Boekrecensie: Het laatste licht

Als leesclubcoördinator heb ik de afgelopen weken de leesclub van ‘Het laatste licht’ mogen leiden. Een superleuke taak, maar vooral omdat het boek echt heel fijn was om te lezen! Ik was al bekend met de schrijfstijl van Jen Minkman, want het afgelopen jaar las ik al ‘Het licht van Lorelei’ en ‘De sterrenjager’. ‘Het laatste licht’ is opnieuw uitgebracht in een prachtige hardcover en verdient zeker een plaatsje in je boekenkast. Ik heb dit boek dan ook beoordeeld met 4 sterren, hieronder lees je mijn recensie.

Waar gaat ‘Het laatste licht’ over?

Moira voert samen met haar broer Dai en zus Tabby een Wicca-ritueel uit tijdens Halloween. Eigenlijk had Moira niet verwacht dat er echt iets zou gebeuren, maar plotseling staat ze met Dai en Tabby in een soort droomwereld en moet ze een knappe donkerharige jongen bevrijden. Zodra ze weer terug is in de steencirkel blijken ook haar broer en zus dezelfde droom gehad te hebben. Moira kan de jongen die ze gezien hebben echter niet loslaten. Vanaf dat moment duikt de geheimzinnige jongen steeds vaker op in haar dromen. Hoe kan Moira hem helpen? En waarom zit de jongen, die Hayko blijkt te heten, eigenlijk in haar droomwereld vast?

Toen ik de flaptekst van dit boek las, was ik meteen geïntrigeerd door de droomwereld en het bijbehorende mysterie. Ik vind het heel leuk hoe Jen Minkman in haar boeken altijd een balans weet te vinden tussen fantasie en realiteit en altijd op een bepaalde manier iets met religie weet te verwerken in haar verhalen. Dit zorgt ervoor dat ik het idee heb dat ik echt over iets nieuws lees en zelfs iets leer van haar verhalen.

Moira, Dai en Tabby zijn al iets ouder, ze zijn begin twintig. Ik vond het leuk dat de personages al wat ouder waren: dit paste ook mooi in het verhaal. Zo studeren de broer en zussen alle drie aan de universiteit en maakt het de relaties die ze hebben ook wat geloofwaardiger. Het gezin is leuk om te volgen en laat een mooie familieband zien.

Naast de familie Llewelyn spelen er nog enkele andere personages een belangrijke rol in het verhaal. De vriend van Moira, Patrick, komt veelvuldig voor in het boek, maar ik heb hem eigenlijk geen enkel moment sympathiek gevonden. Beste vriendin en vriendin van Dai Holly vond ik daarentegen wel erg leuk. Hayko leren we gedurende het verhaal steeds beter kennen en ik was erg verrast door de ontknoping van het verhaal, waarin bekend wordt waar Hayko zit en wat zijn link met Moira is. Ik had dit in ieder geval niet aan zien komen!

Moira maakt een mooie ontwikkeling door gedurende het verhaal. Ze leert zichzelf beter kennen en komt op voor waar ze voor staat. Ze durft voor zichzelf te kiezen en haar eigen pad te volgen. Heel mooi en herkenbaar voor de doelgroep. Ook als twintigjarige weet je nog niet altijd precies welke kant je leven op moet gaan. De worsteling en keuzes van Moira zullen dan ook herkenbaar zijn voor veel lezers.

Thema’s en onderwerpen in ‘Het laatste licht’

Naast het mysterie rondom Hayko kent het verhaal ook een aantal andere (actuele) onderwerpen: zo doet een docent van Moira haar een oneerbaar voorstel, worstelt Moira met haar ADHD en blijkt Tabby op meisjes te vallen. Mooi hoe Jen Minkman al deze thema’s op een realistische en geloofwaardige manier heeft weten te verwerken in haar verhaal.

De manier waarop de sterke familieband en onvoorwaardelijke steun tussen Dai, Tabby en Moira is beschreven vond ik hartverwarmend. De vriendschap die Moira en Holly met elkaar hebben is er eentje om jaloers op te zijn. Tot slot laat het verhaal zien hoe echte liefde zou moeten zijn en dat je dit niet zomaar tot je beschikking hebt.

Het verhaal heeft een soort open einde, maar heeft nog een aantal bonushoofdstukken, die het verhaal net wat meer afsluiten. Ik vond persoonlijk de bonushoofdstukken niet veel toegevoegde waarde hebben, want ik vond het einde van het verhaal prima, maar als je nog iets meer wilt lezen over Hayko en Moira is het leuk om de laatste pagina’s van het boek ook nog even mee te pakken.

De schrijfstijl van Jen Minkman is fijn. Ze schrijft heel vlot en beeldend, waardoor je de personages en gebeurtenissen zo voor je ziet. Soms vond ik wel erg veel vaart in het verhaal zitten en miste ik daardoor een klein stukje diepgang. Het verhaal ging dan wel heel vlot van de ene gebeurtenis naar de volgende gebeurtenis. De overgangen hadden van mij soms wel iets geleidelijker mogen zijn.

‘Het laatste licht’ is een aantal jaar geleden (2018) al eens verschenen in een paperback-editie. Ditmaal is het boek verschenen als hardcover met een nieuwe cover. Eerlijk toegeven: deze cover vind ik mooier dan de oude cover. Hij oogt mysterieuzer en maakt daardoor nieuwsgieriger naar de inhoud. Daarbij past hij heel goed bij de andere boeken van Jen Minkman die al in mijn kast staan 😉 Ook van het binnenwerk ben ik fan: supermooi!

Ik heb genoten van deze paranormal young adult en begreep uit de reacties van de andere leesclub-deelnemers dat zij het boek ook zeker konden waarderen! Het complete leesclubverslag volgt volgende week.

‘Het laatste licht’ is een boek met actuele onderwerpen afgewisseld met een mysterie rondom een droomwereld en laat zien hoe echte liefde eruit hoort te zien. Door de vlotte en beeldende schrijfstijl vlieg je door dit verhaal heen. Ik heb ‘Het laatste licht’ dan ook beoordeeld met 4 sterren!