zo goed kent en dat ze zich door haar verraden voelt. Naast het verliezen van haar vriendje bestaat nu ook de kans dat ze haar beste vriendin zal verliezen. Het is een grote test om te zien hoe goed hun vriendschap is. Voor dat ze op dat punt komen, gaan ze veel naar de getver, breken ze heel wat regels en experimenteren ze met drank en drugs, vooral Jessie dan.

Mening

Het boek begint met Jules die navertelt wat er is gebeurd tot het moment waar ze nu in leeft. Ondanks dat het dus naverteld wordt, is het in de tegenwoordige tijd geschreven en vergeet je wel eens dat het eigenlijk een flashback is. Het verhaal liep niet altijd chronologisch, want er werd soms wel eens teruggesprongen. Ik moest wel even wennen aan de manier waarop het verhaal verteld werd en het was niet altijd mijn ding.

Het verhaal is in een jeugdige stijl geschreven, wat helemaal past bij het genre. De hoofdstukken worden niet aangegeven met nummers, maar met hashtagzinnen zoals #slechtidee of #verhaalcontrole. Het regelmatig te veel drinken van alcohol, de vele crushes en het genieten van muziek op festivals en optredens is zeer herkenbaar voor de doelgroep van dit boek.

Wat ik minder goed vond was dat het wel zeer simpel geschreven is. De zinnen zijn enorm kort en het woordgebruik is ook heel makkelijk. Tegelijkertijd is het wel gericht op jongeren, want er komt ook wat jongerentaal aan bod. Dat zal vast wel aanspreken voor young adults, maar dit boek is ook niet voor een té jong publiek door het vele alcoholgebruik en drugsgebruik dat erin voorkomt. Ook de zeer korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je snel zegt ‘nog een hoofdstukje’. Er worden ook zeer herkenbare onderwerpen aangehaald in dit boek.

Combitickets bevat zeer veel emoties: van lachen tot huilen en klagen over jongens. Het is een verhaal over volwassen worden met vallen en opstaan, van foute keuzes maken en de gevolgen ervan dragen, van liefdesverdriet verwerken …  Volwassen worden is niet gemakkelijk en Jules ervaart de obstakels die daarbij komen kijken.