Recensie: Maxton Hall College – Mona Kasten

De nieuwste Dark Academia must-read, Maxton Hall College van Mona Kasten, kwam afgelopen november uit bij Boekerij. Ik heb dit boek in korte tijd verslonden, dus sta me toe om mijn mening en ervaring betreffende dit boek neer te pennen.

Dark Academia?

De marketing voor Maxton Hall College laat het blijken dat dit boek binnen het dark academia-genre past. Dit was dan ook de reden waarom ik dit boek ASAP moest lezen omdat ik mezelf heel erg kan thuisvinden in het dark academia-genre en de esthetische stroming ervan. Echter moet ik nagenoeg uitsluiten dat dit boek binnen het dark academia-genre valt. De vormgeving van het boek past hier wel perfect binnen, maar het verhaal zelf laat aan wensen over. Ik vond persoonlijk niet dat het boek echt binnen de dark academia-stroming viel en dat het eerder een soort afkooksel was van gossip girl ontmoet internaat-narratief. Dit is niet per se slecht, maar in kader van de verwachtingen die de marketing en vormgeving voor mij opzette, kwam dit als een beetje een teleurstelling aan. Het boek is dan origineel ook een vertaling uit het Duits, getiteld Save Me, wat nergens de school uit het boek in de titel vernoemt. Hierdoor past het boek eerder in een (young adult) romance of chick lit-genre. Als het boek zo voorgesteld zou worden, zouden mijn verwachtingen veel beter tegemoet gekomen zijn, maar dat was hier helaas niet het geval en mijn enthousiasme ebde hierdoor al snel weg.

Schrijfstijl & Vertaling

Kasten heeft een zeer vlotte en aangename schrijfstijl die heel erg to the point is. Sommige lexicale keuzes en dergelijke kwamen een beetje als cliché en trope-y over, maar voor de enemies to lovers high school-drama van dit boek, kwam dit heel mooi uit. De vertaling van het boek was ook mooi gedaan, ik lees dan ook graag vertalingen uit het Duits. Echter had ik soms graag iets neutralere taal gezien naar het Vlaams/Nederlands toe, omdat sommige vertalingkeuzes nogal heel Nederlands aanvoelden en het soms wat vreemd aanvoelde. Maar dit is een onderwerp dat al langer in het verschiet ligt wanneer het op Nederlandse vertalingen aankomt om een neutralere middenweg te vinden voor Vlaams en Nederlands.

Plot

Het plot van Maxton Hall College deed me denken aan een zekere mix van gossip girl en een internaat-narratief. De nodige intrige en drama aanwezig op de voorste rij. Ik voelde me terug zestien toen ik dit las en dat zeg ik met de beste bedoelingen. Ik kon het boek niet neerleggen omdat ik echt wel wilde weten hoe het zou aflopen, en ook, een enemies to lovers verhaal weet altijd mijn interesse te winnen. Het verhaal is dan geen topkwaliteit maar het is zeker wel entertainment en luchtig, en dat kon ik zeker wel appreciëren.

Achtergrond

De backdrop van dit verhaal is enerzijds een Engelse elite school en anderzijds de University of Oxford. Het aanmeldingsproces van Oxford wordt in zekere lijnen wel afgebeeld doordat ons hoofpersonage Ruby droomt hier te gaan studeren. Echter voelde ik geen sterk verricht onderzoek wanneer het aankomt op het Engelse middelbare schoolleven dat wordt afgebeeld in dit verhaal. Tegenwoordig hebben we auteurs zoals Alice Oseman die de lezer in het Engelse schoolleven waant door de verschillende forms stapsgewijs toe te lichten zodat het duidelijk wordt dat het schoolleven anders is dan bijvoorbeeld Amerika, dat vaak in pop culture wordt afgebeeld en waardoor menig mensen ervan uitgaan dat dit de standaard is van het schoolleven.  Echter werkt het schoolleven in Engeland nog net iets anders, en zeker in het laatste jaar zoals Ruby zouden ze bezig zijn met volledig andere dingen naast het aanmeldingsproces van Oxford zoals A-levels, en nog andere zaken die inherent zijn aan het Engelse schoolleven die hier niet echt aan te pas komen. Dit vond ik een beetje spijtig, maar dit is geheel persoonlijk.

Vormgeving

Zoals voorheen al aangekaart, wordt dit boek aangeprezen als een dark academia-verhaal. Ik ga hier echter qua plot en verhaallijn niet zo mee akkoord. Echter, de vormgeving van het boek zelf past wel tot in de puntjes in het dark academia-genre met de mooie oude gang op de cover, en de lederen look van het naakte boek onder de dust jacket. Ook de geruite painted edges van het boek zijn een absolute droom. Op vlak van vormgeving krijgt dit boek een 10/10 van mij, want wow.