Recensie: later als ik vliegen kan – Adriaan Volk

Later als ik vliegen kan

Later als ik vliegen kan is het debuut van de Nederlandse auteur Adriaan Volk. Het boek kwam uit bij uitgeverij Kok boekencentrum. Adriaan Volk studeerde aan de Hogere Hotelschool, maar werkt tegenwoordig als tekstschrijver en redacteur. Hieronder lees je wat ik van dit boek vond.

Later als ik vliegen kan gaat over Bram, die opgroeit in een zeer katholiek gezin. Zijn school is één en al bijbelgeloof en de prediken van de priester over homoseksualiteit hakken dan ook in op zijn zelfvertrouwen. Bram ontwikkelt paniekstoornissen en angst neemt langzaam maar zeker zijn leven over, waardoor hij een dramatische beslissing neemt. Een intensief groepstherapieprogramma op Ameland lijkt zijn laatste redding. Maar wat gebeurt er als je zes compleet verschillende jongeren bij elkaar zet en ze laat praten over hun problemen?

Mening

In Later als ik vliegen kan maakt het hoofdpersonage een hele reis door. Dat gaat gepaard met een heleboel emoties; liefde, boosheid, teleurstelling, angst en paniek. Het is op z’n manier geschreven dat je als lezer enorm meeleeft met Bram. De vijf andere personages worden ook goed weergegeven en het is ook duidelijk waar zij mee worstelen. Toch is Bram zijn probleem het beste uitgewerkt en kan je je dus het beste met hem identificeren.

Dit boek geeft je een inkijkje hoe het is om in de kast te zitten in een religieuze omgeving. Het laat de lezer zien hoe paniekaanvallen werken en wat het ontkennen van je seksualiteit met je doet. De invloed op religie is een mooie aanvulling daarop, omdat weinig boeken dat laten zien. Bram is op zoek naar aanvaarding en die zoektocht wordt goed in beeld gebracht. Bovendien heeft het boek een hoopvolle boodschap: praat met jongeren over LGBTQ+, om zo de veiligheid voor de LGBTQ+-jongeren te vergroten zodat ze zichzelf kunnen zijn.

Auteur Adriaan Volk zet met Later als ik vliegen kan een sterk debuut neer. Een boek met een hoopvolle, belangrijke boodschap dat zeer snel leest. Voor mij krijgt het boek 4 sterren.