Filmrecensie: Falling for Christmas

De eerste nieuwe Netflix-kerstfilm van dit jaar is een feit! Op 10 november kwam ‘Falling for Christmas’ uit met in de hoofdrollen Lindsay Lohan (Mean Girls) en Chord Overstreet (Glee). Hoewel het verhaal wat afgezaagd is en de film vol zit met clichés, is deze film wel echt een typische kerstfilm en staat hij op nummer 1 in de film top 10 van Netflix zelf. Wil je alvast helemaal in de kerstsfeer komen? Dan is ‘Falling for Christmas’ zeker het kijken waard.

Sierra Belmont is rijk, verwend en weet niet zo goed wat ze met haar leven wil. In ieder geval niet in het bedrijf van haar vader werken, maar daar lijkt geen ontkomen aan. Als ze tijdens een ski-tripje met haar oppervlakkige en door sociale media geobsedeerde vriend Tad een ongeluk krijgt, raakt Sierra haar geheugen kwijt. Ze wordt gevonden door Jake Russell, een lieve weduwnaar met een groot hart, die met zijn North Star Lodge aan de rand van de afgrond staat. Ondanks zijn eigen zorgen is hij bereid Sierra te helpen en haar onder zijn hoede te nemen. Krijgt Sierra haar geheugen terug en bloeit er misschien meer op tussen Jake en Sierra?

Waarschijnlijk heb je wel een sterk vermoeden over hoe deze film gaat eindigen en ik kan je alvast verklappen: je hebt gelijk. Deze film bevat dan ook een voorspelbaar verhaal en heel veel cliché-achtige kerstelementen: een kerstmarkt inclusief gigantische kerstboom, een klein meisje dat een kerstwens doet, een man die verdacht veel op de kerstman lijkt en een onvermijdelijke, mierzoete liefde tussen de twee hoofdpersonages. Toch vond ik dit helemaal erg: ik keek deze kerstfilm om in de kerstsfeer te komen en de film na 1,5 uur met een goed gevoel uit te zetten. Is dat gelukt? Zeker wel.

Naar mijn mening steelt vooral Chord Overstreet de show in deze film. Hoewel ik hem al kende uit Glee en daardoor stiekem al een beetje fan van hem was, laat hij ook in deze film zien dat hij een prima acteur is met een hoog ‘perfecte schoonzoon’-gehalte. Ook de kleine Avy met haar schattige krulletjes en oogverblindende glimlach is een prachtige aanvulling op de cast.

Ik ben persoonlijk wat minder fan van Lindsay Lohan. Door de grote hoeveelheid plastische chirurgie in haar gezicht is haar mimiek niet meer wat het geweest is en werd ze naar mijn mening een vrij vlak personage dat vooral geforceerd stond te lachen. Haar gezichtsuitdrukkingen voelde soms gewoon clownesk aan. Het personage dat ze speelt, Sierra Belmont, is ook redelijk oppervlakkig, waardoor het best moeilijk bleek om wat meer inhoud aan de rol te geven. Lohan heeft echter een aantal humoristische scenes in de film zitten (kijk maar eens hoe Sierra een bed opmaakt en hoe ze de was doet), wat ervoor zorgde dat ze toch wel leuk is binnen het verhaal.

Tad was wat mij betreft te overdreven en te stereotiep. Zo’n personage waar je je na verloop van tijd aan gaat irriteren. Wel een beetje jammer, want hierdoor was wat mij betreft de keuze tussen hem en Jake overduidelijk en was er niet eens sprake van een driehoeksverhouding.

Ook een tikkeltje ongeloofwaardig vond ik het tijdsbestek waarin de film zich afspeelde. Het gehele verhaal speelt zich af in ongeveer een week, wat ik toch wel erg weinig vond voor alles wat Jake en Sierra samen meemaken. Het was geloofwaardiger geweest als dit iets meer tijd in beslag had genomen.

De typische warme kerstsfeer weet dit verhaal wel goed over te brengen. De lodge van Jake is prachtig versierd en ook de scènes buiten zijn magisch door de continue sneeuw, veelvuldige lichtjes en lampjes en gigantische kerstboom. Tel daar een arrenslee, fundraiser in kerststijl en liefdesverklaring in de sneeuw bij op en je hebt werkelijk alle ingrediënten voor een mooie kerstfilm.

Kortom: ik ben zeker niet teleurgesteld in deze vrolijke film, hoewel het verhaal niet erg vernieuwend was, het acteerwerk soms wat matig overkwam en niet alle personages even likeable waren. Als je echter gewoon een fijne kerstfilm wilt zien, voldoet deze film zeker aan je verwachtingen. Ik geef ‘Falling for Christmas’ dan ook drie sterren en ben ontzettend benieuwd naar de andere films die Netflix nog gaat uitbrengen richting de kerstdagen!