Recensie: Heartstopper seizoen 1

Na maanden wachten was het 22 april dan eindelijk zover: de release van Heartstopper seizoen 1! Op Netflix is deze LHBTI-serie, gebaseerd op de graphic novels van Alice Oseman, inmiddels alweer twee weken te bewonderen. Net als veel andere fans heb ik de serie gebingewatcht en ben ik verliefd geworden op de romantische love story van Nick en Charlie.

Eindoordeel: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Charlie zit op een Engelse jongensschool en is vorig jaar uit de kast gekomen. Maandenlang is Charlie gepest om zijn geaardheid, maar gelukkig zijn zijn beste vrienden Elle, Tao en Isaac altijd aan zijn zijde blijven staan. Als Charlie na een fijne kerstvakantie weer op school komt, wordt hij in de klas naast Nick gezet. Nick is een jaar ouder en de ster van het rugbyteam. Er ontstaat een onwaarschijnlijk mooie vriendschap tussen de twee jongens, die al snel uitgroeit tot meer dan een vriendschap…

De graphic novels van Heartstopper zijn al langere tijd een gigantische hype op Instagram en TikTok. Alle vier de delen van de serie zijn inmiddels vertaald en uitgegeven in het Nederlands en zelden komt een negatieve reactie voorbij over het liefdesverhaal van Nick en Charlie. Ik vond het dan ook best spannend om de serie te kijken: zouden de makers dezelfde sfeer in de serie kunnen vastleggen als in de boeken? Het antwoord is volmondig JA.

Ten eerst vind ik de acteurs in de serie ontzettend goed gecast. Sommige acteurs waren voor de serie al bekend, voor andere is hun rol in Heartstopper hun eerste grote rol. Charlie Spring, gespeeld door Joe Locke, lijkt ontzettend goed op zijn getekende personage en heeft daarnaast precies de juiste combinatie en balans tussen schattig, ongemakkelijk en zelfvertrouwen. Want hoewel je het misschien aan het begin van de serie niet zou zeggen, heeft het pesten Charlie echt sterker gemaakt en durft hij steeds meer voor zichzelf en zijn vrienden op te komen. De schattige flapoortjes van Locke en zijn prachtige lach maken het personage van Charlie helemaal af. Nick, gespeeld door Kit Connor, was in het begin niet helemaal wat ik voor mij zag bij Nick. Inmiddels kan ik niemand anders meer voorstellen in de rol van de stoere, maar gevoelige rugbyspeler. Nick is populair, maar niet op de manier waarop de meeste scholieren dat zijn. Nick probeert dicht bij zijn eigen gevoel en karakter te blijven, hoewel je duidelijk ziet hoeveel moeite hem dit kost. De twijfels, onzekerheid en innerlijke strijd van Nick worden prachtig vertolkt door Connor. Ook de rollen van lieve Elle (Yasmin Finney), tegendraadse Tao (William Gao), excentrieke Darcy (Kizzy Edgell) en lieve Tara (Corinna Brown) worden geweldig vertolkt en zijn allemaal geloofwaardig. De meeste acteurs zijn zelf nog tieners, dus er zit zeker heel veel talent in deze cast! Knap hoe de meeste acteurs ook ontzettend goed lijken op hun getekende personages.

Waar in veel tienerseries vaak de nadruk ligt op seks, drugs en heel veel feestjes, is Heartstopper een stuk ‘braver’. Dat betekent zeker niet dat Heartstopper saai is, integendeel: ik denk dat deze serie veel dichter bij de werkelijkheid ligt en blijft dan andere series. Hierdoor is de serie herkenbaar en realistisch voor jongeren en wordt een diepere laag bereikt. Zo laat de serie de gevolgen van pesten zien en de twijfels en onzekerheden die kunnen spelen rondom seksualiteit en geaardheid. De serie laat zien hoe kortzichtig en hatelijk er soms nog steeds gereageerd wordt op mensen met een voorkeur voor hetzelfde geslacht. Zo wordt Tara vooral op sociale media erg naar bejegend nadat ze haar relatie met Darcy bekend heeft gemaakt. Ook de verhaallijn van Elle, een transgender-meisje dat moet wisselen van de jongens- naar de meisjesschool, wordt mooi weergegeven. Hoe lastig het voor haar is om nieuwe vrienden te maken: de eenzaamheid van Elle in vooral de eerste afleveringen raakte mij diep. Ondanks deze lastige en diepgaande thema’s en onderwerpen, weet Heartstopper ook een bepaalde vrolijkheid en luchtigheid in de serie te verweven. Zo wordt de verjaardag van Charlie gevierd op de bowlingbaan, hebben Charlie en Nick een geweldige date op het strand en is de sportdag een vrolijke gebeurtenis. De liefde tussen Charlie en Nick groeit heel geleidelijk en wordt subliem opgebouwd, waardoor ik helemaal wegzwijmelde bij de love story van Nick en Charlie.

De serie wordt aangeduid als LHBTI-serie, maar ook als dat niet je hoofdreden is om de serie te kijken, is deze serie heel leuk. Zo toont Heartstopper de mooie vriendschappen die kunnen ontstaan tussen jongeren en laat het zien hoe echte vrienden elkaar steunen. Het toont de liefde voor muziek die bijvoorbeeld Charlie voor drummen heeft en ook de sociale interacties in een klas/school worden heel goed weergeven. Heartstopper laat zien hoe hard jongeren tegen elkaar kunnen zijn en hoe groot groepsdruk kan zijn. Wat mij betreft een hele pijnlijke, maar helaas ook realistische verhaallijn.

Hoe maak je van een graphic novel een Netflix-serie? Hoewel de verhaallijn er natuurlijk al was en deze heel mooi gevolgd is, zijn er ook kleine veranderingen en toevoegingen zichtbaar in de serie. Ik ga hier binnenkort een extra artikel over schrijven! Mooi hoe de kleine tekeningetjes, de sterretjes, hartjes en blaadjes, die zo herkenbaar zijn in de boeken, weergegeven zijn in de serie.

Heartstopper seizoen 1 vertelt het verhaal van de eerste twee graphic novels van Alice Osman. Hoewel nog niet officieel bevestigd is dat er een nieuw seizoen gaat komen, lijkt dit wel zeer waarschijnlijk. Heartstopper is ontzettend populair en daarbij ligt de verhaallijn van Nick en Charlie al klaar uit boek 3 en 4. Het laatste deel in de serie, deel 5, zal als graphic novel verschijnen in 2023. Nog even wachten dus! 🙁

Heartstopper is een lieve serie over volwassen worden en ontdekken wie je bent. Het gaat over liefde, vriendschap, seksualiteit en acceptatie en toont een realistische en herkenbare weergave van de middelbare school. Het maakt niet uit wie je bent of van wie je houdt, Heartstopper is voor iedereen en geeft je het vertrouwen dat er voor iedereen een plekje is op deze wereld. Ik kan niet wachten op seizoen 2!

Romantiek: ❤️❤️❤️

Drama: ⭐️⭐️

Spanning: ?