Filmrecensie: ’12 Gifts of Christmas’

‘12 gifts of christmas’ is zeker geen nieuwe kerstfilm, want deze romcom verscheen al in 2015. Ik had hem echter nog niet gezien en de trailer sprak mij wel aan. ‘12 gifts of Christmas’ is een niemendalletje, een weinig vernieuwend verhaal met cliché-achtige personages en verhaallijnen, maar desondanks een fijne film om deze kerstperiode te kijken. Ik heb hem dan ook beoordeeld met drie sterren.

Anna is een kunstenares, maar haar schilderijen blijken niet erg goed te verkopen. Ze woont in de kelder van haar zus en kan nog steeds de eindjes niet aan elkaar knopen, maar blijkt een verrassend goed oog te hebben voor details en het vinden van het perfecte cadeau. Om wat extra te verdienen biedt Anna zichzelf aan als personal shopper, iets waar drukke zakenman Marc maar wat graag gebruik van maakt. Deze knappe man is Anna al meerdere keren tegengekomen bij de lokale koffiebar, maar als hij besluit Anna in te huren, ontstaat er pas echt een klik tussen hen. Kan Anna Marc laten inzien dat er meer bestaat dan je werk en kan Marc Anna helpen om meer vertrouwen in zichzelf te krijgen?

Zoals je hierboven leest, is het verhaal van ‘12 gifts of christmas’ niet heel veelomvattend. Je hebt vast ook al een idee hoe de film gaat eindigen en ja, zo eindigt de film ook. Desondanks brengen de prachtige versieringen en mooie sfeerbeelden je helemaal in de kerstsferen. Marc en Anna groeien steeds meer naar elkaar toe en hoewel ik een beetje teleurgesteld was in het ‘probleem’ dat op hun pad komt (Anna reageerde echt wel overdreven hierop naar mijn mening), maakt het einde wel weer wat goed.

Anna is een leuk, maar simpel personage. Ze schildert het liefst kersttaferelen, maar probeert zich te profileren met andere schilderstijlen. Helaas slaat dit niet aan en moet Anna op zoek naar andere manieren om inkomsten te verwerven. Ze is een lieve tante voor haar nichtjes en haar ietwat ongemakkelijke en naïeve houding tegenover Marc is aandoenlijk. Anna is goed in het uitzoeken van het perfecte (kerst)cadeau en hoewel Marc eerst aan haar kwaliteiten twijfelt, zet hij Anna’s talenten later in voor verschillende (zakelijke) doeleinden.

Marc is een stereotiep drukke zakenman: hij is almaar druk, kan geen vrij krijgen met kerst en heeft geen idee welk kerstcadeau hij zijn familie en werknemers moet geven. Anna brengt vrolijkheid, nieuwe energie en meer luchtigheid in het leven van Marc en laat hem inzien waar het rond kerst echt om draait.

Het acteerwerk is niet slecht, maar ook niet super. Anna wekt veel sympathie door haar lieve en onschuldige voorkomen en stralende glimlach. Marc is de perfecte ‘christmas-crush’ met zijn strakke kaaklijn, bruine puppy-ogen en zwoele blik. Een prima cast voor een fijne feelgood.

‘12 gifts of christmas’ is een fijne, luchtige film voor deze decembermaand. Zeker een aanrader als je een simpel verhaal zoekt met weinig diepgang, maar wel helemaal in de kerstsferen wilt komen. De film kwam wel wat plotseling ten einde, maar eindigde wel precies zoals ik graag wilde. Van mij drie sterren voor deze film!