Recensie: Wereld zonder water

Wereld zonder water

Onlangs verscheen het nieuwste boek van Inge Sleegers bij Hamley Books: Wereld zonder water, het eerste deel in een duologie. Eerder schreef ze ook al Kilte van een zomernacht en Bestemming onbekend. Het boek trok mijn aandacht na het lezen van de flaptekst aangezien me het een interessant boek leek over de gevolgen van de klimaatverandering, net zoals bijvoorbeeld de Adem-serie van Nico De Braeckeleer of Dor van Neal Shusterman.

Waarover gaat Wereld zonder water?

Het boek speelt zich af in Atlantis, één van de enige nederzettingen waar nog drinkbaar water is. Er zijn echter wel strenge regels waar de bevolking aan moet gehoorzamen. Zo moeten alle meisjes op hun achttien jaar een examen afleggen die hun lot zal bepalen: bij hun familie blijven of haar ouders nooit meer terugzien. Niemand in Atlantis weet wat er met de meisjes gebeurt die niet slagen voor het examen. Ook Nimue moet het examen afleggen dat haar plaats in de samenleving zal bepalen.

Vlot geschreven

Wereld zonder water is een erg vlot geschreven boek waar je snel in komt. Al vanaf het begin weet Inge Sleegers je mee te trekken in het verhaal. Ook het hoofdpersonage Nimue wordt geloofwaardig neergezet. Gedurende het verhaal leef je echt met haar mee en je wilt absoluut verder lezen om te lezen hoe het verhaal vordert. Verder leer je ook de verschillende andere personages goed kennen, hoewel deze iets minder uitgebreid worden uitgewerkt. Terwijl je in het begin van het verhaal nog kennismaakt met de personages en de situatie waarin Nimue zit, komt het boek op het einde met veel actie tot een hoogtepunt. Door de tijdssprongen vond ik het soms wel wat te snel gaan, al zorgde dit er wel voor dat er een hoog tempo was waardoor het boek op geen enkel moment verveelde. Verder stelt Inge Sleegers ook actuele problematieken aan de kaak, zoals sociale ongelijkheid en uitbuiting.

World building

De uitwerking van de wereld had wat mij betreft nog wel iets uitgebreider gemogen. Je duikt namelijk al snel in het verhaal vooraleer je de wereld voor je kan zien. Vooral wat er in het verleden is gebeurd, ontbrak een beetje voor mij. De titel van het boek werd me dan ook niet meteen helemaal duidelijk. Hoewel de gevolgen van de klimaatopwarming een aanleiding zijn tot de gebeurtenissen in het boek, is het niet het centrale thema zoals de titel en flaptekst doen vermoeden. Het verhaal draait voornamelijk om het examen en de vreselijke gevolgen ervan. Al kan het uiteraard wel zijn dat de titel meer een titel is van de duologie en dat het volgende boek nog meer ingaat op de waterproblematiek als gevolg van de klimaatopwarming.

Wereld zonder water is een vlot geschreven deel van een duologie over uitbuiting, sociale ongelijkheid, liefde en de gevolgen van de klimaatverwarming (hoewel dit thema niet het hoofdthema is zoals de titel doet vermoeden). Inge Sleegers weet het verhaal goed op te bouwen en een spanningsboog te creëren. Vandaar krijgt het boek 3,5 sterren. Hoewel ik persoonlijk een ander verhaal verwacht had na het lezen van de flaptekst, ben ik wel benieuwd hoe het verder zal aflopen met Nimue & co. Het vervolg verschijnt namelijk in 2023.