Recensie: Deze winter – Alice Oseman

Van de Heartstopper-serie kan ik geen genoeg krijgen. De tv-serie, de comics, noem maar op. Het is een ontzettend schattig verhaal en toen ik zag dat de novelle Deze winter uitkwam, was ik ontzettend benieuwd of ik dit winterse verhaal ook zo leuk zou vinden.

Tori, Charlie en Oliver Spring hebben allemaal een zware winter gehad. Ze proberen de kerstdagen dan ook met zo weinig mogelijk drama door te komen. Voor Oliver betekent dat Mario Kart spelen met zijn broer en zus, maar Tori en Charlie willen niets liever dan de afgelopen maanden vergeten. De feestdagen zijn dit jaar moeilijker dan ooit. Deze kerst zal de familie Spring uit elkaar drijven of ze weer bij elkaar brengen…

Deze novelle is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel volgt Charlie, het hoofdpersonage van de Heartstopper-comics. Het tweede deel volgt (Vic)Tori(a), zijn oudere zus. Het derde, hele korte deel, is vanuit de ogen van hun jongere broertje Oliver. Ik vond het heel leuk dat het boek zo samengesteld was. Zo kon je zien hoe zij allemaal persoonlijk de kerst ervaren en kwam je veel te weten over iedereens gevoelens tijdens de kerst.

Deze novelle speelt zich af in de winter van Heartstopper deel vier. Het is wel handig om eerst die comics gelezen te hebben voordat je deze novelle leest aangezien het doorgaat op de thema’s die in de comics behandeld worden. Zoals Charlie’s eetstoornis. Dat is het grootste thema in Deze Winter. In de comics leer je over Charlie’s eetstoornis, maar doordat het comics zijn, wordt er op een andere manier mee omgegaan. Ik vond dat doordat dit echt een boek was er wat dieper ingegaan kon worden op zijn problemen en wat er in zijn hoofd omgaat. Daarnaast ook hoe het Tori en Oliver beïnvloed. Dat vond ik heel interessant om te lezen.

De schrijfstijl van Alice Oseman is heel erg simpel. Ik denk dat het komt doordat ze gewend is aan het schrijven van comics. Dan tekent ze natuurlijk de beelden erbij en hoeft ze het niet te beschrijven. Dan gaat ze ook wat minder diep in op de gevoelens van de personages. Ik vond dat in deze novelle dat werkte. Ik wilde gewoon even snel er doorheen lezen en nu was het lekker vlot te lezen. Ik denk alleen dat als het echt meer een boek geworden was, het niet zo goed zou werken. Daarom ben ik benieuwd naar haar wat langere boeken zoals Liefdeloos bijvoorbeeld.

Het was een boek dat lekker snel weg las en dat perfect is om tijdens de feestdagen even snel tussendoor te lezen. Ik vond ook dat het een bepaalde vorm van diepte gaf aan de Heartstopper-reeks. Daarnaast was het perfect om nog even te lezen om mijn reading-goal van dit jaar te halen. Aangezien ik me best vermaakt heb met dit boek geef ik het vier sterren.

Picture of Louise Rademaker

Louise Rademaker

Louise Rademaker (26) leest en schrijft al zo lang ze zich kan herinneren. Ze heeft een master in schrijven en houdt van koffie, poëzie, YA, films, series en gamen.