Filmrecensie: One of us is lying – seizoen 1

Spannende tienerserie vol drama en mysterie!

Houd je van spannende tienerseries? Dan moet je zeker ‘One of us is lying’ even kijken op Netflix! Hoewel je dat misschien al gedaan hebt, want de serie is alweer enkele maanden geleden verschenen. Ik heb het gelijknamige boek jaren geleden gelezen, maar bij het kijken van de eerste aflevering bleek hoeveel ik alweer vergeten was van het originele verhaal. Ik heb dan ook genoten van de spanning, het mysterie, alle verrassingen en het drama in ‘One of us is lying’ en geef deze serie 4,5 ster!

Bad-boy Nate, sportieve Cooper, pretty girl Addy, slimme Bronwyn en roddelkoning Simon komen elkaar tegen tijdens het nablijven bij mevrouw Avery. Slechts vier van hen verlaten even later het lokaal … levend. Simon wordt afgevoerd na een heftige allergische reactie op pinda’s en overlijdt uiteindelijk. Addy, Bronwyn, Nate en Cooper zijn plotseling de hoofdverdachten in een moordzaak, een zaak waar de gehele school over praat. Hoewel de tieners voorheen geen vrienden waren, verbindt het gezamenlijke drama hen en worden ze ‘de moordclub’ genoemd. Maar wie heeft Simon daadwerkelijk vermoord? En hoe kon Simon van alle vier de moordverdachten een groot geheim weten?

De acht afleveringen van deze serie keken ZO fijn weg. Vanaf het begin zit je helemaal in het verhaal van Addy, Bronwyn, Nate en Cooper en ontrafel je samen met hen het mysterie rondom Simon. De korte flashbacks tussendoor, waarin Simon wel nog leeft, geven meer inzicht in de onderlinge relaties die Simon had. Ondertussen komen er steeds meer geheimen van de tieners zelf naar boven. Dit zorgt ervoor dat er steeds meer puzzelstukjes in elkaar vallen en dat je continu verrast blijft worden. ‘One of us is lying’ heeft veel drama en onverwachte wendingen.

De acteurs die de rollen van Addy, Nate, Cooper en Bronwyn spelen, kende ik persoonlijk nog niet uit een andere rol. Ik vond hen allen heel goed en geloofwaardig hun rol vertolken. Alle personages maken bovendien een mooie ontwikkeling door. De rode lijn tussen de hoofdpersonages lijkt te zijn dat zij allemaal steeds meer zichzelf durven te zijn. Zo maakt Cooper kenbaar van wie hij echt houdt, durft Addy steeds meer beslissingen zelf te nemen, toont Bronwyn steeds minder interesse in haar perfecte reputatie en laat Nate ook zijn zachtere kant zien. Voor alle personages begon ik sympathie te voelen, waardoor ik graag verder wilde kijken om te ontdekken hoe de verhaallijnen af zouden lopen.

‘One of us is lying’ staat misschien wat ver van de realiteit af door de belangrijkste verhaallijn in de serie: wie heeft Simon vermoord? Er zitten echter ook veel andere verhaallijnen in het verhaal die herkenbaarder zijn voor de jeugd. Zo gaat de serie ook over geaardheid, vriendschap, liefde, pesten, familie, verwachtingen, geheimen en jezelf (durven) zijn. Er is een mooie balans tussen scènes thuis, op school en binnen de vriendengroep, waardoor er veel afwisseling en vaart in het verhaal zit.

De verhaallijn van Maeve, het zusje van Bronwyn, had wat mij betreft wat meer aandacht mogen krijgen. Ze heeft kanker gehad en is in de serie met haar herstel bezig. Hoewel ze dus best een zielige verhaallijn heeft, is Maeve zelf heel stoer, onverschrokken, dapper en eigenwijs. Een personage waar je zeker van gaat houden!

De serie eindigt met een spannende ontknoping, waarbij je erachter komt wie Simon vermoord heeft, maar er tegelijkertijd ook een nieuw probleem ontstaat. Wat betekent dat er een tweede seizoen komt! Ik kan niet wachten om dit tweede seizoen te bekijken, ik ben heel benieuwd hoe de huidige verhaallijnen  worden voortgezet en hoe de hoofdpersonages zich verder gaan ontwikkelen. Ik denk dat Janae een grotere rol gaat krijgen en hoe leuk, want dit stoere, alternatieve personage is echt een aanvulling op het verhaal!

Ben je op zoek naar een spannende tienerserie vol mysterie en drama, dan is ‘One of us is lying’ zeker een aanrader! Ik heb genoten van de hoofdpersonages, hun verhaallijnen vol drama en het raadsel binnen het verhaal (spoiler: ik had zelf niet geraden wie Simon vermoord heeft :p). Ik kan dan ook niet wachten op seizoen 2!

Romantiek: ❤️

Drama: ⭐️⭐️⭐️

Spanning: 👻👻👻