Recensie: Kersenrood en Kriekezot – J.B. Ocean

Kersenrood en kriekezot

Het verhaal gaat over Charlie, zij is 35 jaar en single. Ze baat een hippe ontbijt- en lunchbar uit op de Antwerpse Sint-Andriesplaats. Haar leven is leuk, al voelt ze zich soms wat eenzaam. Met de hulp van haar vriendinnen gaat ze opzoek naar een date, maar dan ontvangt ze brief die haar leven op zijn kop zet…
Daarnaast gaat het verhaal ook over Georgina in de jaren tachtig. Ze is destijds verloofd met Bertrand, maar ze heeft niet het gevoel dat hij de ware is. Dat wordt dan ook nog eens bevestigd wanneer de knappe Paolo haar tijdens een zwoele Italiaanse zomer zoent. Helaas steekt het lot een stokje voor hun romance en wordt Georgina voor een verscheurende keuze gesteld. Sindsdien heeft ze nooit meer kersen gegeten.
In het verhaal leer je later ook waarom de titel: Kersenrood en Kriekezot is.

Verhaallijn:

In het verhaal volg je twee vrouwen in twee verschillende tijden. Het ene verhaal speelt zich in het heden af en gaat over Charlie. Het tweede verhaal speelt zich af in het verleden, de tachtiger jaren en gaat over Georgina. De hoofdstukken die in het verleden afspelen worden goed aangegeven, deze herken je aan de datum die erbij staat. Beide verhalen lopen mooi naast elkaar en komen ook op een mooie manier samen. Wel is het in het begin echt een mysterie, want vanaf het begin weet je als lezer nog niet wat de link is tussen beide personages.

Personages:

Charlie is een jonge vrouw van 35 jaar en heeft haar eigen gezonde ontbijt- en lunchroom in Antwerpen. In deze ontbijt- en lunchroom komen meerdere vaste klanten die je steeds wat beter leert kennen. Ook de vrienden van Charlie leer je kennen in het verhaal. Het andere verhaal gaat over Georgina in de jaren 80. Zij is verloofd maar heeft dus het gevoel dat hij niet de ware is. Ze leert op een zwoele Italiaanse zomer Paolo kennen die haar zoent. Je leert hoe het leven van Georgina eruit ziet en wat voor keuzes zij moet maken.

Heftige onderwerpen:

In het verhaal worden best wel wat heftige onderwerpen besproken, maar deze hebben de schrijvers op een goede en mooie manier weten te verwerken. Deze onderwerpen zijn niet te beladen, maar het zijn wel onderwerpen die je hart verliefd laten worden op de personages. Je zal je zelf waarschijnlijk ook wel een stukje kunnen herkennen in één van de personages en de struggles die zij hebben.

Het verhaal is erg mooi geschreven en je leert beide personages goed kennen. Vooral het verhaal van Georgina heeft mijn hart gegrepen. Wat een sterke vrouw is dat zeg! Het einde kun je wel een beetje verwacht, maar dat maakt het boek niet minder leuk. Ik raad het zeker aan om dit boek te lezen, vooral als je zin hebt een feelgood met meer diepgang. Een echte aanrader voor om deze zomer nog te gaan lezen. Ik geef het boek vier en een halve ster!