Geplaatst op Geef een reactie

Recensie: IJzer – Holly Black

Na Bloed te mogen hebben ontvangen kreeg ik ook IJzer binnen om te recenseren. Dit boek nam mij weer mee naar de wereld van Faerie, waar weer bizarre dingen gebeurden en queesten voltooid moesten worden. Helaas vond ik Bloed niet zo’n fantastisch boek, maar dit deel in de Faerie-reeks heeft mij wel positief verrast.

In IJzer keren we terug naar Kaye, de groene pixie die als wisselkind is opgegroeid in de mensenwereld. Nadat ze dronken van de Faeriewijn heer Roiben de liefde verklaard, krijgt ze een onmogelijke opdracht. Pas als zij een Faerie vindt die kan liegen, mag zij Roiben weer zien.

Ze keert terug naar de mensenwereld en besluit haar moeder te vertellen dat Kaye niet haar rechtmatige dochter is. Die zit in de wereld van Faerie, en is jaren geleden omgeruild voor Ellens menselijke dochter. Haar moeder is geschokt, en Kaye besluit om op zoek te gaan naar Ellens rechtmatige kind. Maar hier belandt ze in een doolhof van leugens en intriges. En ze ontsnapt niet aan het machtsspel van Faerie, waar ze weer compleet in meegezogen wordt.

De vorige delen in Faerie-serie vond ik een beetje wazig. De plotlijnen waren me niet helemaal duidelijk en ik begreep alle karakters niet even goed. Ik vond IJzer een stuk krachtiger hierin! Er is een duidelijke plotlijn aanwezig, die er ook echt voor zorgde dat ik met spanning zat te lezen. Hierin faalden de vorige delen een beetje. Ook ging ik supersnel door dit boek heen door de fijne schrijfstijl en duidelijke beschrijvingen.

Ik vond het ook fijn dat dit boek ging over een ‘oud’ karakter uit deze serie. Ik vond het niet zo leuk dat er in Water en Bloed verschillende karakters werden gebruikt, dus het was fijn om weer één van die verhalen verder te kunnen lezen.

En dan heb ik het nog niet gehad over het einde! Toen ik dit laatste hoofdstuk las, was ik in schok dat dít het einde van het boek was! Ik zal hier verder niks over zeggen, om spoilers voor te zijn, maar ik kan alleen maar benoemen dat ik deze wending niet vermoed had. Ik hoop zeker dat Holly Black hier ook in de toekomst meer over gaat schrijven, want mijn interesse in absoluut aangewakkerd.

Deze urban fantasy uit de Faerie-reeks van Holly Black heeft mij aangenaam verrast. Ik vond de verhaallijn fijner om te volgen dan in de vorige delen en ik vond het boek sowieso interessanter als Water en Bloed. En zoals ik al zei, het einde laat mij hopen op een vervolg! Voor mij zeker 4 sterren waard!