Boekrecensie: White Out

Na ‘Blackout’ hebben zes topauteurs, waaronder Nic Stone, Angie Thomas en Nicola Yoon, de handen opnieuw ineengeslagen voor een romantisch boek over zwarte liefde in ijskoud en door sneeuw bedekt Atlanta. In ‘Whiteout’ volgen we zes koppels en hun zoektocht naar romantiek en de ultieme manier om excuses te maken. Ik heb ‘Whiteout’ beoordeeld met vier sterren.

Stevie heeft het flink verpest bij Sola. Onder invloed komen opdagen en zich misdragen tijdens het etentje waarbij ze geïntroduceerd moest worden als DE vriendin, was achteraf niet handig van Stevie. Nu heeft Sola haar een ultimatum gesteld: als Stevie voor middernacht haar excuses niet aanbiedt, is het over tussen hen. Stevie, wetenschapper in de dop, bedenkt een creatieve en spectaculaire manier om haar excuses te maken. Door de sneeuwstorm die over Atlanta trekt, blijkt de uitvoerig echter moeilijker dan verwacht. Met hulp van haar vrienden gaat Stevie de strijd tegen de klok aan. Zal het lukken om Sola terug te winnen?

Het verhaal van Sola en Stevie, overwegend vanuit het perspectief van Stevie, komt meerdere malen terug in het boek. De verhalen van de andere koppels kennen allen één, wat langer, hoofdstuk.

Kaz is al jaren verliefd op zijn vriendin Porsha, die geen idee van zijn gevoelens heeft. Evan-Rose raakt op het vliegveld onbedoeld verstrikt in een soort driehoeksverhouding en Jordyn komt vast te zitten op de snelweg met de jongen met wie ze absoluut niet wil praten. Jimi ontmoet een oude vlam en Ava en Masen ontkennen dat ze toch nog iets voor elkaar voelen na hun break-up.

Er zit veel diversiteit qua relaties in het verhaal en alle personages zijn van donkere komaf. Stukjes van de Afro-Amerikaanse cultuur zijn subtiel in het verhaal verwerkt (zoals de haardracht van de personages), dit vond ik persoonlijk erg leuk om te lezen.

Verhaallijnen in ‘Whiteout’

Alle zes koppels hebben hun eigen liefdesverhaal. Hoewel dit allemaal korte verhalen zijn, vond ik in alle verhalen voldoende diepgang zitten, waardoor zowel de gebeurtenissen als de personages zelf realistisch aanvoelden.

Sommige verhaallijnen en personages gingen, naarmate ik verder kwam in het boek, wel erg op elkaar lijken. Dit vond ik jammer, want hierdoor verloren de personages hun authenticiteit en vielen de hoofdstukken een soort van ‘in herhaling’.

De manier waarop Stevie haar excuses aanbiedt aan Sola is erg origineel en het toppunt van romantiek. Heel origineel bedacht

Het boek is geschreven door zes verschillende auteurs, maar desondanks is dit niet te merken. De schrijfstijl van alle hoofdstukken is vergelijkbaar: vlot en toegankelijk met een vleugje humor. Knap, want hierdoor ontstaat samenhang binnen het verhaal. Toch zitten er wel een paar unieke details in elk hoofdstuk en met behulp van de tips achterin, is misschien toch te achterhalen wie welk koppel gecreëerd heeft 😉

Naast dat de cover van het boek perfect past bij de voorganger ‘Blackout’, schept hij ook een sprookjesachtige, winterse sfeer. De donkere, ietwat abstracte personages op de cover laten zien waar het verhaal over gaat en vangen de romantische sfeer van het boek.

Thema’s en onderwerpen

De vriendengroep strandt op verschillende plekken in Atlanta door de sneeuwstorm. Er worden verschillende bezienswaardigheden genoemd, die ook echt blijken te bestaan. Ik kan mij voorstellen dat het nog leuker is om dit boek te lezen als je bekent bent in Atlanta.

Naast de sneeuwstorm, draait het verhaal om de liefde en vriendschap tussen tieners, maar ook de band tussen familieleden. Enkele personages zitten nog op school, anderen zijn al aan het studeren. Het dagelijks leven van tieners wordt realistisch weergeven in de Amerikaanse context. Ook de strubbelingen waarmee je te maken hebt als Afro-Amerikaanse tiener wordt (zijdelings) besproken. Mooi hoe dit in het verhaal verwerkt is.

Kortom: ‘Whiteout’ is een romantisch en winters boek over diversiteit, romantiek, vriendschap en grootse gebaren. Hoewel niet ieder hoofdstuk even origineel aanvoelde, zijn de verhalen van alle koppels romantisch en bomvol oude, onderdrukte of verrassende liefde. De schrijfstijl van ‘Whiteout’ is beeldend en vlot en de gebeurtenissen in de verhalen zullen herkenbaar zijn voor de doelgroep (YA). Ik vind ‘Whiteout’ dan ook zeker een aanrader voor de koude wintermaanden!