Filmrecensie: The School of Good and Evil

De film ‘The school of good and evil’ krijgt matige recensies, maar de trailer deed mij toch besluiten de film een kans te geven. Ik ben persoonlijk best enthousiast over deze film die wordt vergeleken met Harry Potter en vol sprookjesachtige elementen en spectaculaire effecten zit. Ik geef deze Netflix-film dan ook 4 sterren en vertel je graag waarom je deze film toch even aan moet zetten!

Sophie en Agatha wonen in Gavaldon, een slaperig stadje waar de twee vriendinnen regelmatig gepest worden. Sophie komt erachter dat er een school bestaat waar goed en kwaad de strijd met elkaar aangaan en de balans hiertussen probeert te bewaren. Sophie wil dolgraag onderdeel van deze school zijn en krijgt het voor elkaar om ontvoerd te worden en samen met Agatha de magische school te ontdekken. De meiden hadden alleen niet verwacht dat Agatha aan de goede kant van de school terecht zou komen en dat Sophie aan de kwade kant zou eindigen…

De vriendinnen raken verstrikt in een eeuwenlange strijd tussen goed en kwaad, volgen bijzondere lessen en ontdekken de echte betekenis achter goed, kwaad en vriendschap…

Het verhaal vertelt de strijd tussen goed en kwaad. Waar de goede kant van de school er prachtig uitziet vol met bloemen, mooie jurken en lessen zoals ‘schoonheid’, is de kwade kant van de school zwart, een tikkeltje eng en vol strijd. Hoewel de zogenaamde goede kant van de school ook bol staat van de jaloezie…Sophie is ervan overtuigd dat ze aan de goede kant van de school hoort en blijft dit volhouden. Het systeem, dat al jaren bestaat op de school, begint plotseling te wankelen. De grens tussen goed en kwaad blijkt toch minder vast te liggen dan iedereen vooraf gedacht had…En is liefde tussen de verschillende delen van de school mogelijk?

De film wordt omschreven als een cliché en ja, dat klopt wel. Er zitten weinig vernieuwende elementen in het verhaal en je weet vanaf het begin af aan ook al zeker dat alles goed gaat komen. Desondanks heb ik genoten van de magische elementen in de film, de verwijzingen naar bestaande sprookjes en de spectaculaire effecten binnen de film. Er zit ook best wat humor in het verhaal en het decor en de setting zijn prachtig. Vooral de aankleding van de ‘goede’ kant van de school is schitterend. Ik heb mij de gehele film in een magische wereld begeven, waardoor ik de realiteit even helemaal vergat. Heerlijk!

De film is een lange zit: je bent bijna 2,5 uur zoet als je deze film start. Desondanks vond ik bepaalde verhaallijnen niet voldoende uitgewerkt of zelfs een beetje afgerafeld. Je moet ten slotte een hele nieuwe wereld ontdekken in deze film en dat kost tijd. De film had achteraf misschien beter een mini-serie kunnen zijn om de personages en de verhaallijnen wat meer te verdiepen en beter tot hun recht te laten komen.

De personages in ‘The School of Good and Evil’

De vriendschap tussen Sophie en Agatha staat centraal in dit verhaal en wordt mooi weergegeven. Je ziet de warmte en liefde tussen de twee meiden en hoewel de vriendschap even goed onder druk komt te staan, vechten ze voor elkaar. Supermooi om te zien!

De romantiek in het verhaal voelde soms wat geforceerd, vooral omdat er eigenlijk maar één ‘prins’ naar voren komt waarop iemand verliefd kan worden. Ik hoop dat in mogelijke vervolgdelen er meer schoolgenoten naar voren komen om beter te leren kennen.

Het acteerwerk vond ik goed. De personages van Sophie en Agatha worden geloofwaardig neergezet. Ik had graag wat verdieping in de bijpersonages gezien, maar misschien dat dit nog gaat gebeuren in de vervolgdelen. Want die moeten wel komen toch? De boekenserie waarop de film gebaseerd is, bestaat uit zes delen, dus een vervolg op deze film kan bijna niet uitblijven. Helaas is dit nog niet officieel bevestigd door Netflix.

Eindoordeel

Kortom: een fijne en magische film om zeker even te bekijken. De gelijkenissen met Harry Potter zijn zeker te zien, hoewel ‘The school of good and evil’ net wat meer wegheeft van een sprookje dan Harry Potter dat heeft. Het is een lange zit, maar de goed uitgewerkte wereld, leuke personages en mooie effecten zullen je zeker blijven boeien. Ik hoop dan ook heel erg op de verfilming van het tweede deel uit de boekenreeks!