Boekrecensie: De koperen koning

Nahri, Dara en Ali zijn terug! Na het bloedstollende einde van ‘De bronzen stad’ is ongeveer een jaar later in deze prachtige limited Edition van deel 2 te lezen hoe het verdergaat in Daêvabad. In meer dan 500 pagina’s ontdek je hoe Dara, Nahri en Ali zich verder ontwikkelen en wordt toegewerkt naar een mind-blowing finale die je laat smachten naar deel 3…

Let op! Deze recensie kan spoilers uit het eerste deel van de Daevabad-serie bevatten.

‘De koperen koning’ speelt zich ruim vijf jaar na ‘De brozen stad’ af. Hoewel de proloog nog even terugblikt op wat er net na de dramatische gebeurtenissen van het eerste deel plaatsvond, wordt er daarna een tijdssprong gemaakt en zijn Nahri en Ali ineens echt volwassen. Waar Nahri naast haar man Muntadhir nog steeds in stil verzet is, heeft Ali een nieuw bestaan opgebouwd in Am Geiza. Dara blijkt toch nog te leven, maar heeft grote moeite met het accepteren van zijn nieuwe ‘ik’. Hij vindt een nieuwe bondgenoot en beraamd wraak op iedereen die hem ooit pijn gedaan heeft. Door omstandigheden komen zowel Ali als Dara toch weer terecht in Daêvabad, waar onvermijdelijk de strijd weer losbarst tussen de verschillende volkeren.

Worldbuilding in ‘De koperen koning’

Ik vind de Daêvabad-serie heel intrigerend en fascinerend. De setting is een middeleeuwse, islamitische wereld waarin magie voorkomt, maar ook politieke intriges en machtsstrijden woeden die herkenbaar zijn uit de hedendaagse wereld. Zowel de personages als de wereld waarin het verhaal zich afspeelt is ontzettend goed en gedetailleerd uitgewerkt en spreekt tot de verbeelding. Al deze elementen zorgen ervoor dat ‘De koperen koning’ leest alsof je een film kijkt.

De cover van het boek vangt mooi de sfeer en setting van het verhaal. De eerste druk is een prachtige limited edition met bedrukt boekblok. Echt een plaatje voor in je boekenkast, ik zou je zeker aanraden deze uitgave van het boek te kopen voordat hij er niet meer is!

Thema’s en onderwerpen

‘De koperen koning’ is geschikt voor young adults (16+), maar is meer een fantasy dan een YA-boek. De verhaallijnen zijn complex: je moet hier echt je hoofd wel even goed bijhouden om alles te begrijpen. De woordenlijst en uitleg achter in het boek bieden hierbij wel hulp. ‘De koperen koning’ is niet te lezen zonder het voorgaande deel gelezen te hebben: het duurde bij mij zelfs even om in het verhaal te komen na ‘De bronzen stad’ ruim een jaar geleden gelezen te hebben. Dit toont maar weer aan hoe gedetailleerd en veelomvattend dit verhaal is.

Er komen vele verschillende onderwerpen en thema’s aan bod in dit verhaal, waarvan de belangrijkste vriendschap, loyaliteit, gelijkheid, vertrouwen en macht zijn. Ook familiebanden en de tweestrijd die hierbij kan ontstaan tussen je eigen belangen en die van het gezin, komen veelvuldig aan bod in ‘De koperen koning’

Schrijfstijl van ‘De koperen koning’

De schrijfstijl van het boek is prettig, hoewel bepaalde begrippen en specifieke (Arabische) woorden soms voor wat verwarring of moeilijkheden kunnen zorgen. Door de grote hoeveelheid details en uitvoerige beschrijvingen van dialogen, gebeurtenissen en omgevingen, leest het verhaal soms wat traag en vond ik bepaalde stukken ietwat langdradig. Waar deze aspecten aan de ene kant zorgen voor diepgang, belemmert het soms ook de snelheid van het verhaal.

De personages ontwikkelen zich mooi in dit boek. Nahri is een ontzettend sterk personage: nieuwsgierig, eigenwijs, standvastig, leergierig, behulpzaam en een echte strijder voor gelijkheid. Ali belandt in een tweestrijd tussen zijn eigen idealen en de druk vanuit zijn familie. Zijn zwakte voor Nahri is hartverwarmend. Dara worstelt met zijn nieuwe lichaam en twijfelt hoe ver hij wil gaan voor gerechtigheid. Zijn afwegingen zijn begrijpelijk en herkenbaar.

De laatste 100 pagina’s van ‘De koperen koning’ zijn een echte rollercoaster. Er vinden heel wat onverwachte gebeurtenissen plaats en het einde van het verhaal laat je smachten naar meer. Ik ben vooral heel benieuwd hoe het verdergaat met de driehoeksverhouding tussen Dara, Nahri en Ali, want dat Nahri in het laatste deel van de serie een keuze zal moeten maken over waar haar loyaliteit ligt, dat is wel zeker.

Slotdeel

Ik ben ontzettend benieuwd hoe het verder gaat in het derde deel van de serie. Wie zien we nog terug in deel 3? Wie overleeft het einde van de serie? Dat de schrijfster namelijk niet bang is om geliefde personages van het toneel te laten verdwijnen, blijkt maar weer in dit deel…Ik kan niet wachten tot februari!